Jump to content
Annons

Låthjälp...


Newsec

Recommended Posts

Annons

För mera tryck? Ta bort reverb från sången, använd elgura med mer dist och bett även i versen, sen är trummorna en stor skurk i det hela som du säger, men dom fick man ju inte klaga på... 😆

Sen bryter du mot demopostreglerna om du kollar in den nitade tråden lite snabbt.

Men låten är inte helt fel, kan bli nåt bra med lite mer variation....!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

nej använd inte elgura.

Har du dubbat gitarren eller är den inspelad en gång i mono?

Om jag vet det kan jag hjälpa dig sen, så ska vi nog få tryck i grejerna...

& vad är det för mick?

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren låter lite monofierad som Danny poängterar ..och lite dov, trummorna är lite för långt bak i ljudbilden och tiltar lite åt höger ( ..eller vänster beroende på hur man vänder hörlurarna..) sångens reverb distar lite på toppen..

Låten har stor potential , god dämnit ( som Hamma brukar säga 😉 ) ..en jäkla nerv i sången...en bättre mix o bort med en del reverb på just sången så är det här är en solklar vinnare

..tycker mina öron o jag

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle lägga en kompressor på sången. och dra ner den lite. sen lägga lite välplacerade körer.

sen som tidigare talare sagt så lite mindre reverbs.

och kanske ta en koll på panoreringarna. trummorna ligger lite för mycket till vänster.

sen om du har två gitarrer som ligger i mono så finns det ju en ruggigt stor chans att dom släcker ner varandra. farliga grejer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
sen om du har två gitarrer som ligger i mono så finns det ju en ruggigt stor chans att dom släcker ner varandra. farliga grejer...

Eh...

Vad menar du där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Danny..jag tror att han menar den fasutsläckning som kan ske med två identiska tagningar...

Då är han förbannat tight om han spelar så att de tar ut varandra, tummen upp isåfall

Använd panning i alla fall.

Schhhkååål fö fan

Redigerat av Lasse Mongo
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny..jag tror att han menar den fasutsläckning som kan ske med två identiska tagningar...

Då är han förbannat tight om han spelar så att de tar ut varandra, tummen upp isåfall

Använd panning i alla fall.

Schhhkååål fö fan

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Danny..jag tror att han menar den fasutsläckning som kan ske med två identiska tagningar...

Då är han förbannat tight om han spelar så att de tar ut varandra, tummen upp isåfall

Använd panning i alla fall.

Schhhkååål fö fan

🙂

😄😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt!

Det jag tycker behöver göras är följande:

För det första så får du nog spela in sången igen för det distar alldeles otroligt, när du gjort det så lägger du på en kompressor på sången.

*för att göra rösten fylligare - Lägg till några db vid 150 Hz

*För att ta bort grötighet - Sänk några db vid 200 till 250 Hz

*För att gara rösten klarare - Öka lite vid 3 kHz

*För mera närvaro - Lägg rill lite vid 5 kHz

*För att göra rösten luftigare och ljusare - Öka vid 10 kHz

*För att bli av med väsljud - Skär lite mellan 7.5 och 10 kHz

Elgitarren kan du prova med att minska några db under 100Hz föratt få bort en del grötighet. En höjning mellan 120 och 250 Hz lägger till lite värme. En höjning i området 2.5 till 4kHz tar fram attacken i gitarren och en höjning vid 5 kHz ger ett visst bett.

Om du har spelat in två elgitarrer så kan du prova med att panna ut dom ordentligt. Men då krävs det att du spelar likadant på båda gitarrerna. Annars blir man sjösjuk när man lyssnar på det.

Den aukustiska gitarren kan du prova med att sänka under 80 hZ och även vid 800 - 1kHz. Vill du ha mer värme och mer djup kan du försöka öka lite runt 150 till 250 hZ. Försök också att lägga till några db runt 3 till 5kHz för mer attack och tryck! Lägg även till vid 7 kHz för att få den lite ljusare och krispigare.

Basen kan du prova med att skära mellan 200 - 300kHz för att få bort grötigheten. Lägg även på en rätt kraftig kompressor på basen för att få en mer jämn bas.

Redigerat av herwhisper
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla fina tips! Kommer genast att testa något utav dem å se vad som blir bättre.

Det sista inlägget här med lite EQ tips är ju suveränt,eftersom det är min svaga sida.

Hoppas jag får sången lite bättre,men tycker att denna röst är svår att fixa till,för killen har ju en väldigt spucken röst i sig. Men att det distar beror nog på att jag lånat ut micken som vi brukar sjunga i. Nu har han sjungit i en SM57,inte världens bästa sak å göra kanske? 🙂

Sen akustiska gitarren är en el akustisk som vi mickat upp i förstärkare med SM57:a. Lagt på lite effekter från en dist pedal. Det sabbade nog nästan bara. Men nu har killen köpt en riktigt bra akustisk som vi ska micka upp. Får se hur det låter då.

Tack än en gång!

//MVH Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...