Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ett stort problem, jag har haft en bra fungerande (hyffsat billig studio) tills jag bytte dator. Jag har ett Saffire LE, Midi och gitarr som jag kör via guitar rig i cubase samt ett par akustiska mickar. Jag har haft detta kopplat till en PC tidigare och det har inte varit några problem. Nyss köpte jag en ny laptop, då jag vill kunna ta med min studio oftare. Bör tilläggas att jag var tvungen att köpa ett Firewire PC-card då firewire kretsarna i min nya dator inte stöddes av Saffire kortet... Det var tvungen att ha TI kretsar.

Nu till problemet:

Varje gång jag spelar in, lyssnar på musik via iTunes tex eller lyssnar på egna inspelningar kommer under ett 30-60 sek intervall ett hackande vibrerande ljud på 3-5 sek. Det går inte att spela in mer än 30 sek innan detta "skrapande" kommer. Detta skrapande spelas in när jag spelar in och kommer naturligtvis med i ljudspåret. Kan detta ha något med strömförsörjningen att göra? Någon som hört talas om liknande problem? Är så tacksam för hjälp!

/david

Annons
Postat
Detta skrapande spelas in när jag spelar in och kommer naturligtvis med i ljudspåret.

Då föreslår jag att du lägger upp det så folk får en chans att lyssna, kan ge mycket ledtrådar.

Postat

Jag kollade buffrarna i Cubase om det var det du menade, ju kortare latency ju mer hackar det och mer får processorn arbeta. Kan det helt enkelt vara så att burken är för klen? Jag har varit rädd för det, men tycker inte den borde vara det. Har 2gb ram, 2X 2ghz amd processorer, vista, stänger alla andra program som suger kraft. Om det är så nu, borde jag nergradera från cubase 3sx till ngt mindre krävande?

Postat

Hmmm.., vet inte riktigt. men VISTA kan vara ett varnings tecken.. kolla med andra här på forumet om dom kör vista, själv har jag inte vågat

köra vista ännu...

pme (oregistrerad)
Postat

Hur är det med inställningarna av vad som styr ljudklockan? Vem är master?

Postat
Hmmm.., vet inte riktigt. men VISTA kan vara ett varnings tecken.. kolla med andra här på forumet om dom kör vista, själv har jag inte vågat

köra vista ännu...

tack, jag ska kika runt! Bör nämnas att jag har kört samma programvaror och hårdvaror på en PC tidigare med XP och en P4 3.0 ghz med ynka 512 i RAM under en kort tid, och det funkade.

Postat
Hur är det med inställningarna av vad som styr ljudklockan? Vem är master?

ledsen, förstår inte riktigt vad du menar?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.