Jump to content
Annons

Distortion vid inspelning av sång

Recommended Posts

Zigzag (oregistrerad)
Postat

Har ett följande problem: När jag spelar in klassiskt (sjunger opera-arior), blir det distortion i fortissimo, alltså när man tar i ordentligt. Har man längre avstånd från micken, minskar problemet förstås, men också presens i rösten. För närvarande använder jag jjlabbs kondensatormic och altos preamp. Billiga grejer, men duger utmärkt för mina behov när det gäller "vanlig" sång.

Ni som kan mickar: Vilka märken/modeller tål mest ljud utan att distra. Klarar jag spela in rent utan att komprimera sången. Är redo att investera 4-5 laxar för en ändamålsenlig mic.

Annons
Postat
Har ett följande problem: När jag spelar in klassiskt (sjunger opera-arior), blir det distortion i fortissimo, alltså när man tar i ordentligt. Har man längre avstånd från micken, minskar problemet förstås, men också presens i rösten. För närvarande använder jag jjlabbs kondensatormic och altos preamp. Billiga grejer, men duger utmärkt för mina behov när det gäller "vanlig" sång.

Ni som kan mickar: Vilka märken/modeller tål mest ljud utan att distra. Klarar jag spela in rent utan att komprimera sången. Är redo att investera 4-5 laxar för en ändamålsenlig mic.

var distar det?

i micken?

i preampen?

i inspelningsenheten?

har du pad på micken?

har du gain på preampen?

har du output kontroll på preampen?

Postat

De flesta micar tål ett ljudtryck på ca 130dB - och det får du inte ut om du sjunger.

Jag misstänker att problemet finns i preampen.

Har du en Pad-switch på micen, så aktivera den till att börja med. Hjälper det inte, så aktivera Pad i preampen också om det finns en sådan. Har du fortfarande dist, så är det förmodligen för att preampen har ett försteg som sitter före både pad, gain och mätare - och då ser du aldrig att det blir dist där. Det kan i så fall lösas med en extern pad. Finns exempelvis en modell från HOSA, som är ställbar mellan -20, -30 och -40dB, för 295:-, så det går oftast att lösa. 🙂

Om du är beredd att lägga 4-5000 på en bättre mic, så ska du inte fortsätta använda en Alto-preamp. Det är helt enkelt inte lönt att skaffa en så mycket bättre mic i så fall - men om du ändå vill kolla vilken skillnad det kan bli, så kan du kvista över till min testsite och hämta smakprov på hur en massa olika micar kan låta. 😮

Postat

Hej!

Det är svårt att veta (utan att ha mer kött på benen) var felet sitter någonstans,

men jag tror inte att felet sitter i någon av dina inspelningsgrejer. Även om det är billiga grejer.

Felet kan vara i dina grejer även om jag alltså inte tror det.

Jag tror snarare på att du har för en stark insignal någonstans i ljudkedjan.

För att undvika överstyrning och distortion så måste du ha ett bra sk. "headroom"

dvs. en god marginal i alla volymer.

Se alltså till att ingen volymsignal kommer upp på rött en enda gång. Varken in i din preamp eller in på "tape"

i ditt inspelningsprogram. Lägg dig lite under (svagare) rött rent volymmässigt så att du inte ligger för nära maxvolymen. Testa att lägga volymerna med mycket god marginal och nöj dig alltså inte med enbart en "hyfsat" god marginal. Överdriv gärna ditt headroom så att du spelar in extra svagt en gång för att kolla om det fortarande distar och dra sedan upp volymen i efterhand då sången redan har blivit inspelad.

Om det i det här skedet fortfarande distar så sitter problemet någon annanstans än i ditt headroom.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Zigzag (oregistrerad)
Postat

Tack för alla tips. Svar på några uppkomna frågor: Alto preamp har 20dB pad som jag använder. Ljudnivåerna verkar inte gå över någonstans i inspelningskedjan. Som det är nu så har jag padden på, gain och drive nästan i noll. Funkar så där, men på kostnad av dynamiken och sen blid det mer brus också. Har förresten m-audio 66 ljudkort och spelar in med cubase sx. Om jag förstått rätt, så går det inte att ändra inspelningsvolymen i dessa enheter. Volumnivån mellan pianissimo och fortissimo är ganska extrem i arior. Vad jag gör nu är att jag flyttar mig längre bort från micken när ja sjunger i fortissimo, och kompenserar sedan avståndet på efterhand med EQ. Det är inget tekniskt fel på micken; har 2 stycken och båda funkar likadant. Kanske är det så att jag behöver en bättre preamp helt enkelt.

Postat

Ja, det är inte helt otroligt att du behöver en bättre preamp, men om jag vore dig så skulle jag i så fall inte köpa en ny bara så där rakt av. Först skulle jag noga kolla upp den preamp som du redan har. Och om du ska köpa dig en ny så är mitt tips att du köper den på öppet köp för att se om det blir någon skillnad.

Om du nu ska köpa en ny så bör du i sådana fall ha en preamp där du med ögat kan se hur stark insignalen är.

Och självklart ska du kunna justera volymsignalen på den.

Att det blir mer brus när man spelar in väldigt svagt för att sedan höja volymen i efterhand är inget konstigt.

Men vad jag var ute efter är att du ska göra en testinspelning med riktigt svaga volymnivåer i hela ljudkedjan enbart för att kontrollera om det fortfarande blir dist då. Testa med 50 % volymsänkning enbart för att testa detta. Du har ju dist någonstans men frågan är alltså var i ljudkedjan detta uppstår. Och varför.

Sedan är det ju så med det här med headroom att om du höjer en frekvens...te.x. någonstans i basen....så ger ju detta även en total volymförhöjning på kanalen. Om du då ligger bara alldeles strax under peaknivån på insignalen så kan du alltså trots detta få distortion just för att du höjer volymen på en frekvens.

Headroom bör därför alltid vara ganska god.

Att du anpassar avståndet till mikrofonen beroende på hur starkt du sjunger är helt okay så länge du gör det inom vissa gränser. Om skillnaden i avståndet blir för stort så blir även skillnaden i ljudets karraktär för stort.

Därför kan det vara bra om du använder dig av en limiter. Kanske rent av både en kompressor och limiter.

Att dessa aldrig används i t.ex. symfonisk musik eller opera mm. är en myt! Däremot handskas man på ett litet annorlunda sätt då än i t.ex. rockmusik. Dessa effekter i din typ av musik ska verkligen följa devisen "att verka utan att märkas"! Dvs. en mycket försiktig hantering av inställningarna så att kompressorn och/eller limitern hjälper till att göra signalerna praktiskt hanterbara genom en något snällare dynamik. Detta är ofta rent nödvändigt och det behöver inte alls ske på negativ bekostnad av den hörbara dynamiken.

Vad man ska komma ihåg är att det är skillnad på den hörbara dynamiken och den tekniska dynamiken som insignal ger för "bandspelaren". Kompresson/limitern har man då i dessa sammanhang i första hand just av signaltekniska orsaker mer än den rent hörbara. Om man handskas på rätt sätt med dessa effekter så bibehåller man alltså den viktiga hörbara dynamiken samtidigt som det blir både behagligare att lyssna på och att ljudets karaktär inte går förlorad alltför mycket pga. att du har för stora avståndsskillnader till mikrofonen.

Faktum är att man med kompressor/limiter kan göra så att örat uppfattar en dynamisk sång som ännu mer dynamisk om man bara hanterar dessa effekter på rätt sätt! Det behöver alltså inte alltid resultera i en "plattare" ljudbild som många tycks tro. Men återigen så handlar detta som med allting annat inom musiken om hantering.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.