Jump to content
Annons

Pod live XT vs Floorpod


CharlesS

Recommended Posts

Hej!

Är på jakt efter en förstärkarsimuleringspedal till gitarristen i mitt band. Idag kör vi gitarrstärkare "rätt ut", medan vi mickar sång, blås, keyboards. Hypotesen är att det skulle bli bättre mix och sound om man fick ut allt i PA:t. Plus att gitarrförstärkaren är typ paj. Vore också Vi spelar jazz/pop/fusion, odistat till 90%, wah-wah på ett par låtar

Så till frågan, har spanat in pod live XT och Floorpod. Har trots ivrigt googlande inte förstått vad som är skillnaden mellan dem. Är det skillnad i antal in/utgångar, typ? Antal ljud? Eller är det en annan pryl vi ska ha?

Redigerat av CharlesS
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Floorpod är ju en gammal pod 2.0 i nytt fodral.

Skulle satsa på XTliven.

Så XT:n är såpass mycket bättre? Säg att man får en beggad XT live för 2500-3000, och en ny floorpod för 2000.

Jag skulle inte tveka 🙂 Det ÄR skillnad som definitivt är värd pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Är på jakt efter en förstärkarsimuleringspedal till gitarristen i mitt band. Idag kör vi gitarrstärkare "rätt ut", medan vi mickar sång, blås, keyboards. Hypotesen är att det skulle bli bättre mix och sound om man fick ut allt i PA:t. Plus att gitarrförstärkaren är typ paj. Vore också Vi spelar jazz/pop/fusion, odistat till 90%, wah-wah på ett par låtar

Så till frågan, har spanat in pod live XT och Floorpod. Har trots ivrigt googlande inte förstått vad som är skillnaden mellan dem. Är det skillnad i antal in/utgångar, typ? Antal ljud? Eller är det en annan pryl vi ska ha?

Kör ni odistat till 90% skulle jag definitivt kolla in Vox Tonelab-modellerna som jag tycker låter mycket trevligare i de flesta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Det lutar nog åt en VOX Tonelab SE/LE då. Sökte lite, och den verkar helt rätt för vårt sound.

Följdfrågan blir då SE eller LE. Separata pedaler för expression och volym verkar ju bra på SE:n?

Ja, det kan ju verka bra. Men eftersom att SE är den gamla och LE är den nya, så finns

det dock lite förbättringar på LE-modellen (som jag själv kör på). Det har t.ex tjatats lite om att

SE:n är rätt dålig på att få till riktigt tunga distljud. Detta exempel har förbättrats avsevärt

till LE-modellen. Även en del andra funktioner och sådär har förbättrats sedan SE-modellen.

Men jag håller med dig. Jag har gärna också sett två expressions-pedaler även på LE:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat, hur många gånger behöver man verkligen ha två gaspedaler? När jag köpte min Boss GT-8 tänkte jag att jag skulle köpa till en extra expression-pedal (finns uttag för det), men har hitills inte haft något behov av det. Behöver man använda den redan existerande för något annat än volym (t ex wha-wha) så brukar ju det vara under kortare passager i en låt. Då har man gott om tid på sig att ändra tillbaka till volym-läge igen.

Annars kan man ju köpa en volympedal och koppla in antingen för LE:n, efter LE:n eller i effektloopen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...