Jump to content
Annons

Mikrofonrecensioner


Anders F

Recommended Posts

Tänkte att detta kunde vara en tråd att bygga på. Många medlemmar sitter på många mikrofoner där hemma och använder för sina inspelningar. Varför inte ta vara på den kunskapen och göra en tråd där vi medlemmar recenserar våra egna mikrofoner? För att få lite struktur på detta tänkte jag att man alltid skriver mikrofonmodellen i fetstil, samt att man anger om det finns lyssningsexempel att tillgå för den som vill eller ej. Om man vill recensera en mikrofon som någon annan redan gjort så är det bara positivt, När det kommit massor om samma så kanske admin vill hjälpa till att slå ihop dessa trådar. Tanken är att denna tråd skall hjälpa alla som går i tanken att köpa ny mikrofon eller kanske vill veta vad andra tycker om mikrofonen man redan äger. Om detta redan finns så får ni upplysa mig 😏

Jag börjar med mitt senaste mikrofonköp.

Sontronics Sigma

Denna mikrofon köpte jag först och främst för överhäng på trummor. Dock har jag inte hunnit testa den på det ännu, men satt lite med elgitarr och stålsträngad akustisk gitarr och lekte med den. Mikrofonen har figur åtta och jag tycker sontronics har lyckats väl med de olika karaktärerna från båda sidor. Det första jag gjorde när jag satt upp mikrofonen framför min stålsträngade gitarr var att placera den som en vanlig kondensator. Detta upptäckte jag rätt fort blev problematiskt då Sigma har en rätt fet bas i sig och proximity effekten blev alldeles för stor. Men att flytta den någon decimeter längre bak löste problemet. Dock så är det kraftig bas i mikrofonens karaktär, och första gången reagerade jag på avsaknaden av diskant. Jag testade att ge diskanten några db med min EQ, och visst saknades den inte, den fanns där och var riktigt silkeslen. Inte sådär krispig som man oftast hör från mikrofoner, nej, nu snackar vi silkeslen som bara den. Det andra jag gjorde direkt var att lägga på en hi pass då mikrofonen tog in väldigt mycket bas. Mellanregistret låter riktigt tajt och fint. På elgitarren så testade jag både rent ljud och distat ljud på min Laney TF400. Det rena ljudet behövde jag knappt något annat förutom en hi pass, och shit vad imponerad jag blev här. Min förstärkare har aldrig låtit så snyggt på det rena ljudet när jag spelat in den, mycket beror nog på det tajta mellanregistret och silkeslena diskanten. Distljudet vad dock svårare, men det berodde mycket på att jag inte tycker om ljudet i min förstärkare. Men karaktären av mikrofonen är ju densamma och det enda var att man fick spela med lite mindre bas på förstärkaren än man var van vid. Sedan vände jag på mikrofonen för att jämföra karaktären och fann att baksidan var lite mjukare än framsidan och gav lite mera närhet i ljudet. Men samtidigt så blev basen ännu mera påtaglig här tyckte jag. Till skillnad mot dynamiska mikrofoner eller de flesta kondensatormikrofoner så tyckte Sigma om att vara nära konens mitt utan att för den skull spreta upp ljudet. Det sämsa med mikrofonen var dess shockmount så var väldigt svårt att få precis där man ville, det gick med lite pill men kunde ha gjorts bättre. Problemet med den är att det inte går att skruva åt den riktigt ordentligt då det bara är en genomgående skruv, så mikrofonen får en lutning mot hur du ställt din shockmount, men det kompenserar du efteråt, men som sagt, kunde ha gjorts mycket bättre!!

Jag tycker inte att Sigma är en mikrofon man skall välja som sin första då den krävde en del tid att lära sig placera och vänja örat vid. Men om du är ute efter en mikrofon med lite karaktär och redan har några sm57:or osv så kan jag varmt rekommendera denna. Skall testa den på trummor senare och återkommer om hur jag upplevde den där.

Smakprov: Inte för tillfället

Kommande tester på mikrofonen: Trummor, Sång, Trumpet

MVH

Anders

Edit: Har nu varit i kontakt med Trevor på Sontronics angående deras shockmount och det var ett känt problem som han sa att dom inom en snar framtid har åtgärdat och att jag kommer bli erbjuden en ny del till min shockmount när de har löst det.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)
Ingen som tyckte detta var en bra idé??

Jag tycker detta är en bra idé. Det är mycket bra med förstahandsinfo om utrustning.

Jag såg att du hade skaffat en Apollo också, och tänkte använda den till rummet?

Tänkte bara tipsa om att du kanske ska pröva att göra tvärt om, eftersom 8or oftast är ganska "smala" så kan det bli en rätt onaturlig och konstig stereobild om du sätter dem AB över ett trumset.

Testa köra apollon som överhäng, som då blir en Blumlein setup. Eftersom den stereotekniken bygger på tryckskillnader och inte tidsskillnader, så ger det en mer fokuserad stereobild (som man brukar vilja ha i OH) där det är lättare att tex panorera närmickar efter överhänget och få tryck från virveln i OH. Sen slänga upp två Sigma i AB (som bygger på fasskillnader) i rummet för en mer diffus stereobild, kanske till och med med nollorna mot trumsetet.

Sorry nu om du inte ville ha tips, de bara slank ut när jag läste i trumtråden förut.

Enda problemet med den här tråden (som iof alltid är ett problem) är väl att ju färre saker man har prövat och jämfört med, desto mindre intressanta blir recensionerna. Då har man mindre möjlighet att jämföra med andra produkter och recensionen blir mer "färgad" kan jag tycka.

Visst låter studio projects B1 sjuuuuukt jävla bra på sång........ om man inte prövat nån lite dyrare mick.

mvh /Elof

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg att du hade skaffat en Apollo också, och tänkte använda den till rummet?

Då har jag kanske skrivit fel eller att du läst fel, jag funderar på en apollo som ambient mick på trummor, och väntar på studios recension som skall komma lite senare. Jag skall testa att köra tvi Sigma som överhäng senare både i AB och Blumlein och se hur det blir 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att de flesta nöjer sig med Claes mic-test-site istället... kanske. Jag gör det i alla fall.

Tack för förtroendet - men min testsite är ju ärligt talat inte hela sanningen, eftersom det är gjort utifrån mina förutsättningar när det gäller rum och ljudkällor. Det är bra att kolla på fler ställen också (t ex http://www.thelisteningsessions.com och andra) - så det är inte fel med en tråd med recensioner heller... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att de flesta nöjer sig med Claes mic-test-site istället... kanske. Jag gör det i alla fall.

Detta ser jag mer som ett komplement till claes test-site. Visst kan du lyssna på mikrofonerna, men du får ingen uppfattning hur de är att jobba med.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag såg att du hade skaffat en Apollo också, och tänkte använda den till rummet?

Då har jag kanske skrivit fel eller att du läst fel, jag funderar på en apollo som ambient mick på trummor, och väntar på studios recension som skall komma lite senare. Jag skall testa att köra tvi Sigma som överhäng senare både i AB och Blumlein och se hur det blir 😉

MVH

Anders

"Nån som har erfarenhet av denna mick i detta användningsområde eller tidningen kanske skulle vilja göra ett test. Om ni gör det så skulle det vara intressant med ett test på sontronics Apollo också som rumsmick för trummor."

"Overhead - Sontronics Sigma

Room - Sontronics Apollo"

Har jag missat nåt? Apollo = blumlein = stereoteknik som bygger på tryckförändringar och inte fasskillnader.

Om du gör någon skillnad i att kalla det ambiensmikrofon eller rumsmick gör det samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg att du hade skaffat en Apollo också, och tänkte använda den till rummet?

Då har jag kanske skrivit fel eller att du läst fel, jag funderar på en apollo som ambient mick på trummor, och väntar på studios recension som skall komma lite senare. Jag skall testa att köra tvi Sigma som överhäng senare både i AB och Blumlein och se hur det blir 😉

MVH

Anders

"Nån som har erfarenhet av denna mick i detta användningsområde eller tidningen kanske skulle vilja göra ett test. Om ni gör det så skulle det vara intressant med ett test på sontronics Apollo också som rumsmick för trummor."

"Overhead - Sontronics Sigma

Room - Sontronics Apollo"

Har jag missat nåt? Apollo = blumlein = stereoteknik som bygger på tryckförändringar och inte fasskillnader.

Om du gör någon skillnad i att kalla det ambiensmikrofon eller rumsmick gör det samma.

Nej självklart, Jag gör ingen skillnad i det. Studio skall göra ett test på apollo. Apollo har samma membran som sigma och sontronics gjorde just apollo för att många använde sig av sigma i blumleinformation till överhäng (har läst detta på dontronics hemsida angående membranen om jag inte minns fel). Så du har helt rätt 😄 Och ditt tips om att använda Apollo som OH och sigma som AB tror jag skulle fungera bättre som du säger och det skall testas när man väl har råd med en apollo också, men till dess så blir det ett inköp av en sigma till och anväda dem som OH som blumleinmickning, alltså samma som apollon är konstruerad 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett kanon-bra förslag tycker jag! Inte för att testerna kommer att bli ett dugg rättvist eftersom mikrofontester av det här slaget aldrig kan bli det och ännu mindre när inspelningarna sker under olika slags förhållanden. Men om man nu har ett mikrofontest (eller vad man nu ska ha för slags namn på det) så är det ju jättebra att ha ett test just här på forumet istället för hos en hemsida för en butik, återförsäljare eller liknande eftersom den då hamnar på ett neutralt och oberoende ställe utan ekonomiska intressen. Ur just den aspekten så är det allra bäst att ha ett test som ligger under Studio Forum men nackdelen är naturligtvis att mickarna spelas in på olika ljudkällor i olika rum med olika kunskapsnivåer och olika slags hantering och förhållanden på alla dess sätt. Men det vore bra ändå tycker jag inte minst för att hålla det kommersiellt neutralt alltså. Bra vore i sådana fall om den som lägger upp sitt test berättar under vilka omständigheter inspelningen har ägt rum. Sedan bör ju test-lyssnaren ta testet med en mycket stor nypa salt förståss. Som alltid. Ett tips är att alltid försöka köpa mikrofoner, högtalare (och mycket annat) på öppet köp några dagar så att man får prova produkten hemma i sin egen miljö. Då får man möjlighet att lämna tillbaka produkten om man inte är helt nöjd med den. Nä....jag gillar din idè!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...