Jump to content
Annons

Är Cutting Room bra?


Max Levin

Recommended Posts

Då Cutting Room har mastrat dom där Absolute Dance-skivorna, och dessutom är utomordentligt dåliga på att svara på ens email, så frågar jag er: Rekommenderar ni CR, och hur mycket kostar det att få en låt mastrad hos dom? Tar det lång tid innan dom har jobbat klart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min erfarenhet av Cutting Room inskränker sig till ett jobb jag satt med på, cirka 1997. Det blev bra.

Idag är dom väl i princip ensamma på marknaden?

Polarstudions mastring funkade bättre för mig, men den är ju borta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet inte vad dom tar för en låt på cd? Får man mängd-rabbat eller blir det dyrare med 12 låtar som ska mastras?

Har för mig att dom kan göra en provmastring på en liten snutt så att du får höra hur det blir innan du bestämmer dig......men jag är inte helt hundra på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av Cutting Room inskränker sig till ett jobb jag satt med på, cirka 1997. Det blev bra.

Idag är dom väl i princip ensamma på marknaden?

Polarstudions mastring funkade bättre för mig, men den är ju borta...

Henke som mastrade på polarstudion har öppnat eget, firman heter Masters of Audio om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade in Tailor Maid - 2500:- ex moms för att mastra en hel CD. Det var ju inte mycket. Det var ju vad man skulle kunna kalla misstänkt billigt. Han tar 500:-/timmen för inspelningar, så enligt den logiken lägger han ned fem timmar på att mastra en skiva. Vi kan iallafall ganska säkert anta att han inte lägger ned mer än en dag. Om han kan göra ett bra jobb på så kort tid är det ju ganska uppseendeväckande.

Jag säger inte att han är dålig, har inte hört några före/efter-jämförelser på något han gjort. Det är bara det att när något låter för bra för att vara sant, så har det en irriterande tendens att inte vara sant...

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vogelskrälle där.

Betan är ett välrenomerat namn i dessa kretsar. Han har lång erfarenhet och hans namn sitter på många väldigt välljudande alster.

Jag mastrade ett album där, och jag hade några öron med i en annan albumproduktion som han också mastrade. Han är duktig och som jag sagt, inte alls limiterkåt som så många är. På den sistnämnda produktionen tror jag inte ens att han hade en limiter i kedjan utan endast en multibandskompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

In De Betou var ju dessutom en av de tunga gubbarna på CR för några år sedan,

varit inblandad i det mesta.

Och förresten, varför skulle det ta mer än en arbetsdag att mastra ett album?

Robert Wellerfors gjorde vår singel i Polarstudion på ett par timmar, och då var det en hel del pillejobb, massor av brus och elände... ☺️

Med rätt erfarenhet och utrustning är det snabbt gjort, går inte att jämföra med oss hemmastudiohökar som sitter och kniper på en premastring i fem dagar.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

In De Betou var ju dessutom en av de tunga gubbarna på CR för några år sedan,

varit inblandad i det mesta.

Och förresten, varför skulle det ta mer än en arbetsdag att mastra ett album?

Robert Wellerfors gjorde vår singel i Polarstudion på ett par timmar, och då var det en hel del pillejobb, massor av brus och elände... ☺️

Med rätt erfarenhet och utrustning är det snabbt gjort, går inte att jämföra med oss hemmastudiohökar som sitter och kniper på en premastring i fem dagar.. 😉

Exakt så..

En välmixad platta mastras sjukt snabbt i en bra masteringsstudio med bra tekniker. Det är bara att lyfta på på hatten när dom sätter igång. Har lämnat in produktioner på rullband ett par ggr, och nästan halva tiden gick åt till att överföra. Det andra gick hur smidigt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Peter In de Betou är annars ett välrenomerat namn. Mycket duktig! Inte alls limiterkåt som så många tekniker är idag.

Om nån vill ha kontakt med honom så kan ni PM:a!

Dessutom är det väl han som skrivt signaturmelodin till Abra-kadabra, ni vet den med kossan Doris (som dansade med Göran Persson)

Förlåt det var OT 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...