Anders F Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 (redigerat) Hejsan Jag Àr ingen gitarrist men vill ha gitarr pÄ mÄnga av mina produktioner. Jag har tillrÀcklig teknik för att kunna lÀgga acceptabla kompgitarrer och det har jag klarat mig lÄngt med. Men ibland hÀnder det ju att man vill ha nÄgon snabb rÀka nÄgonstans och tills nu har jag varit tvungen att kalla in en gitarrist för dessa ÀndamÄl. Idag sÄ testade jag att spela in en elgitarr i halvtempo för att sedan anvÀnda mig av elastic audio för att fÄ upp tempot. Det funkar riktigt bra alltsÄ och detta Àr nÄtt som jag har saknat, visst sÀger mÄnga, öva mer, men jag har inte den tiden dÄ gitarr bara Àr ett hobbyinstrument. I alla fall, Alla ni som inte har testat elastic audio Ànnu, gör det!!! SÄ hÀr kunde jag fÄ till det pÄ tio minuter (fÄr tillÀggas). Ljuden Àr ingen tid nedlagd pÄ, och basen Àr gjord med en elgitarr. Men lyssna mer pÄ gitarren. Jag spelade in gitarren i 100 bpm och nu gÄr den i 200 bpm. OBS!!! Inget ljud Àr mixat över huvudtaget. Bara lite nivÄer och gitarrbasen som jag lagt en eq och kompressor pÄ. För att trÄden inte skall bli helt meningslös sÄ fÄr gÀrna folk fylla pÄ med varför/varför inte de Àlskar nya PT 7.4 och det som följer med och gÀrna komma med tips som tillhör just version 7.4 dÄ trÄden skall inrikta sig dit. Detta Àr gjort med elgitarren: Spelades in i 100 bpm, gjordes till elastic audio, gick in pÄ elastic properties och valde time 50%, kvantiserade sedan i 32-delar. OBS!!! betÀnk att jag inte ens spelar gitarr vanligtvis nÀr ni lyssnar. MVH Anders Redigerat 1 december 2007 av Gizmozis
Gilbert Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 SmĂ„tt bisarrt att det fortfarande inte finns plugin delay compensation i Protools LE. Snart Ă€r det Ă„r 2008âŠ
Anders F Postat 1 december 2007 TrÄdstartare Postat 1 december 2007 SmÄtt bisarrt att det fortfarande inte finns plugin delay compensation i Protools LE. Snart Àr det Är 2008⊠ja, hÄller med, finns vÀll till PT-HD va? Tycker att de kan slÀnga in det i LE ocksÄ.
4Trax Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Ja, precis! eller offline bounce och.....och...och 2008! VĂ€ldigt OT. sorry
Anders F Postat 1 december 2007 TrĂ„dstartare Postat 1 december 2007 Ja, precis! eller offline bounce och.....och...och2008! VĂ€ldigt OT. sorry Lugnt, hĂ„ller med er. Ăr mycket man fortfarande önskar som man hoppas komma skall, men jag mĂ„ste Ă€ndĂ„ sĂ€ga att elastic audio Ă€r guld vĂ€rt enligt mig, sĂ„ det Ă€r en uppdatering som jag kĂ€nner kommer hjĂ€lpa min kreativitet, vilket Ă€r den bĂ€sta soretns av uppdateringar NĂ€r jag hörde om elastic audio sĂ„ tĂ€nkte jag, Ă€h...Ă€r vĂ€ll inget, men dĂ€r fick jag sĂ„ jag teg.
Gilbert Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Kan ha helt fel nu men har inte liknande funktion funnits ett tag i andra sequensers t ex Cubase?
Anders F Postat 1 december 2007 TrÄdstartare Postat 1 december 2007 (redigerat) Kan ha helt fel nu men har inte liknande funktion funnits ett tag i andra sequensers t ex Cubase? Antar du menar elastic audio. Det vet jag inte. Du har ju haft timestretch i pro tools och mÄnga andra DAW:s, men det Àr ju inte riktigt samma sak. HÀr fÄr du ju en markör vid varje transient och kan bearbeta som en midinot i princip, samt kvantisera som midinoter. Alla samplingar kan du provlyssna i tempot din lÄt Àr direkt frÄn workspace, och nÀr du drar in dem i ditt daw sÄ Àr de i rÀtt tempo. Du kan Àndra tempo pÄ hela lÄten och alla midi, samt all audio följer med. Redigerat 1 december 2007 av Gizmozis
Gilbert Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Kan ha helt fel nu men har inte liknande funktion funnits ett tag i andra sequensers t ex Cubase? Antar du menar elastic audio. Det vet jag inte. Du har ju haft timestretch i pro tools och mÄnga andra DAW:s, men det Àr ju inte riktigt samma sak. HÀr fÄr du ju en markör vid varje transient och kan bearbeta som en midinot i princip, samt kvantisera som midinoter. Alla samplingar kan du provlyssna i tempot din lÄt Àr direkt frÄn workspace, och nÀr du drar in dem i ditt daw sÄ Àr de i rÀtt tempo. Du kan Àndra tempo pÄ hela lÄten och alla midi, samt all audio följer med. http://www.soundonsound.com/sos/nov07/arti...setech_1107.htm
Gilbert Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Sorry, lÀnken kan endast lÀsas av prenumeranter tror jag. Verkar dock som Cubase 4 har dessa funktioner. NÄgon som kan bekrÀfta/dementera?
Anders F Postat 1 december 2007 TrÄdstartare Postat 1 december 2007 DÀr ser man Men hursomhelst sÄ har det ju underlÀttat enormt för PT-anvÀndare denna nya funktion, vilket trÄden skapades för. Sen om det Àr nÄgra skillnader mellan DAW:s nÀr det gÀller audio warp och elastic audio Àr inte jag mannen att svara pÄ utan jobbar enbart i PT och utgÄr frÄn 7.3 till 7.4 uppgraderingen.
Gilbert Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Logic 8 verkar dock sakna liknande funktion; "I think this is a super important... must have for Logic next! I have asked for it here before.. being a Cubase-switcher." kÀlla: http://logicprohelp.com/viewtopic.php?t=16973
4Trax Postat 2 december 2007 Postat 2 december 2007 Kul grej, har inte uppdaterat Ă€n men provat. Vet inte om jag har sĂ„ stor anvĂ€ndning av det, kanske? Hade varit kanon för typ 10 Ă„r sen dĂ„ samplings cds var heta för att strecha dom hur som helst. Men i Ă€rlighetens namn skulle jag klara mig med en analog inspelnings studio! đ
Limpan Postat 2 december 2007 Postat 2 december 2007 Jag har uppgraderat, I love elastic time! 'nuff said đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.