Jump to content
Annons

Hjälp med ny förstärkare


Fertan

Recommended Posts

Har i många år spelat akustisk gitarr nu, men fick en förfrågan av ett par polare att starta hardcoreband. Och jag är inte den som är den, så jag tackade ja... Problemet är att jag inte har någon förstärkare för detta! Gitarrer har jag och kan även få låna om det vore på det viset, så det är inget problem.

Så nu ska jag införskaffa ny stärkare och eventuell pedal, MEN jag vill även kunna använda den till att lira annat än enbart hardcore på den, då jag även spelar lite allt möjligt annat mellan himmel och jord. Så jag behöver alltså något för att kunna få till det tunga metalljudet på, men även kunna spela pop, punk, rock, blues osv på den samt använda den till den så sakteliga växande amatörstudion.

Någon som har någon bra idé? Inte gärna över 9 000, då jag är student och inte har världens mest underbara ekonomi.

Har funderat lite kring Vox och Marshall med en Boss DS-1 pedal till, men jag är å andra sidan ett riktigt blåbär just på förstärkare nu när jag inte lirat särskilt mycket elektriskt de senaste 5-6 åren.

Hej, kom och hjälp mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett altenativ till förstärkare är att köpa en Vox tonelab eller Line 6 pod. Det är förstärkarsimulatorer med inyggda effekter. Det blir billigare. Men om du har råd så skulle jag lätt satsa på riktig förstärkare. Jag hade skaffat en Vox AC30 men till hardcore kanske Marshall är bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen vox om det ska vara hardcore. Om du vill ha marshall är det JCM 800 jag rekomendera och funkar till den typen av musik. Men det finns en hel del stärkare som är mer inriktad för hardcore men de flesta är jätte dyra. Peavey har en JSX och tripple XXX som inte är billiga men mer prisvärd som passa mer in i denna kategori.

DS-1 är helrätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har i många år spelat akustisk gitarr nu, men fick en förfrågan av ett par polare att starta hardcoreband. Och jag är inte den som är den, så jag tackade ja... Problemet är att jag inte har någon förstärkare för detta! Gitarrer har jag och kan även få låna om det vore på det viset, så det är inget problem.

Så nu ska jag införskaffa ny stärkare och eventuell pedal, MEN jag vill även kunna använda den till att lira annat än enbart hardcore på den, då jag även spelar lite allt möjligt annat mellan himmel och jord. Så jag behöver alltså något för att kunna få till det tunga metalljudet på, men även kunna spela pop, punk, rock, blues osv på den samt använda den till den så sakteliga växande amatörstudion.

Någon som har någon bra idé? Inte gärna över 9 000, då jag är student och inte har världens mest underbara ekonomi.

Har funderat lite kring Vox och Marshall med en Boss DS-1 pedal till, men jag är å andra sidan ett riktigt blåbär just på förstärkare nu när jag inte lirat särskilt mycket elektriskt de senaste 5-6 åren.

Hej, kom och hjälp mig!

Jag har ett Hughes & Kettner vortex stack som jag har spelat allt på,och låter kanon! så de e att rekomendera! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Peavey har en gammal modell typ combo i prisklassen runt 4-5000 (ny) som jag spelade på i ett pop/rockband. Den hade inbyggd dist och reverb med footswitch och disten gick att modulera till allt från garagecrunch till stenhård metaldist. Bra cleant ljud också och ok kräm. Minns inte vad modellen hette för den var inte min (stod i Studiofrämjandets lokaler i Växjö. Ring och fråga?) Jag kollade Peaveys hemsida men såg den inte där, kanske har den en ny efterföljare.

Redigerat av pepsmann
Link to comment
Dela på andra sajter

De mesta _flexibla_ förstärkarna är utan tvekan någon form av modellerar-förstärkare. Själv provade jag en hel massa förstärkare (betydligt dyrare rörtoppar inkluderade) för några år sen, men fastnade till slut för Vox Valvetronix AD120VT och har haft den sen dess. Låter fantastiskt bra på alla tänkbara musikstilar.

Line6 Flextone III (finns i flera olika modeller vad gäller effekt och högtalare) är en annan förstärkare som är väldigt prisvärd, funkar till allt, och dessutom ganska billig. Den har dessutom väldigt bra högtalarsimulation (Voxens enda svaga punkt; Funkade live istället för uppmickning vid nödfall, men inte annars).

Finns såklart flera andra modellerare, Line6 nya Spider-serie med rör kan säkert vara värd att prova.

Ett annat alternativ om man vill ha en flexibel rigg är att köpa en volymstark och hyfsat neutral förstärkare, t ex Peavey Bandit 112. Plus någon form av pedalbord. Själv använder jag ett Boss GT-8 vilket låter väldigt bra. Men det finns ju en hel massa, Line6 X3 live, Line6 XT Live, Line6 FloorPod, Line6 FloorPod plus, Korg AX1500/3000G, Vox Tonelab SE/LE o s v. Kolla även efter något begagnat i Boss GT-serie (3, 5 och 6), det låter alla alldeles utmärkt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...