Jump to content
Annons

Rackmonterad effektprocessor


KaptenGnissel

Recommended Posts

Hej,

Spanar runt lite efter en rackmonterad effektprocessor som kan användas både i studio och i livesituationer. Sökte runt lite på forumet här samt youtube och hittade en del goda vitsord om TC Electronics M350. Helt klart bra bra pris på denna. Har någon här erfarenhet av denna enhet eller kanske någon annan likvärdig? Kommer att användas mest till sång och stränginstrument.

Tacksam för synpunkter

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Personligen så är jag ett stort fan av TC:s reverb och mulitieffektenheter, men då avser jag deras dyrare serier som t.ex. M3000, M4000, M5000 och M6000. Dessa apparater är i första hand avsedda för den professionella användaren och har en prislapp därefter men har en mycket god ljudkvalitet.

Du undrar över M350. Ljudkvaliteten på den kommer inte i närheten av t.ex. en M3000. Den enda effektenheten så skulle kunna påminna om en M3000 är i sådana fall M One-XL. Den kanske inte kommer i närheten, men det är i alla fall den burken som kan påminna lite om en professionell ljudkvalitet. Den "andas" lite proffs fast den egentligen inte är det kanske man skulle kunna säga. Priset på den är ca. 4800 kr och är kanske betydligt mer än vad du hade tänkt dig. Men den är som sagt väldig välljudande för de allra flesta och slår alltså M350 på fingrarna så det bara visslar om det! Kanske du skulle överväga M One-XL som ett alternativ trots allt?

M350 är dock visserligen mycket ljud för pengarna men den påminner inte alls om ett proffsaktigt sound. Det gör ingen effekt i denna prisklass. Vill man uppnå lite halvproffsigt ljud så hamnar man runt 4-5000 kr oavsett fabrikat. Vill man uppnå ett proffsigt sound så får man nog räkna med minst en M3000. Inte ens M2000 erhåller enligt mina öron en fullt professionell ljudkvalitet. Den låter bara nämnvärt bättre än M One-XL men är betydligt dyrare. Därför är M One XL enligt mitt tycke en oerhört prisvärd enhet som ger otroligt hög ljudkvalitet för pengarna.

Nu kan ju jag inte säga om du kommer att bli nöjd med en M350 eller inte för det kan ju ingen annan än du själv avgöra genom att testa den. Du kanske blir jättenöjd. Eller också inte! Jag vet ju inte vilka krav du har. Min kompis som är hobbyljudtekniker på amatörnivå är hyfsat nöjd med sin M300 samtidigt som han känner sig något begränsad med den. Inställningsmöjligheterna är inte så stora och man kan heller inte se på displayen hur exempelvis lång/kort decaytid man ställer in på t.ex. ett reverb. Det gör att man famlar lite i blindo när man ska ställa in hur lång utklingningstid (decaytid) man ställer in. Och när man inte ser och vet den tiden så är det väldigt svårt att ställa in den tiden exakt och på samma sätt från tillfälle till tillfälle. Att kunna se vilka värden man ställer in effekterna på displayen är alltså en mycket stor hjälp i hanteringen av effekterna. Denna möjlighet tror jag inte att M350 har men är osäker på det. Jag har bara hört hur den låter (många gånger) men aldrig testat den själv.

Om du vill ha någonting som känns lite mer fullvuxet både när det gäller hanteringen och ljudkvaliteten så rekommenderar jag dig i så fall M One-XL, men då är du ju uppe i mer än den dubbla pengen. Om du har pengarna så tycker i alla fall jag att mellanskillnaden är värd det, men även detta är ju personligt.

Se till att testa M350 hemma i din egen anläggning om du nu funderar på den. Du kan om inte annat köpa den på öppet köp så du får möjligheten att få tillbaka pengarna i händelse av att du inte skulle känna dig nöjd med den. Om du skulle vara nyfiken på en M One-XL så kan du ju testa den också, för ljudskillnaden mellan dessa apparater är väldigt stor då de spelar i två helt olika divisioner!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett mycket bra och uttömmande svar LudgoPelle. Dina inlägg är en värdefull resurs här på forumet. Just när det gäller effekter och då speciellt reverb är det stor skillnad mellan billigare burkar och proffsutrustning. Jag har planerade prioriterade inköp till studio/Dj-rig för ca 7000 men det du säger om M One-XL gör mig nyfiken på att provköra.

Lev väl.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack!

Jo, det är som sagt en milsvid kvalitetsskillnad mellan M350 och M One-XL, men det är det även på priset. Det är nog bäst att testa båda två först. Allra bäst är det ju om det finns möjlighet att prova båda vid samma tillfälle bredvid varandra men det är ju inte alltid som det går. Hoppas att du finner det du vill ha och det skulle vara roligt att höra hur det har gått! Lycka till...

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju kolla efter begagnade annars, måste ju vimla av sådana "out there", folk som haft hyfsade rackeffekter från t ex Alesis i sin studio och nu får betydligt bättre och flexiblare effekter i mjukvara.

Såg att Jam har två stycken Alesis Quadraverb för 995 kr/st. Ett sådant duger ju alldeles utmärkt om det är lite akut. Antingen blir du helnöjd och köper aldrig något annat, eller så har du något som funkar tills du får råd att köpa något bättre. Då har du dessutom säkert lite ytterligare erfarenheter av vad du har för krav på prylen du vill köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste hålla med Ludgo Pelle. Billiga TC produkter är inte speciellt roliga. Sträcker mig så långt att t.o.m säga att det finns bättre produkter(vad som helst) för samma pris . 😉 Har en gammal digitech Studioquad som t.o.m låter bättre och de är inte ens bra!

TC´s pro produkter går inte att klanka ner på de e i toppklass!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en M One XL på vendolin för 2500. Obetydligt dyrare än en ny M350. Ett klipp kanske ?

Alesis är iofs också hyfsat. Beggade quadraverb är säkert prisvärda.

//KG

Har själv bara jobbat med TC Reverb M3000, M5000 och M6000 samt Lexicon 960. Alla dessa låter ju riktigt bra men M6000 och 960 är ju en helt egen klass.

Nån som testat Lexicons MX400, MX400 XL och MPX1 och kan kommentera hur de står sig mot de tidigare diskuterade TC produkterna (inte de som jag nämnde).

Ett beggat M5000 går väl runt 20k så det är ju inget alternativ direkt och Lexicon 480 och 960 är ju inte ens att tänka på, om man nu ens hittar ett till salu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en M One XL på vendolin för 2500. Obetydligt dyrare än en ny M350. Ett klipp kanske ?

Alesis är iofs också hyfsat. Beggade quadraverb är säkert prisvärda.

//KG

M One-XL kostar som sagt på 5.000 kr som ny, så jag tycker att 2.500 låter som ett bra pris. Den hade jag nog absolut kunnat slå till på om jag var i dina kläder! Är den bara felfri så hade jag köpt den. Tryck på alla knapparna så att dessa fungerar som de ska medan du tittar på displayen då du trycker så att du ser att displayen svarar på det du trycker på och självklart: Lyssna på effekterna på att de låter som de ska utan missljud. Låter det och känns bra så är det bara att slå till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en M One XL på vendolin för 2500. Obetydligt dyrare än en ny M350. Ett klipp kanske ?

Alesis är iofs också hyfsat. Beggade quadraverb är säkert prisvärda.

//KG

Har själv bara jobbat med TC Reverb M3000, M5000 och M6000 samt Lexicon 960. Alla dessa låter ju riktigt bra men M6000 och 960 är ju en helt egen klass.

Nån som testat Lexicons MX400, MX400 XL och MPX1 och kan kommentera hur de står sig mot de tidigare diskuterade TC produkterna (inte de som jag nämnde).

Ett beggat M5000 går väl runt 20k så det är ju inget alternativ direkt och Lexicon 480 och 960 är ju inte ens att tänka på, om man nu ens hittar ett till salu.

En begagnad M5000 får man faktiskt för runt 10.000 idag. Den är fantastiskt bra men har nu ganska många år på nacken. Efterföljaren/ersättaren till M5000 är idag M3000. Det låter ganska lika även om M3000 men editeringsmöjligheterna är bättre den senare och att den har bättre A/D-omvandlare bla. M3000 ligger väl på gissningsvis runt 17.000 kr idag. Som begagnad så blir den ju bara obetydligt dyrare än en M5000 och därför blir 5000 ganska ointressant idag. Personligen skulle jag nog inte ha betalat mer än max 8000 kr idag för en M5000 med tanke på just detta. Trots att det är en alldeles fantastiskt bra burk!

M6000....eller Reverb 6000 som den ju egentligen heter....låter precis som Lexicon 960 helt fantastiskt underbar! Men här ligger prislappen på över drygt 100.000 kr. Ett alternativ...och ett otroligt bra sådant...är i så fall Reverb 4000 med en prislapp på 25.000 kr. Reverbeffekterna i denna är identiska med de som finns i bl.a. Reverb 6000. Den har ljud även från M5000 och M3000 också. Skillnaden är att R4000 endast är en reverbeffektenhet. Inte en multieffektenhet alltså. Vill man ha en multieffektenhet i de mera "mänskliga" pengarna så är det alltså M3000 som gäller. Även här hittar man effekter som är identiska med de som finns i Reverb 6000! M3000 är alltså oerhört prisvärd även om det är mycket pengar, och den låter mao. otroligt bra! Tillräckligt bra för att användas i vilken miljo-studio som helst för vilken världsartist som helst. Det är få burkar som ger så mycket ljud för pengarna som just M3000 nu när priset har sjunkit så pass som den har gjort.

Jag har testat Lexicons sortiment också, men minns inte modellbeteckningarna nu och kan därför inte säga hur de låter, men i deras övre och dyraste modellserier så låter de också otroligt bra. På den allra högsta nivån handlar det lite om Aftonbladet eller Expressen om man ska välja mellan Lexicon/TC. Det är lite hugget som stucket och har mycket med smaksak att göra. Ingen är bättre eller sämre, snarare annorlunda. När det gäller Lexicons billigare burkar motsvarande TC:s M350 typ, så låter de inte heller bra. Tvärtom så tror jag att TC är bättre på att göra bra sound för lite pengar än vad Lexicon är men med en viss reservation då jag inte har hört hela produktserien från Lexicon i prisklasserna runt 1500-3000 kr. Framför allt inte de allre senaste versionerna.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Jag har hittat begagnade enheter från Lexicon - MPX500 och MPX1 i pris mellan 2700...3300 spänn. Dessa har genomgående fått bra recensioner hos Harmony central. Kommentar?

Såja, nu börja du prata i rätt riktning jämfört med Alesis som låter r*v.. 😳

Kolla även in Lexicon Alex, låter väldans bra i reverben trots den e gööörbillig beggad..

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Jag har hittat begagnade enheter från Lexicon - MPX500 och MPX1 i pris mellan 2700...3300 spänn. Dessa har genomgående fått bra recensioner hos Harmony central. Kommentar?

Jag kan för lite om dessa enheter så jag vågar inte uttala mig om det. Jag kan bara säga det att M One-XL är ett mycket bra och tryggt köp som du med allra största sannolighet kommer att bli otroligt nöjd med, men vågar alltså inte lova samma sak om MPX500 eller om MPX 1. Kan som sagt för lite om dessa.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Jag har hittat begagnade enheter från Lexicon - MPX500 och MPX1 i pris mellan 2700...3300 spänn. Dessa har genomgående fått bra recensioner hos Harmony central. Kommentar?

Jag kan för lite om dessa enheter så jag vågar inte uttala mig om det. Jag kan bara säga det att M One-XL är ett mycket bra och tryggt köp som du med allra största sannolighet kommer att bli otroligt nöjd med, men vågar alltså inte lova samma sak om MPX500 eller om MPX 1. Kan som sagt för lite om dessa.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Är det inte XL versionen som har xlr in/out ??

har för mej jag läst det nånstans, hursomhelst e TC väldans bra oxå 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack än en gång för alla svar. Det är inte lätt detta. Helst skulle man åka hem till säljaren och lyssna innan köp men det är lite bökigt när säljaren(na) befinner sig 26+ mil bort...

Hur som helst har jag bestämt mig för att nappa på M One XL'en. Vi får se om vi kan enas om villkoren bara.

BTW.... Gott slut önskar jag alla

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte XL versionen som har xlr in/out ??

har för mej jag läst det nånstans, hursomhelst e TC väldans bra oxå 😳

Jo, så är det. M One finns inte kvar i tillverkningen längre men på M One-XL så är det XLR-IN/OUT.

Här är specarna på den: http://www.tcelectronic.com/Default.asp?Id=12319

Här finns flera effektenheter från TC: http://www.tcelectronic.com/Default.asp?Id=10748

Här finns hela deras sortiment: http://www.tcelectronic.com/RackProducts.asp

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...