Jump to content
Annons

Mikrofon till akustisk gitarr.


rockdemon

Recommended Posts

Jag har funderat en del på om jag får fram bättre ljud med en sån "penn-mick" som ju används till bla. akustiska gitarrer. Jag har nu en kass stormembranare som jag råkade köpa på 4sound. Den är av märket TSM eller vad nu deras budgetmickar heter. men det är väl en motsvarighet till JJLabs etc.

Jag var på väg att köpa en billig sådan också, tror det var JJlabs men kom på att jag inte är nöjd med stormembranaren som jag har till sång så jag skulle säkert inte vara nöjd med den lilla heller.

Tycker aldrig att jag får fram nåt bra ljud när jag mickar gitarren med denna och undrar därför vad som blir bättre med en liten kond. mic. och vilka är bra. prisklass >2000:- ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tro nog inte det är micken som är den största boven utan snarare akustiken eller kanske tom. gitarren.

Men du kan ju alltid lägga upp ett ljud klipp så man kan få höra hur "dåligt" det låter.

2000:- räcker gott till att fixa en nogorlunda bra dämpad akustik om inte rumet är för stort. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tro nog inte det är micken som är den största boven utan snarare akustiken eller kanske tom. gitarren.

Men du kan ju alltid lägga upp ett ljud klipp så man kan få höra hur "dåligt" det låter.

2000:- räcker gott till att fixa en nogorlunda bra dämpad akustik om inte rumet är för stort. :rolleyes:

Gitarren är det inget fel på, köpte nyss en Eastman ac 720 (tror den heter så) som jag tycker var minst lika bra som Martin hd28. VIsst rummen jag lirat in i kanske inte är så bra men det är lite tråkigt när jag tycker att det låter skitfint när man lirar på den men sen blir inspelningarna inge bra. Mic placering är ju viktigt och jag har inte mixtrat sååå mycket med det men ändå.

Sen så har jag bara en mic vilket gör det omöjligt att spela in sång och gitarr samtidigt, det är också en anledning till att jag sneglar på småmembranare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog faktiskt det beror på akustiken ändå, micken du har är ju inte direkt någon super mick men den låter garanterat inte illa.

Men, men om du insistrear...så är ju ett par Oktava MK-012 ett ganska givet val om du nu inte sitter på en kappsek full med guld mynt :rolleyes:

EDIT: men det vore ju synd om du har så dålig akustik så att det inte blir bra med oktavorna heller

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Får testa bättre inspelningsrum då helt enkelt. Men om jag nu behöver en till mikrofon, just för att kunna spela in sång och gitarr samtidigt. Vad är lämpligt då, många såna småmembranare till rimligt pris säljs ju bara i par.

T.e.x. Studio Projects som har den där stormembranaren som ofta nämns för att den är bra för pengarna, dera småmembranare är ju i par...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna gärna på smakprov på ett gäng micar, på min testsite - så blir du kanske lite klokare... 😏

Det är väldigt många som gillar Oktava MK012 till akustisk gitarr, men som du säger, så säljs de oftast som matchat par. Behövs det, så finns det dock möjlighet att skaffa fram ensamma micar också.

Andra småmembranare som kanske kan vara intressanta - och som säljs separat :rolleyes: :

Line Audio Design CM3

sE Electronics sE1a

sE Electronics sE2a

sE Electronics sE3

Violet Designs The Finger

Earthworks har också flera modeller - men då springer det iväg lite i pris...

Andra kanske kan fylla på med fler alternativ, men dessa kom jag på just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Oktava mk012 på gitarr.

Har testat lite olika mickar genom åren men gillar denna bäst, brukar iofs köra med två st.

Du bör dock få bra gitarrljud med din TSM mick.

Testa rikta om micken och som någon sa testa dämpa upp rummet.

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag äger en och gillar den starkt... så kan ja ju passa på och rekommendera Microphonedeals Bicmic här också 😆

Har ju inte testat varken Oktava MK012 eller Neumann KM184. Men de säger sig att BicMic inte bör skämmas i jämförelse med dessa. Sedan så e den ju inte alls dyr heller.

Förutom att den tar ackeguran bra så förvånande den mig postivit på min egen röst också... Har inte testat med andras röster ännu dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...