Jump to content
Annons

robertus

Recommended Posts

Hej alla

Nu försöker jag igen. Begriper inte riktigt det här med mapping.

Detta har jag:

Cubase SL, LM4 mkI, DrumkitFromHell, Terratec Klav., Terratec DMX6 Fire Ljudkort.

Nu till min undran. Hur gör jag för att få ljuden från DFH att ligga över klaviaturen så att det på det viset går att spela in trummorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej alla

Nu försöker jag igen. Begriper inte riktigt det här med mapping.

Detta har jag:

Cubase SL, LM4 mkI, DrumkitFromHell, Terratec Klav., Terratec DMX6 Fire Ljudkort.

Nu till min undran. Hur gör jag för att få ljuden från DFH att ligga över klaviaturen så att det på det viset går att spela in trummorna?

Om du har tid och ork så tycker jag att du skall mappa upp flera trumset själv.

Vet inte hur det är med den vanliga LM4:an men i LM4 markII så går det att välja vilken tangent som skall trigga samplingen.

Fördelen med att mappa själv är att du har mer kontroll över vilka velocity-lägen som de olika samplingarna aktiveras.

Har själv försökt att ladda mappningarna till LM4:an från DFH men det funkade inte av någon konstig anledning.

Jag tycker personligen att det är lättare att använda drumeditorn när man gör trummorna,

har man inte en tillräckligt snabb dator så kommer det att bli latencey när man trycker ner tangenterna.

DFH kan vara ganska tungdrivet beroende på hur mycket samplingar man använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag använder, och kan rekommendera halion för dfh. Mappningen över klaviaturen av default kit'en när man lyfter in dom i halion är helt magiskt bra...detta är ju givetvis helt subjektivt men men. F ö är det en ganska smal sak att "komponera" trumset i halion om man känner för det oxå!!!

M v h

/Pork

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också upptäckt att det inte går att ladda in i LM4:an. Får väl ta och skaffa mig Halion istället. Finns det en vettig manual med till den eller är det som med de flesta andra program; man får själv gissa och pröva sig fram fastän man varit en snäll gosse och köpt programmet. :rolleyes:

Förstår dock inte riktigt vad ni menar med mapping 😉 . Använder man sig av GM map i Cubase och bestämmer därifrån vilken "trumma" som ska ligga på vilken tangent. Det antyds ju av er här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Skaffa Fxpansions trumsampler DR-008 http://www.fxpansion.com/product-dr008-main.php , och använd DFH:s mapping för denna. Du kan även göra egna mappings (s k .dr8-filer) genom att flytta runt de olika trumsamplingarna (dra-och-släpp) i samplern. Funkar kanon! Och billig är den också...99 USD.

Annars kan man i Cubase SL öppna drumeditorn och göra sina egna drummaps...står i manualen hur man ska göra...

/Jan Olof

Redigerat av jokron
Link to comment
Dela på andra sajter

Halion är ju en betydligt dyrare och mer heltäckande sampler. Så är du i behov av en sådan så...Men då får du fram med den stora plånboken + att det tar lite tid att arbeta med den eftersom gränssnittet är lite avigt (min personliga åsikt) och tar lite tid att lära sig.

Battery är otroligt lätt att använda till trummor tycker jag.

http://www.native-instruments.com/index.php?battery_us ¨

Där kan du mappa till valfria tangenter genom drag and drop av hela celler med velocitylager och hela paketet precis som i dr008 :rolleyes:

Cubase har egna mappningar, men jag är osäker på om de bara styr var trummorna hamnar i drumeditorn eller om de också styr var samplingarna hamnar på keyboarden. Jag sitter på jobbet så jag måste kolla hemma eller om någon annan har koll på det? 😉

edit: stavfel

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

jokron: Ska kolla upp DR008 (laddar hem demon). Får väl ta och läsa manualen igen då. Har tydligen slarvat

Egghuvud: Halion är nog efter lite eftertanke inget för mig. Produkter ska vara lätta att använda. Battery ser ut till att vara det (vad kostar den?). Lämna gärna besked om det där med mappingen.

När jag testat demon av DR008 ska jag säga hur det gått.

Ses 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

jokron: Ska kolla upp DR008 (laddar hem demon). Får väl ta och läsa manualen igen då. Har tydligen slarvat

Egghuvud: Halion är nog efter lite eftertanke inget för mig. Produkter ska vara lätta att använda. Battery ser ut till att vara det (vad kostar den?). Lämna gärna besked om det där med mappingen.

När jag testat demon av DR008 ska jag säga hur det gått.

Ses 😉

Hoppas det går bra för Dig!

Jag är i Linköping tills imorgon kväll, men kan berätta mer sen när jag kommit hem hur jag burit mig åt med DR-008 och DFH...har också skaffat Groove Agent som är riktigt riktigt bra...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Hann bara ladda ner programmet och testa ytterst bristfälligt DR 008. verkar vara ett riktigt bra program. Har dock inte hunnit begripa hur man ska få in DFH i det hela. Det bara gnäller om att filformatet inte stöds. Antar att man får gå genom Cubase och ladda det hållet eller. Ni kan väl förklara för stackars mig. Man är ju lite lat. Ska dock kolla upp det lite tydligare ikväll.

Tror jag ska testa Battery ikväll också. Hörs 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Du har väl lagt DFH-samplingarna i en katalog på hårddisken? Det är praktiskt att lägga .dr8-filerna som finns på DFH:s samplingsskiva i samma katalog. Jag har dem på en annan hårddisk än Cubase-programmet för att snabba upp hanteringen...

När du sen vill köra DFH-trummorna behöver du bara ladda in .dr8-filen så dyker samplingarna upp...tror att man trycker på load.

Jag ska kika ikväll när jag kommer hem från jobbet så ska jag berätta exakt hur jag har gjort...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Jokron.

Har tänkt göra det så men inte pallat. Det är för mycket med arbete och sådant trams som ska göras 😄 Jag antar att det är wav filerna som ska laddas för de andra filerna fick jag inte att fungera igår i alla fall men ska prova igen ikväll. Hör av mig i morgon 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här gjorde jag:

1. Skapa en mapp som t ex heter DFH

2. Zippa upp och kopiera över alla .wav-filer från CD 1 till mappen

3. Klicka på DR-008 under rubriken "Mapped versions"

4. Zippa upp och kopiera innehållet i "DR-008 Banks" till DFH-mappen som du skapat

Nu finns allt du behöver från DFH-skivan i DFH-mappen.

För att använda samplingarna startar du DR-008 som VSTi i Cubase på vanligt sätt. Klicka sedan på "Load" och leta igen DFH-mappen, då ser du ett antal .dr8-filer. klicka på någon av dem, t ex cDFH-All Rock så laddas samplingarna. Sen kan du genom att dra och släppa möblera om som du vill. Spara sedan under nytt namn med hjälp av "Save". Du kan använda "Mix" och "Edit" för att skruva till ljuden, balansera volymer, panna m.m.

Lycka till!

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...