Jump to content
Annons

Ny Xp-installation löste alla problem


Pmm

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte tipsa alla som har problem med sina "firewire ljudkort" att åtminstone jag lyckats få ordning på min mjukvarusynt studio genom att "låna" en ny verion av XP-Pro på en dvd av en kompis.

Den inkluderade alla tillgängliga uppdateringar som finns och alla hotfixs samt ett så kallat "drivers package"...

Tidigare körde jag 2 "billiga" pci ljudkort som var samkopplade i datorn.. Det funkade sådär...

Tanken var att det ena kortet skulle spela in ljudspår samt det andra sångspår genom en extern micförstärkare... Nackdelen var att latencyn blev märkbart försämrad när båda ljudkorten var aktiva...

Så jag bytte upp mig till ett dyrare ljudkort.. T.C. Electronic Konnect 24D. Fler kanaler, inbyggda micförstärkare som är toppen. Men jag fick problem med firewireanslutningen.. Det knastrade och klippte.. Ibland utan problem nån timme... Ibland ständigt knaster.. även när jag endast lyssnade på mp3-spår.. Provade med en firewire pci kort men datorn hittade den inte....

Kopplade bort 2 usb hårdiskar... Samt usb-nätverkskortet och försökte med firewire-hotfixen... Blev bättre men inte perfekt... Fortfarande små avbrott ibland... Men så fick jag den nya dvd´n och formaterade hårddisken... Installerade den nya versionen av xp och allt flyter på fint... 😛

Har igång alla hårdiskar,, nätverket och är hur stabilt som helst... Körde även hotfixen för fw.. ändrade sidspeeden till 3.... Ett annat problem som jag nu slipper är att ljudkortet tidigare tjöt när man startade windown under själva laddningen...??? Var tvungen att dra ner volymen för att slippa detta.. Men nu är det inte så längre... Det var trots allt Windows som var boven..... Inte moderkortet med nvidia 4krets, inte amd processorn... inte det interna f.w. anslutningen... Utan XP!!! lol

Kan belasta datorn mkt hårt utan ett enda knaster eller avbrott... Det är stabilt 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
[...]

T.C. Electronic Konnect 24D. Fler kanaler, inbyggda micförstärkare som är toppen. Men jag fick problem med firewireanslutningen.. Det knastrade och klippte.. Ibland utan problem nån timme... Ibland ständigt knaster.. även när jag endast lyssnade på mp3-spår.. Provade med en firewire pci kort men datorn hittade den inte....

[...]

Låter som att du inte hade rätt drivrutiner till din FW-kontroller i första steget alternativt hade dålig FW-kabel. I andra steget då du köpte ett PCI-FireWire kotrollkort verkar det som att du inte hade några drivrutiner till detta vilket en ominstallation av XP löste åt dig varpå dina problem försvann.

Min åsikt på det hela som inte behöver vara rätt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

T.C. Electronic Konnect 24D. Fler kanaler, inbyggda micförstärkare som är toppen. Men jag fick problem med firewireanslutningen.. Det knastrade och klippte.. Ibland utan problem nån timme... Ibland ständigt knaster.. även när jag endast lyssnade på mp3-spår.. Provade med en firewire pci kort men datorn hittade den inte....

[...]

Låter som att du inte hade rätt drivrutiner till din FW-kontroller i första steget alternativt hade dålig FW-kabel. I andra steget då du köpte ett PCI-FireWire kotrollkort verkar det som att du inte hade några drivrutiner till detta vilket en ominstallation av XP löste åt dig varpå dina problem försvann.

Min åsikt på det hela som inte behöver vara rätt 😛

Det firewire pci kort som jag köpte innehöll inga drivrutiner och det finns inga drivrutiner till den någonstans.. För det ska inte behövas... Windows installerar dom automatiskt... Dock fungerade det inte med mitt moderkort... Har provat ändra i bios osv.. Det inbyggad i (moderkortet) fw och usb2 anslutningen "blockerar " det externa pci-kortet och hittar den inte.. Har sökt på asus hemsida men inte hitta nån information... Finns det andra som har problem med externa fw kort då även moderkortet har ett inbyggt??? Nu verkar det ändå fungera för mig med det inbyggda fw anslutningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

T.C. Electronic Konnect 24D. Fler kanaler, inbyggda micförstärkare som är toppen. Men jag fick problem med firewireanslutningen.. Det knastrade och klippte.. Ibland utan problem nån timme... Ibland ständigt knaster.. även när jag endast lyssnade på mp3-spår.. Provade med en firewire pci kort men datorn hittade den inte....

[...]

Låter som att du inte hade rätt drivrutiner till din FW-kontroller i första steget alternativt hade dålig FW-kabel. I andra steget då du köpte ett PCI-FireWire kotrollkort verkar det som att du inte hade några drivrutiner till detta vilket en ominstallation av XP löste åt dig varpå dina problem försvann.

Min åsikt på det hela som inte behöver vara rätt 😛

Det firewire pci kort som jag köpte innehöll inga drivrutiner och det finns inga drivrutiner till den någonstans.. För det ska inte behövas... Windows installerar dom automatiskt... Dock fungerade det inte med mitt moderkort... Har provat ändra i bios osv.. Det inbyggad i (moderkortet) fw och usb2 anslutningen "blockerar " det externa pci-kortet och hittar den inte.. Har sökt på asus hemsida men inte hitta nån information... Finns det andra som har problem med externa fw kort då även moderkortet har ett inbyggt??? Nu verkar det ändå fungera för mig med det inbyggda fw anslutningen...

Hade du SP2 (Service Pack 2) installerat innan det att du låndade ett nytt XP? Får erkänna att det är ett bra tag sedan jag höll på med Windows så det finns kanske SP3, SP4 eller t.o.m. SP5 nu för XP?! Har man inte ett uppdaterat XP kan man få problem som du beskriver antar jag men det vet du säkert redan om 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du SP2 (Service Pack 2) installerat innan det att du låndade ett nytt XP? Får erkänna att det är ett bra tag sedan jag höll på med Windows så det finns kanske SP3, SP4 eller t.o.m. SP5 nu för XP?! Har man inte ett uppdaterat XP kan man få problem som du beskriver antar jag men det vet du säkert redan om 😛

Jo, jag hade sp 2 installerat.. men inte alla övriga uppdateringar och hotfixs som finns att tillgå...

uppdateringar är bra... Fast f.w. blev visst långsammare i och med sp2.. Men det kan man fixa med

en hotfix...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...