Jump to content
Annons

Text före eller melodi först?


MrErik

Recommended Posts

Annons
Väldigt personligt. Man kan skriva texten först eller musiken först eller båda samtidigt.

Vad är enklast att göra?

Är ungefär som att svara på huruvida det är enklare att knyta höger eller vänster sko först. Testa båda sätten så vet du kanske vad som passar dig bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lek dig fram, sätt dig med en liten melodi och lek med orden och se vad som känns bra.

Eller ta en ton i taget på ett piano och sjung till, när du har en följd och en sångmelodi som du gillar är det bara att dra igång utsmyckningen.

Det är ju såklart oerhört individuellt hur man går tillväga, men testa att bara leka fram det, ha kul och gör det så ofta du bara kan, då hittar du ett sätt som passar dig tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Reddrum? Vill du låta som DU eller vill du låta som alla andra? Det finns inga gränser... Reason är en replika av en analog synth.. Sätt i gång och experimentera som alla andra så hittar du ditt sound! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Reddrum? Vill du låta som DU eller vill du låta som alla andra? Det finns inga gränser... Reason är en replika av en analog synth.. Sätt i gång och experimentera som alla andra så hittar du ditt sound! 🙂

Men använder alla redrum? kan ingen skicka en sparfil

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Reddrum? Vill du låta som DU eller vill du låta som alla andra? Det finns inga gränser... Reason är en replika av en analog synth.. Sätt i gång och experimentera som alla andra så hittar du ditt sound! 🙂

Men använder alla redrum? kan ingen skicka en sparfil

Gå in på propparnas sida och checka lite uppladdade låtar 😊

personligen använder jag oftare nnxt'n i en combinator med effekter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tippa på att de flesta använder Redrum, särskilt för trummor. Vissa använder den även för andra ljud, till exempel kortare samplingar.

För basljud beror det lite på vad du är ute efter - Subtractor, Thor och Malström klarar alla av syntetiska basljud. Vill du ha mer realistiska basljud eller samplade basljud från någon annan källa, finns samplarna NN-XT och NN-19.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

hej.

jag gör mest riffbaserade metal/ rocklåtar som ibland har lite udda rytmer.

jag brukar börja med att försöka skriva texten först, eftersom jag tycker det är lättare att ändra ett riff lite istället för att i värsta fall behöva ändra en hel vers mening för att få in ett ord med rätt antal stavelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Reddrum? Vill du låta som DU eller vill du låta som alla andra? Det finns inga gränser... Reason är en replika av en analog synth.. Sätt i gång och experimentera som alla andra så hittar du ditt sound! :rolleyes:

Men använder alla redrum? kan ingen skicka en sparfil

Kan ingen skicka grabben en tom spar fil? Så vet han var man börjar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Reddrum? Vill du låta som DU eller vill du låta som alla andra? Det finns inga gränser... Reason är en replika av en analog synth.. Sätt i gång och experimentera som alla andra så hittar du ditt sound! 😆

Men använder alla redrum? kan ingen skicka en sparfil

Kan ingen skicka grabben en tom spar fil? Så vet han var man börjar.

Det våre bra om någon kunde göra det så jag lite hur ni gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...