Jump to content
Annons

Drömboken Reason 4


YöApina

Recommended Posts

Annons

Först tänkte jag en avdelning....sen kom jag på att det nog behövs en hel bok....om THOR!

Från dummies till avancerad. Kanske olika kapitlar.

Sen så ska en bok om Reason4 innehålla programerings-genvägar, tips och trix. Och glöm inte Drumsen

hehehehe.....Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd.

Jag skulle nog vilja att man tog Linus hjärna och gjorde den i bokform. Vet inte om det går.

Bra kapitel vore nog mer om hur man använder splitters och CV och sånt. Läser alltid Linus tips i Studio och fattar inte mycket.

Upp till hans nivå borde det vara mycket som kan förklaras.

Jag vet inte om det skulle tillhöra just en Reasonbok men eftersom programmet är precis som en riktig studio med hårdvara fast i virtuell form kanske man skulle gå igenom lite sånt? Hur man jobbar med compressor, Eq osv. I vilken ordning man lägger allt osv. Detta kanske redan finns men ett litet kapitel så man kommer igång fortare.

Sen en del kapitel HUR man gör med Rewire till olika program. För och nackdelar, i vilken ordning man startar program etc.

Detta är vad jag kommer på nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

borde innehålla lite delar om volymkontroll, bas diskant etc (inte att underskatta :;D) hur man duckar basen så att man får ett gung i låten.. En häftig grej att få en slinga att låta mer live genom att öka och sänka avstånden mellan noter med tool window > scale tempo, så att man t ex kan få till still dre effekten på en pianoslinga 😉

Varför inte slänga in lite låtuppbyggnadsmetoder? men det kanske blir lite för subjektivt..

LYCKa till

ps. kommer nog att köpa boken eller önska mig av tomten

Link to comment
Dela på andra sajter

annars kan man man läsa in sig på grundläggande mixning, grundläggande syntes och grundlärande musikteori..

Absolut :-)

Vart hittar man info om de 2 första?

VAD är syntes?

Fotosyntes har jag hört talas om...

syntes är hur syntar byggs upp och fungerar.. tex. en oscilator som bygger upp ljuden, färgas genom filter och formas genom en envelope..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nästan alla ideér är likt de som skrivs i Studio tidningen 😮

Klipp å klistra från studio tidningen så får man en bok med bra bara reason tips 🙂

Tips i studio tidningen och i en bok skulle jag villja ha hur Vengeance m.fl. skapar sina ljud 🙁

Redigerat av Trace
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nästan alla ideér är likt de som skrivs i Studio tidningen 😮

Klipp å klistra från studio tidningen så får man en bok med bra bara reason tips 🙂

Tips i studio tidningen och i en bok skulle jag villja ha hur Vengeance m.fl. skapar sina ljud 🙁

annars går det att köpa Reasonspecialnumret..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd.

Jag skulle nog vilja att man tog Linus hjärna och gjorde den i bokform. Vet inte om det går.

Bra kapitel vore nog mer om hur man använder splitters och CV och sånt. Läser alltid Linus tips i Studio och fattar inte mycket.

Upp till hans nivå borde det vara mycket som kan förklaras.

Jag vet inte om det skulle tillhöra just en Reasonbok men eftersom programmet är precis som en riktig studio med hårdvara fast i virtuell form kanske man skulle gå igenom lite sånt? Hur man jobbar med compressor, Eq osv. I vilken ordning man lägger allt osv. Detta kanske redan finns men ett litet kapitel så man kommer igång fortare.

Sen en del kapitel HUR man gör med Rewire till olika program. För och nackdelar, i vilken ordning man startar program etc.

Detta är vad jag kommer på nu.

Detta finns redan klart och skrivet. Tack för ideerna

Kom gärna med fler tankar

tack igen,

Matias

Link to comment
Dela på andra sajter

Boken kommer att bli en lärobok där man början från en nivå där även nybörjare känner sig bekvämä i. För att sedan dra läsaren till nästa nivå. Där man sedan går in och bygger upp nivåerna sakta men säkert i olika avdelningar.

Branchkunskap, ljudkunskap, markandsföring, syntes, örat, intervjuer och gästskrivare är några av dom få femtiotal olika avdelningar som boken kommer att ha.

Boken kommer att stå i grunden med Reason, fast med allt och lite till kring ljud och musikproduktion.

Se det som en lärobok med det där lilla extra

Ps. Som svar på din fråga. Boken är redan i full fart med olika spännande sammarbeten. Kontakta mig gärna om du har ideer eller tankar.

Tack igen,

Matias

Vad skall eran drömbok om reason 4.0 innehålla?

Låt diskussionen flöda! 😕

Vad är syftet? En bok som verkligen ska skrivas, eller research till en tänkbar bok?

Vilken nivå ska boken rikta sig till?

Redigerat av YöApina
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för era åsikter och tankar. Kom gärna med fler förslag.

God jul & gott nytt år önskar tomten

Jag tycker det här låter lite intressant. Är boken menad att användas som kursmaterial på olika utbildningar eller är det mer en lekmannabok för vanliga hemmapulare? Kommer det vara en relativt kort bok eller kommer den ha 800 sidor och innehålla allt som du vill och inte vill veta om musik och Reason 4? Själv skulle jag vara intresserad om boken lutade mer åt det senare. Jag känner mig mycket hemma med alla enheterna i Reason 4, så någon nybörjarguide skulle jag inte vilja läsa.

Mitt förslag skulle vara att ha ett kapitel där du bara bjudit in en massa artister, producenter och andra auktoriteter som helt enkelt får skriva ner några coola saker de lyckats göra på lite oväntade sätt med enheterna i Reason 4. Jag tror du redan antytt detta så det kanske inte behövde sägas? Se gärna till att alla tips som skrivs ner är användbara i praktiken. Det är inte så roligt om författarna av de olika guiderna bara kopplar ihop en massa saker för att det går snarare än att det är av något faktiskt värde.

Sen så skulle jag nu när jag tänker efter också vara intresserad av ett kapitel där man lite mer på djupet går igenom stereobredd och rumsklang. Jag tycker mig personligen bemästra detta rätt bra, men jag tror att det är ett område som jag och många andra likaså kan lära sig mycket mera inom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gärna lite om effekterna och hur det används. Som spider´n tex. fattar inte alls hur den funkar. 😄 Kanske någon vill vara vänlig o förklara? Kanske inte här utan på Pm. Tycker det är onödigt att starta en ny tråd om det. Har testat söka redan men hittar inget.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra kapitel vore nog mer om hur man använder splitters och CV och sånt. Läser alltid Linus tips i Studio och fattar inte mycket.

Upp till hans nivå borde det vara mycket som kan förklaras.

Tack för responsen! :rolleyes:

De närmaste tipsen blir faktiskt på en lättare nivå, då jag går igenom lite mer grundläggande funktioner i Reason 4.

Är det förresten fler som missat Spider-maskinernas användningsområden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra kapitel vore nog mer om hur man använder splitters och CV och sånt. Läser alltid Linus tips i Studio och fattar inte mycket.

Upp till hans nivå borde det vara mycket som kan förklaras.

Tack för responsen! 😛

De närmaste tipsen blir faktiskt på en lättare nivå, då jag går igenom lite mer grundläggande funktioner i Reason 4.

Är det förresten fler som missat Spider-maskinernas användningsområden?

Trodde inte de gick att missuppfatta. Merge, split.. kom igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra kapitel vore nog mer om hur man använder splitters och CV och sånt. Läser alltid Linus tips i Studio och fattar inte mycket.

Upp till hans nivå borde det vara mycket som kan förklaras.

Tack för responsen! 😲

De närmaste tipsen blir faktiskt på en lättare nivå, då jag går igenom lite mer grundläggande funktioner i Reason 4.

Är det förresten fler som missat Spider-maskinernas användningsområden?

Trodde inte de gick att missuppfatta. Merge, split.. kom igen!

Ja :-)

Sen gärna lite mer om det här med CV och sånt.... Jag vet att man SKA kunna det om man jobbat med riktig hårdvara men det har inte jag :-(

Tack om det blir mer förstånd på det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra kapitel vore nog mer om hur man använder splitters och CV och sånt. Läser alltid Linus tips i Studio och fattar inte mycket.

Upp till hans nivå borde det vara mycket som kan förklaras.

Tack för responsen! 😎

De närmaste tipsen blir faktiskt på en lättare nivå, då jag går igenom lite mer grundläggande funktioner i Reason 4.

Är det förresten fler som missat Spider-maskinernas användningsområden?

Trodde inte de gick att missuppfatta. Merge, split.. kom igen!

Ja :-)

Sen gärna lite mer om det här med CV och sånt.... Jag vet att man SKA kunna det om man jobbat med riktig hårdvara men det har inte jag :-(

Tack om det blir mer förstånd på det här.

Jag har skrivit en ganska omfattande genomgång till subtractorn på engelska om det kan vara till någon hjälp. Den är inte 100% färdigställd dock, men väldigt utförlig.

Jag och en kompis byggde nämligen upp ett forum med kategorier för alla de olika delarna i Reason, men bygget stannade upp. Det går fortfarande att använda forumet så att göra en webbaserad bok kanske vore en ide. Det skulle kunna bli klart på nolltid med lite hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv skulle vilja lära mig mer om kompressionen av ljud. Just nu vad gäller för mig är "gissa dig fram" när jag använder kompressorer i reason. Jag kan inte påstå att jag vet exakt vad jag gör när jag skruvar på rattarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...