Jump to content
Annons

Problem med brus


Guldapa

Recommended Posts

Hallå. Har ett problem som säkert har tagits upp till leda, (men jag hittar inga trådar som förklarar) . Det är så att jag spelar in sång och akustisk gitarr med en ADK A51 på en digital porta. Problemet är att ju fler spår jag lägger på, desto högre blir bakgrund-bruset. Finns det något konkret tips hur jag kan få bort det värsta bruset?

Tack på förhan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mikrofonen i sig bör inte vara något problem. Jag använder den själv och kan spela in många audiospår utan att drabbas av något brus.

Det kan bero på att du helt enkelt har dåliga brusiga preamps i din porta, men det är inte det troligaste.

jag skulle gissa på att du antingnen har för klen ljudkälla när du spelar in, men det brukar inte heller vara så känsligt, gitarr och sång är inte speciellt svaga ljudkällor... och då är vi framme vid att det kanske inte är "brus" i traditionell bemärkelse, utan att det är surr och oljud ifrån andra prylar i närheten (dator, gatljud etc.) som du har svårt att skärma bort, vilket resulterar i en typ av "bakgrundsbrus"

Det är vad jag tror iallafall, och då får du helt enkelt försäka att isolera runt micken och ljudkällan så gott du kan. Och se givetvis till att du ljudisolerar runt datorn om den står i samma rum.

Dessutom ser du naturligtvis till att ha hela kablar till micken.

Annars får du återkomma med mer info 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag spelar visserligen in precis bredvid min dator så den gissningen torde det finnas belägg för. Men bruset låter inte brummande som en fläkt, utan snarare ett konstant sus, som blir högre ju fler antal spår som spelas in (inte genom line-in. utan micen).

Jag har provat att flytta micen närmare både sång och gitarr men närmare än jag är nu (typ 20-30cm) går inte att komma utan att fucka upp ljudet.

Mikrofonen är för övrigt helt ny och portan (Fostex Vf08) ska det inte vara något problem med enligt förra ägaren.

Redigerat av Guldapa
Link to comment
Dela på andra sajter

En fläkt ger inte bara ett brummande ljud, eftersom den flyttar luft - och luft som flyttas medför ofelbart brus.

Spelar du in flera spår med micen och får in fläktljudet från datorn på alla, så tillkommer ju lika mycket brus på varje spår - och med fler spår blir det förstås mer och mer märkbart. Enkel matematik... 😉

Testa att dra ut micsladden till ett annat rum och se vad som händer om du spelar in där i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om du har möjlighet sänk den högsta diskanten på de kanalerna där diskenten inte behöver användas (exempelvis spår med enbart bastrummar eller andra basinstrument). Lyssna noga med en EQ vilka frekvenser som är "mer brus än musik" och sänk dessa. Slakta den lägsta basen och öka mellanregistret på sång och gitarr så ska et antagligen fungera bättre...

Vet iofs vilka EQ-möjligheter man har med digitalporta eftersom jag aldrig har arbetat med en sådan i större utsräckning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...