Wistrand Postat 18 januari 2008 AnmĂ€l Dela Postat 18 januari 2008 Har nog frĂ„gat detta tidigare men mitt minne Ă€r dĂ„ligt sĂ„ jag frĂ„gar igen... NĂ€r man vill skapa sĂtt lilla ljudlandskap fastnar jag alltid nĂ€r det ÂŽkommer t ill djupet.. Jag förstĂ„r mig inte pĂ„ hur jag ska fĂ„ fram detta, allt lĂ€gger sig gĂ€rna lĂ€gnst fram i högtalaren och grötar lite gott tillsammans med allt och inget. Jag vill ha bak gitarren, kören-stĂ€mmor och dylikt som inte passar sig precis framme vid mebranet... HJĂLP!!! ///ERIK Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
knaz Postat 19 januari 2008 AnmĂ€l Dela Postat 19 januari 2008 ett ord: reverb!! ett av de viktigaste verktygen vid mix đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
J.Westling Postat 19 januari 2008 AnmĂ€l Dela Postat 19 januari 2008 ett ord: reverb!! ett av de viktigaste verktygen vid mix đ Hmm.. Skulle vilja saga att volym, eq och compression ar snappet viktigare for att fa saker att sitta tillsammans đ Kreativt anvandande av delays kan ocksa va battre an att grota ner det med reverbs!! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
knaz Postat 19 januari 2008 AnmĂ€l Dela Postat 19 januari 2008 viktiga saker ja, hjĂ€lper de att fĂ„r bort ljuded frĂ„n fronten? hhhmmm inte mycket grota ner gör man om man inte kan anvĂ€nda sig av reverb. delay, amount, stereo/mono, EQ. det finns hur mĂ„nga möjligheter som helst d vanligaste felet e att folk anvĂ€nder lĂ„nga hall reverbs som e mycket tydliga för nybörjar örat. fel fel fel som EQ och andra "tools" ska reverb anvĂ€ndas mycket försiktigt sĂ„ SĂ ligger d till đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
J.Westling Postat 19 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 19 januari 2008 Sjalvklart ar hur man anvander ett reverb mycket viktigt och saker man vill ha lange bak placerar man i ett rum som funkar... Men jag menar ocksa att genom att inte gora ljudet for "bright" och ratt anvandning av dynamik kan ocksa ha effekten av att lata langre bort jamfort med ljusare och volym massigt hogre ljud! Ar med dig pa att hall reverbs pa allt blir grot!! Men kan fungera pa sant man vill ha riktigt langt bak! Pa sant man vill ha lite langre fram kan man prova ett delay, ta det lite lugnt med hogre frekvenser och ta hand om attacken pa ljudet samt placera det lite lagre volym massigt! Pratar vi tex om en modern rock mick ar det ju ratt mycket som inte behover va i ett rum... Som alltid galler ju dock "later det bra sa ar det bra" Fortsatt garna disskutionen. Vi ar alla har for att lara! MVH J Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
saverman Postat 19 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 19 januari 2008 Som sagt sÄ Àr det svÄrt att stÀlla reverb och nÄgot som mÄnga ofta glömmer och som gör en hel del Àr att i sin tur lÀgga EQ pÄ reverbet i sig. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
J.Westling Postat 19 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 19 januari 2008 Som sagt sÄ Àr det svÄrt att stÀlla reverb och nÄgot som mÄnga ofta glömmer och som gör en hel del Àr att i sin tur lÀgga EQ pÄ reverbet i sig. Yes.. eqa reverbet kan gora susen. Det ar det som ar det fina med oxford reverbet, namligen att den har en 5 bands kvalite eq inbyggd! Natt som har funkat ratt bra pa lead vox dar man vill ha ett lite storre reverb ar de-essing fore reverb... Gor forst en kopia pa lead sparet. Routa inte denna till din stereo mix utan skicka den bara till ditt reverb. Sen de-essa kopian hart sa att du far ett mjukt och naturligt reverb. Blanda sedan in denna med det "riktiga" lead sparet Effekten av detta kan kankse uppfattas som liten men kan funka mycket bra. Framfor allt pa kvinnlig sang som man vill ha stort reverb pa! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 19 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 19 januari 2008 För att flytta bak instument i ljudbilden sÄ Àr det reverb samt att skÀra bort vassa frekvenser i ljudet som gÀller, desto mer diskant rikt desto nÀmre upplevs ljudet! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 19 januari 2008 AnmĂ€l Dela Postat 19 januari 2008 Sedan Ă€r en viktig del av mixen panoreringen , om allt skall slĂ„ss om plats i mitten blir det snabbt grötigt och stökigt. Lyssnar man pĂ„ dagens mixar sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt lite reverb pĂ„ lĂ„tarna ( givetvis inte i alla genres ) utan mer korta delay , och mycket sparsamt med reverb. Lika viktigt som " djup " Ă€r för en mix Ă€r Ă€ven " bredd ". Men jag skulle nog klassa EQ , Kompressor , Panorering som dom viktigaste bestĂ„ndsdelarna.NĂ€r mixen lĂ„ter bra med enbart dessa kan man sedan piffa upp den lite med delay , reverb och annat som kan tĂ€nkas tillföra lĂ„tean nĂ„got.Förlitar man sig redan frĂ„n start pĂ„ an hel del effekter för att fĂ„ ihop mixen tar det Ă„nekligen lĂ€ngre tid samt trolitvis resulterar i en sĂ€mre mix. SĂ„ ser jag pĂ„ det i alla fall.. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 19 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 19 januari 2008 Det mesta Àr nog sagt, men jag slÀnger in ett litet tips till dÄ. Om inget annat fungerar sÄ kan jag rÄda dig att iaf testa wavearts panorama plugg. MVH Anders Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
knaz Postat 19 januari 2008 AnmĂ€l Dela Postat 19 januari 2008 ^^^ absolut bĂ€sta lösningen för nybörjare d finns en hel del plugs som fungerar som "rum" var du kan placera ut dina instrument. d finns tom. plugs dĂ€r du kan bygga vĂ€ggar i rummet o placera saker framför/bokam đ anvĂ€ndning av sĂ„dan plugin ger dig erfarenhet o lĂ„ter dina öron bekanta sig med olika "avstĂ„nd" Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 22 januari 2008 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 22 januari 2008 För att flytta bak instument i ljudbilden sĂ„ Ă€r det reverb samt att skĂ€ra bort vassa frekvenser i ljudet som gĂ€ller, desto mer diskant rikt desto nĂ€mre upplevs ljudet! Kort och intensivt tips! Det gillar jag! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 22 januari 2008 TrÄdstartare AnmÀl Dela Postat 22 januari 2008 Lika viktigt som " djup " Àr för en mix Àr Àven " bredd ". Ser dock inte det dÀr att skapa bredd skulle vara sÄ svÄrt dock.. Men sÄ rÀtt, lika viktigt!! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 22 januari 2008 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 22 januari 2008 ^^^ absolut bĂ€sta lösningen för nybörjare d finns en hel del plugs som fungerar som "rum" var du kan placera ut dina instrument. d finns tom. plugs dĂ€r du kan bygga vĂ€ggar i rummet o placera saker framför/bokam đ anvĂ€ndning av sĂ„dan plugin ger dig erfarenhet o lĂ„ter dina öron bekanta sig med olika "avstĂ„nd" Det Ă€r ju ett vĂ€ldigt bra sĂ€tt att trĂ€na örat, men usch vad "B". Det Ă€r ju inte lika coolt... Men fĂ„r vĂ€l ta och trĂ€na upp öronen lite, fast man hör ju nĂ€r det Ă€r bra och inte bra. FrĂ„gan Ă€r ju iofs mer om hur man kommer dit, vilken vĂ€g tar man? - DĂ„ kan ett sĂ„dant hĂ€r plug vara fint antar jag. Tack!!! ///ERIK Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 22 januari 2008 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 22 januari 2008 ett ord: reverb!! ett av de viktigaste verktygen vid mix đ Hmm.. Skulle vilja saga att volym, eq och compression ar snappet viktigare for att fa saker att sitta tillsammans đ Kreativt anvandande av delays kan ocksa va battre an att grota ner det med reverbs!! Men skapar man ett djup av dettsa instrument? Ăr inte det mer en slags renhet du skapar i mixen? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 22 januari 2008 AnmĂ€l Dela Postat 22 januari 2008 Volym Ă€r kanske den viktigaste parametern för mixdjup. Som bekant blir saker tystare ju lĂ€ngre bort de kommer đ Kompression kan ocksĂ„ fungera för att skapa en kĂ€nsla av avstĂ„nd, ljud med vĂ€ldigt lĂ„g dynamik upplevs som nĂ€rliggande och ljud med hög dynamik upplevs som avlĂ€gsna. Samma sak med eq: ju mer hĂ€ngmatta desto nĂ€rmare, inom rimliga grĂ€nser. Nu blev jag inspirerad att mixa med bara mixerreglagen och en kompressor pĂ„ varje kanal. Ninjastyle (vart har ph34r-smileyn tagit vĂ€gen?!) đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
nilsemil Postat 22 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 22 januari 2008 sitt och testa tills du nÄr fram till det du vill ha. kom du pÄ ett helt eget sÀtt Àr det ju det allra bÀsta! nÀr man börjar med musik (som du i detta fallet med inspelad) tÀnker man ofta att man ska göra som det ska vara. sen inser man att de egna vÀgvalen man gjorde var det som var allra bÀst. (och kanske jobbigast) Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Gain Postat 22 januari 2008 AnmĂ€l Dela Postat 22 januari 2008 ett ord: reverb!! ett av de viktigaste verktygen vid mix đ Hmm.. Skulle vilja saga att volym, eq och compression ar snappet viktigare for att fa saker att sitta tillsammans đ Kreativt anvandande av delays kan ocksa va battre an att grota ner det med reverbs!! Men skapar man ett djup av dettsa instrument? Ăr inte det mer en slags renhet du skapar i mixen? Du har fĂ„tt bra svar nĂ€r det gĂ€ller EQ: TĂ€nkte pĂ„ Fredriks inlĂ€gg liksom Boboguras andra inlĂ€gg. Och kanske ett lite sĂ€mre av mig đ : Varierande volym och/eller volymĂ„kningar liksom olika kompression gör sitt till för tydlighet/renhet och för att skapa dynamik och "djup" vs nĂ€rhet. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 22 januari 2008 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 22 januari 2008 Volym Ă€r kanske den viktigaste parametern för mixdjup. Som bekant blir saker tystare ju lĂ€ngre bort de kommer đ Kompression kan ocksĂ„ fungera för att skapa en kĂ€nsla av avstĂ„nd, ljud med vĂ€ldigt lĂ„g dynamik upplevs som nĂ€rliggande och ljud med hög dynamik upplevs som avlĂ€gsna. Samma sak med eq: ju mer hĂ€ngmatta desto nĂ€rmare, inom rimliga grĂ€nser. Nu blev jag inspirerad att mixa med bara mixerreglagen och en kompressor pĂ„ varje kanal. Ninjastyle (vart har ph34r-smileyn tagit vĂ€gen?!) đ Du skriver "eq: ju mer hĂ€ngmatta" vad menar mannen med detta? ps: Tryck pĂ„ "NĂ€sta" vid smileyn sĂ„ hittar du det du söker. ds... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 22 januari 2008 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 22 januari 2008 Du har fĂ„tt bra svar nĂ€r det gĂ€ller EQ: TĂ€nkte pĂ„ Fredriks inlĂ€gg liksom Boboguras andra inlĂ€gg. Och kanske ett lite sĂ€mre av mig đ : Varierande volym och/eller volymĂ„kningar liksom olika kompression gör sitt till för tydlighet/renhet och för att skapa dynamik och "djup" vs nĂ€rhet. mm... đ Det dĂ€r om dynamik Ă€r ju nĂ„got intressant.. har jag inte tĂ€nkt pĂ„ att man kan skapa djup vs nĂ€rhet med.. men det stĂ€mmer nog.. (hjĂ€rnverksamhet pĂ„ 110%) Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Skagandboneman Postat 22 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 22 januari 2008 Haas-delayer och tidiga reflektioner (artificiella eller naturliga) Àr bra för att skapa djup i mixen. Torra, utpanorerade monospÄr lÄter sÄ gott som alltid röfv, tycker jag. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 22 januari 2008 AnmĂ€l Dela Postat 22 januari 2008 (redigerat) Du skriver "eq: ju mer hĂ€ngmatta" vad menar mannen med detta? đ ps: Tryck pĂ„ "NĂ€sta" vid smileyn sĂ„ hittar du det du söker. ds... Med hĂ€ngmatta menar jag att man drar upp diskanten och basen, sĂ„ att eq-kurvan ser ut som en hĂ€ngmatta, med lite fantasi đ och ph34r-smileyn finns kvar, alltsĂ„? lĂ€skigt đ :) Redigerat 22 januari 2008 av royen Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
January12 Postat 22 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 22 januari 2008 Stereobredda? Finns en hel del pluggar som gör det Ät dig om du inte vet hur du ska göra sjÀlv. Enkelt förklarat sÄ tar man en monosignal och lÀgger olika register i olika panoreringar skulle man nog kunna sÀga och fÄr en "stereosignal" som nÀstan kan fÄ ett instrument att lÄta som att det kommer bakifrÄn Àven om du bara har tvÄ högtalare. PÄ sÄ vis kan du fÄ en mycket bredare ljudbild med bra djup. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 22 januari 2008 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 22 januari 2008 Med hĂ€ngmatta menar jag att man drar upp diskanten och basen, sĂ„ att eq-kurvan ser ut som en hĂ€ngmatta, med lite fantasi đoch ph34r-smileyn finns kvar, alltsĂ„? lĂ€skigt âșïžđł misstĂ€nkte nĂ€stan det... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
ljudtekniker (oregistrerad) Postat 22 januari 2008 AnmĂ€l Dela Postat 22 januari 2008 ÂŽkommer t ill djupet.. HJĂLP!!! ///ERIK Min erfarenhet Ă€r precis som nĂ„gon annan hĂ€r var inne pĂ„ att det handlar om dynamik. Jag vill lĂ€gga till ocksĂ„ attack och transienter. Testa att spela in trummorna med en Over Head mikrofon! Nu har du trummorna lĂ€ngst bak med full kraft och dynamik utan fasfel. AnvĂ€nd eq för önskad karaktĂ€r och "klick" nivĂ„ pĂ„ virvel och kagge. Ănskar du trummor nĂ€ra sĂ„ vĂ€lj tvĂ„ OH och panorera fullt vĂ€nster höger och gör samma sak. Ingen komprimering och inga rörgrejer alltsĂ„! Min poĂ€ng Ă€r att djupet inte ligger i stereobredd eller i pĂ„lagda effekter utan i dynamiken. PS. sedan kan du komprimera ihop den spretiga ljudbilden av alla instrument sĂ„ att de kommer nĂ€rmare varandra DS /ljudteknikern Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 22 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 22 januari 2008 Min poÀng Àr att djupet inte ligger i stereobredd eller i pÄlagda effekter utan i dynamiken. /ljudteknikern Det Àr inte alltid du kan gÄ in och Àndra i dynamiken nÀr du fÄr filerna frÄn producenten. DÄ kan du vÀll inte pÄstÄ att pluggar inte kan hjÀlpa dig? //Anders Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
joachime Postat 22 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 22 januari 2008 Kompression kan ocksÄ fungera för att skapa en kÀnsla av avstÄnd, ljud med vÀldigt lÄg dynamik upplevs som nÀrliggande och ljud med hög dynamik upplevs som avlÀgsna. I agree. LjudnivÄn Àr den viktigaste bestÄndsdelen i en mix. DÀremot upplever jag det precis tvÀrtom med dynamiken. Ett ljud med stor dynamik lÄter nÀrmickat för mig. Ett ljud med mycket liten dynamik kÀnns lÄngt bort. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Woxxy Postat 22 januari 2008 AnmÀl Dela Postat 22 januari 2008 Kom ihÄg att mycket av bilden du skapar som producent Àr "hela verkligheten" för den lÄten. Med det menar jag att du har 3 dimensioner i en lÄt. Lyssnaren glömmer bort dessa, sÄvida inte du uppmÀrksammar dem. För att kunna uppmÀrksamma dem, mÄste du ha kontrast. Om du anvÀnder hela bredden sÄ lÄter det helt annorlunda (och förhoppningsvis hÀftigare) Àn om du kör mono. Om du anvÀnder hela frekvensspektrat i din mix, ska lÄten lÄta saftigare Àn om du kör ett lÄgpassfilter eller ett högpassfilter pÄ hela mixen. PÄ samma sÀtt, för att skapa djup, mÄste du ha saker lÀngst fram och lÀngst bak. Visualisera nu, hur lÄter ljud nÀr det gÄr frÄn vÀnster till höger? Som att ljudet Àr samma (om man bortser frÄn doppler-effekten) men byter ljudkanal! NerifrÄn och upp? Att dess frekvensband Äker nerifrÄn (bas) och upp (diskant). NÀr nÄn pratar med dig och du gÄr lÀngre bort, hur lÄter ljudet dÄ? LÀgre (volym) och dovare (lÄgpassfilter) och mer odefinierat (reverb och kort delay). D.v.s. att det som sagts i trÄden hittills Àr helt rÀtt: du har volym, reverb, delay (med <30ms feedback) och lÄgpassfilter för att kunna skapa djup och nÀrhet. Saker att komma ihÄg: LÄgpassfiltret kan Àven anvÀndas för att sÀnka ljudets höjd. SÄ var försiktig! Reverb kan bidra till en hel del problem, inte minst i basregionen (p.g.a. att basfrekvenserna av reverben och originalljudet kan kancellera varandra), sÄ se till att vara försiktig dÀr med och om du ska anvÀnda reverb kan det vara en bra idé att anvÀnda ett högpassfilter. Volymen kan lÄta trÄkig (i vissa sammanhang Àven omusikalisk) nÀr den Àr automatiserad, sÄ anvÀnd hellre ett lÄgpassfilter som du sÀnker cutoffen pÄ. Speciellt vanligt i elektronisk musik. Personligen anvÀnder jag inte automatisering pÄ volymen, utan endast pÄ lÄgpassfiltrets cutoff, men jag gör elektronisk musik, sÄ ta det med en nypa salt om du inte gör elektronisk musik. Om du inte ser nÄn anvÀndning för volymautomatisering, kanske det Àr bÀst att lÄta bli den. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 23 januari 2008 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 23 januari 2008 Min poĂ€ng Ă€r att djupet inte ligger i stereobredd eller i pĂ„lagda effekter utan i dynamiken. /ljudteknikern Men om man panorerar ut ljudet pĂ„ tvĂ„ OH sĂ„ blir det ju en bredare stereobild? DĂ„ Ă€r det vĂ€l stereobredd? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Wistrand Postat 23 januari 2008 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 23 januari 2008 HĂ€rliga tips! đ Mixar dock mer rock/metal. NĂ€r du sĂ€ger volymautomation? vad menar du dĂ„? AnvĂ€nder cubase sx3... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.