Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej, Jag tycker basljudet som låter typ som "Rostig Tunna" i Bodyrox låten "yeah, yeah" är jäkligt grymt. Jag vet dock inte hur jag ska få fram det. Någon duktig rattare som har nån idé?

Ljudet återfinns också snarlikt i låten Perfect Exceeder av Mason vs Princess Superstar.

Tacksam för svar 😏

Annons
Postat (redigerat)
Hej hej, Jag tycker basljudet som låter typ som "Rostig Tunna" i Bodyrox låten "yeah, yeah" är jäkligt grymt. Jag vet dock inte hur jag ska få fram det. Någon duktig rattare som har nån idé?

Ljudet återfinns också snarlikt i låten Perfect Exceeder av Mason vs Princess Superstar.

Tacksam för svar 😆

Jag hade använt antingen Thor eller några stycken Subtractor i en combinator för att efterlikna det där ljudet. Jag tyker det låter som fyrkantsvåg är den primära vågformen. Det låter unisont så du behöver snedstämma några stycken för att det ska låta så fett som det gör i den låten. Sen så har ljudet filtrerats med ett LP-filter med brant inställning, antagligen så är det LP24 som använts. Sätt filter-cutoffen ganska nära botten, ha rätt mycket filter envelope amount och sätt just filterenvelopens attack och sustain på noll och decayen och releasen ganska nära botten, men inte hela vägen ner. Sätt samma inställningar på amp envelopen som du har på filterenvelopen fast med marginellt högre sustain och release. Sen så tror jag att ljudet i låten körts genom någon form av shaper. Du kan ju prova att laborera med shapern som finns i Thor, eller så kan du ju köra hela kalaset genom en Scream 4.

Hoppas du kommer någonstans. Ett tips på att lära dig bli bra på att ratta syntar är att läsa igenom soundonsound's Synth Secret skola. Det finns i 30 delar i skolan och en hel drös med extra-avsnitt men det räcker att läsa de första tre-fyra för att få en bra grund. En varningens ord bara, skolan är i det tyngsta laget och du behöver ha mycket tid på dej och gärna en synt att laborera med när du läsar. En stor portion tålamod är också väl på sin plats. Här är en länk till del ett i skolan: http://www.soundonsound.com/sos/may99/articles/synthsec.htm

EDIT: Stavning.

Redigerat av Union

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.