Lithium Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Funderar pĂ„ att slĂ€nga ut mitt gammla behringer bord dĂ„ dess micförstĂ€rkare har pajat och preamparna inte lĂ„ter vidare sexigt. DĂ€rav skapade jag denna trĂ„den utan nĂ„gon vidare framgĂ„ng!!! I denna trĂ„den söker jag svar om vilken sĂ„ kallad "monitor mixer" jag bör vĂ€lja? Jag har hittills tittat pĂ„ tre alternativ: Den första Ă€r dĂ„ M-Patch 2 som Ă€r ganska rekomenderad hĂ€r pĂ„ forumet. Nackdelen med den Ă€r dĂ„ att den bara har en hörlursförstĂ€rkare och inga utgĂ„ngar pĂ„ baksidan för anslutning av en extern hörlursförstĂ€rkare, vilket gör m-patchen (nĂ€stan) helt oanvĂ€ndbar om man skall spela in andra musiker Ă€n sig sjĂ€lv. Mitt andra alternativ Ă€r Samsons c-control som har en hel del ingĂ„ngar och utgĂ„ngar bland annat utgĂ„ngar för tvĂ„ monitor system och en sub och vidare tre ingĂ„ngar och tre utgĂ„ngar sĂ„ man kan lĂ€tt ansluta en extern hörlursförstĂ€rkare och Ă€ven spela in ljud fĂ„n sin DAW in i burken igen (midi till audio tex.). Bra pris men hur Ă€r (ljud)kvaliten? Sen hittade jag ocksĂ„ en liten 4 kanals hörlursförstĂ€rkare med en monitor kontrol, Presonus HP4. Den Ă€nda nackdelen med den Ă€r vĂ€l att man inte kan skicka tillbaks ljudet till datorn igen. Ăr det nĂ„gon som har erfarenheter om nĂ„gon av produkterna eller har nĂ„gra andra bra alternativ? Jag vet att tex. Mackie och presonus har andra lite dyrare alternativ men ovan nĂ€mnda ligger i rĂ€tt pris klass för mig. Tackar för svar! đ
Lee Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Kör med M-patch2 och Ă€r nöjd med den. Största anledningen att jag valde den var nog Ă€ndĂ„ att den var passiv och inte skulle fĂ€rga ljudet pĂ„ samma sĂ€tt som en aktiv dito. HörlursförstĂ€rkaren Ă€r OK och duger definitivt till att kritiskt lyssna pĂ„ mixar nĂ€r man inte kör monitorerna. All monitorlyssning vid inspelning gĂ„r via en Behringer-hörlursförstĂ€rkare och en helt andra kanaler Ă€n de jag har ut i högtalarna. DĂ€rmed kan jag skicka de ljud och den balans jag önskar till hörlurarna utan att det behöver vara en full mix. Gillar jag den? Ja, innan hade jag ingenting utan var tvungen att ratta runt i mjukvarumixern för att fĂ„ rĂ€tt ljudstyrka. Och hade man glömt att skruva ner mixern frĂ„n dagen innan sĂ„ kunde man fĂ„r rĂ€tt bra tryck i högtalarna. Nu behöver jag bara skruva ner ratten pĂ„ 0 innan jag startar upp systemet och DET Ă€r i alla fall helt underbart! đ
Lithium Postat 9 november 2007 TrĂ„dstartare Postat 9 november 2007 Kör med M-patch2 och Ă€r nöjd med den. Största anledningen att jag valde den var nog Ă€ndĂ„ att den var passiv och inte skulle fĂ€rga ljudet pĂ„ samma sĂ€tt som en aktiv dito. HörlursförstĂ€rkaren Ă€r OK och duger definitivt till att kritiskt lyssna pĂ„ mixar nĂ€r man inte kör monitorerna. All monitorlyssning vid inspelning gĂ„r via en Behringer-hörlursförstĂ€rkare och en helt andra kanaler Ă€n de jag har ut i högtalarna. DĂ€rmed kan jag skicka de ljud och den balans jag önskar till hörlurarna utan att det behöver vara en full mix. Gillar jag den? Ja, innan hade jag ingenting utan var tvungen att ratta runt i mjukvarumixern för att fĂ„ rĂ€tt ljudstyrka. Och hade man glömt att skruva ner mixern frĂ„n dagen innan sĂ„ kunde man fĂ„r rĂ€tt bra tryck i högtalarna. Nu behöver jag bara skruva ner ratten pĂ„ 0 innan jag startar upp systemet och DET Ă€r i alla fall helt underbart! đ Hur vet man att inte tex. samsons c-control inte har passiv electronik, den har ju klart sina fördelar med alla ins och outs. Att köra en andra stereo utgĂ„ng frĂ„n ljudkortet och in i en hörlursförstĂ€rkare (som jag antar att du menade) Ă€r möjligt men tar onödigt mycket tid för varje project, jobbar snabt och vill hellst bara ha en eller ett par knapptryckningar för att vĂ€xla mellan monitorer och hörlurar. Hur fungerar det om man kör in tvĂ„ hörlurar i m-patchens hörlursförstĂ€rkare via en adapter, orkar den driva bĂ„da? I vĂ€rsta fall kan man ju koppla in en extern hörlursförstĂ€rkare frĂ„n m-patchens hörlursförstĂ€rkare!
Claes Holmerup Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Passiv elektronik behöver inte spĂ€nningsmatas. Det enda som Ă€r aktivt i M-Patch2 Ă€r hörlursförstĂ€rkaren, sĂ„ alla funktioner utom hörlursförstĂ€rkaren kan du köra utan nĂ€tdelen inkopplad. Samson-burken Ă€r garanterat aktiv, eftersom du inte bara kan sĂ€nka volymen utan Ă€ven höja. Det krĂ€vs en förstĂ€rkare för att höja volymen och Ă€r alltsĂ„ omöjligt med passiv elektronik. Samson Ă€r, liksom SM Pro Audio, Behringer och flera andra, ett budgetmĂ€rke, med allt vad det innebĂ€r. Den stora skillnaden som gör att M-Patchen Ă€r bĂ€ttre, Ă€r att den Ă€r passiv och dĂ€rför inte pĂ„verkar ljudet nĂ€mnvĂ€rt (annat Ă€n med en liten skillnad pĂ„ impedanserna som kan pĂ„verka ljudet minimalt, men dĂ„ Ă€r det kinkighetsfaktor 1000% man Ă€r inne pĂ„... đ ), vilket de aktiva varianterna gör. Den kan tack vare sin passiva natur, inte heller bidra med ett dugg brus, nĂ„got som all aktiv elektronik gör.
dominion Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Jag har en Presonus HP4 och Àr supernöjd med den. AnvÀnder den nu mellan ljudkort och monitorer. Fördelar: - 4 st riktigt bra hörlursutgÄngar. - Riktigt mycket krÀm för tungdrivna lurar. - Monoswitch - VÀxla mellan monitorer och hörlurar genom 1 knapptryckning. - Grym byggkvalitet. - Pot att justera ljudnivÄn till monitorerna Nackdelar: - Kunde vara fler in/utgÄngar pÄ baksidan. Dock inget som jag behöver. - Kunde inte komma pÄ fler nackdelar. Kanon för medhörning av 3 musiker + 1 spakrattare samtidigt. Rekommenderas!
Lithium Postat 9 november 2007 TrĂ„dstartare Postat 9 november 2007 Jag har en Presonus HP4 och Ă€r supernöjd med den. AnvĂ€nder den nu mellan ljudkort och monitorer. Fördelar: - 4 st riktigt bra hörlursutgĂ„ngar. - Riktigt mycket krĂ€m för tungdrivna lurar. - Monoswitch - VĂ€xla mellan monitorer och hörlurar genom 1 knapptryckning. - Grym byggkvalitet. - Pot att justera ljudnivĂ„n till monitorerna Nackdelar: - Kunde vara fler in/utgĂ„ngar pĂ„ baksidan. Dock inget som jag behöver. - Kunde inte komma pĂ„ fler nackdelar. Kanon för medhörning av 3 musiker + 1 spakrattare samtidigt. Rekommenderas! Ja, Presonus HP4 Ă€r klart en attraktiv produkt. Men Ă€r den passiv som M-patchen? Tycker du att den bĂ„verkar ljudet nĂ€mnvĂ€rt eller brusar nĂ„got? đ
dominion Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Jag har en Presonus HP4 och Ă€r supernöjd med den. AnvĂ€nder den nu mellan ljudkort och monitorer. Fördelar: - 4 st riktigt bra hörlursutgĂ„ngar. - Riktigt mycket krĂ€m för tungdrivna lurar. - Monoswitch - VĂ€xla mellan monitorer och hörlurar genom 1 knapptryckning. - Grym byggkvalitet. - Pot att justera ljudnivĂ„n till monitorerna Nackdelar: - Kunde vara fler in/utgĂ„ngar pĂ„ baksidan. Dock inget som jag behöver. - Kunde inte komma pĂ„ fler nackdelar. Kanon för medhörning av 3 musiker + 1 spakrattare samtidigt. Rekommenderas! Ja, Presonus HP4 Ă€r klart en attraktiv produkt. Men Ă€r den passiv som M-patchen? Tycker du att den bĂ„verkar ljudet nĂ€mnvĂ€rt eller brusar nĂ„got? đ Den Ă€r nog inte passiv i o m att den krĂ€ver ström. Jag har inte mĂ€rkt varken brus eller annan pĂ„verkan pĂ„ ljudet. Rent och fint rakt igenom. Jag tror att det Ă€r först nĂ€r man har RIKTIGT dyra och detaljerade monitorer som en skillnad skulle höras. Det finns annan hĂ„rdara i signalkedjan som i sĂ„ fall skulle ha större inverkan pĂ„ ljudet. (Preamp, inspelningsmiljö, mic mm).
IDF Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Jag har en Presonus HP4 och Ă€r supernöjd med den. AnvĂ€nder den nu mellan ljudkort och monitorer. Fördelar: - 4 st riktigt bra hörlursutgĂ„ngar. - Riktigt mycket krĂ€m för tungdrivna lurar. - Monoswitch - VĂ€xla mellan monitorer och hörlurar genom 1 knapptryckning. - Grym byggkvalitet. - Pot att justera ljudnivĂ„n till monitorerna Nackdelar: - Kunde vara fler in/utgĂ„ngar pĂ„ baksidan. Dock inget som jag behöver. - Kunde inte komma pĂ„ fler nackdelar. Kanon för medhörning av 3 musiker + 1 spakrattare samtidigt. Rekommenderas! Ja, Presonus HP4 Ă€r klart en attraktiv produkt. Men Ă€r den passiv som M-patchen? Tycker du att den bĂ„verkar ljudet nĂ€mnvĂ€rt eller brusar nĂ„got? đ Den Ă€r nog inte passiv i o m att den krĂ€ver ström. Jag har inte mĂ€rkt varken brus eller annan pĂ„verkan pĂ„ ljudet. Rent och fint rakt igenom. Jag tror att det Ă€r först nĂ€r man har RIKTIGT dyra och detaljerade monitorer som en skillnad skulle höras. Det finns annan hĂ„rdara i signalkedjan som i sĂ„ fall skulle ha större inverkan pĂ„ ljudet. (Preamp, inspelningsmiljö, mic mm). det man mĂ€rker snabbast om den brusar eller inte Ă€r om man drar pĂ„ ordentligt med krĂ€m, och de börjar brusa som tusan.. men omvandlarna gör sin stora roll hĂ€r med.. đ
Lithium Postat 9 november 2007 TrĂ„dstartare Postat 9 november 2007 det man mĂ€rker snabbast om den brusar eller inte Ă€r om man drar pĂ„ ordentligt med krĂ€m, och de börjar brusa som tusan.. men omvandlarna gör sin stora roll hĂ€r med.. đ Hade ju precis bestĂ€mt mig för att köpa den đđ PĂ„ vilket sĂ€tt "gör omvandlarna sin stora roll hĂ€r" đ
dominion Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Jag har en Presonus HP4 och Ă€r supernöjd med den. AnvĂ€nder den nu mellan ljudkort och monitorer. Fördelar: - 4 st riktigt bra hörlursutgĂ„ngar. - Riktigt mycket krĂ€m för tungdrivna lurar. - Monoswitch - VĂ€xla mellan monitorer och hörlurar genom 1 knapptryckning. - Grym byggkvalitet. - Pot att justera ljudnivĂ„n till monitorerna Nackdelar: - Kunde vara fler in/utgĂ„ngar pĂ„ baksidan. Dock inget som jag behöver. - Kunde inte komma pĂ„ fler nackdelar. Kanon för medhörning av 3 musiker + 1 spakrattare samtidigt. Rekommenderas! Ja, Presonus HP4 Ă€r klart en attraktiv produkt. Men Ă€r den passiv som M-patchen? Tycker du att den bĂ„verkar ljudet nĂ€mnvĂ€rt eller brusar nĂ„got? đ€Ș Den Ă€r nog inte passiv i o m att den krĂ€ver ström. Jag har inte mĂ€rkt varken brus eller annan pĂ„verkan pĂ„ ljudet. Rent och fint rakt igenom. Jag tror att det Ă€r först nĂ€r man har RIKTIGT dyra och detaljerade monitorer som en skillnad skulle höras. Det finns annan hĂ„rdara i signalkedjan som i sĂ„ fall skulle ha större inverkan pĂ„ ljudet. (Preamp, inspelningsmiljö, mic mm). det man mĂ€rker snabbast om den brusar eller inte Ă€r om man drar pĂ„ ordentligt med krĂ€m, och de börjar brusa som tusan.. men omvandlarna gör sin stora roll hĂ€r med.. đ Har inte mĂ€rkt nĂ„got brus Ă€ven pĂ„ mycket hög volym. BĂ„de genom hörlurar och monitorer. IDF, menade du HP4 eller aktiva hörlursförstĂ€rkare i allmĂ€nhet? Jaja, allas upplevelse Ă€r ju olika och jag kan bara tala för min egen. Men det kĂ€nns som att det kokar ner till en frĂ„gestĂ€llning. Du vill ha en lagom billig lösning för lyssning av monitorer/hörlurar. Prisskillnaden mellan alternativen Ă€r försumbar. Presonus Ă€r som mĂ€rke mer respekterat Ă€n Behringer/Samson/SM Pro audio, sĂ„ Ă€r det flera hörlursutgĂ„ngar du vill ha sĂ„ rekommenderas Presonusen. Ăr det frĂ€mst att du vill vĂ€xla mellan olika monitorer sĂ„ ska du satsa pĂ„ SM pro audios M-patch. Vill man hoppa högre i kvalitet kan man anvĂ€nda Mackie big knob och/eller Grace Design m902 eller deras övriga modeller. Sound on sound recension pĂ„ HP4 finns hĂ€r: http://www.presonus.com/pdf/MRSOS04_.pdf
IDF Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 IDF, menade du HP4 eller aktiva hörlursförstĂ€rkare i allmĂ€nhet? wheres waldo?? nĂ€e, jag menar aktiva stĂ€rkare!!!! det tillför ytterligarae komponent i kedjan som mĂ„ste matas med ström frĂ„n nĂ€tet, och sjĂ€lvklart ytterligare en komponent i kedjan som tillför brus.. med sĂ„ mkt elektronik som drivs av ström frĂ„n elnĂ€tet kan det inget annat Ă€n att tillföra brus.. hur bra det Ă€n Ă€r, sĂ„ blir det nĂ„gon form av brus.. đ€Ș
dominion Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 IDF, menade du HP4 eller aktiva hörlursförstĂ€rkare i allmĂ€nhet? wheres waldo?? nĂ€e, jag menar aktiva stĂ€rkare!!!! det tillför ytterligarae komponent i kedjan som mĂ„ste matas med ström frĂ„n nĂ€tet, och sjĂ€lvklart ytterligare en komponent i kedjan som tillför brus.. med sĂ„ mkt elektronik som drivs av ström frĂ„n elnĂ€tet kan det inget annat Ă€n att tillföra brus.. hur bra det Ă€n Ă€r, sĂ„ blir det nĂ„gon form av brus.. đ Japp! Det Ă€r sĂ„ det Ă€r! Det enda man kan göra Ă€r kompromisser. đ€Ș I alla fall om man inte har riktigt mycket pengar sĂ„ man kan köpa top of the line rakt igenom!
IDF Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 IDF, menade du HP4 eller aktiva hörlursförstĂ€rkare i allmĂ€nhet? wheres waldo?? nĂ€e, jag menar aktiva stĂ€rkare!!!! det tillför ytterligarae komponent i kedjan som mĂ„ste matas med ström frĂ„n nĂ€tet, och sjĂ€lvklart ytterligare en komponent i kedjan som tillför brus.. med sĂ„ mkt elektronik som drivs av ström frĂ„n elnĂ€tet kan det inget annat Ă€n att tillföra brus.. hur bra det Ă€n Ă€r, sĂ„ blir det nĂ„gon form av brus.. đ Japp! Det Ă€r sĂ„ det Ă€r! Det enda man kan göra Ă€r kompromisser. đ I alla fall om man inte har riktigt mycket pengar sĂ„ man kan köpa top of the line rakt igenom! om man inte lĂ€gger alla pengar pĂ„ sina prylar.. det gör iaf jag.. đ eller bygger egna prylar förstĂ„s.. đ
Lithium Postat 10 november 2007 TrĂ„dstartare Postat 10 november 2007 Sound on sound recension pĂ„ HP4 finns hĂ€r: http://www.presonus.com/pdf/MRSOS04_.pdf Ja, det blir nog en HP4! đź Men Sound on sound recension lĂ€gger jag dock inte sĂ„ mycket tyngd pĂ„ dĂ„ dom lovordade Ă€ven Samsons C-control.
pme (oregistrerad) Postat 10 november 2007 Postat 10 november 2007 Jag har ocksÄ letat efter nÄgot sÄnt. Fast de modeller som har visats hÀr gör inte alls det jag vill. Jag vill ha en mixer/router. Dvs kunna koppla flera signaler. Tex sÄ vill man kunna köra med klick i hörluren men inte i monitorn. Eller köra 2 par monitorer men med ollika signaler.
dominion Postat 10 november 2007 Postat 10 november 2007 Jag har ocksÄ letat efter nÄgot sÄnt. Fast de modeller som har visats hÀr gör inte alls det jag vill. Jag vill ha en mixer/router.Dvs kunna koppla flera signaler. Tex sÄ vill man kunna köra med klick i hörluren men inte i monitorn. Eller köra 2 par monitorer men med ollika signaler. Kanske en sÄn hÀr: Presonus HP60 http://www.presonus.com/hp60.html Eller en sÄn hÀr: Presonus central station (dessutom passiv). http://www.presonus.com/centralstation.html Hmm.. Börjar sjÀlv undra om jag jobbar pÄ Presonus.. Andra fÄr gÀrna fylla i med alternativ frÄn fler mÀrken!
Lithium Postat 10 november 2007 TrĂ„dstartare Postat 10 november 2007 om man inte lĂ€gger alla pengar pĂ„ sina prylar.. det gör iaf jag.. đeller bygger egna prylar förstĂ„s.. đ„° Ja du, eftersom jag inte kan hitta den perfekta produkten för Ă€ndamĂ„let, slog tanken mig att man kanske skall ge sig pĂ„ att bygga en sjĂ€lv. DĂ„ det handlar om passiv elektronik kanske man inte behöver vara vĂ€rsta elextremisten. Ăr det vĂ€rt tid, pengar och besvĂ€r att genomföra ett sĂ„dant projekt tror du?
Lee Postat 10 november 2007 Postat 10 november 2007 Presonus gör generellt helt OK saker och jag hade inte oroat mig speciellt mycket för brus eller liknande. Visst, har du de fetaste monitorerna sÄ kommer du att hör ett visst brus men sitter du inte i en kanon studio med rÀtt akustik sÄ Àr jag tveksam till att du hör nÄgon skillnad. SÄ hoppa pÄ den för tusan!
pme (oregistrerad) Postat 10 november 2007 Postat 10 november 2007 Jag har ocksÄ letat efter nÄgot sÄnt. Fast de modeller som har visats hÀr gör inte alls det jag vill. Jag vill ha en mixer/router.Dvs kunna koppla flera signaler. Tex sÄ vill man kunna köra med klick i hörluren men inte i monitorn. Eller köra 2 par monitorer men med ollika signaler. Kanske en sÄn hÀr: Presonus HP60 http://www.presonus.com/hp60.html Eller en sÄn hÀr: Presonus central station (dessutom passiv). http://www.presonus.com/centralstation.html Hmm.. Börjar sjÀlv undra om jag jobbar pÄ Presonus.. Andra fÄr gÀrna fylla i med alternativ frÄn fler mÀrken! Förmycket switchar och för lite mixer.
Lithium Postat 10 november 2007 TrÄdstartare Postat 10 november 2007 Presonus gör generellt helt OK saker och jag hade inte oroat mig speciellt mycket för brus eller liknande. Visst, har du de fetaste monitorerna sÄ kommer du att hör ett visst brus men sitter du inte i en kanon studio med rÀtt akustik sÄ Àr jag tveksam till att du hör nÄgon skillnad. SÄ hoppa pÄ den för tusan! Jovisst, men jag saknar ÀndÄ ett antal in och utgÄngar för ett andra monitor par och för att skicka signal tillbaks till DAW osv...
dominion Postat 11 november 2007 Postat 11 november 2007 Presonus gör generellt helt OK saker och jag hade inte oroat mig speciellt mycket för brus eller liknande. Visst, har du de fetaste monitorerna sĂ„ kommer du att hör ett visst brus men sitter du inte i en kanon studio med rĂ€tt akustik sĂ„ Ă€r jag tveksam till att du hör nĂ„gon skillnad. SĂ„ hoppa pĂ„ den för tusan! đ Jovisst, men jag saknar Ă€ndĂ„ ett antal in och utgĂ„ngar för ett andra monitor par och för att skicka signal tillbaks till DAW osv... Ska du i sĂ„ fall gĂ„ upp nĂ„gra prisklasser och se vad som finns att hĂ€mta dĂ€r eller ska du bygga eget? Du fĂ„r gĂ€rna slĂ€nga upp en ritning om du hittar pĂ„ ett eget bygge. Jag kan vara intresserad! đ
Lee Postat 11 november 2007 Postat 11 november 2007 Presonus gör generellt helt OK saker och jag hade inte oroat mig speciellt mycket för brus eller liknande. Visst, har du de fetaste monitorerna sĂ„ kommer du att hör ett visst brus men sitter du inte i en kanon studio med rĂ€tt akustik sĂ„ Ă€r jag tveksam till att du hör nĂ„gon skillnad. SĂ„ hoppa pĂ„ den för tusan! đ Jovisst, men jag saknar Ă€ndĂ„ ett antal in och utgĂ„ngar för ett andra monitor par och för att skicka signal tillbaks till DAW osv... Aah, ibland lĂ€ser jag inte varje mening tillrĂ€ckligt bra för att förstĂ„ alltsammans. Och jag skall erkĂ€nna att jag förstĂ„r Ă€nnu mindre nu... đ Jag trodde du ville ha kontroll och kunna vĂ€xla mellan olika monitorer och dessutom ha en hörlursförstĂ€rkare. Men nĂ€r du pratar om att skicka tillbaka ljudet till DAW sĂ„ Ă€r vi inne pĂ„ ett ljudkort. DĂ€rför skulle jag vilja ha en bĂ€ttre beskrivning pĂ„ vad du har för krav eller vad du har tĂ€nkt dig. Om jag skall exemplifera med min uppsĂ€ttning sĂ„ har jag ett ljudkort dĂ€r jag lĂ€gger huvudmixen pĂ„ en kanal ut. Denna skickas till M-patch som gĂ„r vidare till monitorerna. Dessutom har jag en hörlursutgĂ„ng hĂ€r som gör att jag kan lyssna pĂ„ mixen i hörlurar. Den har dessutom möjlighet att skicka vidare till ett andra par högtalare och kan via aux-ingĂ„ngen ta en andra signalkĂ€lla in till M-patchen. En andra kanal i ljudkortet anvĂ€nds för att skicka en helt separat mix till hörlursförstĂ€rkaren. Denna mix Ă€r givitvis mer sparsam för att göra det lĂ€ttare att följa och jag har dessutom ett separat spĂ„r inmixat som ger click-track (dĂ„ slipper jag höra det i monitorerna). För inspelning av ljud anvĂ€nder jag givetvis ingĂ„ngarna pĂ„ ljudkortet, antingen via ljudkortets egna preampar eller externa. I korthet betyder det att jag routar om det mesta i ljudkortet sjĂ€lv. JĂ€ttelĂ„ng och fullstĂ€ndigt meningslös genomgĂ„ng om jag har missat vad du menar. Och dĂ„ kan man bara skita detta inlĂ€gg. đ
Lithium Postat 11 november 2007 TrĂ„dstartare Postat 11 november 2007 Den ultimata produkten för detta Ă€ndamĂ„l hade varit en "lĂ„da" med tvĂ„ stereo ingĂ„ngar, tvĂ„ stereo utgĂ„ngar för monitorer samt tvĂ„ extra stereo utgĂ„ngar för anslutning till annan media tex. DAW (vilket ocksĂ„ gĂ„r att göra direkt i ljudkortet), en extern hörlursförstĂ€rkare eller annan ljudanlĂ€gning. Allt med helt passiv elektronik. Sen skulle jag vilja ha minst tvĂ„ hörlursförstĂ€rkare (givetvis inte passiva dĂ„). SĂ„ presonus hp4 Ă€r ju ett alternativ men inte en sjĂ€lvklarhet. Ett annat alternativ vore att dela upp stereo signalen frĂ„n ljudkortet till en m-patch och en hörlursförstĂ€rkare. Att skicka ut ljudet pĂ„ tvĂ„ stereo signaler blir för omstĂ€ndigt i Cubase. FörstĂ„r du bĂ€ttre nu?đ
Lee Postat 11 november 2007 Postat 11 november 2007 SvÄrt? Nja, kolla videon Control Room pÄ http://www.steinberg.net/986_1.html Annars fÄr du göra sends pÄ de kanaler som skall anvÀndas i monitormixen. HÀr Àr en trÄd som diskuterar i princip samma frÄga. https://www.studio.se/index.php/?showtopic=39082.html
Lithium Postat 11 november 2007 TrĂ„dstartare Postat 11 november 2007 SvĂ„rt? Nja, kolla videon Control Room pĂ„ http://www.steinberg.net/986_1.html Annars fĂ„r du göra sends pĂ„ de kanaler som skall anvĂ€ndas i monitormixen. HĂ€r Ă€r en trĂ„d som diskuterar i princip samma frĂ„ga. https://www.studio.se/index.php/?showtopic=39082.html SvĂ„rt? JA, skulle kanske varit mer tydlig innan, men jag anvĂ€nder Cubase SX 2.5 och dĂ€r ingĂ„r ju inte "Control Room". Jag vet att jag kan sitta och pilla med cubase trĂ„dsmala sends för varenda kanal i ett 30spĂ„rs projekt, och det Ă€r dĂ€rför jag letar efter en annan lösning!!! "No offence" men nu börjar den hĂ€r trĂ„den bli lite tjatig đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.