Jump to content
Annons

Mixningshjälp


Shadows

Recommended Posts

Hej igen folk,

Ni har säkert sett att jag har postat en hel del här under min relativt korta tid här. Huvuddelen av det jag lagt upp har varit kassa produktioner på halvtaskiga projekt och största anledningen till att jag lagt upp dom var att få kommentarer och tips om hur jag skall lägga upp det när jag spelar in lite mer seriös musik. Typ se vad folk diggar och vad de dissar. Med den här är det helt annorlunda däremot. Det här är min brorsas band som spelat in en demo. Gitarren la han hemma hos mig riff för riff sen brände vi ut den till hans porta och så la de in trummor på fyra mickar. Trummickningen var inte speciellt bra, (jag hade inget med den att göra 😎 ), det läckte en hel del så det var svårt att mixa eftersom alla trummor låg i alla mickar så att säga. Efter det så la de på sång i portan och flyttade över allt till min dator igen.

Väl hemma hos mig igen så la vi på bas. Basen blev lite otajt men de orkade inte bry sig, lite "det är bara en demo"-mentalitet. Hursomhelst ett problem jag hade med basen var det att jag ville höja upp runt 1-2KHz men då kom det med massa klick och sånt så jag fick nöja mig med ett mer lågfrekvent basljud. Det kanske berodde på att jag spelade in basen genom en V-amp 2 avsedd för gitarr jag vet faktiskt inte.

Hursomhelst eftersom jag inte är inblandad i den här direkt spelmässigt så är det här mitt första försök att producera en låt. Jag vet att det är otajt på en hel del ställen men det är inte mycket jag kan göra för de vill inte spela in det igen och allt går inte att klippa till, så otajtheten och musiken i allmänhet är inte mitt bord jag vill bara veta vad ni tycker om produktionen, vad som bör ändras och liknande.

Det här är bara ett första utkast och det är mitt första seriösa försök att mixa en låt bra. Jag sitter på ganska taskig lyssning (vanlig stereo typ) så jag vet inte riktigt hur mycket jag kan lita på min lyssning. Jaja nog med ursäkter det här är mitt försök att producera "My wife is for rent" med Hells Satans (ja namnet kommer från Simpsons :rolleyes: )

Ni kan ladda ner låten från:

http://www.angelfire.com/folk/shadows1/

tryck på "My wife is for rent"

Ha det

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

oj.. Här har du en hel del att jobba med!

Gitarrerna och basen är det som låter bäst tycker jag. Det är det andra som sabbar!

Trummorna: Försök att få bort en HEL DEL av rumsklangen genom EQ och bandkompression (leta mellan 200 och 800 hz där nånstans spökar det ganska rejält). Att det läcker mellan mikrofoner när man spelar in trumset är helt normalt och med lite övning så lär man sig hur man ska mixa när det är på det viset. Antar att det finns två överhängsmickar du ska börja med. Eftersom rummet låter ganska sunkigt så är nog det smartaste att börja i den ändan. Det som "fattas" i virveln / bastrumman när du är klar med överhänget tar du fram på resp. mickar. Pukorna kommer bli lidande av detta eftersom jag antar att du inte har några mickar på dom.. Men så är det :rolleyes: Testa att bussa ut hela trumpaketet och släng på en bra kompressor sen. Tror det kommer ordna sig!

Sången: Samma som trummorna. Rummet ni spelar in i låter riktigt illa, och här kommer du nog att behöva eqa på ungefär samma ställen. Ös sen på med en stenhård kompresor och hitta en bra nivå.

Munspelet: jadu.. Vad gör reverbet där?? Har ni tänkt det hela som nån grej så behåll, men personligen tycker jag det låter helt skruvat.

Alltihopa (typ lite förmasteringe eller vad man nu vill kalla det): Bandkompressor (ev. en eq) runt de frekvenserna det låter rumligt, och så en hård limiter på resten sen. Kolla av diskanten. En smart grej är att dra på ganska mycket diskant och sen köra en de-esser på paketet lite försiktigt..

Alltså, mina tips baseras på hur man kan få det att låta lite mer proffsigt. Dit jag "vill" med mixen har inte alls med mina egna ideal att göra, men som jag ser det är det det enda sättet att få det hela att låta hyffsat. Ni kanske inte alls vill ha en hårdkomprimerad stenhård mix på det hela.. Men genom mycket kompression mörkar man otroligt mycket felspel och tabbar, och det finns det ju verkligen här. Testa och se hur det blir i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Vacum, tack som fan för det inlägget det hjälpte verkligen. När jag lyssnar nu kan jag inte förstå hur jag kunde tycka att trummorna eller sången ens lät ok. Seriöst så tack för att du tog dig tid att svara det var verkligen värt mycket. Jag har försökt göra en ny mix nu enligt dina råd och personligen är jag ganska nöjd. Jämfört med den andra versionen i alla fall 🙂

Jag har hittat en del saker som jag tycker låter lite halvtaskiga och det är bl.a. lite skumma övertoner på cymbalerna ibland sen låter det som om det är lite nivåskillnader, speciellt i början på gitarren det låter skitskumt men jag orkar inte fixa det just nu. En annan grej är att det är för mycket diskant i sången mot slutet. Med andra ord det finns en del att jobba på, hmm det var någon grej till men jag kan inte komma ihåg vad det var. Nivåerna i allmänhet är inte 100% men det är close enough för att visas upp i alla fall.

Hursomhelst, den nya mixen ligger uppe på samma adress det vore kul ifall du orkade kolla igenom den också och se ifall du kan ge några fler tips.

http://www.angelfire.com/folk/shadows1/

-Fredrik

Edit: Alla andra med tips och råd är självfallet också väldigt välkommna att hoppa in i diskussionen. 🙂

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Nu låter det ju bra mycket bättre. Snyggt jobbat!!

Sången är fortfarande rätt hemsk (mest sångarens fel).. Testa att dista killen en smula. Inte så det låter som om han sjunger genom en dist pedal utan lite mer försiktigt. Dra upp honom runt 4000hz (brett q-värde) och sänk volymen en smula. Hans starka sida är INTE tonaliteten, och då är det smart att dra på rossel och konsonanter.

EDIT: Ge stackarn ett delay också. Han behöver det 😉 Bara en gnutta som maskeras fint i mixen så han låter lite luftigare. Finns en viss bög-faktor att slänga på delay på sång i denna genren, men det skulle lösa en hel del här. Fundera lite på det i alla fall!

Du skulle gå igenom diskanten noga och eq'a bort saker som sticker ut lite för mycket (smala q-värden och dra inte för många db). Men var försiktig för det är lätt att man blir "diskant-döv" under tiden man jobbar. Ta pauser ofta!

Annars kan jag bara säga att du gjort ett hästjobb. Skillnaden är som natt och dag! Bra jobbat!

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt. Sången är det starka kortet enligt mig. Låter som en bastardblandning av Ian Astbury och Glenn Danzig. Det stora problemet är ju som VacUm redan har påpekat trummorna. Det låter helt enkelt som ett par ambience-mickar och inget annat. Kanske kan du labba lite med en kompressor på trummorna.

Gitarren skulle jag spela in igen på ett nytt spår och sedan panna ut dem. Gärna med lite variationer. Nu ligger sång och gitarr och kämpar med varandra i mitten samtidigt som trummorna har en bred stereobild. Har en känsla av att den allmäna ljudbilden skulle kännas mer gjuten om även gitarr fyllde ut på sidorna.

Jag tycker mig höra en del klick här och var. Det låter som det skulle behövas lite crossfade mellan wav-filerna där.

Jag vet inte vad syftet är med demon. Om det är för att skicka till skivbolag spelar egentligen inte ljudet så stor roll. Den som då förhoppningsvis lyssnar tänker mer på själva låten och om bandet kan framföra den på ett övertygande sätt. Det är ju lite otajt i nuläget så i det fallet skulle jag kliva in i replokalen och nöta in låten ordentligt och sedan spela in på nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på båda versionerna. Vacum vet verkligen vad han pratar om. Han är lite av en semigud 😉

LIte allmäna reflektioner annars är att ni borde producera om sången. Hitta en tonart som passar killen att sjunga in. Antingen ligger han för lågt eller för högt och helt off för det mesta. Han har helt klart något slags potential, men det låter inte som man utnyttjar hans röst på rätt sätt. (Har ni ingen autotuner? ( 🙂 ).

Basen är fortfarande ganska frånvarande i min medhörning. Det är mycket cymbaler och en alldeles för närvarande gitarr. Reverben är konstiga som Vacum sagt. De ger ingen luft i inspleningen. Vet inte vad ni letar efter om det är livekänslan?

någon slags larmig charm kunde man höra, men det skulle kunna låta bättre. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska lyssna på alla tips som har varit väldigt bra faktiskt!

För att få lite mer "luft" i inspelningen så tror jag att du kan sätta en exciter eller en spectralizer på antingen på hela paketet eller bara på sång o gitarr kanske.

Sen så skulle sången må bra av lite mer närhet som kan uppnås genom att "boosta" lite lite grann vid 250-350 hz kanske. Kan bli så att det låter illa men testa i alla fall.

Jag skulle nog inte rekommendera ett delay på sångaren, det kommer nog bara få mixen att "ringa" ännu mer än vad den gör idag.

Hur som helst det låter MYCKET bättre nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

VacUm -> Tack, tack det är ju ganska mycket din förtjänst att det låter bättre så det är ju jag som ska tacka. Som sagt jag är ju helt grön på det med mixning så alla EQ tipsen du gav var verkligen ovärderliga. Några frågor bara. Brett Q-värde? Är det någonting som någon kan förklara snabbt?

Jag ska testa det med delayen på sången och se hur det låter, om det har samma effekt som resten av dina tips så kan det ju knappast gå fel liksom. När jag går igenom diskanten menar du på hela spåret eller spår för spår då? Både och kanske... 🙂

Bonzo -> Tack jag ska säga det till min bror att låten var uppskattad. Jag har faktiskt väldigt lite med låten att göra, jag hjälpte brorsan att spela in gitarr och bas men annars är allting, förutom mixen, deras jobb. Det låter helt enkelt som ett par ambience mickar? Tror du att du kan utveckla lite, jag är som sagt ganska ny så när du säger att det låter som ett par ambience mickar så är det ingen klocka som ringer "jaha så menar han" om du förstår.

Jag tror inte att det är aktuellt att spela in en annan gitarr tyvärr. Tror du det funkar att lägga en kopia på spåret och ändra lite inställningar typ EQ och sånt så det låter lite annorlund och sen panorera ut det? Angående klicken och crossfades och det, vad kommer klicken från egentligen? Ifall jag lyssnar igenom en lång inspelning så finns det inte ett enda "klick" i hela men ifall jag loopar två valfria takter i den så kommer det nästan alltid något jävla klick vid loopen. Vad beror det på? Är det bara så eller har jag ställt in nåt fel i Cubase.

Demon har nog inget direkt syfte, de vill väl mest ha den för sin egen skull tror jag och då är det ju kul att det låter bra. Anledningen till att jag lägger ner såpass mycket tid är att jag verkligen vill lära mig ljudteknik hyfsat bra och då kan jag ju lika gärna göra det på deras demo.

Egghuvud -> Jag vet vad du menar med sången men jag tror inte någon ominspelning är aktuell. Det som stör mig lite med sången är det att dels är den ju falsk och så dels låter den ganska "oinspirerad" på sina ställen. Han har en fräck röst på de ställen där får till det men det är för mycket dåliga fläckar. Autotuner? Någon plugg eller, gör den det som det låter som att den gör? På min stereo så låter basen ok men jag har antagligen inte världens mest pålitliga lyssning.

Tycker resten också att basen skall upp eller är det bara Egghuvud?

Det är för mycket cymbaler ja men tyvärr så spelar han väldigt mycket på cymbalerna. Jag satt verkligen skitlänge och försökte få en framträdande virvel men den är mickad så dåligt så jag lyckades inte få upp mycket volym och ett schysst ljud. Det är för mycket annat skräp i virvelmicken. Jag ska kolla lite mer på den sen. Vad de letar efter? Jag vet faktiskt inte, jag försöker få det att låta så bra som möjligt. Ifall det är för lite luft i inspelningen så är det antagligen jag som misslyckats. En kort fråga bara, vad menar du med luft menar du "mellanrum" och isåfall hur kan jag förbättra det tror du?

Fredster -> Tro mig det skall jag göra. Oj, halva svaret på min fråga till egghuvud angående "luft" ger direkt upphov till två nya frågor. Exciter och spectralizer har jag nog aldrig använt. Några tips på några bra pluggar och grundinställningar? Jag ska testa eq-tipsen på sången och se hur det blir. Jag ska testa delayet också och se hur det låter förhoppningsvis får jag ihop något lite bättre.

---------------------

Alla -> Tack så hemskt mycket för alla svar, det har verkligen varit till grymt stor hjälp. Jag skall försöka dra igenom och testa era olika tips och ideer och förhoppningsvis kan jag få fram en mer slutproducerad mix snart.

Tack igen folk

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du att du kan utveckla lite,

Det är mikrofoner vars primära syfte är att fånga upp rumsklangen. Det låter i mina öron alltså lite som att det saknas direktmickade trummor.

Tror du det funkar att lägga en kopia på spåret och ändra lite inställningar typ EQ och sånt så det låter lite annorlund och sen panorera ut det?

Absolut. Labba lite med ett delay på det nya spåret. I övrigt bör det vara samma inställningar som originalet. Poängen - om man inte kan spela in det på nytt och få naturliga variationer - är att ha samma ljud, men med lite tempovariationer från delayet för att det inte ska låta "datorperfekt".

Angående klicket. Att det klickar till i loopar gör ju inget så länge det inte följer med vid normal uppspelning. Spela igenom de olika skarvarna (solo förstås) och kolla om du hör något. Markera i så fall de filer som klickar och högerklicka, och välj Audio -> Crossfade. Sedan kan du fintrimma faden om det behövs genom att zooma in och dra med musen i handtagen. Du kan också ställa in olika fadevarianter i Project -> Auto Fades.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brett eller smalt q-värde ställer du på din parametriska eq. När du sänker en frekvens avgör q-värdet hur mycket av de närliggande frekvenserna sänkningen ska dra med sig (kolla på en sån där fin grafisk (Q i cubase t ex) så fattar du på stört hur det funkar)

Ang. diskanten..

Har du alla trummor ute på en grupp så kolla av den gruppen med en eq. Känns lite overkill att gå igenom varenda spår. Annars kan du slänga in en eq på hela mixen skulle jag tro...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort i ordning en lite nyare version nu. Med referns till den förra mixen så blev den här ganska mycket basigare så jag ska nog dra upp diskanten lite. Den lite basigare mixen ligger i alla fall också uppe på

http://www.angelfire.com/folk/shadows1/

Jag har gjort en del småändringar bl.a. ett mindre fult, dock fortfarande fult slut. Ändrat lite på gitarrljudet och panoreringen och sånt. Det ska bli intressant att se vad ni tycker. Jag tycker personligen att den låter lite mer proffsig men som sagt så ska diskanten upp en del tror jag.

Tack för alla svar jag ska kolla in det mer seriöst när jag har tid jag har ett matteprov på tisdag så jag måste plugga en del nu också. Som sagt tack så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få lite mer "luft" i inspelningen så tror jag att du kan sätta en exciter eller en spectralizer på antingen på hela paketet eller bara på sång o gitarr kanske.

Vet inte om en exciter är så bra på en mix om man vill ha mer luft en exciter skapar över och undertoner. Denna mix behöver allt annat än mer som kan gröta till det. Nåån skrev att det behövs eq:as och visst behövs det men det viktigaste är nog att balansen i mixen blir rätt. Cymbalerna är dubbelt så starka som allt annat baskaggen hörsknappt, virrveln tror jag inte det går att göra något åt.

Det dubehöver göra är att spela om allt och placera mickarna bättre det leder till att du slipper EQ:a en massa och mindre "slask" mellan mikarna.

Gitarren låter väll ok.

Basen hummm njaaa

Sången behövs eq:as ock lite kul reverb eller nått som får den att låta roligare

Prova att spela in bandet själv (för om jag inte missminner mig så var det inte du som gjorde det) sen börja med att göra en sk DryMix med bara volym och panorering sen är det bara börja ratta eq (var försiktig bätter att cutta än boosta) lägga på reverb i måttliga mängder, komprimera sången och trummorna.

Jobba på!!!

Nian

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
För att få lite mer "luft" i inspelningen så tror jag att du kan sätta en exciter eller en spectralizer på antingen på hela paketet eller bara på sång o gitarr kanske.

Vet inte om en exciter är så bra på en mix om man vill ha mer luft en exciter skapar över och undertoner. Denna mix behöver allt annat än mer som kan gröta till det. Nåån skrev att det behövs eq:as och visst behövs det men det viktigaste är nog att balansen i mixen blir rätt. Cymbalerna är dubbelt så starka som allt annat baskaggen hörsknappt, virrveln tror jag inte det går att göra något åt.

Det dubehöver göra är att spela om allt och placera mickarna bättre det leder till att du slipper EQ:a en massa och mindre "slask" mellan mikarna.

Gitarren låter väll ok.

Basen hummm njaaa

Sången behövs eq:as ock lite kul reverb eller nått som får den att låta roligare

Prova att spela in bandet själv (för om jag inte missminner mig så var det inte du som gjorde det) sen börja med att göra en sk DryMix med bara volym och panorering sen är det bara börja ratta eq (var försiktig bätter att cutta än boosta) lägga på reverb i måttliga mängder, komprimera sången och trummorna.

Jobba på!!!

Nian

Jobba på med stavningen!

& interkommationen.

Det blir bättre, men du behöver träna mer. Snart kan du skriva en korrekt svenska!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få lite mer "luft" i inspelningen så tror jag att du kan sätta en exciter eller en spectralizer på antingen på hela paketet eller bara på sång o gitarr kanske.

Vet inte om en exciter är så bra på en mix om man vill ha mer luft en exciter skapar över och undertoner. Denna mix behöver allt annat än mer som kan gröta till det. Nåån skrev att det behövs eq:as och visst behövs det men det viktigaste är nog att balansen i mixen blir rätt. Cymbalerna är dubbelt så starka som allt annat baskaggen hörsknappt, virrveln tror jag inte det går att göra något åt.

Det dubehöver göra är att spela om allt och placera mickarna bättre det leder till att du slipper EQ:a en massa och mindre "slask" mellan mikarna.

Gitarren låter väll ok.

Basen hummm njaaa

Sången behövs eq:as ock lite kul reverb eller nått som får den att låta roligare

Prova att spela in bandet själv (för om jag inte missminner mig så var det inte du som gjorde det) sen börja med att göra en sk DryMix med bara volym och panorering sen är det bara börja ratta eq (var försiktig bätter att cutta än boosta) lägga på reverb i måttliga mängder, komprimera sången och trummorna.

Jobba på!!!

Nian

Jobba på med stavningen!

& interkommationen.

Det blir bättre, men du behöver träna mer. Snart kan du skriva en korrekt svenska!

Har du inget bättre att göra?

Jag kan skicka alla mina inlägg till dig så du kan fixa till dom innan jag lägger upp dom! Skriv in din e-mail adress så gör jag det mer än gärna.

Nian

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...