Jump to content
Annons

Masteringsmaskiner


pontah

Recommended Posts

Annons

Om du inte är otroligt rik så rekommenderar jag att du kör mjukvara.

Analoga rörkompressorer och allt detdär som man vill ha är otroligt dyrt, och du kommer att få mastra otroligt mycket innan du tjänar in inköpen (skicka iväg viktiga saker till riktiga masterings-studios istället).

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså jag ska mastrea ett par beats eftersom att samplern jag har användt har kassa interna effekter, och bara stereo ut.

trumbonisten: har inte plats för fler än ett rack, och det e dessutom mkt smidigare att bara koppla in en maskin och bara pilla på en grej.

vacum: analogt behöver det nödvändigtvis inte vara. jag har hört mkt bra om tc's digitala enheter. mjukvara eller låta andra göra det e inte av intresse.

det jag tänkte på var bara om nån hade testat tc elektronics finalizer 96k, express, behringer ultracurve, focusrite mixmaster eller nåt annat i den prisklassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna ska vara skitbra, men den kostar ju därefter (43000 kr).

SMC-2B-Perspective.jpg

Tubetech SMC 2B, helt rörbaserad multibandkompressor.

Killen ville ju ha digitala effekter.... Fast inte mjukvarubaserade.. ... hmm...och max en burk pga platsbrist.. hmmmm.. Alesis quadraverb?

Link to comment
Dela på andra sajter

quadraverb saknar dynamik processor

cmos: ja, jag har kollat in 96k, express och plus. men har svårt o få grepp om vilken som är bäst. har du testat nån av dom?

Varför måste du ha en extern burk??

Köp något processorkort istället tex UAD-1......där får du många skitbra pluggar för ändamålet!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu ändå ska köra digitalt kan starkt rekomkendera UAD-1 kortet! Finns INGET själ alls att köra med en extern digital burk....(under förutsättning att du har en dator då förstås).....

Cambridge EQ, Pultec, LA2A, Fairchild, 1176LN, kombinerat med Waves L2 och eller deras multiband, C4 eller vad den nu heter så har du precis allt du behöver och mer därtill när det kommer till mastering, för ett mer än överkomligt pris.

Har själv mastrat en hel del med dessa plugins, och känner flera som kör med detta för kommersiella produktioner, med lysande resultat....

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu ändå ska köra digitalt kan starkt rekomkendera UAD-1 kortet! Finns INGET själ alls att köra med en extern digital burk....(under förutsättning att du har en dator då förstås).....

Cambridge EQ, Pultec, LA2A, Fairchild, 1176LN, kombinerat med Waves L2 och eller deras multiband, C4 eller vad den nu heter så har du precis allt du behöver och mer därtill när det kommer till mastering, för ett mer än överkomligt pris.

Har själv mastrat en hel del med dessa plugins, och känner flera som kör med detta för kommersiella produktioner, med lysande resultat....

WORD!!

UAD-1:an e faktiskt helt överlägsen för den lilla summa pengar den kostar.

Hörde dessutom att en ny laddning pluggar är på g för den! Väntar med spänning 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Killen ville ju ha digitala effekter.... Fast inte mjukvarubaserade.. ... hmm...och max en burk pga platsbrist.. hmmmm.. Alesis quadraverb?

Nej det sade han inte.

"analogt behöver det nödvändigtvis inte vara. jag har hört mkt bra om tc's digitala enheter."

Men UAD-1 rekommenderar jag också framför TC Finalizer faktiskt, men då får du ju inte din rackenhet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök inte använda en Behringer Ultra Curve som mastringseffekt. Det som UC är bra på är realtids FFT-analys... alltså att du visuellt ser ljud som en graf över olika frekvenser. Jag använder den konstant i allt jag gör som en ren säkerhetsgrej.

Man kan köra den i equalizer mode också, men då får du inte se kurvan. Helt meningslöst enlig min mening. Den har ingen dynamik, om inte det har kommit till i den senaste versionen.

Jag förutsätter att Behringer har någon annan produkt som gör exakt vad Finalizer gör.

-Crybaby

Link to comment
Dela på andra sajter

UltraCurven är helt ok som eq också. Dock gjorde jag mig av med min när jag inte tyckte att den fyllde någon funktion längre. Det finns lika bra eller bättre eq som plugin - och det är sällan man behöver så många band, så det blir också lika bra med eq:n i min digitalmixer. När jag skaffade mina ADAM-monitorer, behövde jag liksom inte kompensera för fel i monitorerna längre... 😱

UltraDyne är en 6-bands digital kompressor från Behringer. Den fungerar också bra - och automatläget ger ett ganska bra resultat som man kan utgå från för att finjustera efteråt. Jag har kvar min - men ärligt talat vet jag inte varför, så jag kanske får loss tummarna och säljer den någon dag... 😉 Liksom med UltraCurve, så finns det likvärdiga eller bättre pluggar numera - men om man måste ha hårdvara på grund av dålig datorkapacitet, så måste man...

Link to comment
Dela på andra sajter

...med UltraCurve, så finns det likvärdiga eller bättre pluggar numera - men om man måste ha hårdvara på grund av dålig datorkapacitet, så måste man...

Att använda Ultracurve istf mjukvara är inte en fråga om bristande datorkapacitet utan om arbetsflöde. En UC är en fristående låda som kan kopplas in varsomhelst i en ljudkedja, t ex före samplingsingången på din dator/ sampler, på master out ljudet precis före högtalarna, mellan en ljudkälla och en effektbox etc.

Mycket användbart om man har externa prylar t.ex. analoga synthar som producerar frekvenser som är ohörbara men som stör sampling (Nyquist) eller äter upp loudness (< 50 Hz) etc.

Alla bastrummor och basljud måste kollas med en spektrumanalysator (om man inte vill göra en shelving highpass EQ på hela mainljudet förståss; i så fall kan man ju köpa en Finalizer eller motsv. plugg).

-Crybaby

Redigerat av crybaby
Link to comment
Dela på andra sajter

att ha en rörburk som enda masteringsburk är ju ingen hitt...vissa låtar kan ju låta väldigt märkligt då..

tc powercore har en saftig prislapp, med då finns det ju å andra sidan en mjukvaruversion av finalizer att tillgå

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mastra ett par beats? Mastra är det sista du kör vettu, innan pressning. Att komprimera och eq'a ett par beats är inte ekvivalent med att mastra.

Finalizern från TC är en tjyst burk som sagt. DBX quantum likaså, dock dyrare. Men mjukvara finns det mycket mer att hämta om du har möjlighet till det, orkade inte läsa tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...