Jump to content
Annons

Jazz Skalor


Spencer

Recommended Posts

Vilka är skalorna som man utgår ifrån inom jazz gitarr, vilka ska man lära sig?

Kan man spela dorian i alla tonarter f g a b c d e?

Hur ser C major / C dur skalan ut, och vad avgör vilka toner som passar till den?

Super tacksam för svar!!!

mvh spence

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte så mycket. Jag vet bara att inom jazz så spelar man inte en skala över en låt utan snarare en skala per ackord. Det finns då olika skalor man använder vi olika typer utav ackord. Tex:

Över 7-Ackord kan man spela: Dominanta skalan (mixolydiska) och bebopskalan.

Mollackord: Mollskalan, doriska och mollbebop tror jag.

Det finns säkert fler skalor till dem ackorden och det finns ju andra ackord med andra skalor. Dimskalor och grejer. Hoppas det hjälpte lite i alla fall.^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte tillräckligt om jazz för att uttala mig om den första frågan men ska försöka svara på dom andra 😆 Wikipedia kanske?

Kan man spela dorian i alla tonarter f g a b c d e?

Ja det kan man. Om du tar andra tonen som en slags grundton i durskalan och spelar den upp till samma ton som är oktav högre upp. Förhoppningsvis så hör du att de är ganska lika.

I C-dur skulle det alltså vara:

D E F G A B C

I G-dur:

A B C D E F# G

osv.

Om du jämför mellan de här skalorna så kommer du att se att det inte är någon skillnad på dom egentligen, (det är samma mönster/ntervaller) fast bara något steg uppåt eller nedåt.

Hur använder man det här praktiskt?

Om du spelar en låt i C-dur och vill ha en dorisk känsla över nästa del. Då ska du alltså välja D som grundton. Vilket ger tonikan blir Dm (andra ackordet i C-dur är Dm).

Nu får Du välja vilka ackord som ska spelas vidare men det är viktigt att det sista ackordet ska "leda hem" till Dm.

Det kommer att låta lite underligt. själv brukar jag ha svårt att komma på melodier som ska gå i någon annan skala en dur- och mollskalan. För jag har den känslan de ger så djupt inrotade i mitt huvud att det bara låter fel.. :/

Hur ser C major / C dur skalan ut, och vad avgör vilka toner som passar till den?

C D E F G A B 😛

Durskalan är uppbyggd av intervaller(avståndet mellan två intervaller)

Och den ser likadan ut än vilken tonart du väljer.

Själva formeln ser ut så här:

w w h w w w h

w=whole step=helt steg=2 band på gitarr=C till D, G till A

Vad den visar är alltså mellanrummet mellan tonerna.

Ex.

C__D__E__F__G__A__B__C

/\w/ \w/ \h/ \w/ \w/ \w/\h/

Titta på den här sidan om du vill lära dig mer www.musictheory.net

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka är skalorna som man utgår ifrån inom jazz gitarr, vilka ska man lära sig?

samma som de på piano (mitt instrument). du "ska" kunna dur-skalan, en moll-skala (och då räcker det med melodiska moll. c: C D Eb F G A B C (och menar jag B som H). Heltonsskalan, 1/2ton 1/1 ton-skalan C: C Db Eb E F# G Ab Bb C samt de två pentatoniska skalorna; moll + dur.

C-moll pentatonisk: C Eb F G Bb C C-dur pentatonisk: C D E G A C. Om man lägger till ett F# i C-moll pentatonisk: så får man blue's skalan.

Ja, sen tillkommer då alla modala skalor: dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, aeolisk samt locrisk.

ja och skalorna ska spelas i alla tonarter. Nej man blir aldrig klar. 😛

Skalor ska inte bara spelas upp och ner utan också i mönster. Typ 1 2 3 1, 2 3 4 2, osv.

Kan man spela dorian i alla tonarter f g a b c d e?

naturligtvis. nu har andra svarat, men jag gör det ändå. 😱

för att få reda på t.ex D-dorisk så härleder man till tonen en helton under grundtonen i skalan. (låter j-vligt mer krångligt än det är)

Hur ser C major / C dur skalan ut, och vad avgör vilka toner som passar till den?

hur man avgör vilka toner passar beror på sammanhang (context). är det en långsam låt så passar andra toner än när man spelar snabbt. oftast inom jazz så spelar man över en akord sekvens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

THE CIRCLE or CYCLE of FOURTHS

The “CIRCLE of FOURTHS” can also be called the “Circle of Fifths” or just “The Cycle.” Practicing the scales, chords, and

ideas in general via the cycle has been a common practice routine for jazz musicians and is highly recommended. It is a

disciplined way of working through all twelve keys. Plus, many bass root movements to jazz and pop songs move through

sections of the cycle.

alla tonarter e med i en cirkel inkl #, Bb sen står det dorian minor efter alla ackord som man går runt tex : F Major (G dorian minor), Bb Major (C dorian minor) osv..........

Kan någon förklara denna? Handlar det om att dorians mollskalor passar till ackorden?

Jag har den som illustration, Tänkte om den är bra att öva på

MVH Spence

o tack för svar!

Redigerat av Spencer
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej på er killar.

Jag citerar ingen här men efter att ha läst tråden tror jag att jag kan hjälpa er lite. Många frågar efter "jazzskalor", och jag vet precis vad som menas med det (eftersom jag själv var en sökare förut); man vill nå jazzens hemlighet; det där sounded som är så jazzigt, de där outa tonerna som låter helt knäppt när man själv spelar dem fst de passar så bra in i solot på den där plattan man plankat dem från. De där hippa licksen som låter som att de bar flyger ut i musikrymden helt alena.

Det har inget att göra med skalorna. Skalorna är de samma som i klassisk musik. Möjligt används ibland vissa skalor över vissa ackord. typ en dim-skala over ett sjuackord, för att det låter out.

Svaret ligger i rytmiken, samt vad som inom musik teori kallas för "tension and realease".

rytmik: är ni bekanta med begreppet swung eightnotes? det vill säga jazztrioler. det att spela åttondels noter i par, men betoningen på den senare med samma notvärde som den sista tonen i en åttondels triol. Shuffle: du-gah, du-gah, du-dah.

eller så vänder man på det gah-du, gah-du, gah-du

det är det allt handlar om. musiker med bra time kan spela vad som helst, och de kommer undan med det.

sen har vi tension and release. det handlar om svaga resp starka taktslag.

i 4/4 text, som är den vanligaste taktarten inom västerländsk musik, så är taktslagen 1 och 3 starka, resp 2 poch 4 svaga.

om rytmiken delas på i fjärde delar. det innebär att 1 och 2 måste innehålla någon skalton som klingar konsonant med ackordet. Spelar man en "avoid note" på ett starkt taktslag (exvis ett f mot ett c-dur ackord) låter det som kommunala musikskolans uppspel. om man där emot spelar den tonen på takslag 2 eller 4 funkar det, eftersom dess takt slag har rytmisk funktion och inte melodisk.

om ni sitter och klurar ut skalor och linjer försök då spela de outa tonerna på taktslag 2 och 4. eller om den melodiska linjen är i åttondelar på 2 4 6 8.

jävligt luddigt det här märker jag nu hehehe.. a well, men ni kanske hajar lite.

testa att spela med kromatik också. skit i att plugga in en massa skalor. det kan var kul om man ska improviser modalt, eller verkligen vill ha ett sound. dvs om man utelämnar vissa toner låter det på ett annat sätt om man spelar "vad som helst". men att fråga efter skalor, är oftast att fråga efter något annat. jag vet, för jag höll själv på och försökte förstå jazz genom att kolla in skalor förut. det har inget med det att göra.

/Oggsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er killar.

Jag citerar ingen här men efter att ha läst tråden tror jag att jag kan hjälpa er lite. Många frågar efter "jazzskalor", och jag vet precis vad som menas med det (eftersom jag själv var en sökare förut); man vill nå jazzens hemlighet; det där sounded som är så jazzigt, de där outa tonerna som låter helt knäppt när man själv spelar dem fst de passar så bra in i solot på den där plattan man plankat dem från. De där hippa licksen som låter som att de bar flyger ut i musikrymden helt alena.

Det har inget att göra med skalorna. Skalorna är de samma som i klassisk musik. Möjligt används ibland vissa skalor över vissa ackord. typ en dim-skala over ett sjuackord, för att det låter out.

Svaret ligger i rytmiken, samt vad som inom musik teori kallas för "tension and realease".

rytmik: är ni bekanta med begreppet swung eightnotes? det vill säga jazztrioler. det att spela åttondels noter i par, men betoningen på den senare med samma notvärde som den sista tonen i en åttondels triol. Shuffle: du-gah, du-gah, du-dah.

eller så vänder man på det gah-du, gah-du, gah-du

det är det allt handlar om. musiker med bra time kan spela vad som helst, och de kommer undan med det.

sen har vi tension and release. det handlar om svaga resp starka taktslag.

i 4/4 text, som är den vanligaste taktarten inom västerländsk musik, så är taktslagen 1 och 3 starka, resp 2 poch 4 svaga.

om rytmiken delas på i fjärde delar. det innebär att 1 och 2 måste innehålla någon skalton som klingar konsonant med ackordet. Spelar man en "avoid note" på ett starkt taktslag (exvis ett f mot ett c-dur ackord) låter det som kommunala musikskolans uppspel. om man där emot spelar den tonen på takslag 2 eller 4 funkar det, eftersom dess takt slag har rytmisk funktion och inte melodisk.

om ni sitter och klurar ut skalor och linjer försök då spela de outa tonerna på taktslag 2 och 4. eller om den melodiska linjen är i åttondelar på 2 4 6 8.

jävligt luddigt det här märker jag nu hehehe.. a well, men ni kanske hajar lite.

testa att spela med kromatik också. skit i att plugga in en massa skalor. det kan var kul om man ska improviser modalt, eller verkligen vill ha ett sound. dvs om man utelämnar vissa toner låter det på ett annat sätt om man spelar "vad som helst". men att fråga efter skalor, är oftast att fråga efter något annat. jag vet, för jag höll själv på och försökte förstå jazz genom att kolla in skalor förut. det har inget med det att göra.

/Oggsson

Väldigt bra inlägg.

Men detdär sista vägrar jag hålla med om. Ska det bli jazz av musiken man håller på med är det i princip omöjligt att fakea. Även om man nödvändigtvis inte måste spela strikt och korrekt är det ganska viktigt att man har en del jazzteori i ryggmärgen. Utan några som helst ramar är det skitsvårt att spela tillsammans med andra. Tycker jag i alla fall...

Men visst är timing och frasering otroligt viktig för att det ska låta bra. Jag lyssnar hellre på någon med bra time och dålig harmonisk koll än en med klockren harmonisk koll och värdelös time. I alla fall om det ska spelas bop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga bra Jazzmusiker tänker i skalor när dom spelar ett solo. Aha här kommer det här akordet då spelar jag inom den här skalan. Visserligen är modal musik anorlunda men det är ett särfall.

Skalorna ska sitta i ryggmärgen så tillvida att man kan spela alla toner man behöver i varje given situation och där finns det ingenting som skilljer en jazzmusiker från en klassiskt skolad.

Teori är alltid bra men poängen med skalor är att utveckla en förtrolighet med sitt instrument som gör att du kan spela det du vill. Inte att tänka aha där har vi det akordet nu spelar jag den skalan.

Vill dessutom påstå att merparten av dom allra största inom jazzen när det en gång begavsig tänkte specielt mycket på om det dom spelade var doriskt, lydiskt, mixolydiskt....

Jag vet att idag så lär sig dom flesta Jazzmusiker massor med skalor men tror man att man ska kunna spela Jazz för att man kan en massa skalor är man ute och cyklar.

Skalor är bara ett av många hjälpmedel för att få dit instrument att lyda just dig och som sådant tycker jag att det är överskattat. Finns många betydligt svårare intervall än dom som finns i skalor som det är viktigare att öva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förtydligande från min sida:

Med att spela skalor menar jag inte att brassa skalan upp och ner, jag menar att man ska vara medveten om vilka toner den innehåller och kunna improvisera utifrån det. Även om man bokstavligen inte tänker "AHA, Amoll 13, dorisk A! nu jävlar kör jag järnet!" så utgår man ju från att dels resten av musikerna håller sig till någon sorts Amoll-klang och att alla i den lilla jazzorkestern är någorlunda överens om det. Visst kan det hända att t ex basisten har värsta linjen på gång och är och rotar i någon helt annan klang. Då får man väl helt enkelt välja om man vill anpassa sig till honom/henne eller inte..

En annan sak som rent praktiskt är otroligt tidsbesparande med att ha koll på jazzteorin är att diskussioner under rep blir otroligt smidigare. Istället för att diskutera en massa toner hit och dit räcker det med "jag tänker lydisk b7 där, kan vi inte testa det?".

edit: förtydligande

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...