Jump to content
Annons

Hur kopplar man en 4x12:a?


Mal Asno

Recommended Posts

Jag har byggt en egen 4x12:a (till gitarr) och har kollat runt på nätet hur man kopplar ihop högtalarna.

Jag har 2st Celestion Vintage 30- och 2st Celestion G12T75-högtalare i den, alla på 16ohm.

Jag tänkte koppla dom serie/parallel så hela lådan blir 16ohm.

Så mina frågor är:

1. Blir det rätt om jag kopplar dom som på bilden?

http://download.yousendit.com/B08BD0EE473FA328

2. Det finns TIP, R1 och GR på uttaget som man kopplar in högtalarkabeln från förstärkaren i.

Jag gissar att TIP är "+" och R1 är "-", men vad är GR?

3. Går det att koppla ihop olika sorts högtalare (V30 och G12T75) som jag tänkt,

även om dom skulle va olika watt men samma ohm? (vet inte watten på mina)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du får både seriekoppla och parallellkoppla.. dvs. du kopplar ihop högtalarna i par, så de övre är a och de undre är b tex. sen paralellkopplar du de två paren.. då får du ut (om du har 4 st 8ohm:s element) 8 ohm ur hela lådan.. annars får du vid seriekoppl. 4x8 ohm, dvs 32 ohm, och om du paralellkopplar allt, 4 ohm.. 😛

håller på att bygga en 4x6" högtalarlåda just nu själv.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har byggt en egen 4x12:a (till gitarr) och har kollat runt på nätet hur man kopplar ihop högtalarna.

Jag har 2st Celestion Vintage 30- och 2st Celestion G12T75-högtalare i den, alla på 16ohm.

Jag tänkte koppla dom serie/parallel så hela lådan blir 16ohm.

Så mina frågor är:

1. Blir det rätt om jag kopplar dom som på bilden?

http://download.yousendit.com/B08BD0EE473FA328

2. Det finns TIP, R1 och GR på uttaget som man kopplar in högtalarkabeln från förstärkaren i.

Jag gissar att TIP är "+" och R1 är "-", men vad är GR?

3. Går det att koppla ihop olika sorts högtalare (V30 och G12T75) som jag tänkt,

även om dom skulle va olika watt men samma ohm? (vet inte watten på mina)

Såg inte bilden, men seriekoppla de båda Vintage 30:orna (2x16=32 Ohm), sen seriekopplar du de båda G12T75:orna (2x16=32 Ohm). Nu paralellkopplar du de två "enheterna" 32/2=16 Ohm

GR brukar vara ground (jord)

Lugnt att koppla ihop högtalare med olika wattantal, de med lägre wattantal kommer att börja "dista" tidigare än de med högre wattantal, och tröttna fortare om du kör med för mycket watt. Men det ska inte vara några problem. Kommer jag ihåg rätt så är Vintage 30 på 30 watt och G12T75 på 75 watt (Duh!)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Kan tillägga att det finns kopplingscheman på celestions hemsida

Länk

Är det möjligt att få en 2x12 låda till 8 ohm, om den ursprungligen är 16ohm? (tänker på Orange 212 lådan, som är just 16 ohm. Celestion V30s i dom, allt jag vet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att det finns kopplingscheman på celestions hemsida

Länk

Är det möjligt att få en 2x12 låda till 8 ohm, om den ursprungligen är 16ohm? (tänker på Orange 212 lådan, som är just 16 ohm. Celestion V30s i dom, allt jag vet.)

Nej, inte utan att byta element då de troligtvis är 8 ohm /st (inte troligt att de är på 32 ohm).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att det finns kopplingscheman på celestions hemsida

Länk

Är det möjligt att få en 2x12 låda till 8 ohm, om den ursprungligen är 16ohm? (tänker på Orange 212 lådan, som är just 16 ohm. Celestion V30s i dom, allt jag vet.)

Nej, inte utan att byta element då de troligtvis är 8 ohm /st (inte troligt att de är på 32 ohm).

Ett annat val borde vara att fixa en 16ohm utgång på min förstärkare? Det är en Fender Blues Junior.

Då kanske man måste byta transistor och sånt tjafs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Minsta nominella last betyder just vad det heter; att den lägsta impedansen förstärkaren vill se är t ex 4 ohm. Att driva trögare element (högre motstånd) är inga problem.

Då kan jag alltså koppla in en Orange låda på 16ohm i min förstärkare? Är ingen höjdare på detta. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Minsta nominella last betyder just vad det heter; att den lägsta impedansen förstärkaren vill se är t ex 4 ohm. Att driva trögare element (högre motstånd) är inga problem.

Då kan jag alltså koppla in en Orange låda på 16ohm i min förstärkare? Är ingen höjdare på detta. ☺️

Ja

Link to comment
Dela på andra sajter

Minsta nominella last betyder just vad det heter; att den lägsta impedansen förstärkaren vill se är t ex 4 ohm. Att driva trögare element (högre motstånd) är inga problem.

Då kan jag alltså koppla in en Orange låda på 16ohm i min förstärkare? Är ingen höjdare på detta. ☺️

Ja

Jag har dock läst på andra forum att ljudet blir mörkare och inte detsamma om det skulle matas med 16ohm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Minsta nominella last betyder just vad det heter; att den lägsta impedansen förstärkaren vill se är t ex 4 ohm. Att driva trögare element (högre motstånd) är inga problem.

Då kan jag alltså koppla in en Orange låda på 16ohm i min förstärkare? Är ingen höjdare på detta. ☺️

Ja

Jag har dock läst på andra forum att ljudet blir mörkare och inte detsamma om det skulle matas med 16ohm?

Det som händer är att man får inte ut lika mycket effekt ur förstärkaren och det kan tex ge mindre tryck eller att det distar när man anstränger stärkaren mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...