Jump to content
Annons

Brus i gångarna


Allan

Recommended Posts

God dagens gott folk!

Ny kille här...

Köpte lite nya prylar häromdagen på Musikbörsen i Växjö.

(Närmsta butik. Bor i Karlskrona)

Bla. ST Audio:s DSP3000 och DT250 lurar.

Trevliga Säljare som fan, dock sämre med Servicebiten.

Det problem jag då naturligtvis har (Som alltid när jag köper nya prylar) är att det brusar i hörlursutgången... *suck* 🙂

För er som inte vet så ar det en extern låda som kopplas till ett PCI-kort i datorn.

Grejjen är att jag inte ens behöver ha lådan kopplad till min kära dator för att det ska brusa. Sätter bara på racklådan och stoppar in lurarna och inget annat kopplat. Lurarna är det inget fel på, de har jag testat på andra grejjer.

Vad fasen gör jag för fel? (som om man kunde göra på något annat vis) Eller ska det vara så på den modellen 🙂

Ska jag behöva ta min skrotiga kärra (har inte råd med något annat efter detta) och köra 23 mil till?

Är det fel på min 10000:- produkt? Vill ju naturligtvis inte att det ska vara det, så därför tänkte jag kolla om det finns någon hjälte där ute som kan ge mig ett godtyckligt svar på mitt fantastiskt tråkiga problem.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen hit Allan

Skönt med en äkta Allan som inte behöver spela 🙂

Tyvärr ett känt fenomen med brusiga hörlursutgångar..vissa leverantörer använder bra Operationsförstärkare på kritiska ut/ingångar men sämre grejer på just hörlursutgångar.. MOTU tror jag har (hade?)gjort en liknande grej på sin 896HD som går lös på c:a 20 papp.. där recensenten tyckte att hörlursutgången brusade onödigt..

Har du ingen kontrollpanel till DSP3000? där du mjukvarumässigt kan ändra förstärkningen?

vissa OP-ampar kan man relativt lätt byta själv om dom sitter på en sockel, men som sagt det är jävligt trist när man köper en så pass dyr produkt..

DT 250 är ju också extremt lättdriva (80-Ohms impedans) så det borde bara bli sämre med trögare lurar

lycka till i mörkret

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Hmm....

Märkligt... Ett annat Fenomen jag märkte efter några timmars testande var att kanalerna är fel i hörlursutgångarna. Vänster ligger på höger och viceversa.

Verkar som om utgångarna är lite off.

Fan med!

Föresten, borde det inte bli mer brus om man har lågohmiga lurar? Det fick jag för mig. Och inte tvärt om som förste talare menar på(Demoniqus).

För om du har 100% motstånd så borde man ju inte höra någonting, och då om man har lågt motstånd höra en jävla massa.

???

Tack för svaren.

Vad har Egghuvud för lurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Hmm....

Märkligt... Ett annat Fenomen jag märkte efter några timmars testande var att kanalerna är fel i hörlursutgångarna. Vänster ligger på höger och viceversa.

Verkar som om utgångarna är lite off.

Fan med!

Föresten, borde det inte bli mer brus om man har lågohmiga lurar? Det fick jag för mig. Och inte tvärt om som förste talare menar på(Demoniqus).

För om du har 100% motstånd så borde man ju inte höra någonting, och då om man har lågt motstånd höra en jävla massa.

???

Tack för svaren.

Vad har Egghuvud för lurar?

Nu är jag inte helt säker, men tror inte det funkar så.

Med högohmiga lurar får du ett högre spänningsfall, och det är själva spänningsfallet som är signalen om jag nu minns rätt. (har ett MVG i ämnet men glömt bort nästan rubbet 😱 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då. Var och spelade in trummor med den idag. Har inte fått mina mickar än (shure beta trummicksett) så jag fick skrammla och tigga hela gårdagen för att få ihop någerlunda mickar. Men det funkar bra som den för övrigt. Något som jag känner att jag saknar är tele-utgångar. Men det kan man väl stå ut med. Drivrutiner har funkat bra än så länge.

Får väl snacka med nån expert angående lurutgångarna. Det kan ju fan inte stämma att det ska vara så. Fucking hell!

Vad är det för trevligt bygge du håller på med?

Fick erbjudande om att få hänga hur mycket jag ville i studion vi spelade in i idag ifall jag ljudisolerade ett rum där inne, gubben skulle finanserade dessutom.

Men jag kan ju fasen inte mycket om sånt.

Får väl läsa så.

Om du vill kan jag skicka upp låten jag spelade in trummorna på idag. Omixade dock. Har ju iofs inte mycket med kortet att göra men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen Allan!

Har du nåt att jämföra med så du vet att det är kortet det är fel på? Typ stoppa in lurarna i nån annan hörlursutgång, på din stereo eller nåt, och jämföra brusnivån. Eller så kan det kanske vara nån monitoring du har glömt att stänga av?

Kan berätta en liten historia om när jag köpte min första förstärkare/receiver, jag gick på gymnasiet då. Jag berättade vilka högtalare jag hade och säljaren på Hifi-klubben rekommenderade då storleken större, men jag valde ändå den minsta pga snålhet och tja, jag tänkte väl inte spela så högt ändå.

När jag kom hem och kopplade in tyckte jag väl att det var ganska svagt ljud, men med volymen i nästan botten tyckte jag ändå det lät okej. Men jag funderade på om jag kanske ändå skulle byta den mot storleken större.

Så upptäckte jag att det stod "tape 2" i displayen. Tänkte att det kanske var onödigt att det stod det, så jag tryckte på "tape 2" för att stänga av den funktionen och WOOOOOOOOOOOM vilket ljud det blev, jag var nära att spränga högtalarna tror jag! 😲 Jag skruvade snabbt ner...

Så, vad jag hade lyssnat på innan var bara läckage från radion, när den i själva verket spelade upp inkommande signal från tape 2!

Av denna historia lär man sig att man ska kolla allt och läsa bruksanvisningar, innan man tror att det är fel på grejerna 😛

(Du förresten...det är väl inte så att du har spelat för mycket på trummorna så du har fått konstant brus i örona? 🙂 )

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för trevligt bygge du håller på med?

Vi håller på att bygga om replokalen till studio och håller på att isolera inspelnings rummet... Vi kör med gullfiber och gips i tre lager. Först har en luftspalt på 10mm sedan gullfiberplatta 600s och utan på den en gipsskiva. Dessa två för att minska ljudet utåt. Utanpå det ska vi ha en akustikplatta som heter 3677 instalationsskiva, för akuatiken i rummet. kolla mer på www.isover.se, om du undrar över gullfibret...

Har byggt några timmar varje dag nu sen i tisdags, har fixat bordet i kontrollrummet och snart laggt dom första två lagren runt om på väggarna (gullfiber och gips...)

Som du själv säger så beror det kanske inte så mycket på kortet hur just dina trummor låter...

Tydligen så är korten slut i sverige, nya är på väg ifrån Korea... Men den som väntar på något gott...

Ha det bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

För om du har 100% motstånd så borde man ju inte höra någonting, och då om man har lågt motstånd höra en jävla massa.

Visst, 100% motstånd innebär lägre volym..

Men ditt problem är ju av sådant karaktär att din hörlursutgång brusar onödigt och då tänkte jag att du kanske krämat på ingångsgain alldeles för mycket...vilket osökt leder till nästa problem, billiga operationsförstärkare brukar generera mera brus vid högre förstärkning= trögdriven hörlur=mer förstärkning=mera brus..

Så jag försökte inte kringgå några matematiskt korrekta teorier 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men grejjen är att jag inte behöver ha någon volym alls för att det ska brusa.

(brusar dessutom ännu mer med studios jekla lurar, vilket iofs var ganska väntat)

Och det brusar inte mer om jag krämar på fullt ut. Förutom ett litet svagt tinituspip vi högsta möjliga volym.

Men att höger och vänster är fel då? (och det är inte lurarnas fel!)

Fortfarande inget svar från musikbörsen.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

välkommen...

ser att du kör på stort från början...nice nice utrustning!!!!

synd att det brusar då speciellt när man har lagt ned massa pengar på det.....

jag vet inte om du har försökt ta kontakt eller titta på ST audio hemsida och även i deras knowledge base, men det har du antagligen gjort....

ring generalagenten direkt och beskriv problemet!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men grejjen är att jag inte behöver ha någon volym alls för att det ska brusa.

(brusar dessutom ännu mer med studios jekla lurar, vilket iofs var ganska väntat)

Och det brusar inte mer om jag krämar på fullt ut. Förutom ett litet svagt tinituspip vi högsta möjliga volym.

Men att höger och vänster är fel då? (och det är inte lurarnas fel!)

Fortfarande inget svar från musikbörsen.... 😉

Det där låter ju skitknas... säkert ett måndagsexemplar som dom lödde ihop på företagets lödskola...

Du har ingen kontrollpanel i datorn där du kan ställa om gain på hörlursutgången? och att det är en diskret switch på kretskortet som hakat sig i full-läge?

Mitt RME brukar göra så sen jag bytte till nyare drivrutin som jag installerade utan att ta bort den gamla först.. att den defaultar till maxvärde när datorn startats och först när jag klickat igång kontrollpanelen går den tillbaka till inställt värde.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där låter ju skitknas... säkert ett måndagsexemplar som dom lödde ihop på företagets lödskola...

Kan säga att det måste varit en praoelev som satte ihop min M-Audio Firewire 1814...en skruv trillade av när jag lyfte upp den ur lådan! Dessutom så är det nån omslagsplast som sitter så hårt fast att tryckknapparna "följde med" när man försökte ta bort plasten...

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att det måste varit en praoelev som satte ihop min M-Audio Firewire 1814...en skruv trillade av när jag lyfte upp den ur lådan! Dessutom så är det nån omslagsplast som sitter så hårt fast att tryckknapparna "följde med" när man försökte ta bort plasten...

// David

😛 ..shitpomfritt..ja hur kul känns det egentligen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...