Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Vet inte om detta Àr rÀtt subforum, eller om frÄgan stÀllts förut, men i alla fall:

Köpte en Zoom H2 hĂ€romveckan och spelade in en kompis spelning pĂ„. Det gick bra, men volymen blev lite lĂ„g, trots att jag försökte anvĂ€nda "auto-gain"-funktionen. Dessutom skulle jag vilja vrida pĂ„ mer bas, och dra ner lite hihat m.m., detta tĂ€nkte jag anvĂ€nda eq till. Är ganska sĂ„ nybörjare pĂ„ detta.

FrÄgorna Àr dÄ:

1. Ska jag lÀgga eq först, och "gain" sedan. Ger eq:n verkligen önskad effekt, trots lÄg nivÄ? Ska jag anvÀnda en "lagom" gain först kanske? I Cooledit fyller ljudnivÄn up kanske 2/5 av totala nivÄn.

2. Vad ska jag anvĂ€nda pĂ„ slutet, för att fĂ„ upp nivĂ„n till "lagom" nivĂ„ för att t.ex. brĂ€nna pĂ„ skiva? Har prövat med bara Gain, men det kĂ€nns ganska godtyckligt, jag testar nĂ„gra db, sen kanske det distar nĂ„gonstans, sĂ€nker och höjer. Har Ă€ven lattjat lite med kompressor, utan att riktigt veta vad jag hĂ„ller pĂ„ med, med varierat resultat. Är det kanske en limiter som ska anvĂ€ndas? Om jag nu drar pĂ„ massa effekter, vad ska jag lyssna efter för artefakter som kan bli?

Finns det inte nĂ„gon smart plugg som bara fixar en lagom nivĂ„ utan klipp 😳 ?

Vore tacksam för svar!

Annons
Postat (redigerat)

Finns sÀkert flera som kommer svara pÄ dina frÄgor men jag har tvÄ tips.

1. AnvÀnd först studioforumets sökfunktion om du har nÄgon frÄga. VÀldigt mycket har diskuterats en eller flera gÄnger pÄ forumet. Blir annars lÀt mÄnga trÄdar som behandlar samma frÄgor.

2. LÀs pÄ om saker o ting. LÀs vad en kompressor, limeter eq. gör för nÄgot och hur man anvÀnder dem. Jag Àr sjÀlv förhÄllandevis ny och inköpte mig dÀrför en tidning som rekomenderats hÀr pÄ forumet.

Mixologi - Studio Extranummer

Ger en bra grund för mixing och mastring.

Kan iofs ta och svara pĂ„ en av dina frĂ„gor nĂ€r jag Ă€ndĂ„ Ă€r igĂ„ng 😳 :

För att höja volymen pÄ din inspelning du redan gjort i Cool Edit sÄ kan du göra sÄhÀr:

Markera det du vill höja volymen pÄ, (alltsÄ hela lÄten antar jag), sÄ det blir vitt. Klicka sedan uppe i menyn pÄ:

Effekter -> Amplitude -> Amplify

Och dÀr kan du vÀlja hur mÄnga decibel du vill höja med. Finns fÀrdiginstÀllda pÄ 3,6, och 10 db boost. (Och du kan Àven sÀnka volymen om du vill det genom att göra pÄ samma sÀtt men istÀllet vÀlja tex. "6 db cut")

Hoppas det hjÀlper.

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Postat

😳

Kolla om du kan se var dessa 2/5 ligger i dB-nivÄ (antar det Àr dÀr det peakar, eller Àr det snittet?)

VĂ€lj en kompressor plug

StÀll kompressorns threshold 6dB under peakarna

SÀtt ratio pÄ 4:1

Finns en funktion kallad auto gain compensate eller liknande - anvÀnd den

detta bör ge rejÀl skjuts i volymen Ä samtidigt jÀmna ut svagt Ä starkt

lyssna hur det blev

variera ratio för mer eller mindre utjÀmning

10:1 Àr jÀmförbart med en limiter nÀstan

försök ocksÄ kolla var snitt volymen verkar ligga

gÄ inte ner för djupt med threshold dÀr utan se till att den mer kapar plötsliga toppar

sÀtt attack pÄ 20ms, release pÄ kanske 200ms eller mer

var sen försiktig med att lÀgga till bas

Postat

Memphis: Tack för hjÀlpen, jag har faktiskt sökt pÄ forumet, och jag har lyckats gaina. Problemet Àr som sagt att det kÀnns sÄ godtyckligt med gain, man prövar 6dB, njae kanske för lite. 10dB, kanske för mycket, det klipper pÄ nÄt stÀlle, kanske 9db etc... Tycker att det borde finnas nÄgot datorverktyg som bara gör detta Ät mig, men....

Har förstÄtt att det Àr en kompressor/limiter som gör jobbet, men det Àr ju miljarders parametrar, "hard knee", attack/release. Det Àr ju ingen konstig eller ovanlig sak jag ska göra, tycker jag....?

Demonproducenten: 2/5 Àr medelnivÄn, d.v.s. hur det fyller ut grafiskt pÄ skÀrmen. Ska testa dina saker och labba vidare.

Postat
Memphis: Tack för hjÀlpen, jag har faktiskt sökt pÄ forumet, och jag har lyckats gaina. Problemet Àr som sagt att det kÀnns sÄ godtyckligt med gain, man prövar 6dB, njae kanske för lite. 10dB, kanske för mycket, det klipper pÄ nÄt stÀlle, kanske 9db etc... Tycker att det borde finnas nÄgot datorverktyg som bara gör detta Ät mig, men....

NORMALIZE

Postat

Ok,

Jag vill nog ÀndÄ anvÀnda mig av eq (trots demonproducentens varningar). FrÄgan Àr fortfarande om jag ska köra en normalize/gain dÄ först, för att eq:n ska fÄ "nÄgot att jobba med", eller Àr jag ute och cyklar?

Vi verkar överens att eq:n ska ligga före limitern (lÀste det nÄgon annan stans pÄ forumet ocksÄ...)

joachime: Tack för en klargörande post! Det Àr alltsÄ en limiter och inte en kompressor jag ska vÀlja (finns bÄde och pÄ min dator)?

Postat (redigerat)
Ok,

Jag vill nog ÀndÄ anvÀnda mig av eq (trots demonproducentens varningar). FrÄgan Àr fortfarande om jag ska köra en normalize/gain dÄ först, för att eq:n ska fÄ "nÄgot att jobba med", eller Àr jag ute och cyklar?

Vi verkar överens att eq:n ska ligga före limitern (lÀste det nÄgon annan stans pÄ forumet ocksÄ...)

joachime: Tack för en klargörande post! Det Àr alltsÄ en limiter och inte en kompressor jag ska vÀlja (finns bÄde och pÄ min dator)?

smaksak compressor eller limiter

en limiter Àr en compressor med vÀldigt hög ratio - 10:1 till oÀndligt:1

eq före comp/lim

visst kan du anvÀnda eq - försiktigt bara

sÀtter du threshold pÄ comp/lim tillrÀckligt lÄgt sÄ behövs ingen normalize eller gain

Redigerat av Demonproducenten
Postat
Saknar du en limiter i ditt program kan du testa dessa gratispluggar (VST):

Buzmaxi3 limiter

TLS Maximizer

W1 Limiter

Hej!

Hade nĂ„got som heter "hard limit", men det lĂ€t mest illa. Av ovanstĂ„ende plugins föll jag för TLS Maximizer, den gav snabbt resultat, och var superenkel att anvĂ€nda. Det blev kolsvart pĂ„ vĂ„gformen, utan missljud 😄 .

Prövade Àven demonproducentens kompressorinstÀllningar, funkade ocksÄ men gav inte lika drastiska resultat.

Ok, tack för all hjÀlp, ska spela in i replokalen imorn och testa vidare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.