Jump to content
Annons

Roland GP 8 låter skräp


Zipzap

Recommended Posts

Tjo, Sitter och försöker spela in lite med min gamla Roland GP-8.

Tycker att det låter äkligt dåligt, distarna bara bara massa drive. när jag kör ut det genom min förstärkare så låter det faktiskt bra, Kan detta ha något med inspelnings inställningar att göra?

Jag kör med Sample rate : 44.100 khz

och record format på 24 bit.

Har ett Native instruments Audo kontrol 1 som stödjer 192 kHz, 24 bit-quality, är det kanske någon inställning fel i cubase?

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjo, Sitter och försöker spela in lite med min gamla Roland GP-8.

Tycker att det låter äkligt dåligt, distarna bara bara massa drive. när jag kör ut det genom min förstärkare så låter det faktiskt bra, Kan detta ha något med inspelnings inställningar att göra?

Jag kör med Sample rate : 44.100 khz

och record format på 24 bit.

Har ett Native instruments Audo kontrol 1 som stödjer 192 kHz, 24 bit-quality, är det kanske någon inställning fel i cubase?

Tack

Låter som att du inte använder dig av cabinettsimulering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter nog rätt rimligt för det finns nog inte mer i Gp-8an.

Men inspelnings rate/bit då? Kan den kanske vara för låg? Vad brukar du köra på?

Skillnaden på 16/24/32 bit eller 44/48/88/96 khz är extremt liten (oftast i princip ohörbar), och spelar absolut ingen roll på distad gitarr. Om nånting låter uppenbart fel/dåligt så är det aldrig på grund av bitdjup/samplerate, då är det nåt fel i signalkedjan som Dr Hans påpekade.

Är inte GP8 jättegammal? (Alltså 80-90-tal?) Om så är fallet så gissar jag att teknologin på den tiden inte förmådde simulera högtalare på ett bra sätt, att den var tänkt att användas in i en stärkare.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen roland GP8:a

Vet inte ens vad det är.

Men problemet du beskriver låter som att du inte använder dig av högtalarsimulering.

Antingen kanske din gp8 kan simulera en upmickad låda annars får du lägga en en plugg i programmet som gör det.

Sir ska funka och är graits.

Impulser till sir kan man hitta på noisevault

Sample bitrate 24/41.1 duger jättebra. Det är ju över cd kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, Jo det är en 90 tals pryl som jag brukar använda vid repning/live då låter den underbart,

Ska testa Sir (:

OT men rätt ska vara rätt... Hade en GP-8 1988 🙂 tillsammans med en GR-700, fina grejor. Rack och pedalbord och 128 minnen tror jag det var. Lite användarrew..

http://reviews.harmony-central.com/reviews...oland/GP-8/10/1

Edit. Funderade på det..om inte en preamp skulle hjälpa också, förutom högtalarsimulering?

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, Jo det är en 90 tals pryl som jag brukar använda vid repning/live då låter den underbart,

Ska testa Sir (:

OT men rätt ska vara rätt... Hade en GP-8 1988 🙂 tillsammans med en GR-700, fina grejor. Rack och pedalbord och 128 minnen tror jag det var. Lite användarrew..

http://reviews.harmony-central.com/reviews...oland/GP-8/10/1

Edit. Funderade på det..om inte en preamp skulle hjälpa också, förutom högtalarsimulering?

Haha, yesss, det är den, pedalbord med 128 minnen. Köpte hela kitet av min granne för 500 kr för ca 2 år sen och den funkar underbart ännu tycker jag 🙂 Förutom vid inspelning, håller på att bli knäpp får inte något bra gitarrljud varken från gp8an eller från polarens guitar rig2 :\

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, Jo det är en 90 tals pryl som jag brukar använda vid repning/live då låter den underbart,

Ska testa Sir (:

OT men rätt ska vara rätt... Hade en GP-8 1988 🙂 tillsammans med en GR-700, fina grejor. Rack och pedalbord och 128 minnen tror jag det var. Lite användarrew..

http://reviews.harmony-central.com/reviews...oland/GP-8/10/1

Edit. Funderade på det..om inte en preamp skulle hjälpa också, förutom högtalarsimulering?

Haha, yesss, det är den, pedalbord med 128 minnen. Köpte hela kitet av min granne för 500 kr för ca 2 år sen och den funkar underbart ännu tycker jag 🙂 Förutom vid inspelning, håller på att bli knäpp får inte något bra gitarrljud varken från gp8an eller från polarens guitar rig2 :\

Då gjorde du ett fint kap!! Att det inte lyckas med GR2 heller kan ju också tyda på för svag insignal kanske? Du har väl kört in den i din instrumentingång på ljudkortet? (så du inte lajnar den menar jag)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, Jo det är en 90 tals pryl som jag brukar använda vid repning/live då låter den underbart,

Ska testa Sir (:

OT men rätt ska vara rätt... Hade en GP-8 1988 🙂 tillsammans med en GR-700, fina grejor. Rack och pedalbord och 128 minnen tror jag det var. Lite användarrew..

http://reviews.harmony-central.com/reviews...oland/GP-8/10/1

Edit. Funderade på det..om inte en preamp skulle hjälpa också, förutom högtalarsimulering?

Haha, yesss, det är den, pedalbord med 128 minnen. Köpte hela kitet av min granne för 500 kr för ca 2 år sen och den funkar underbart ännu tycker jag 🙂 Förutom vid inspelning, håller på att bli knäpp får inte något bra gitarrljud varken från gp8an eller från polarens guitar rig2 :\

Då gjorde du ett fint kap!! Att det inte lyckas med GR2 heller kan ju också tyda på för svag insignal kanske? Du har väl kört in den i din instrumentingång på ljudkortet? (så du inte lajnar den menar jag)

Gott att höra att man har gjort ett bra köp ialf 🙂 haha

Japp har kört igenom instrument ingången på ljudkortete. Singalen är ändå hyffsat svag när vi kör via gr2.

Nu är det ju så att det tillhör min polare så jag har inte haft möjlighet att pilla så mycket med det. Men vi får inget bra ljud vilket är ganska jobbigt. Brukar lyssna igenom de låtar som läggs upp här på studio i kategorin rock/hårdrock och tycker att det flesta har ju fått ut riktigt bra sound från sina Guitar rig 1/2/3

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, Jo det är en 90 tals pryl som jag brukar använda vid repning/live då låter den underbart,

Ska testa Sir (:

OT men rätt ska vara rätt... Hade en GP-8 1988 🙂 tillsammans med en GR-700, fina grejor. Rack och pedalbord och 128 minnen tror jag det var. Lite användarrew..

http://reviews.harmony-central.com/reviews...oland/GP-8/10/1

Edit. Funderade på det..om inte en preamp skulle hjälpa också, förutom högtalarsimulering?

Haha, yesss, det är den, pedalbord med 128 minnen. Köpte hela kitet av min granne för 500 kr för ca 2 år sen och den funkar underbart ännu tycker jag 🙂 Förutom vid inspelning, håller på att bli knäpp får inte något bra gitarrljud varken från gp8an eller från polarens guitar rig2 :\

Då gjorde du ett fint kap!! Att det inte lyckas med GR2 heller kan ju också tyda på för svag insignal kanske? Du har väl kört in den i din instrumentingång på ljudkortet? (så du inte lajnar den menar jag)

Gott att höra att man har gjort ett bra köp ialf 🙂 haha

Japp har kört igenom instrument ingången på ljudkortete. Singalen är ändå hyffsat svag när vi kör via gr2.

Nu är det ju så att det tillhör min polare så jag har inte haft möjlighet att pilla så mycket med det. Men vi får inget bra ljud vilket är ganska jobbigt. Brukar lyssna igenom de låtar som läggs upp här på studio i kategorin rock/hårdrock och tycker att det flesta har ju fått ut riktigt bra sound från sina Guitar rig 1/2/3

Jag tycker att du ska testa med en preamp också. Här har du läsning för en timme 🙂, men delar av tråden ger dig bra svar på det och lite annan problematik.

Edit, tråden.. https://www.studio.se/index.php?showtopic=43107&st=60

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...