MartinaG Postat 11 november 2007 Postat 11 november 2007 Hej jag har en fråga. Är inte så haj på det här med mikrofoner. Har fått låna en SHURE SM58 av en vän men det händer inget när jag kopplar in den. Han säger att mikrofonsladden kan vara för lång för att signalen ska nå datorn? Så nu är min fråga om man kan ha den här mikrofoner till inspelning i datorn, och om ni vet varför det inte funkar. Ska man ha några drivrutiner, kablar osv? Jag har en hyffsad ny dator med inbyggd Creative X-FI Fatal1ty (http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/2390/1365.jpg) Tack på förhand 🙂
mrbjoorn Postat 11 november 2007 Postat 11 november 2007 Du behöver en pre-amp (förförstärkare) som förstärker signalen till line-nivå!
MartinaG Postat 11 november 2007 Trådstartare Postat 11 november 2007 Du behöver en pre-amp (förförstärkare) som förstärker signalentill line-nivå! Aha. Vart hittar man en sådan och vad kostar dom?
Daniel H Postat 11 november 2007 Postat 11 november 2007 Här har du förslag på en som inte är så dyr: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=412451 Och här är en med lite fler funktioner, kostar bara 45 kronor mer: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=412468
MartinaG Postat 11 november 2007 Trådstartare Postat 11 november 2007 (redigerat) Konstigt nog fick jag det att funka. Tack för svaren iallafall. 🙂 Redigerat 11 november 2007 av MartinaG
drloop (oregistrerad) Postat 11 november 2007 Postat 11 november 2007 (redigerat) Jag undrar om inte det kortet inte har en 3.5mm mick ingång. Då behöver du ingen preamp. Vilken ingång har du kopplat micken till? EDIT: Jaha, det var bra! Lycka till! Redigerat 11 november 2007 av drloop
MartinaG Postat 11 november 2007 Trådstartare Postat 11 november 2007 Jag undrar om inte det kortet inte har en 3.5mm mick ingång. Då behöver du ingen preamp.Vilken ingång har du kopplat micken till? EDIT: Jaha, det var bra! Lycka till! Mic Line in 1/2 står det.
henrik.brunzell Postat 11 november 2007 Postat 11 november 2007 En mikrofonförstärkare (även kallad mickpreamp i dagligt tal) är väl investerade pengar, kanske inte så mycket för ljudkvaliteten i första hand, men för att slippa problem med störningar, dålig signalnivå med mera.
Claes Holmerup Postat 12 november 2007 Postat 12 november 2007 En mikrofonförstärkare (även kallad mickpreamp i dagligt tal) är väl investerade pengar,kanske inte så mycket för ljudkvaliteten i första hand, men för att slippa problem med störningar, dålig signalnivå med mera. ...fast även en billig extern preamp brukar ge ett rejält lyft i ljudkvalitet jämfört med vanliga ljudkorts inbyggda micingångar. Micingången på sådana ljudkort brukar nämligen vara den sämsta biten.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.