Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar pÄ att slÀnga ut mitt gammla behringer bord dÄ dess micförstÀrkare har pajat och preamparna inte lÄter vidare sexigt.

DÀrav skapade jag denna trÄden utan nÄgon vidare framgÄng!!!

I denna trÄden söker jag svar om vilken sÄ kallad "monitor mixer" jag bör vÀlja?

Jag har hittills tittat pÄ tre alternativ:

Den första Àr dÄ M-Patch 2 som Àr ganska rekomenderad hÀr pÄ forumet. Nackdelen med den Àr dÄ att den bara har en hörlursförstÀrkare och inga utgÄngar pÄ baksidan för anslutning av en extern hörlursförstÀrkare, vilket gör m-patchen (nÀstan) helt oanvÀndbar om man skall spela in andra musiker Àn sig sjÀlv.

Mitt andra alternativ Àr Samsons c-control som har en hel del ingÄngar och utgÄngar bland annat utgÄngar för tvÄ monitor system och en sub och vidare tre ingÄngar och tre utgÄngar sÄ man kan lÀtt ansluta en extern hörlursförstÀrkare och Àven spela in ljud fÄn sin DAW in i burken igen (midi till audio tex.).

Bra pris men hur Àr (ljud)kvaliten?

Sen hittade jag ocksÄ en liten 4 kanals hörlursförstÀrkare med en monitor kontrol, Presonus HP4.

Den Ànda nackdelen med den Àr vÀl att man inte kan skicka tillbaks ljudet till datorn igen.

Är det nĂ„gon som har erfarenheter om nĂ„gon av produkterna eller har nĂ„gra andra bra alternativ?

Jag vet att tex. Mackie och presonus har andra lite dyrare alternativ men ovan nÀmnda ligger i rÀtt pris klass för mig.

Tackar för svar! 😛

Annons
Postat

Kör med M-patch2 och Àr nöjd med den. Största anledningen att jag valde den var nog ÀndÄ att den var passiv och inte skulle fÀrga ljudet pÄ samma sÀtt som en aktiv dito. HörlursförstÀrkaren Àr OK och duger definitivt till att kritiskt lyssna pÄ mixar nÀr man inte kör monitorerna.

All monitorlyssning vid inspelning gÄr via en Behringer-hörlursförstÀrkare och en helt andra kanaler Àn de jag har ut i högtalarna. DÀrmed kan jag skicka de ljud och den balans jag önskar till hörlurarna utan att det behöver vara en full mix.

Gillar jag den? Ja, innan hade jag ingenting utan var tvungen att ratta runt i mjukvarumixern för att fĂ„ rĂ€tt ljudstyrka. Och hade man glömt att skruva ner mixern frĂ„n dagen innan sĂ„ kunde man fĂ„r rĂ€tt bra tryck i högtalarna. Nu behöver jag bara skruva ner ratten pĂ„ 0 innan jag startar upp systemet och DET Ă€r i alla fall helt underbart! 😆

Postat
Kör med M-patch2 och Àr nöjd med den. Största anledningen att jag valde den var nog ÀndÄ att den var passiv och inte skulle fÀrga ljudet pÄ samma sÀtt som en aktiv dito. HörlursförstÀrkaren Àr OK och duger definitivt till att kritiskt lyssna pÄ mixar nÀr man inte kör monitorerna.

All monitorlyssning vid inspelning gÄr via en Behringer-hörlursförstÀrkare och en helt andra kanaler Àn de jag har ut i högtalarna. DÀrmed kan jag skicka de ljud och den balans jag önskar till hörlurarna utan att det behöver vara en full mix.

Gillar jag den? Ja, innan hade jag ingenting utan var tvungen att ratta runt i mjukvarumixern för att fĂ„ rĂ€tt ljudstyrka. Och hade man glömt att skruva ner mixern frĂ„n dagen innan sĂ„ kunde man fĂ„r rĂ€tt bra tryck i högtalarna. Nu behöver jag bara skruva ner ratten pĂ„ 0 innan jag startar upp systemet och DET Ă€r i alla fall helt underbart! 😆

Hur vet man att inte tex. samsons c-control inte har passiv electronik, den har ju klart sina fördelar med alla ins och outs.

Att köra en andra stereo utgÄng frÄn ljudkortet och in i en hörlursförstÀrkare (som jag antar att du menade) Àr möjligt men tar onödigt mycket tid för varje project, jobbar snabt och vill hellst bara ha en eller ett par knapptryckningar för att vÀxla mellan monitorer och hörlurar.

Hur fungerar det om man kör in tvÄ hörlurar i m-patchens hörlursförstÀrkare via en adapter, orkar den driva bÄda?

I vÀrsta fall kan man ju koppla in en extern hörlursförstÀrkare frÄn m-patchens hörlursförstÀrkare!

Postat

Passiv elektronik behöver inte spÀnningsmatas. Det enda som Àr aktivt i M-Patch2 Àr hörlursförstÀrkaren, sÄ alla funktioner utom hörlursförstÀrkaren kan du köra utan nÀtdelen inkopplad.

Samson-burken Àr garanterat aktiv, eftersom du inte bara kan sÀnka volymen utan Àven höja. Det krÀvs en förstÀrkare för att höja volymen och Àr alltsÄ omöjligt med passiv elektronik.

Samson Ă€r, liksom SM Pro Audio, Behringer och flera andra, ett budgetmĂ€rke, med allt vad det innebĂ€r. Den stora skillnaden som gör att M-Patchen Ă€r bĂ€ttre, Ă€r att den Ă€r passiv och dĂ€rför inte pĂ„verkar ljudet nĂ€mnvĂ€rt (annat Ă€n med en liten skillnad pĂ„ impedanserna som kan pĂ„verka ljudet minimalt, men dĂ„ Ă€r det kinkighetsfaktor 1000% man Ă€r inne pĂ„... 😠 ), vilket de aktiva varianterna gör. Den kan tack vare sin passiva natur, inte heller bidra med ett dugg brus, nĂ„got som all aktiv elektronik gör.

Postat

Jag har en Presonus HP4 och Àr supernöjd med den.

AnvÀnder den nu mellan ljudkort och monitorer.

Fördelar:

- 4 st riktigt bra hörlursutgÄngar.

- Riktigt mycket krÀm för tungdrivna lurar.

- Monoswitch

- VÀxla mellan monitorer och hörlurar genom 1 knapptryckning.

- Grym byggkvalitet.

- Pot att justera ljudnivÄn till monitorerna

Nackdelar:

- Kunde vara fler in/utgÄngar pÄ baksidan. Dock inget som jag behöver.

- Kunde inte komma pÄ fler nackdelar.

Kanon för medhörning av 3 musiker + 1 spakrattare samtidigt.

Rekommenderas!

Postat

Fördelar:

- Monoswitch

- Grym byggkvalitet.

Nackdelar:

Rekommenderas!

Ja, Presonus HP4 Àr klart en attraktiv produkt.

Men Àr den passiv som M-patchen?

Tycker du att den bĂ„verkar ljudet nĂ€mnvĂ€rt eller brusar nĂ„got? 😠

Postat

Fördelar:

- Monoswitch

- Grym byggkvalitet.

Nackdelar:

Rekommenderas!

Tycker du att den bĂ„verkar ljudet nĂ€mnvĂ€rt eller brusar nĂ„got? 😕

Den Àr nog inte passiv i o m att den krÀver ström.

Jag har inte mÀrkt varken brus eller annan pÄverkan pÄ ljudet. Rent och fint rakt igenom.

Jag tror att det Àr först nÀr man har RIKTIGT dyra och detaljerade monitorer som en skillnad skulle höras.

Det finns annan hÄrdara i signalkedjan som i sÄ fall skulle ha större inverkan pÄ ljudet. (Preamp, inspelningsmiljö, mic mm).

Postat

Fördelar:

- Monoswitch

- Grym byggkvalitet.

Nackdelar:

Rekommenderas!

Tycker du att den bĂ„verkar ljudet nĂ€mnvĂ€rt eller brusar nĂ„got? 😕

Jag har inte mÀrkt varken brus eller annan pÄverkan pÄ ljudet. Rent och fint rakt igenom.

Jag tror att det Àr först nÀr man har RIKTIGT dyra och detaljerade monitorer som en skillnad skulle höras.

Det finns annan hÄrdara i signalkedjan som i sÄ fall skulle ha större inverkan pÄ ljudet. (Preamp, inspelningsmiljö, mic mm).

det man mÀrker snabbast om den brusar eller inte Àr om man drar pÄ ordentligt med krÀm, och de börjar brusa som tusan..

men omvandlarna gör sin stora roll hĂ€r med.. 😉

Postat
det man mÀrker snabbast om den brusar eller inte Àr om man drar pÄ ordentligt med krÀm, och de börjar brusa som tusan..

men omvandlarna gör sin stora roll hĂ€r med.. 🙂

Hade ju precis bestĂ€mt mig för att köpa den 😉😄

PĂ„ vilket sĂ€tt "gör omvandlarna sin stora roll hĂ€r" 😕

Postat

Fördelar:

- Monoswitch

- Grym byggkvalitet.

Nackdelar:

Rekommenderas!

Tycker du att den bĂ„verkar ljudet nĂ€mnvĂ€rt eller brusar nĂ„got? đŸ€Ș

men omvandlarna gör sin stora roll hĂ€r med.. 😛

Har inte mÀrkt nÄgot brus Àven pÄ mycket hög volym.

BÄde genom hörlurar och monitorer.

IDF, menade du HP4 eller aktiva hörlursförstÀrkare i allmÀnhet?

Jaja, allas upplevelse Àr ju olika och jag kan bara tala för min egen.

Men det kÀnns som att det kokar ner till en frÄgestÀllning.

Du vill ha en lagom billig lösning för lyssning av monitorer/hörlurar. Prisskillnaden mellan alternativen Àr försumbar.

Presonus Àr som mÀrke mer respekterat Àn Behringer/Samson/SM Pro audio, sÄ Àr det flera hörlursutgÄngar du vill ha sÄ rekommenderas Presonusen.

Är det frĂ€mst att du vill vĂ€xla mellan olika monitorer sĂ„ ska du satsa pĂ„ SM pro audios M-patch.

Vill man hoppa högre i kvalitet kan man anvÀnda Mackie big knob och/eller Grace Design m902 eller deras övriga modeller.

Sound on sound recension pÄ HP4 finns hÀr: http://www.presonus.com/pdf/MRSOS04_.pdf

Postat

wheres waldo??

nÀe, jag menar aktiva stÀrkare!!!!

det tillför ytterligarae komponent i kedjan som mĂ„ste matas med ström frĂ„n nĂ€tet, och sjĂ€lvklart ytterligare en komponent i kedjan som tillför brus.. med sĂ„ mkt elektronik som drivs av ström frĂ„n elnĂ€tet kan det inget annat Ă€n att tillföra brus.. hur bra det Ă€n Ă€r, sĂ„ blir det nĂ„gon form av brus.. đŸ€Ș

Postat

wheres waldo??

det tillför ytterligarae komponent i kedjan som mĂ„ste matas med ström frĂ„n nĂ€tet, och sjĂ€lvklart ytterligare en komponent i kedjan som tillför brus.. med sĂ„ mkt elektronik som drivs av ström frĂ„n elnĂ€tet kan det inget annat Ă€n att tillföra brus.. hur bra det Ă€n Ă€r, sĂ„ blir det nĂ„gon form av brus.. 😛

Japp!

Det Àr sÄ det Àr!

Det enda man kan göra Ă€r kompromisser. đŸ€Ș

I alla fall om man inte har riktigt mycket pengar sÄ man kan köpa top of the line rakt igenom!

Postat

wheres waldo??

det tillför ytterligarae komponent i kedjan som mĂ„ste matas med ström frĂ„n nĂ€tet, och sjĂ€lvklart ytterligare en komponent i kedjan som tillför brus.. med sĂ„ mkt elektronik som drivs av ström frĂ„n elnĂ€tet kan det inget annat Ă€n att tillföra brus.. hur bra det Ă€n Ă€r, sĂ„ blir det nĂ„gon form av brus.. 🙁

Japp!

Det Àr sÄ det Àr!

Det enda man kan göra Ă€r kompromisser. 🙂

I alla fall om man inte har riktigt mycket pengar sÄ man kan köpa top of the line rakt igenom!

om man inte lĂ€gger alla pengar pĂ„ sina prylar.. det gör iaf jag.. 😛

eller bygger egna prylar förstĂ„s.. 🙂

pme (oregistrerad)
Postat

Jag har ocksÄ letat efter nÄgot sÄnt. Fast de modeller som har visats hÀr gör inte alls det jag vill. Jag vill ha en mixer/router.

Dvs kunna koppla flera signaler. Tex sÄ vill man kunna köra med klick i hörluren men inte i monitorn. Eller köra 2 par monitorer

men med ollika signaler.

Postat
Jag har ocksÄ letat efter nÄgot sÄnt. Fast de modeller som har visats hÀr gör inte alls det jag vill. Jag vill ha en mixer/router.

Dvs kunna koppla flera signaler. Tex sÄ vill man kunna köra med klick i hörluren men inte i monitorn. Eller köra 2 par monitorer

men med ollika signaler.

Kanske en sÄn hÀr:

Presonus HP60

http://www.presonus.com/hp60.html

Eller en sÄn hÀr:

Presonus central station (dessutom passiv).

http://www.presonus.com/centralstation.html

Hmm..

Börjar sjÀlv undra om jag jobbar pÄ Presonus.. Andra fÄr gÀrna fylla i med alternativ frÄn fler mÀrken!

Postat
om man inte lĂ€gger alla pengar pĂ„ sina prylar.. det gör iaf jag.. 😊

eller bygger egna prylar förstĂ„s.. đŸ„°

Ja du, eftersom jag inte kan hitta den perfekta produkten för ÀndamÄlet, slog tanken mig att man kanske skall ge sig pÄ att bygga en sjÀlv.

DÄ det handlar om passiv elektronik kanske man inte behöver vara vÀrsta elextremisten.

Är det vĂ€rt tid, pengar och besvĂ€r att genomföra ett sĂ„dant projekt tror du? :rolleyes:

Postat

Presonus gör generellt helt OK saker och jag hade inte oroat mig speciellt mycket för brus eller liknande. Visst, har du de fetaste monitorerna sÄ kommer du att hör ett visst brus men sitter du inte i en kanon studio med rÀtt akustik sÄ Àr jag tveksam till att du hör nÄgon skillnad. SÄ hoppa pÄ den för tusan! :rolleyes:

pme (oregistrerad)
Postat

men med ollika signaler.

Kanske en sÄn hÀr:

Presonus HP60

http://www.presonus.com/hp60.html

Eller en sÄn hÀr:

Presonus central station (dessutom passiv).

http://www.presonus.com/centralstation.html

Hmm..

Börjar sjÀlv undra om jag jobbar pÄ Presonus.. Andra fÄr gÀrna fylla i med alternativ frÄn fler mÀrken!

Förmycket switchar och för lite mixer.

Postat
Presonus gör generellt helt OK saker och jag hade inte oroat mig speciellt mycket för brus eller liknande. Visst, har du de fetaste monitorerna sÄ kommer du att hör ett visst brus men sitter du inte i en kanon studio med rÀtt akustik sÄ Àr jag tveksam till att du hör nÄgon skillnad. SÄ hoppa pÄ den för tusan! :rolleyes:

Jovisst, men jag saknar ÀndÄ ett antal in och utgÄngar för ett andra monitor par och för att skicka signal tillbaks till DAW osv...

Postat
Presonus gör generellt helt OK saker och jag hade inte oroat mig speciellt mycket för brus eller liknande. Visst, har du de fetaste monitorerna sĂ„ kommer du att hör ett visst brus men sitter du inte i en kanon studio med rĂ€tt akustik sĂ„ Ă€r jag tveksam till att du hör nĂ„gon skillnad. SĂ„ hoppa pĂ„ den för tusan! 😄

Jovisst, men jag saknar ÀndÄ ett antal in och utgÄngar för ett andra monitor par och för att skicka signal tillbaks till DAW osv...

Ska du i sÄ fall gÄ upp nÄgra prisklasser och se vad som finns att hÀmta dÀr eller ska du bygga eget?

Du fÄr gÀrna slÀnga upp en ritning om du hittar pÄ ett eget bygge.

Jag kan vara intresserad! 😄

Postat
Presonus gör generellt helt OK saker och jag hade inte oroat mig speciellt mycket för brus eller liknande. Visst, har du de fetaste monitorerna sĂ„ kommer du att hör ett visst brus men sitter du inte i en kanon studio med rĂ€tt akustik sĂ„ Ă€r jag tveksam till att du hör nĂ„gon skillnad. SĂ„ hoppa pĂ„ den för tusan! 🙂

Aah, ibland lĂ€ser jag inte varje mening tillrĂ€ckligt bra för att förstĂ„ alltsammans. Och jag skall erkĂ€nna att jag förstĂ„r Ă€nnu mindre nu... 🙂

Jag trodde du ville ha kontroll och kunna vÀxla mellan olika monitorer och dessutom ha en hörlursförstÀrkare. Men nÀr du pratar om att skicka tillbaka ljudet till DAW sÄ Àr vi inne pÄ ett ljudkort. DÀrför skulle jag vilja ha en bÀttre beskrivning pÄ vad du har för krav eller vad du har tÀnkt dig.

Om jag skall exemplifera med min uppsÀttning sÄ har jag ett ljudkort dÀr jag lÀgger huvudmixen pÄ en kanal ut. Denna skickas till M-patch som gÄr vidare till monitorerna. Dessutom har jag en hörlursutgÄng hÀr som gör att jag kan lyssna pÄ mixen i hörlurar. Den har dessutom möjlighet att skicka vidare till ett andra par högtalare och kan via aux-ingÄngen ta en andra signalkÀlla in till M-patchen.

En andra kanal i ljudkortet anvÀnds för att skicka en helt separat mix till hörlursförstÀrkaren. Denna mix Àr givitvis mer sparsam för att göra det lÀttare att följa och jag har dessutom ett separat spÄr inmixat som ger click-track (dÄ slipper jag höra det i monitorerna).

För inspelning av ljud anvÀnder jag givetvis ingÄngarna pÄ ljudkortet, antingen via ljudkortets egna preampar eller externa.

I korthet betyder det att jag routar om det mesta i ljudkortet sjÀlv.

JĂ€ttelĂ„ng och fullstĂ€ndigt meningslös genomgĂ„ng om jag har missat vad du menar. Och dĂ„ kan man bara skita detta inlĂ€gg. 😄

Postat

Den ultimata produkten för detta ÀndamÄl hade varit en "lÄda" med tvÄ stereo ingÄngar, tvÄ stereo utgÄngar för monitorer samt tvÄ extra stereo utgÄngar för anslutning till annan media tex. DAW (vilket ocksÄ gÄr att göra direkt i ljudkortet), en extern hörlursförstÀrkare eller annan ljudanlÀgning.

Allt med helt passiv elektronik.

Sen skulle jag vilja ha minst tvÄ hörlursförstÀrkare (givetvis inte passiva dÄ).

SÄ presonus hp4 Àr ju ett alternativ men inte en sjÀlvklarhet.

Ett annat alternativ vore att dela upp stereo signalen frÄn ljudkortet till en m-patch och en hörlursförstÀrkare.

Att skicka ut ljudet pÄ tvÄ stereo signaler blir för omstÀndigt i Cubase.

FörstĂ„r du bĂ€ttre nu?🙂

Postat
SvÄrt? Nja, kolla videon Control Room pÄ http://www.steinberg.net/986_1.html

Annars fÄr du göra sends pÄ de kanaler som skall anvÀndas i monitormixen.

HÀr Àr en trÄd som diskuterar i princip samma frÄga.

https://www.studio.se/index.php/?showtopic=39082.html

SvÄrt? JA, skulle kanske varit mer tydlig innan, men jag anvÀnder Cubase SX 2.5 och dÀr ingÄr ju inte "Control Room".

Jag vet att jag kan sitta och pilla med cubase trÄdsmala sends för varenda kanal i ett 30spÄrs projekt, och det Àr dÀrför jag letar efter en annan lösning!!!

"No offence" men nu börjar den hĂ€r trĂ„den bli lite tjatig 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.