Jump to content
Annons

Hejsan, Är AMD sämre än Pentium?


Recommended Posts

Annons

Nej men billigare. Jag vet att jag tidigare argumenterat för pentium, Jag har själv AMD men en polare har P4 och hans sytem orkar lite mer än mitt (vi köpte ungefär samtidigt) Men allting rullar på i en fruktansvärd takt så nu är det är nog svårt att säga. Sen är det ju alla övriga komponenter som spelar in, typ minne, moderkort o s v... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv AMD men en polare har P4 och hans sytem orkar lite mer än mitt

En sak som många bortser ifrån är att AMD's processorer som ligger i par med en P4:a arbetar med runt 800Mhz lägre frekvens...

One night: Som alltid så är det alltid bra att ha en så snabb dator som möjligt.. din dator gör nog det den ska om du inte belastar den för mycket.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att AMD-processorna (enligt dom själva i a f?) utför instruktionerna på ett annat och då effektivare sätt som gör att en AMD 3000 (som har runt 2 Ghz klockfrekvens) är lika snabb som en Pentium 3 Ghz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, nu känner jag mig bättre , jag som hörde att Pentium e bättre, Själv har jag AMD, men 1,25Ghz och 768 ram minne, duger det bra till music då?? 😆

Ska vi citera en gammal goding:

Låter det bra - så är det bra

Det går bra med både AMD och Intel. Med tanke på Cubase laddar in "Optimized f->i converters for AMD Athlon" varje gång jag startar Cubase, så antar jag att det inte är helt ovanligt med AMD heller.

Däremot låg Intel betydligt före AMD för 1-2 år sedan när det gällde att få processorfläkten tyst (AMD-processorerna genererade mer värme...), men hur det är nu med den saken vet jag inte riktigt.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har AMD 2100+ på musikdatorn och Intel p4 2,0 på min andra. AMD:n upplever jag som snabbare. Men visst vässnas den mer. I övrigt inga påtagliga skillnader (trots den ökända VIA-biosen på Amd:n)

Min filosofi har alltid varit att inte köpa det absolut senaste för det sjunker så pass fort i pris. Däremot försöker jag uppgradera kontinuerligt till bättre prestanda. Så mitt byte från P3 800 mz till AMD:n kostade inte många hundra. (moderkort på blocket 250 kr etc)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att AMD-processorna (enligt dom själva i a f?) utför instruktionerna på ett annat och då effektivare sätt som gör att en AMD 3000 (som har runt 2 Ghz klockfrekvens) är lika snabb som en Pentium 3 Ghz?

Det är så att en AMD-processor kan utföra mer på en klockcykel än en pentiumprocessor, den hinner alltså med mer per GHz så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Märkesfixering är alltid farligt.

Men generellt sett om man tittar på en lite begagnad dator så kan jag varna för första generationen Athlon som processorn smälter om man inte har kylfläns och som har små ettriga fläktar som låter nästan som en borrmaskin. Om man ska skaffa en ny dator är det viktigt att kolla på helheten.

Fördelen är dock att hastighetet/krona oftast är bättre hos AMD, så det är bara att välja vad man prioriterar.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Sen är det ju alla övriga komponenter som spelar in, typ minne, moderkort o s v..."

Alldeles riktigt. Har en Celeron 2.6 klockad till 3.2. De flesta tar inte i en Celeronprocessor med tång, inte i musiksammanhang i alla fall. Men i mitt fall funkar det alldeles ypperligt med nerbantad hårdvara och litet OS (Win ME). I jämförelse med min kompis och konkurrents värstingmaskin rustad med det bästa som kan fås för pengar så piskar min maskin hans med hästlängder, till hans stora förtret. Så kort sagt - det handlar om att få ihop en lycklig kombination, inte bara mellan hårdvaran, utan även mjukvaran ska harmonisera. Märke och fabrikat kommer på andra plats. 🙂

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...