Jump to content
Annons

Ska min processor dödförklaras?

Recommended Posts

Hammurajen (oregistrerad)
Postat

Hej på er! Jag skulle vilja ha en PC-baserad hemstudio som A) fungerar felfritt och 😎 jag klarar att hantera. Eftersom varken A eller B är uppfyllda är det än så länge bara en dröm. Den tröskel jag skulle ta mig över var ju att lära mig Cubase och Reason. Men så här långt är det datorn själv jag har fullt upp att brottas med.

Min dator är en drygt 5 år gammal Fujitsu Siemens Scaleo 600 som innehåller följande:

Intel P4 processor på 1,5 Ghz

Har nyss ökat RAM från 512MB till 1,12GB

60 GB Systemdisk (77 % ledigt)

80 GB Audiodisk (99 % ledigt)

Windows XP Home SP2

P.g.a. tids- och kunskapsbrist har den tyvärr inte blivit använd som musikdator tidigare. Nu har jag köpt ett nytt ljudkort, E-MU 0404. Med det följde lite mjukvara som t.ex. Cubase LE och ett stort samplebibliotek i form av Proteus VX. Systemkraven för ljudkortet var minst 1,2 GHz proc., 256MB RAM och Win XP SP2. Det skulle alltså inte vara några problem, trodde jag.

Att det kan vara tungt för datorn att driva många spår i Cubase med effekter och liknande det visste jag. Men när jag provspelar Proteusljuden som VST-instrument i LE börjar det hacka och knastra redan på 1 midispår. Jag har provat att ändra latency lite fram och tillbaka men det blir ingen större skillnad. Efter tips som finns på musicxp.net har jag även gjort en del ändringar i XP för att få bättre prestanda. Automatiska uppdateringar av Windows och Telia F-secure brukar jag ha avstängt när jag provar.

Jag hade kanske klarat mig med LE för jag hade tänkt att jobba med Reason (som jag har beställt men inte fått än). Men nu var det ju så "bra pris" på uppgraderingen till Cubase 4 så jag blev övertalad att köpa det. Har installerat det men resultatet blir ungefär detsamma när jag provar något HALion-ljud som VST-instrument. Efter ett par ackord börjar det hacka och CPU:n slår i taket.

I systemkraven för Cubase 4 står det Pentium 1,4 GHz och 512MB RAM. Jag ligger ju över även det men det verkar inte ens vara i närheten av att fungera ändå. CPU:n hoppar upp från ca 3 % till runt 30% bara av att starta Cubase (utan spår). Finns det verkligen någon som som har en 1,4 GHz-processor och som klarar att köra Cubase på det? Eller är det något som jag kan ha missat helt och gör totalfel? (Är ju tyvärr ingen dataexpert.)

Efter att jag har installerat Cubase tycker jag att datorn har blivit allmänt seg och slö, även när inte Cubase är aktiverat (om den blev slö exakt när Cubase installerades kan jag inte säkert säga). Jag har kollat den med virusprogram och defraggat diskarna. Allt var OK men det blir ingen skillnad. Usch, vad sånt här är jobbigt! Jag vill ju bara göra musik, inte hålla på med datakrångel. Att tvingas köpa en ny dator ingick ju inte mina planer. Vad tror ni, är en P4 1,5 GHz dödförklarad som musikprocessor? Kan det vara idé att bara byta processorn? Är programmens systemkrav på något sätt rimliga? Vad ska jag göra?

Annons
Postat

Börja med att göra en helt "clean install" på datorn, formatera alltså hårddisken, installera ett helt rent Windows XP utan virusprogram och annat smått och gott, och installera sedan bara Cubase och det som är nödvändigt för musikjobb. Sen ska du nog inte räkna med att göra några jätteproduktioner, men ren inspelning bör den klara, i alla fall ska den bli bättre än den verkar vara nu.

Att bara uppgradera processorn på en så gammal maskin är bara att slänga pengar i sjön om du över huvud taget hittar någon som passar. Räkna med ny processor, nytt moderkort, nytt minne, nytt grafikkort och nya hårddiskar, (minnet och grafikkortet passar med största sannolikhet inte på ett modernt moderkort). Och ett nytt nätaggregat. Men lådan, CD/DVD-spelaren och en diskettstation kan du återanvända. En fem årig dator är idag - mycket gammal, om man är snäll speciellt i de här sammanhangen...

Postat

Hade det varit min dator hade jag formaterat om men du kan även använda systemåterställning: start- help support och återställ den till så tidigt datum som möjligt. Allt som du installerat och avinstallerat tidigare påverkar din dator. Du förlorar det du har installerat men samtidigt så ha inte mer installerat än vad du måste ha. Sen kör du defrag i felsäkert läge: tryck f8 när datorn startar. Hoppas du får fart på den.

Postat

Hellre en ny dator än en uppgradering. Helt klart. Men den datorn du har var engång top of the line så dåligt är det inte, Jobba med en gamal version av programvara eller åtminstone inte med en massa ny skit då det gäller konvolutions reverb och liknande. Men framför allt håll datorn ren, Inga spel och andra programvaror, bara musik. Gör du det så har du en arbetsstation som man bara kunde drömma om för några år sedan. I Beatless vildaste fantasier hade det aldrig funnits. Dom lyckades göra en och annan bra skiva med lite hjälp. Jag kan inte se att din dator på något sätt hindrar dig från att göra likadant.

Postat

Kan bara hålla med om att jag hade kört en ren installation av Windows på burken och sedan installerat så lite som möjligt. Hur resurskrävande 4:an är jmf med LE har jag ingen aning om tyvärr. Kör inte med Norton AV är också ett bra tips tror jag bestämt.

Postat

Hej,

Din dator är fullt kapabel till en hel del musik skapande. Den ska inte börja krångla på det beskrivna sättet på långa vägar. (Hade en pII:a på 333mhz för flera år sen och den bråkade mindre än ditt exempel.)

Så, som ovan inläggare nämner så är det säkert en mjuk/-hårdvara konflikt nånstans. Det bästa är såklart om du är villig att formatera om och börja om på nytt. (Vill du köra sjysst virus program så testa www.avast.com. Deras "Home edition" är gratis och funkar jättebra. Uppdaterar flera ggr/veckan. Annars tycker jag inte att ens Norton ska tjuva så mycket kraft att din dator ska spöka som den gör.)

Är du säker på att du har rätt drivrutiner till ljudkortet? Så att du inte sitter på någon Vista/64-bitars anpassad drivis?

Ditt "system" ska funka klockrent till åtminstone 3 hyffsade VSTi, 20 tal "normal cpu-hungriga" pluggar och 20-40 audio spår, utan klick & knaster.

PM:a om du har bra frågor

Nu måste jag gå & dricka fler öl

Postat

Oj, vilken bra respons! 5 svar redan samma kväll! Bockar och tackar! Även om datorn är över 5 år så verkar det finnas en chans att det ska gå. Låter bra! Jag hade hoppats kunna vänta ett tag till innan jag måste köpa en ny.

För mig som inte är dataexpert låter dock operationer som att tömma hårddisken och installera om XP lite jobbiga. Utan virusprogram dessutom... Jag är för det första inte säker på hur jag väljer bort ett ev. virusprogram (Är det med ett virusprogram på XP-skivan? Ska den andra skivan "Drivers & Utility" också användas vid ominstallationen?) Om jag ska installera om XP så innebär väl det också att jag måste tanka hem alla uppdateringar, inklusive SP 2, på nytt? Törs man göra en sån manöver utan att ha ett virusprogram?

Tidigare i höstas övergav vi det uppringda telefonmodemet och skaffade Telias ADSL-modem(med digital-TV). Då ingick även Telias "supportassistent" och virusskyddet "F-secure". Innan man installerade det blev man instruerad att avinstallera annat virusprogram och brandvägg. Det gamla virusprogrammet "Stinger" tog jag bort men hur man tar bort Windows brandvägg förstod jag inte så jag nöjde mig med att avaktivera den. Spelar det här någon roll?

Lite annan tilläggsinformation om datorn (som kanske ställer till det... ):

Det är också en familjedator med 3 st andra användare (med egna inloggningar). De andra har Soundblasterkortet som ljudkort i sina profiler. Det är då kopplat till enkla datorhögtalare. Det är bara vid min inloggning som E-MU-kortet används. Då med förstärkare och större högtalare.

Det är inga spel installerade på datorn. Barnen (som är små) spelar ibland enklare barnspel men det brukar vi köra direkt från skivan. Däremot har vi stora AutoCAD installerat men det används i stort sett inte så det går kanske att ta bort. Det som annars tar upp mest plats antar jag är bilder och filmer från digitalkameran. Men det är ju mycket plats kvar på C-disken så jag trodde inte att det skulle vara något problem. Men det kanske det är?

Postat

DivineCo:

"Jobba med en gamal version av programvara eller åtminstone inte med en massa ny skit då det gäller konvolutions reverb och liknande."

Det här rådet var kanske bra men är lite svårt att följa då jag precis har köpt Cubase 4 och väntar på mitt beställda Reason 4.0. Det kom nyss ut en uppgradering av Cubase till 4.1 som jag antar att man ska göra. Även om jag personligen inte förstår det så är det ju tydligen så i datavärlden att man alltid ska uppdatera till det senaste även om man har något som fungerar.

Postat

freddie:

"Är du säker på att du har rätt drivrutiner till ljudkortet? Så att du inte sitter på någon Vista/64-bitars anpassad drivis?"

Det är en bra fråga! Jag läste på något annat ställe att man ska kontrollera att drivrutinerna är "rätt skrivna". Som datanovis undrar jag: -Vad betyder det och hur sjutton ska jag veta det? Jag har köpt ett nytt ljudkort och med det fick jag en installationsskiva. Man måste väl anta att drivrutinerna på den är de rätta?

Tack för tipset om virusprogrammet!

Postat
Oj, vilken bra respons! 5 svar redan samma kväll! Bockar och tackar! Även om datorn är över 5 år så verkar det finnas en chans att det ska gå. Låter bra! Jag hade hoppats kunna vänta ett tag till innan jag måste köpa en ny.

För mig som inte är dataexpert låter dock operationer som att tömma hårddisken och installera om XP lite jobbiga. Utan virusprogram dessutom... Jag är för det första inte säker på hur jag väljer bort ett ev. virusprogram (Är det med ett virusprogram på XP-skivan? Ska den andra skivan "Drivers & Utility" också användas vid ominstallationen?) Om jag ska installera om XP så innebär väl det också att jag måste tanka hem alla uppdateringar, inklusive SP 2, på nytt? Törs man göra en sån manöver utan att ha ett virusprogram?

Tidigare i höstas övergav vi det uppringda telefonmodemet och skaffade Telias ADSL-modem(med digital-TV). Då ingick även Telias "supportassistent" och virusskyddet "F-secure". Innan man installerade det blev man instruerad att avinstallera annat virusprogram och brandvägg. Det gamla virusprogrammet "Stinger" tog jag bort men hur man tar bort Windows brandvägg förstod jag inte så jag nöjde mig med att avaktivera den. Spelar det här någon roll?

Lite annan tilläggsinformation om datorn (som kanske ställer till det... ):

Det är också en familjedator med 3 st andra användare (med egna inloggningar). De andra har Soundblasterkortet som ljudkort i sina profiler. Det är då kopplat till enkla datorhögtalare. Det är bara vid min inloggning som E-MU-kortet används. Då med förstärkare och större högtalare.

Det är inga spel installerade på datorn. Barnen (som är små) spelar ibland enklare barnspel men det brukar vi köra direkt från skivan. Däremot har vi stora AutoCAD installerat men det används i stort sett inte så det går kanske att ta bort. Det som annars tar upp mest plats antar jag är bilder och filmer från digitalkameran. Men det är ju mycket plats kvar på C-disken så jag trodde inte att det skulle vara något problem. Men det kanske det är?

"Tilläggsinformationen" kan nog vara ett av problemen. Med ett antal användare med olika "små spel" och ett annat ljudkort mm mm

Om du använder datorn som nu så är det nog inte så bara att ta bort virusprogrammet. Och framför allt inte koppla ur windowsbrandväggen - om det inte finns en brandvägg i det virusprogram du använder, F-secure Internet Security (som för övrigt är ett bra program) har en mjukvarubrandvägg. En internetansluten dator som används som du använder din idag behöver verkligen säkerhetsprogrammen.

Tyvärr är det nog så att med det sätt att använda datorn som du har idag så minskar dina möjligheter att få den att gå bra som " musikdator" och utnyttja den relativt begränsade kraft du har i den.

För att en "musikdator" ska gå riktigt bra - ge maximal kraft - så bör den vara dedicerad helt till detta ändamål och utan internetförbindelse, virusprogram osv. Visst det finns många som kör internet och massor med andra program på datorn och tycker det går alldeles utmärkt, men då har de mera kraft i datorn än du har och jobbar troligen inte heller med alltför stora projekt med resurskrävande pluggar etc. Ju mer du stoppar i datorn och ju flera olika program/användningsområden du belastar datorn med, desto tyngre blir det för den att jobba, något förenklat uttryckt.

Hur som helst så bör du i alla fall, som sagt, göra en helt ny installation så du får bort så mycket skräp som möjligt. Och sedan installera så litet som möjligt förutom det som du vill prioritera.

Postat

Jag tackar för det svaret "Violiner", även om horisonten blev lite mörkare igen (Suck!). Jag kommer alltså inte ifrån att jag måste tänka över hela vår datasituation. Visst vore det bättre med en dator till, helt dedikerad för musikbruk. Men förutom att det är en jobbig utgift så tar det också plats som man inte alltid har.

Men jag ska försöka göra som jag har blivit rådd, alltså att installera om Windows, så får vi se om det blir bättre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.