Jump to content
Annons

Synt köpt! :)


accus

Recommended Posts

Tja!

Nu har vi äntligen fått pengar till att köpa in en synt till replokalen!

Jag fick i uppdrag att välja en runt 6000 kr.

Dem jag har kollat på som verkar bra är:

KORG X50-61

Roland JUNOD

Någon som har något annat förslag? Jämförelse?

Det känns nästan som om JUNOD skulle vara snäppet bättre, men jag har aldrig köpt en synt innan, så jag vet inte vad jag ska kolla efter!

Redigerat av accus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

...undrar just hur en Roland SH-201 står sig...

[Finns på Musikbörsen t.ex. just nu, för 4995;- inkl. bag (riktpris 8100 SEK).]

med_185538.jpg

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du begagnat får du mer synth för pengarna! Efter lite sökande på vendolin fann jag en Nordlead 2 som iallafall jag tycker är väääääldigt mycker mer prisvärd än de två du nämner. Mer information om Nordlead 2 om du vill veta mer 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

...undrar just hur en Roland SH-201 står sig...

[Finns på Musikbörsen t.ex. just nu, för 4995;- inkl. bag (riktpris 8100 SEK).]

med_185538.jpg

😄

:musik

Intressant! 🙂 tror du att den är bättre än de syntar jag nämde? Vi får som sagt 6000, så det finns ingen anledning att köpa billigare än det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du begagnat får du mer synth för pengarna! Efter lite sökande på vendolin fann jag en Nordlead 2 som iallafall jag tycker är väääääldigt mycker mer prisvärd än de två du nämner. Mer information om Nordlead 2 om du vill veta mer 🙂

Det låter smart! Men det är inte vi som privatpersoner som ska köpa in den, och den måste ha garanti och vara nyinköpt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat en hel del på båda dessa modeller och de är otroligt prisvärda båda två. För att ge ett kort omdöme så har X50 kanske något roligare ljudbank men en sämre klaviatur som känns lite svampig och långsam. Testa själv i butik innan ni köper!

/Mats

Okej! Nja, svampiga tangenter vill väl ingen ha...

Det var svårt det här, får väl göra en tur in till stan och testa dem :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla även upp Yamaha MM6. Har själv en sån och tycker att den är helt okej. Hyffsat bra pianoljud, rhodes orgel pads stråkar m.m.m.m.

youtube - yamaha mm6

😄

Följer han med så köper jag en direkt!!

Men för att va lite mer seriös, så blir det ju enklare att ge råd om du berättar vad du är ute efter i synthen... Utifrån dina förslag så antar jag att du är ute efter nåt allround, som kan låta både akustiskt och synthigt...? I så fall har jag noll koll 😄 , men om du å andra sidan skulle vara ute efter en synth-synth så finns det lite mer att kika på. 😆

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag har en Juno-D och en X5D (en äldre Korg-modell, kanske en tidigare version av X50? någon som vet?)

Hur som helst, pianoljudet i Juno-D:n är jättebra, och det finns även trevliga elpianon. Anslaget är betydligt bättre än på X5D:n även om det är ganska långt ifrån "pianoanslag".

Korgen har som sagt en roligare ljudbank som ev. kan vara mer svåranvänd. Orgelljudet är dock kanonbra!

vilken modell som är bäst beror naturligtvis på vad ni är ute efter, men överlag skulle jag nog rekommendera Juno-D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla även upp Yamaha MM6. Har själv en sån och tycker att den är helt okej. Hyffsat bra pianoljud, rhodes orgel pads stråkar m.m.m.m.

youtube - yamaha mm6

😄

Följer han med så köper jag en direkt!!

Men för att va lite mer seriös, så blir det ju enklare att ge råd om du berättar vad du är ute efter i synthen... Utifrån dina förslag så antar jag att du är ute efter nåt allround, som kan låta både akustiskt och synthigt...? I så fall har jag noll koll 😄 , men om du å andra sidan skulle vara ute efter en synth-synth så finns det lite mer att kika på. 😆

HAHA!

Det vårat band kommer använda mest är pianoljud, orgel och lite pads. Vi spelar mest akustiskt .

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en Juno-D och en X5D (en äldre Korg-modell, kanske en tidigare version av X50? någon som vet?)

Hur som helst, pianoljudet i Juno-D:n är jättebra, och det finns även trevliga elpianon. Anslaget är betydligt bättre än på X5D:n även om det är ganska långt ifrån "pianoanslag".

Korgen har som sagt en roligare ljudbank som ev. kan vara mer svåranvänd. Orgelljudet är dock kanonbra!

vilken modell som är bäst beror naturligtvis på vad ni är ute efter, men överlag skulle jag nog rekommendera Juno-D.

Okej, hur är orgelljudet i Juno-D:n? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men lilla bedömning av det där med pianoljud är att Roland har mer runda ljud typ vanligt piano och yamaha har mer flygelstuket på sina pianoljud. Spelar man boogiewoogie rocknroll piano så skulle jag köra på yamaha.

Bara att åka till musikaffärn å testa!

😄

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

För 6000:- får du en juste Kurzweil K2000 beggad nu.. Det är enligt mig en av världen bästa allroundsyntar.. Låter både analoagt och digitalt och fett med mycket samtidiga röster dessutom... Som sagt.. Jag skulle självklart nog snegla på en begagnad synt för dessa pengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
jag har en Juno-D och en X5D (en äldre Korg-modell, kanske en tidigare version av X50? någon som vet?)

Hur som helst, pianoljudet i Juno-D:n är jättebra, och det finns även trevliga elpianon. Anslaget är betydligt bättre än på X5D:n även om det är ganska långt ifrån "pianoanslag".

Korgen har som sagt en roligare ljudbank som ev. kan vara mer svåranvänd. Orgelljudet är dock kanonbra!

vilken modell som är bäst beror naturligtvis på vad ni är ute efter, men överlag skulle jag nog rekommendera Juno-D.

Okej, hur är orgelljudet i Juno-D:n? 😮

Hej igen

Juno-Ds orgelljud är väl sådär... jag kan lägga upp lite samples om du är intresserad. Tyvärr hinner jag inte göra det förrän på torsdag...

Link to comment
Dela på andra sajter

För 6000:- får du en juste Kurzweil K2000 beggad nu.. Det är enligt mig en av världen bästa allroundsyntar.. Låter både analoagt och digitalt och fett med mycket samtidiga röster dessutom... Som sagt.. Jag skulle självklart nog snegla på en begagnad synt för dessa pengar...

Jo, men som jag sa innan så måste vi köpa synten ny och med garanti 😏 annars skulle det nog vara det bästa 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Juno-Ds orgelljud är väl sådär... jag kan lägga upp lite samples om du är intresserad. Tyvärr hinner jag inte göra det förrän på torsdag...

Ja jättegärna 😏 Jag menade inte kyrkorgeln, men det förstod du nog 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla även upp Yamaha MM6. Har själv en sån och tycker att den är helt okej. Hyffsat bra pianoljud, rhodes orgel pads stråkar m.m.m.m.

youtube - yamaha mm6

:rolleyes:

Följer han med så köper jag en direkt!!

Men för att va lite mer seriös, så blir det ju enklare att ge råd om du berättar vad du är ute efter i synthen... Utifrån dina förslag så antar jag att du är ute efter nåt allround, som kan låta både akustiskt och synthigt...? I så fall har jag noll koll 😳 , men om du å andra sidan skulle vara ute efter en synth-synth så finns det lite mer att kika på. 😛

HAHA!

Det vårat band kommer använda mest är pianoljud, orgel och lite pads. Vi spelar mest akustiskt .

Vad ska du då med en synt till? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla även upp Yamaha MM6. Har själv en sån och tycker att den är helt okej. Hyffsat bra pianoljud, rhodes orgel pads stråkar m.m.m.m.

youtube - yamaha mm6

:rolleyes:

Följer han med så köper jag en direkt!!

Men för att va lite mer seriös, så blir det ju enklare att ge råd om du berättar vad du är ute efter i synthen... Utifrån dina förslag så antar jag att du är ute efter nåt allround, som kan låta både akustiskt och synthigt...? I så fall har jag noll koll 😛 , men om du å andra sidan skulle vara ute efter en synth-synth så finns det lite mer att kika på. 😄

HAHA!

Det vårat band kommer använda mest är pianoljud, orgel och lite pads. Vi spelar mest akustiskt .

Vad ska du då med en synt till? 🙂

Ska ju spela pads och orgel ju 🙂 och sen finns det andra band som gärna använder den 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla även upp Yamaha MM6. Har själv en sån och tycker att den är helt okej. Hyffsat bra pianoljud, rhodes orgel pads stråkar m.m.m.m.

youtube - yamaha mm6

Tacksam för tips på liknande allroundsynthar som Yamaha MM6 - och i samma prisklass. Den kostar 5 495 kronor på 4Sound. Har Roland, Korg och andra tillverkare någon motsvarande synth i den prisklassen?

Link to comment
Dela på andra sajter

NU är synten köpt! 😕😄 är helnöjd.

Gjorde en liten inspelning i cubase bara för att det är kul! 😄

Inspelningen låter bra tycker jag. Exakt vilka ljud - förutom pianoljudet - står synten för?

Och vad fick du ge för synten?

Den står för precis alla ljud! De du 😎

Synten kostade 5.995 på 4sound 🙂

Redigerat av accus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...