Jump to content
Annons

Nya Mac Pro


KillwithSkill

Recommended Posts

http://www.apple.com/macpro/

Från 4 kärnor på 2.8 Ghz till 8 kärnor på 3.2Ghz

Upp till 32 GB Ram och så har det hottats till med 15000 rpm hårddiskar. Och det var ju på tiden.

Största nyheten i Mac Pro är de snabba "Harpertown" processorerna, vilket innebär dubbla 1 600 MHz frontsidebussar som kan skjutsa 25,6 GB per sekund samt snabbare minneshantering.

Källa: apple/maximac

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
😮 OMG 32 gb ram!?

jo visst det ser trevligt ut, men det kostar ju skjortan plus att det nog inte finns några program som stödjer det....än.

Nej det är nog svårt att hitta nåt program som jobbar så mycket och behöver 32GB. Men det behöver ju inte vara ETT program. Man kan ju ha igång flera applikationer samtidigt. Kanske 6-8 stycken 30 tums skärmar med en massa 3D jobb på.

Men det är ju onekligen intressant. Minsta modellen hamnar under 20 papp och ändå så har man ett vrålåk till burk som man kan expandera allt eftersom. 4 x 2.8 ghz slår ju ihjäl min burk med hästlängder. 😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

😮 OMG 32 gb ram!?

jo visst det ser trevligt ut, men det kostar ju skjortan plus att det nog inte finns några program som stödjer det....än.

vilken sekund som helst kommer digidesign släppa en uppgradering på pro tools hd och le som gör att man kan utnyttja det. likadant som när apple släppte 8core o 16gb ram...!!

men fy helvete.. 32 GB ram? jag vill ha.. cry2.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

😮 OMG 32 gb ram!?

jo visst det ser trevligt ut, men det kostar ju skjortan plus att det nog inte finns några program som stödjer det....än.

vilken sekund som helst kommer digidesign släppa en uppgradering på pro tools hd och le som gör att man kan utnyttja det. likadant som när apple släppte 8core o 16gb ram...!!

men fy helvete.. 32 GB ram? jag vill ha.. cry2.gif

Hoppas Logic gör desamma snart.

Undrar dock vad poängen är? Visst om man kör mycket samplingar/synthar liknande dfhs så är det förbannat bra.

Men något som vore riktigt bra är att man laddar in hela låtens audiospår i minnet istället för att sk streama från hårddisken. På samma sätt som man laddar ljud. Det lär ju bli en avsevärd prestandaökning. Frågan är ju hur det skulle fungera med pluggar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gah! Helt bizarrt alltså 😛

Undrar just hur mycket de där 15k varvsdiskarna låter

Ja, det vore ju peck om det lät tandläkarborr om dom. "Uiiiiiiii" 🙂

Lite jobbigt då om det stör ut studion 🙂

jag ser ingen som helst anledning till att ha datorn i samma rum som studion om man inte bor i lägenhet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kan de inte göra något lagom.

Hehehe, ja du. Definition av "Lagom" Vad är lagomt?

Man får inte glömma att det är apples flaggskepp. Och trotts det så går det att få ett vrålåk under 20 papp. Eller slå på stort och ta en på 150 papp eller så....

Ett annat bra alternativ är ju deras iMac

Link to comment
Dela på andra sajter

😮 OMG 32 gb ram!?

jo visst det ser trevligt ut, men det kostar ju skjortan plus att det nog inte finns några program som stödjer det....än.

vilken sekund som helst kommer digidesign släppa en uppgradering på pro tools hd och le som gör att man kan utnyttja det. likadant som när apple släppte 8core o 16gb ram...!!

men fy helvete.. 32 GB ram? jag vill ha.. cry2.gif

Hoppas Logic gör desamma snart.

Undrar dock vad poängen är? Visst om man kör mycket samplingar/synthar liknande dfhs så är det förbannat bra.

Men något som vore riktigt bra är att man laddar in hela låtens audiospår i minnet istället för att sk streama från hårddisken. På samma sätt som man laddar ljud. Det lär ju bli en avsevärd prestandaökning. Frågan är ju hur det skulle fungera med pluggar osv.

Om du köper nya macen tror jag att datorns prestandan är så överdimentionerad för logic att du knappast behöver mer prestanda. Min 2x2ghz PPC rullar hur fint som helst utom grafik glitchen som jag än så länge kan leva med. Men iof man vill ju alltid ha mer, även jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det gränsa till bizzarrt

🙂

Och köper du 8 till av fläskburkarna kan du köra dem via logic node och hinka över det dina 8 processorer inte orkar beräkna till de andra i nätverket... det blir många processorer ihop...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite funderingar till er, jag har som plan att köpa min första mac nu i vår och har väntat på de nya modellerna. Här kommer lite funderingar mm:

Hur kan det komma sig att de "bara" kommer ha 800 mhz minnen i den nya? Är det någon som är insatt i detta, känns liksom old school om jag jämför med hastigheten som det går att köpa till pc mobo. (finns ju DDR3 minnen som är i apples prisklass men nästan trippla hastigheten mot de som kommer sitta i nya macpro) Det enda jag själv kan tänka mig är att Xeon Quad-Core jobbar på annat sätt så 800 mhz räcker gott. Någon som har ett bra svar eller läst om detta?

Jag har bl.a spanat på mac bookpro 15'4", men den som finns nu tycker jag har för mesig upplösning på skärmen, en lite bättre pc har 1680x1050 på samma skärm, jag hoppas de gör om dem så man kan välja, likt 17" modellen. 🙂

En annan sak, hur är det med garantin i en mac? Har man rätt att peta i hårdvara i den själv (nu pratar jag först och främst stationära) utan att garantin ryker? Om man får det så kan man ju hoppa att köpa mer minne av apple själva och välja att handla det på komplett (de har en flik med apple minne, dock bara de som finns nu, dvs 667 mhz minnen) Det borde då även gå att byta hd själv på sin macbookpro då den blir för liten. Samma gäller grafikkort, borde gå att köpa ett med samma chip de själva säljer? Erfarenheter/råd tack 😛

Hur som haver så sitter jag bara och väntar in vad de skall visa på macworld expo mässan nästa vecka *håller tummarna för ny skärm till macbookpro 15'4"* 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men mina herrar, ni har missat det viktigaste.

Tror ni att man kan köra Crysis med maXXade settings på den?

hahaha.

Tja, eller så är det en helt annan herre som inte inser vilket forum han skriver i 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite funderingar till er, jag har som plan att köpa min första mac nu i vår och har väntat på de nya modellerna. Här kommer lite funderingar mm:

Hur kan det komma sig att de "bara" kommer ha 800 mhz minnen i den nya? Är det någon som är insatt i detta, känns liksom old school om jag jämför med hastigheten som det går att köpa till pc mobo. (finns ju DDR3 minnen som är i apples prisklass men nästan trippla hastigheten mot de som kommer sitta i nya macpro) Det enda jag själv kan tänka mig är att Xeon Quad-Core jobbar på annat sätt så 800 mhz räcker gott. Någon som har ett bra svar eller läst om detta?

Hela sanningen ligger inte i klockfrekensen hos RAM-minnena utan hur RAM-minnet används och i vilken upplösningen. Använder man sig av 4st minnesmoduler får man upp till 256-bitars upplösning så saker och ting bör gå snabbare att utföra i och med detta. Saxat från Apple Store

"Eftersom det går mycket fortare att komma åt data från primärminnet än från hårddisken, kan systemet bearbeta dina data snabbare ju mer minne det har. Mer minne innebär att program arbetar effektivare, särskilt med stora filer och minneskrävande tillämpningar, som grafik, ljud, video och vetenskapliga tillämpningar.

 

Mac Pro använder minne av typen 800 MHz helbuffrat DDR2 ECC, en branschstandard inom minnesteknik som är snabbare, mer tillförlitligt och ökar minneskapaciteten. För att dra full nytta av 256-bitars minnesarkitekturen måste minst fyra FB-DIMM-moduler installeras i Mac Pro.

 

Obs! Apple skapade en mer effektiv temperaturspecifikation för kylflänsarna på Mac Pro-datorns FB-DIMM-moduler, som därför har mer effektiv kylning än många andra FB-DIMM-moduler. Apples FB-DIMM-moduler behöver inte så stort luftflöde för att hålla sig svala, vilket gör att de interna fläktarna kan arbeta långsammare och tystare. FB-DIMM-moduler från andra tillverkare som inte har tillräcklig kylfläns kan leda till att fläktarna måste arbeta snabbare (med mer buller) eller att minneskretsarna måste arbeta långsammare för att inte bli överhettade."

En annan sak, hur är det med garantin i en mac? Har man rätt att peta i hårdvara i den själv (nu pratar jag först och främst stationära) utan att garantin ryker? Om man får det så kan man ju hoppa att köpa mer minne av apple själva och välja att handla det på komplett (de har en flik med apple minne, dock bara de som finns nu, dvs 667 mhz minnen) Det borde då även gå att byta hd själv på sin macbookpro då den blir för liten. Samma gäller grafikkort, borde gå att köpa ett med samma chip de själva säljer? Erfarenheter/råd tack 🙂

Antar att samma vilkor gäller som för alla andra datorer att garrantin upphör om man byter hårdvarukomponenter själv i och med att företaget (Apple) inte kan garrantera att du gör rätt när du byter hårdvarukomponenter och inte heller tar på sig ansvaret för det du gör. Förr i tiden var det så att man inte kunde använda samma grafik-/ljudkort i en Mac som till PC. Hur det är nuförtiden vet jag faktiskt inte men sålänge tillverkaren av grafik-/ljudkort säger att hårdvaran är kompatibel med både PC och Mac bordet det inte vara några problem kan man tycka 🙂

Hur som haver så sitter jag bara och väntar in vad de skall visa på macworld expo mässan nästa vecka *håller tummarna för ny skärm till macbookpro 15'4"* 🙂

Sitter också och väntar på expot och hoppas att det händer något trevligt med iMacen! 😛

EDIT: Fyllesvenska och ej fullständig mening 🙂

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart köper man minnen och diskar någon annanstans än hos Apple. Dom är ju orimligt dyra på detta. Så länge man vet vad man gör är det inga problem med garantin om man byter dessa i en Mac Pro. Skulle möjligtvis kunna vara lite känsligare om man gör det med en MacBook Pro då detta är lite mer komplicerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...