Jump to content
Annons

Bara Du


hackeman

Bara Du tycker nåt...  

12 röster

  1. 1. Bara Du tycker nåt...

    • 5 - Min dag är räddad!
      1
    • 4 - Mer sånt här! Humorpop åt folket!
      6
    • 3 - Kul men behöver mer pul
      0
    • 2 - Har du sökt hjälp för det där?
      0
    • 1 - Nääääääääääää.
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Bara Du (v0.1)

ARTIST/GRUPP: Hackeman

GENRE: Humorpop

LÅTLÄNGD: 03:05

KOMPOSITÖR: Richard Hacke Nilsson

PRODUCENT: Dito

EV. MEDVERKANDE: UltraVoice

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3

STORLEK: 4,33MB

STATUS: pre-demo

LÅTLÄNK: Bara Du (v0.1)

Humorlåtar har ju omdebatterats på forumet på sistone, så här kommer en till.. 😄

Denna cover på Yazoo's Only You är menad som en parodi (och en gnutta självironi 🙂) på hur vi bojs ofta blir när vi stadgar oss. 😉 Obs, disclaimer: det är inte helt applicerbart på mig själv, jag har det bättre i mitt förhållande än vad jag påstår i texten... 😛 men jag har bra referenser i min bekantskap. 😉

Eventuell konstruktiv kritik vill jag ha främst på det jag är sämst på, dvs mixning och mastring...

Här kommer texten:

---------------8<----------------------

BARA DU

Sitter här i fönstret o tittar o glor

i min nystrukna kläder och nyköpta skor

jag hoppas du kan se mig

[kan du se mig]

Gör mig så pass fin som jag vet och jag kan

för jag måste vara klar att visas upp som din man

de e viktigt som fan när jag är med dig

[jag är med dig]

Jag har haft ett liv på egen hand

Men kvar av mig finns bara lite grann

För allt vad jag är nu

Bara Du

[De e du bara du, bara du, bara du]

De e du bara du, jag är fast i ditt våld

men jag kommer ihåg när jag hade kontroll

man va' cool, hade koll, med vänner på alla håll

[och var inne]

men när jag träffade dig, var det haj o ivaj

mitt populära jag har från våran första dag

bara minskat i dos och nu flugit sin kos

[blott ett minne]

Jag har haft ett liv på egen hand

Men kvar av mig finns bara lite grann

För allt vad jag är nu

Bara Du

(stick)

Jag har haft ett liv på egen hand

Men kvar av mig finns bara lite grann

För allt vad jag är nu

Bara Du

Vad hände med min vilja, min vilja som fanns

den verkar vara borta och nergrävd nånstans

vi sitter fanken hemma o ugglar varje helg

[ugglar varje helg]

jag hoppas att du fattar, jag vill du ska förstå

de e dax för mig att sjappa, de dax för mig att gå

jag måste ut o leta och hitta mig själv

[hitta mig själv]

Jag har haft ett liv på egen hand

Men kvar av mig finns bara lite grann

För allt vad jag är nu

Bara Du

---------------8<----------------------

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hacke!

Hmmm, jag ser det här inte så mycket som en humorlåt utan nästan lite social-realistisk

😉

Nä, men rent allmänt tycker jag den är rätt smart. Only you är lite uttjatad cover att göra om tyckte jag från början, men iomed att du ändrar betydelsen på bara du till bara DU så är det genialiskt.

Om låten:

* "bara minskat i dos" fan Hacke, du är yrkesskadad, är det DOS 3.0 du tänker på? 🙂

* instumentalen/solot - kanon! Flying Picketts vrider sig i sina gravar/solstolar

* ljudmässigt har du hittat ett schysst plastigt 80-talssound och det är väl okej som en referens till Yazoo, men är det nödvändigt? Jag skulle inte ha nåt emot lite fetare drums och mera modernt danze-bett i produktionen.

Som helhet - bland det bättre från dig på länge, men tuffa till soundet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haj, du sjonger so hjartefullt so de kenns i mitt skaånska hjarta 😱

Det är bra som det är, så det jag tycker till om är bara detaljer:

* Ibland tycker jag att bassynthen/elbasen är lite för låg (frekvensmässigt), kan höjas en oktav i de lägsta partierna (t ex på 02:16).

* Jag saknar en liten synth som lägger ackorden på refrängen. Skulle kanske ge lite mer kontrast mellan vers och refräng.

* Jag saknar också den där överstämman som hör till refrängen (det kommer lite på slutet, men det är inte riktigt de tonerna som originalet har...). Och den borde få komma in redan vid 01:55.

Annars - starkt jobbat! Till saken hör kanske också att jag hade tänkt ta en dag i skogen för mig själv imorgon, så låtens text träffade på sätt och vis mitt i prick 😉

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Bäst hittills ljudmässigt Hacke. Skulle forfarande vara kul att höra dig sjunga ut på riktigt dock! LÅter bra om ljuden tycker jag som absolut inte kan syntblippa själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghead: Jag skrev att jag SNART ska sluta, dvs när jag har material till en hel humorpop-cd. Jag behöver ett par låtar till, och har som personligt mål att vara klar i år... så ni får stå ut ett litet tag till. 😄

Hamma: Det är faktiskt medvetet jag valt 80-tals-aktiga synthljud.. jag ville fortfarande det skulle låta lite Yazoo. Men det kanske går att tuffa till ändå.. ska fundera lite. Kul att du gillade instrumentalen.. den delen var jag själv mest missnöjd med. 🙂

Nattvakt: 🙂 (helt paff).. ähhm.. har du helt lagt av dig? jag hade hoppats på att bli dissad av dig ju.. 😄 nåja, kanske du har nån kompis som kommer att göra det istället.. 😉

Diwic: Du har rätt! Ackord på refrängen kan nog behövas för att markera kontrast... och överstämman upptäckte jag i originalet för sent, dvs när jag var klar med låten... men den behövs nog ja. Attans. Och du... lycka till med sökandet i skogen. 😉

Bengan: Du får dyka upp på nån krog i Lund, där sjunger jag ofta ut.. 😛 skämt o sido, jag har tänkt på det sen sist du sade det.. jag måste bara hitta på nåt bra att sjunga ut till. Förresten, i stämmorna i denna låten är där en kille som sjunger en oktav högre.. lågt mixad.. DET är jag som sjunger ut. Högre toner än jag egentligen kan. 😄

Anonym: Kul och se att du i vanlig ordning är här och sätter din traditionella 1:a... skönt att man alltid kan lita på dig. 😄

Alla: Tack! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...