Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej, jag har två frågor som berör den numera utdöda kontaktstandarden DIN.

(Jag är helt fresh här på Studio Forum, så påpeka gärna om jag gör några onödiga snedsteg.)

1. Jag plockade hem en vintage Sennheiser MD21 billigt på Ebay i dag. ”Vintage” för att den är gjort innan 80-talet (1960-tal tror jag) samt för att den inte har XLR-kontakt utan en mindre variant som vad jag har förstått egentligen är baserad på DIN. Det medföljer en kabel som har XLR-hane i andra ändan, den är alltså konverterad och klar. Men jag har hört att MD21:orna kräver ganska hög matning (gärna preamp) och frågan är därför om:

1a) är det någon kvalitetsskillnad på de senare MD21:orna och de gamla vintagemickarna

1b) bör man isåfall göra något mer avancerat ingrepp på micken för att få en finare signal i vintage MD21:an

1c) hur viktigt är preamp? har en bra mixer tillräcklig gain?

2. Jag har även en UHER 4400 report monitor (bärbar rullbandspelare – den moderna 1979-varianten) som har en helt egen DIN-ingång för mikrofoner; sjupolig DIN. Det är i princip bara UHER-mikrofoner som passar. Men jag har ett svagt minne av att jag sett en modifierad UHER 4400/4200 med XLR-ingångar, så frågorna är:

2a) Är det möjligt att på ett enkelt sätt göra en XLR till DIN konverter så att man kan använda XLR-mickar till UHER-bandaren.

2b) är detta isåfall en lika bra lösning som att modifiera bandspelaren till XLR?

Som ni kanske förstår så vill jag gärna kunna använda min MD21:a till min UHER 4400. Men det verkar ju tungrott just nu, med alla konverteringar i vägen. 😄

Jag är en hyfsad nybörjare på det här med XLR etc, försöker lära mig så snabbt jag kan. Kan jag hitta svaret i någon tråd som redan finns, tipsa mig gärna!

Och har någon i framtiden behov av DIN-konverters så hör av er till mig. Jag sprang nyligen på en hel kartong full av DIN-tele, DIN-DIN, DIN-minitele, DIN-RCA etc etc. Dock inga DIN-XLR. 😄

tack!

Annons
Posted

MD21 är en klassiker som tillverkats i stort sett oföröndrad sådär 50 år. Endast kontakten har ändrats över tiden. Micken har funnits med Tuchel, Gross-Tuchel (Gross som i stor) och numera med XLR. Det är en dynamisk mick, så ingen fantom-matning behövs.

Som vanligt med dynamiska mickar ställer de lite högre krav på förförstärkaren än kondensatoter. Men det är ju bara att prova om det fungerar.

Hittade en servicemanual till UHER 4000 på nätet, där står om vilka pinnar som skall kopplas. Enklast är väl en adapter igen.

http://mb.abovenet.de/tonbandwelt/uher/4000/serva1.htm

Gunnar

Posted

Ang vintage MD21 vs. MD21 anno 1980+.

Okej, jag tolkar dig som att det inte är någon kvalitetsskillnad alls mellan de MD21:or med XLR och de äldre med Tuchelkontakt. Gött! Då gjorde jag ett fint kap för 13,50 USD.

Att MD21 är dynamisk och inte fantommatad vet jag. Men alla mikronofer drivs ju av ström, och vad jag vet/märkt är väl vissa mer trögmatade (”tysta”) än andra. Eller har jag fel? Anledningen till den ursprungliga frågan är helt enkelt att min UHER-bandspelares mikrofonförstärkare måste palla att mata MD21:an utan att ösa ur sig brus.

Tack för manualen... fast jag fick faktiskt med manual och kretsschema i köpet. 😄 Den du lade upp är för övrigt till de äldre modellerna. De mer moderna 4400:orna som byggdes på slutet av 70-talet är, åtminstone till det yttre, betyligt mer upphottade. Och jag är inte säker på att kontakterna är identiska heller.

Posted

Enklast är att du bygger en Din hane till XLR ( hona ) så kan den skarven sitta i bandaren när du vill använda XLRmickar. Och det är enkelt gjort. 🙂

1. Här har du dinkontakten du pluggar in i din bandare: länk till elfa

2. Köp en kort xlr och kapa ena sidan och löd på din-huvudet där.

Gillar DIN, oftast när det är i farten vet man att det är något spännande på gång 🙂

PMar dig också

Posted (edited)

Det där med mickar och sladd/kontakt-övergångar är inta alltid så enkelt som man tror.

Först så är det viktigt att veta villken MD-21:a du har.

Den vanliga "proffsversionen" med mini Tuchel, typ 3 pols DIN-kontakt till utseendet fast med gängad låsning, heter MD-21-N och har en utgång som är balanserad och lågohmig (200 ohm)

Det fanns också med en större Tuchel kontakt (tre platta stifft) som då hette MD-21-2.

Samt den senaste versionen med XLR kontakt som nu heter MD-21-U

Men inte nog med detta, det fanns också en avvikande version som var avsedd att användas tillsammans med exklusivare hem-bandspelare, och hette MD-21-HL, och denna version hade två valbara impedanser som var balanserat 200 ohm eller 30 kohm, och har också en mini tuchel, men som är ansluten på ett annat vis än N versionen som har samma kontakt-typ.

HL versionen fanns i ett enklare utförande med fast tyg-sladd i micken, kommer inte ihåg vad denna hette.

Tänk på när du gör sladd/kontakt övergången, att du måste ansluta kabeln obalanserad/sidjordat i kontakten som skall till din Uher 4400 Reporter Monitor bandare, som har en special 8 pols DIN-kontakt som mick-ingång.

Jag tar inte med anslutnigen i XLR-kontakten, utan pratar om kontakt-stiften i micken.

N versionen enligt följande:

Mick-kontaktens stift 1 anslutes till skärmkabelns innerledare som sedan skall anslutas till bandarens kontakt på stift 3.

Mick-kontaktens stift 2 och stift 3 kopplas samman och anslutes till kabelns skärm som sedan ansluts till bandarens kontakt på stift 2.

HL versionen enligt följande:

Mick-kontaktens stift 3 till inerledaren, som anslutes till bandarens kontakt på stift 3.

Mick-kontaktens stift 2 skall kopplas samman med kontaktens hölje (som är det fjärde anslutnings-stiftet i denna version) och som sedan ansluts till kabelns skärm som ansluts till bandarens stift 2.

Låt dom 6 resterande stiften i bandspelarens kontakt vara o-anslutna, dessa extra stift är till för fjärstyrning av start/stopp, 5 volts spänningsmatning till electretmikrofon samt link/monokoppling av mick-ingång 1 och 2.

Det var väl trevligt att jag krånglade till det ännu mer för er, som sagt varför göra det enkeln när man kan bjuda på lite förvirring 🙂

--Bosse

Edited by Bo Hansén
Posted

Ja ja, det är bara tacka och ta emot! Uppskattar verkligen ett så ingående svar!

Jag har förstått att det ÄR skillnad på MD21:orna, och att man ska vara uppmärksam.

Det märkliga är att mikrofonen som jag bjöd på varken har modellnummer eller serienummer ingraverat. Den är omärkt, förutom Sennheiser-loggan på membranskyddet. Vi får väl helt enkelt se vad som dyker i brevlådan. 😛

Men jag antar att oavsett vilken version av MD21:an jag får så är den väl mkt användbar... ?

Återkommer om någon vecka med bild och feedback.

Än en gång, tack så hemskt mycket!