Jump to content
Annons

ett slutsteg + två ohmtal = ?


k-phonic

Recommended Posts

jag har en liten undran.

till och börja med så kan jag kanske berätta vad jag har:

ett phonicsteg som känner av ohm'en automatiskt (nymodigheter för mig 🙂

basbottnar 15" 6 ohm

toppar 12" + skrikor (8?) ohm

för ett tag sedan bytte jag ut basarna i mina gamla bottnar. beställde 8 ohm's och fick 6 ohm, detta märkte jag dock inte förrän nyligen. elementen i mina toppar är helt textfria, och jag har därför ingen aning om hur många ohm dom är på. eftersom dessa körts tidigare på samma steg som basarna på 8 ohm så räknar jag med att dom är på 8 ohm. nu till problemet. vad händer om jag kör dessa på samma steg? elementen i topparna ska bytas ut inom kort, jag vill dock inte bränna mina nya basar. spelar det någon roll om jag har basarna eller topparna först i kedjan? hur många ohm räknar steget med när det är olika tal på dom olika högtalarna? ja, ni kanske förstår mitt dilemma. jag vill helt enkelt veta om jag vågar spela på anläggningen innan jag får råd att köpa nya element till topparna.

tack på förhand.

/jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror nog att du kan spela på din anläggning. Det här tar jag ur minnet och kan inte svära på hur exakt jag kommer ihåg det, men: Impedansen (Ohm) som elementet är märkt med är snarast ett riktvärde, och den faktiska impedansen ändras med belastningen. Det betyder t ex att impedansen inte är densamma om man spelar metal på hög volym som om man spelar ett stilla violinstycke på lägre volym. Har du dessutom ett slutsteg som känner av impedansen automatiskt så borde det inte vara någon fara...du kan ju hålla nere volymen en smula för säkerhets skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har du kopplat?

Z1 är impedansen på det ena elementet och Z2 är impedansen på det andra. Z är den resulterande impedansen.

Seriekoppling: Z1 + Z2 = Z

Exempel 8 + 6 = 14 Ohm

Parallellkoppling: 1/Z1 + 1/Z2 = 1/Z

Exempel: 1/8 + 1/6 = 1/0,29167 -> 3,43 Ohm

Om du byter något element, så kommer nog delningsfrekvensen i filtret att påverkas - och med lite otur kan diskanterna ta stryk då, men det beror på hur mycket delningen ändras och hur långt ner skrikorna tål utan att det säger "poff"...

Link to comment
Dela på andra sajter

rapid> det låter ganska logiskt.

claes> som det ser ut nu så har jag dom seriekopplade, steg> bas> topp. jag skulle även kunna köra koppla basarna till speakonutgångarna och topparna till skruvutgångarna. som det ser ut på din uträkning så skulle jag då få lägre impedans, vilket är räknar med, är positivt?

elementbyte i topparna är nog ingen fara, då det inte ens sitter ett filter i dom. en 12", ett motstånd och ett piezohorn. 🙂

Redigerat av k-phonic
Link to comment
Dela på andra sajter

Urk! Om piezohorn tycker jag inte... 🙂

Vid parallellkoppling blir den resulterande impedansen alltid lägre än impedansen på högtalaren med lägst impedans.

Lägre impedans ger dig högre uteffekt - men det vill till att slutsteget är konstruerat för att klara det högre strömuttaget, annars går det åt skogen... 😳

En sak som jag missade att kommentera innan: Impedansen är frekvensberoende - inte amplitudberoende...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
cyberpunk (oregistrerad)

Precis som Claes säger så bör det inte bli några problem för steget att klara lasten.

Däremot skulle jag aldrig köra ett par basar och ett par toppar på samma steg utan delning. Det kommer del att låta fördjäkligt och dels riskerar du att mörda topparna med en massa lågfrekvensinnehåll som de inte alls är konstruerade för.

Antingen bör du bygga ett passivt filter och montera in i basarna, varifrån du sedan linkar vidare till topparna, eller dela systemet aktivt (alltid att föredra).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...