Jump to content
Annons

Djup i mixern...


Wistrand

Recommended Posts

Har nog frÄgat detta tidigare men mitt minne Àr dÄligt sÄ jag frÄgar igen...

NÀr man vill skapa sítt lilla ljudlandskap fastnar jag alltid nÀr det Žkommer t ill djupet.. Jag förstÄr mig inte pÄ hur jag ska fÄ fram detta, allt lÀgger sig gÀrna lÀgnst fram i högtalaren och grötar lite gott tillsammans med allt och inget. Jag vill ha bak gitarren, kören-stÀmmor och dylikt som inte passar sig precis framme vid mebranet...

HJÄLP!!!

///ERIK

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
ett ord: reverb!!

ett av de viktigaste verktygen vid mix 🙂

Hmm.. Skulle vilja saga att volym, eq och compression ar snappet viktigare for att fa saker att sitta tillsammans 🙂

Kreativt anvandande av delays kan ocksa va battre an att grota ner det med reverbs!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

viktiga saker ja, hjÀlper de att fÄr bort ljuded frÄn fronten? hhhmmm inte mycket

grota ner gör man om man inte kan anvÀnda sig av reverb. delay, amount, stereo/mono, EQ. det finns hur mÄnga möjligheter som helst

d vanligaste felet e att folk anvÀnder lÄnga hall reverbs som e mycket tydliga för nybörjar örat. fel fel fel

som EQ och andra "tools" ska reverb anvÀndas mycket försiktigt

sĂ„ SÅ ligger d till 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sjalvklart ar hur man anvander ett reverb mycket viktigt och saker man vill ha lange bak placerar man i ett rum som funkar... Men jag menar ocksa att genom att inte gora ljudet for "bright" och ratt anvandning av dynamik kan ocksa ha effekten av att lata langre bort jamfort med ljusare och volym massigt hogre ljud!

Ar med dig pa att hall reverbs pa allt blir grot!! Men kan fungera pa sant man vill ha riktigt langt bak!

Pa sant man vill ha lite langre fram kan man prova ett delay, ta det lite lugnt med hogre frekvenser och ta hand om attacken pa ljudet samt placera det lite lagre volym massigt!

Pratar vi tex om en modern rock mick ar det ju ratt mycket som inte behover va i ett rum...

Som alltid galler ju dock "later det bra sa ar det bra"

Fortsatt garna disskutionen. Vi ar alla har for att lara!

MVH J

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Som sagt sÄ Àr det svÄrt att stÀlla reverb och nÄgot som mÄnga ofta glömmer och som gör en hel del Àr att i sin tur lÀgga EQ pÄ reverbet i sig.

Yes.. eqa reverbet kan gora susen. Det ar det som ar det fina med oxford reverbet, namligen att den har en 5 bands kvalite eq inbyggd!

Natt som har funkat ratt bra pa lead vox dar man vill ha ett lite storre reverb ar de-essing fore reverb...

Gor forst en kopia pa lead sparet. Routa inte denna till din stereo mix utan skicka den bara till ditt reverb.

Sen de-essa kopian hart sa att du far ett mjukt och naturligt reverb. Blanda sedan in denna med det "riktiga" lead sparet

Effekten av detta kan kankse uppfattas som liten men kan funka mycket bra. Framfor allt pa kvinnlig sang som man vill ha stort reverb pa!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sedan Àr en viktig del av mixen panoreringen , om allt skall slÄss om plats i mitten blir det snabbt grötigt och stökigt.

Lyssnar man pÄ dagens mixar sÄ Àr det vÀldigt lite reverb pÄ lÄtarna ( givetvis inte i alla genres ) utan mer korta delay , och mycket sparsamt med reverb.

Lika viktigt som " djup " Àr för en mix Àr Àven " bredd ".

Men jag skulle nog klassa EQ , Kompressor , Panorering som dom viktigaste bestÄndsdelarna.NÀr mixen lÄter bra med enbart dessa kan man sedan piffa upp den lite med delay , reverb och annat som kan tÀnkas tillföra lÄtean nÄgot.Förlitar man sig redan frÄn start pÄ an hel del effekter för att fÄ ihop mixen tar det Änekligen lÀngre tid samt trolitvis resulterar i en sÀmre mix.

SĂ„ ser jag pĂ„ det i alla fall.. 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

^^^ absolut bÀsta lösningen för nybörjare

d finns en hel del plugs som fungerar som "rum" var du kan placera ut dina instrument. d finns tom. plugs dĂ€r du kan bygga vĂ€ggar i rummet o placera saker framför/bokam 😐

anvÀndning av sÄdan plugin ger dig erfarenhet o lÄter dina öron bekanta sig med olika "avstÄnd"

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För att flytta bak instument i ljudbilden sÄ Àr det reverb samt att skÀra bort vassa frekvenser i ljudet som gÀller, desto mer diskant rikt desto nÀmre upplevs ljudet!

Kort och intensivt tips! Det gillar jag! 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

^^^ absolut bÀsta lösningen för nybörjare

d finns en hel del plugs som fungerar som "rum" var du kan placera ut dina instrument. d finns tom. plugs dĂ€r du kan bygga vĂ€ggar i rummet o placera saker framför/bokam 😄

anvÀndning av sÄdan plugin ger dig erfarenhet o lÄter dina öron bekanta sig med olika "avstÄnd"

Det Àr ju ett vÀldigt bra sÀtt att trÀna örat, men usch vad "B". Det Àr ju inte lika coolt... Men fÄr vÀl ta och trÀna upp öronen lite, fast man hör ju nÀr det Àr bra och inte bra. FrÄgan Àr ju iofs mer om hur man kommer dit, vilken vÀg tar man? - DÄ kan ett sÄdant hÀr plug vara fint antar jag.

Tack!!!

///ERIK

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ett ord: reverb!!

ett av de viktigaste verktygen vid mix 🙂

Hmm.. Skulle vilja saga att volym, eq och compression ar snappet viktigare for att fa saker att sitta tillsammans 😎

Kreativt anvandande av delays kan ocksa va battre an att grota ner det med reverbs!!

Men skapar man ett djup av dettsa instrument? Är inte det mer en slags renhet du skapar i mixen? 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Volym Ă€r kanske den viktigaste parametern för mixdjup. Som bekant blir saker tystare ju lĂ€ngre bort de kommer 😄

Kompression kan ocksÄ fungera för att skapa en kÀnsla av avstÄnd, ljud med vÀldigt lÄg dynamik upplevs som nÀrliggande och ljud med hög dynamik upplevs som avlÀgsna. Samma sak med eq: ju mer hÀngmatta desto nÀrmare, inom rimliga grÀnser.

Nu blev jag inspirerad att mixa med bara mixerreglagen och en kompressor pĂ„ varje kanal. Ninjastyle (vart har ph34r-smileyn tagit vĂ€gen?!) 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sitt och testa tills du nÄr fram till det du vill ha.

kom du pÄ ett helt eget sÀtt Àr det ju det allra bÀsta!

nÀr man börjar med musik (som du i detta fallet med inspelad) tÀnker man ofta

att man ska göra som det ska vara. sen inser man att de egna vÀgvalen man gjorde var det som var allra bÀst. (och kanske jobbigast)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ett ord: reverb!!

ett av de viktigaste verktygen vid mix 🙂

Hmm.. Skulle vilja saga att volym, eq och compression ar snappet viktigare for att fa saker att sitta tillsammans 😉

Kreativt anvandande av delays kan ocksa va battre an att grota ner det med reverbs!!

Men skapar man ett djup av dettsa instrument? Är inte det mer en slags renhet du skapar i mixen? :rolleyes:

Du har fĂ„tt bra svar nĂ€r det gĂ€ller EQ: TĂ€nkte pĂ„ Fredriks inlĂ€gg liksom Boboguras andra inlĂ€gg. Och kanske ett lite sĂ€mre av mig 😉 : Varierande volym och/eller volymĂ„kningar liksom olika kompression gör sitt till för tydlighet/renhet och för att skapa dynamik och "djup" vs nĂ€rhet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Volym Ă€r kanske den viktigaste parametern för mixdjup. Som bekant blir saker tystare ju lĂ€ngre bort de kommer 😉

Kompression kan ocksÄ fungera för att skapa en kÀnsla av avstÄnd, ljud med vÀldigt lÄg dynamik upplevs som nÀrliggande och ljud med hög dynamik upplevs som avlÀgsna. Samma sak med eq: ju mer hÀngmatta desto nÀrmare, inom rimliga grÀnser.

Nu blev jag inspirerad att mixa med bara mixerreglagen och en kompressor pĂ„ varje kanal. Ninjastyle (vart har ph34r-smileyn tagit vĂ€gen?!) 😉

Du skriver "eq: ju mer hÀngmatta" vad menar mannen med detta? :rolleyes:

ps: Tryck pÄ "NÀsta" vid smileyn sÄ hittar du det du söker. ds...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du har fĂ„tt bra svar nĂ€r det gĂ€ller EQ: TĂ€nkte pĂ„ Fredriks inlĂ€gg liksom Boboguras andra inlĂ€gg. Och kanske ett lite sĂ€mre av mig 😉 : Varierande volym och/eller volymĂ„kningar liksom olika kompression gör sitt till för tydlighet/renhet och för att skapa dynamik och "djup" vs nĂ€rhet.

mm... 😉 Det dĂ€r om dynamik Ă€r ju nĂ„got intressant.. har jag inte tĂ€nkt pĂ„ att man kan skapa djup vs nĂ€rhet med.. men det stĂ€mmer nog.. (hjĂ€rnverksamhet pĂ„ 110%) :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du skriver "eq: ju mer hĂ€ngmatta" vad menar mannen med detta? 🙂

ps: Tryck pÄ "NÀsta" vid smileyn sÄ hittar du det du söker. ds...

Med hĂ€ngmatta menar jag att man drar upp diskanten och basen, sĂ„ att eq-kurvan ser ut som en hĂ€ngmatta, med lite fantasi 🙂

och ph34r-smileyn finns kvar, alltsĂ„? lĂ€skigt 🙂 :)

Redigerat av royen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Stereobredda?

Finns en hel del pluggar som gör det Ät dig om du inte vet hur du ska göra sjÀlv.

Enkelt förklarat sÄ tar man en monosignal och lÀgger olika register i olika panoreringar skulle man nog kunna sÀga och fÄr en "stereosignal" som nÀstan kan fÄ ett instrument att lÄta som att det kommer bakifrÄn Àven om du bara har tvÄ högtalare. PÄ sÄ vis kan du fÄ en mycket bredare ljudbild med bra djup.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Med hĂ€ngmatta menar jag att man drar upp diskanten och basen, sĂ„ att eq-kurvan ser ut som en hĂ€ngmatta, med lite fantasi 😛

och ph34r-smileyn finns kvar, alltsĂ„? lĂ€skigt â˜șïžđŸ˜ł

misstÀnkte nÀstan det... :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ljudtekniker (oregistrerad)
ÂŽkommer t ill djupet..

HJÄLP!!!

///ERIK

Min erfarenhet Àr precis som nÄgon annan hÀr var inne pÄ att det handlar om dynamik.

Jag vill lÀgga till ocksÄ attack och transienter.

Testa att spela in trummorna med en Over Head mikrofon!

Nu har du trummorna lÀngst bak med full kraft och dynamik utan fasfel. AnvÀnd eq för önskad karaktÀr och "klick" nivÄ pÄ virvel och kagge.

Önskar du trummor nĂ€ra sĂ„ vĂ€lj tvĂ„ OH och panorera fullt vĂ€nster höger och gör samma sak.

Ingen komprimering och inga rörgrejer alltsÄ!

Min poÀng Àr att djupet inte ligger i stereobredd eller i pÄlagda effekter utan i dynamiken.

PS. sedan kan du komprimera ihop den spretiga ljudbilden av alla instrument sÄ att de kommer nÀrmare varandra DS

/ljudteknikern

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Min poÀng Àr att djupet inte ligger i stereobredd eller i pÄlagda effekter utan i dynamiken.

/ljudteknikern

Det Àr inte alltid du kan gÄ in och Àndra i dynamiken nÀr du fÄr filerna frÄn producenten. DÄ kan du vÀll inte pÄstÄ att pluggar inte kan hjÀlpa dig?

//Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kompression kan ocksÄ fungera för att skapa en kÀnsla av avstÄnd, ljud med vÀldigt lÄg dynamik upplevs som nÀrliggande och ljud med hög dynamik upplevs som avlÀgsna.

I agree. LjudnivÄn Àr den viktigaste bestÄndsdelen i en mix.

DÀremot upplever jag det precis tvÀrtom med dynamiken.

Ett ljud med stor dynamik lÄter nÀrmickat för mig.

Ett ljud med mycket liten dynamik kÀnns lÄngt bort.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kom ihÄg att mycket av bilden du skapar som producent Àr "hela verkligheten" för den lÄten. Med det menar jag att du har 3 dimensioner i en lÄt. Lyssnaren glömmer bort dessa, sÄvida inte du uppmÀrksammar dem. För att kunna uppmÀrksamma dem, mÄste du ha kontrast. Om du anvÀnder hela bredden sÄ lÄter det helt annorlunda (och förhoppningsvis hÀftigare) Àn om du kör mono. Om du anvÀnder hela frekvensspektrat i din mix, ska lÄten lÄta saftigare Àn om du kör ett lÄgpassfilter eller ett högpassfilter pÄ hela mixen. PÄ samma sÀtt, för att skapa djup, mÄste du ha saker lÀngst fram och lÀngst bak.

Visualisera nu, hur lÄter ljud nÀr det gÄr frÄn vÀnster till höger? Som att ljudet Àr samma (om man bortser frÄn doppler-effekten) men byter ljudkanal!

NerifrÄn och upp? Att dess frekvensband Äker nerifrÄn (bas) och upp (diskant).

NÀr nÄn pratar med dig och du gÄr lÀngre bort, hur lÄter ljudet dÄ? LÀgre (volym) och dovare (lÄgpassfilter) och mer odefinierat (reverb och kort delay).

D.v.s. att det som sagts i trÄden hittills Àr helt rÀtt: du har volym, reverb, delay (med <30ms feedback) och lÄgpassfilter för att kunna skapa djup och nÀrhet.

Saker att komma ihÄg:

  • LĂ„gpassfiltret kan Ă€ven anvĂ€ndas för att sĂ€nka ljudets höjd. SĂ„ var försiktig!
  • Reverb kan bidra till en hel del problem, inte minst i basregionen (p.g.a. att basfrekvenserna av reverben och originalljudet kan kancellera varandra), sĂ„ se till att vara försiktig dĂ€r med och om du ska anvĂ€nda reverb kan det vara en bra idĂ© att anvĂ€nda ett högpassfilter.
  • Volymen kan lĂ„ta trĂ„kig (i vissa sammanhang Ă€ven omusikalisk) nĂ€r den Ă€r automatiserad, sĂ„ anvĂ€nd hellre ett lĂ„gpassfilter som du sĂ€nker cutoffen pĂ„. Speciellt vanligt i elektronisk musik.

Personligen anvÀnder jag inte automatisering pÄ volymen, utan endast pÄ lÄgpassfiltrets cutoff, men jag gör elektronisk musik, sÄ ta det med en nypa salt om du inte gör elektronisk musik.

Om du inte ser nÄn anvÀndning för volymautomatisering, kanske det Àr bÀst att lÄta bli den.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Min poÀng Àr att djupet inte ligger i stereobredd eller i pÄlagda effekter utan i dynamiken.

/ljudteknikern

Men om man panorerar ut ljudet pĂ„ tvĂ„ OH sĂ„ blir det ju en bredare stereobild? DĂ„ Ă€r det vĂ€l stereobredd? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...