Jump to content
Annons

Samplitude 9 SE Pluggproblem

Buder

Recommended Posts

Hej

Som nybörjare har jag studerat ingående vad jag behöver och tagit i lite till för att slippa problem. Jag har en dator med TI kretsar, en dual 2 core och en saphire LE ljudkort. Jag sitter nu och försöker testa mitt system för att se att den håller för mina behov.

Jag använder Samplitude från förra numret av studio samt de pluggar som fanns direkt efter installationen.

Jag har utan problem kunnat spela in 7 spår med mic/gitarr och på vissa av dom lagt till en plugg för att prova.

Uppspelning och inspelning fungerar bra efter en liten justering i buffervärden (latency)

Det känns bra att spela och det verkar hamna rätt i spåren.

Nu ville jag belasta systemet lite och lade till fler pluggar, ibland av nästan samma sort (samma plugg men annan inställning) och lite andra också

Snart började pluggarna låta kostigt och vissa spår fick hack i sig. Nu skulle man ju kunna tro att min dator inte pallar med detta, men då ska vi komma ihåg att CPU1 (endast en för denna verionen av samplitude ju) inte är mer än ca 30 - 35 % belastad, detta är låg belastning och det kan omöjligt bero på att det inte finns mer kraft i datorn. Jag har 96 % ledigt minne (1,8 Gb) så där är det inga problem. Hårdisken är snabb 7200 rpm samt helt tom, INGA andra program installerade utom XP då förståss. Jag håller den helt ren.

Jag har undersökt vad det kan bero på och hårddiskaccess bör inte behövas för en eller fler pluggar. Dessutom går hårdidisken väldig lite, typ kanske 30 % eller så (max) Processorn är inte överbelastad och enligt processhanteraren finns inget annat som kör i bakgrunden.

Mina undersökningar tyder på att det är pluggarna som ställer till det för mig och det är inte helt självklart att fler pluggar ger sämre resultat. Kan det vara så att dessa pluggar inte håller så god "kvalité" eller kan det vara så att de inte kan samexistera i samma spår flera gånger?

Jag är lite oförstående till detta problem utifrån datorprestanda sätt och ser ingen orsak till att detta ska hända. Det är också tydligt att felet endast kommer när pluggarna jobbar med ljudet. Tar jag bort några, speciellt flera per spår så blir det troligen bra, men jag vill ju kunna köra i alla fall två per spår.

Jag skulle uppskatta om någon som har haft liknande porblem kan kommentera och kanske ge mig lite råd.

Jag tycker inte att det är ett latency problem eftersom jag ju bara spelar upp, inte in och att det försvinner helt utan pluggar.

Jag ska se om jag kan testa någon bättre plugg på mina spår . . men vill gärna ha feedback

Supertack på förhand!

/Jörgen

P.S. Jag har sökt i forumet men inte hittat något om detta i Samplitude. Skulle vara tacksam för seriösa svar, alltså inte av typen "använd mac" :rolleyes:

Annons

Hur låg latency har du ställt?

Ställ upp latencyn tills problemen slutar.

Har du installerat de senaste drivers som är till ditt ljudkort?

Och vad är det för pluggar du kör?

Edited by drloop

När jag använder Saphire så ställer jag in:

Asio Buffer size = 10 ms

Fire wire buffer size = 5 ms

då beräknar/mäter den detta till

Input latency = 11.6 ms och

Output latency = 21.5 ms

detta borde väl innebära att jag har en latency på ca 33 ms totalt. Tyvker själv att det kan vara lite mycket men jag har ju inga direkta referenser. Vad jag däremot kan höra är att när jag lyssnar på input/output mix samtidigt så uppstår det ett ganska tydligt delay som låter som eko. Detta försvinner dock när jag sedan startar inspelningen och det verkar som att det då hamnar rätt i spåren i vilket fall som helst.

Men vilken kommentar har du om min latency? Bör jag mäta annorlunda eller är det bra så?

Senaste drivers är jag inte säker på, bra tips, ska kolla focusrites hemsida och kolla vilket jag har.

Pluggen som ger mig speciellt mycket problem heter: Variverb pro, det ser ut som om det är magix som har tillverkat den och jag kör ju Samplitude 9 SE

Väldigt tacksam för dina svar!

MVH

/Jörgen

När jag använder Saphire så ställer jag in:

Asio Buffer size = 10 ms

Fire wire buffer size = 5 ms

då beräknar/mäter den detta till

Input latency = 11.6 ms och

Output latency = 21.5 ms

detta borde väl innebära att jag har en latency på ca 33 ms totalt. Tyvker själv att det kan vara lite mycket men jag har ju inga direkta referenser. Vad jag däremot kan höra är att när jag lyssnar på input/output mix samtidigt så uppstår det ett ganska tydligt delay som låter som eko. Detta försvinner dock när jag sedan startar inspelningen och det verkar som att det då hamnar rätt i spåren i vilket fall som helst.

Men vilken kommentar har du om min latency? Bör jag mäta annorlunda eller är det bra så?

Senaste drivers är jag inte säker på, bra tips, ska kolla focusrites hemsida och kolla vilket jag har.

Pluggen som ger mig speciellt mycket problem heter: Variverb pro, det ser ut som om det är magix som har tillverkat den och jag kör ju Samplitude 9 SE

Väldigt tacksam för dina svar!

MVH

/Jörgen

Svarar lite på min egen tråd om där nu finns någon som vet nått.

Har testat med max buffers/latency = samma sak, varken bättre eller sämre.

Har testat med mycket spår/pluggar och bara ett spår med en plugg = samma sak.

Har stängt av bakgrundsprocesser, wlan, bt, nätverk och en root port som låg på samma irq, samt kontrollerat HD performance etc = samma sak

Har även provat med dubbel belastning av processorn men samma sak.

Trots att det säkert finns mer att göra så verkar det som att inte alla pluggar är bra på det dom gör, föga förvånande så klart, men ändå.

Jag får helt enkelt hålla mig till dom som fungerar.

Jag konstaterar att det i detta fall är pluggen som inte villl riktigt, andra pluggar fungerar utan problem även med låg latency, dessutom fungerar delar av pluggen så det blir till att välja det som fungerar. Nu lärde man sig ju en del i all fall. 🤪

Jag har en fråga dock, läste på ett annat forum att när man simulerar dist och ampar i allmänhet så får man "räkna" med volume clips, d.v.s. något typ av prassel i och med att man kör på med olika amp simuleringar. Kan någon förklara för mig varför man måste inse att det är så? Och vad är det för något?

Att spela in många spår är inga problem i alla fall . .

Ha det

/Jörgen

Guest drloop

Pluggar drar olika mycket beroende på hur de är programerade.

Förstärkarpluggar brukar vara riktiga CPU dödare och man kan inte ha många sådana.

Vissa Reverb pluggar drar också en hel del.

Prova att byta ut några några pluggar, eller stäng av dessa helt. Då får du reda på vad som drar mycket.

Syntar drar kan naturligtvis också mycket CPU.

Om du gillar ett reverb på sång så kan du alltid spela in reverbet och sedan stänga av reverbet, på så sätt sparar du CPU kraft.

Pluggar drar olika mycket beroende på hur de är programerade.

Förstärkarpluggar brukar vara riktiga CPU dödare och man kan inte ha många sådana.

Vissa Reverb pluggar drar också en hel del.

Prova att byta ut några några pluggar, eller stäng av dessa helt. Då får du reda på vad som drar mycket.

Syntar drar kan naturligtvis också mycket CPU.

Om du gillar ett reverb på sång så kan du alltid spela in reverbet och sedan stänga av reverbet, på så sätt sparar du CPU kraft.

Tack drloop

Men jag tycker att det är lite märkligt att min processor aldrig är belastad mer än ca 30%, men ändå så vill inte pluggen riktigt, dessutom "klipper" den även nere vid 15 % så det känns mer som att det är pluggens om inducerar detta roblem än att det är för hög belastning. Även vid 50 % (drar på annat utanför) så är pluggen stabilt (dålig då alltså) men inte sämre . . 🙂

Tack för din kommentar!

/Jörgen

Guest drloop

Mmm, jag missade nog att följa upp dina tidigare inlägg.

Hur låg är din latency?

Kan det vara så att pluggarna är i demoläge och därför för oväsen?

Mmm, jag missade nog att följa upp dina tidigare inlägg.

Hur låg är din latency?

Kan det vara så att pluggarna är i demoläge och därför för oväsen?

Hmm, pluggar i demolägen, varför skulle de vara ett problem då? Säg inte att tillverkare lägger in problem bara för att man inte ska kunna ha bra lyssningsläge bara för att man inte registrerar sig? Jag har inte registrerat den där pluggen som strulade för mig så det får jag väl försöka då.

Men vad som är mer intressant är att jag nu har lånat en version av guitar rig 3 och provat den. I flera av fallen så hör man återkommande knaster i bakgrunden. I vissa hör man inget alls. Besviket började jag inse att det kanske inte löser sig, men jag ringde leverantören av laptopen och får (som vanligt) suverän support. De vet precis vad jag snackar om, men vet inte vad felet är exakt. De ger mig dock flera alternativ att prova. Jag fick ladda hem ett latency checker program som kollar datorns interna bussar och mäter hur långa (och ofta) jag får avbrott som kommer att störa ett realtidsflöde. (Tack och lov, jag jobbar med realtid så jag har viss erfarenhet)

Applikationen visade på ända upp till 40 ms avbrott ganska ofta och annars över 20 väldigt ofta. Endast ibland låg jag på 2,5 ms.

Detta inser jag ju inte är bra så jag började disabla hit och dit och stänga av allt möjligt, hårdvara, drivrutiner, acceleration och annat. Efter en ganska stor förändring har jag nu lyckats bli av med det återkommande knastret i de mest krävande guitar rig amparna. Det är nästan så att jag inte tror mina öron, men det låter fantastiskt.

Exakt vad det är som gjorde att det blev bättre vet jag inte, men det kan man säkeet ta reda på genom lite detektivarbete. Men resultatet är det viktiga. Nu ska jag testa systemet igen och spela in en massa spår och lägga på effekter tills datorn storknar igen, får se vad den kan prestera då. Jag återkommer med mer resultat för dom som funderar på att skaffa laptop musikdator.

Det ska tydligen finnas en speciell bios för datorn också om är optimerad för musik att ladda ner , ska kolla på det sen också, där är trots allt 20 ms toppar ibland som det inte varit fel att bli av med. . .

Tack för uppmärksamheten

/Jörgen

P.S: Zepto computers säger jag bara, = bra service och bra kunnande!