Jump to content
Annons

Gitarrpluggar eller Pod ?


Burnie

Recommended Posts

Hej alla kloka studiotekniker!! 🙂

Vad är egentligen bäst att använda i inspelningssammanhang, gitarrpluggar typ Amplitube eller helt enkelt använda en Pod line6, vad är det för skillnad ??

tacksam för svar

Björn

Redigerat av Burnie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Björn

Jag tror det är en väldigt personlig sak om man vill ha pod eller plugg. Personligen så har jag aldrig gillar de pluggar som har funnits särskilt mycket, men digidesigns nya eleven blev jag faktiskt lite småkär i. Kändes för första gången som jag spelade genom en gitarrförstärkare när jag spelade genom pluggen. Den finns ju som gratisdemo på http://www.digidesign.com så att du kan testa den. Jag har även använt pod 2.0 på en produktion, men det var enbart för att just det ljudet jag var ute efter fann jag i podden. Det kanske inte gör dig så mycket klokare, men mitt förslag är att testa lite demoversioner av gitarrpluggar och sedan kanske få tag i en pod och få pröva på den också. Personligen så kommer jag när jag gjort andra inköp ha både eleven-pluggen samt podxt pro i min studio. Sen har jag naturligtvis en vanlig gitarrförstärkare som jag mickar upp när varken plugg eller pod räcker till. Med ordet räcker till är att jag hör ett sound i huvudet, och jag använder de verktyg jag behöver för att komma dit. dvs. ibland pod, ibland plugg, ibland gitarrförstärkare och ibland alla tre. Nu babbarl jag massor och gör dig säkert bara mer förvirrad. Mitt tips. TESTA DEMO och TESTA EN POD.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

som föregående, alla tycker olika. Både m.a.p ljudet och arbetssättet. Se följande länk för jämförelse (och blindtest) av ljud mellan riktig stärkare, pod och plugg: http://forum.midiaddict.com/viewtopic.php?...ening+challenge

Du frågar efter skillnaden. För pluggarna så finns det en del bra freeware och både native och amplitube har demos att ladda ner att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag hade tokmycket pengar att spendera så hade jag ändå valt hårdvaran.

I mitt fall en pod xt bean + floorboard (snart uppgradering till en ny x3) som är betydligt mer flexibel än en plugg.

Vox tonelab är ett annat bra alternativ eller det mycket dyrare Axe-fx.

Det som jag tycker i vissa fall låter bättre på plugg är t.ex revalver kabinetten.

Men jag har ännu inte sett en produkt som skulle få mig att byta.

Dock finns det de som har fått fina resultat med användandet av t.ex både en pod i kombination med en plugg där endast kabinettet används.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag hade tokmycket pengar att spendera så hade jag ändå valt hårdvaran.

I mitt fall en pod xt bean + floorboard (snart uppgradering till en ny x3) som är betydligt mer flexibel än en plugg.

Vox tonelab är ett annat bra alternativ eller det mycket dyrare Axe-fx.

Det som jag tycker i vissa fall låter bättre på plugg är t.ex revalver kabinetten.

Alltså det som kräver mest datorkraft. En pod använder konvolerande (eller vad det heter) beräkningar,

men i datorvärlden så uppdateras allt så fort så mjukvaran får självklart alltid ett försprång i utvecklingen.

En mjukvara kan kräma så mycket mer ur en maxad dator,

men jag har ännu inte sett en produkt som skulle få mig att byta.

Dock finns det de som har fått fina resultat med användandet av t.ex både en pod i kombination med en plugg där endast kabinettet används.

Well, såvitt jag kan höra så är det ju ingen skillnad mellan pod och pluginen. Om man använder samma patch så låter det ju identiskt. Däremot kan du ju ändra hur mycket du vill efter att du spelat in. Dessutom finns ju direct tone också, så du kan spela med rätt ljud utan latency och skicka vidare en oprocessad signal till inspelningsprogrammet, så slipper man spela genom cubase, eller nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo digidesigns eleven verkar vara bra men i mitt fall blir det att köpa en ny VOX Tonelab igen, jag bytte min mot ett UAD-1 kort men har saknat Voxen och nu är de ju även snorbilliga på Börsen så det blir inköp snart!

Link to comment
Dela på andra sajter

har lyssnat på eleven... och gjort olika tester på nätet, och använt Guitar Rig 3 för mina inspelningar...

och jag är mer och mer övertygad om att riktiga förstärkare mickade med bra micar låter bäst...

nu blir nog alla sura här... men ingen av de främsta gitarristerna använder plug ins eller pod...

the real thing, dude...

fortfarande det bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

men ingen av de främsta gitarristerna använder plug ins eller pod...

Jag säger inte emot dig på nått sätt här, men vilka gitarrister menar du som du absolut vet inte har använt en plugg eller pod på sin produktion i nått avseende? När det gäller plugg, pod eller riktig förstärkare så står jag fortfarande fast vid att det helt handlar om vilket ljud du vill ha i din produktion som avgör valet för mig iaf.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

men ingen av de främsta gitarristerna använder plug ins eller pod...

Jag säger inte emot dig på nått sätt här, men vilka gitarrister menar du som du absolut vet inte har använt en plugg eller pod på sin produktion i nått avseende? När det gäller plugg, pod eller riktig förstärkare så står jag fortfarande fast vid att det helt handlar om vilket ljud du vill ha i din produktion som avgör valet för mig iaf.

MVH

Anders

Håller till 110% med Anders. Precis som med allting annat handlar det om vilket sound du är ute efter, och hur mycket du vill kompromissa för att nå dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se följande länk för jämförelse (och blindtest) av ljud mellan riktig stärkare, pod och plugg: http://forum.midiaddict.com/viewtopic.php?...ening+challenge

Intressant, men även en smula tillrättalagt.

Gissade att A var "riktiga riggen" och PODen på B.

Satte dock pluggen som C rätt.

Vet inte om jag gör fel när jag rattar och jämför men har aldrig riktigt lyckats få det dynamikomfång och "punch" jag önskar ur effektprocessorer och pluggar jämfört med min gamla knastriga Marshallcombo. Det blir liksom platt och livlöst. Dessutom behövs återkopplingen mellan högtalare/instrument. Det närmaste jag kommit det ljud jag eftersträvar är ToneLab'en inkopplad i effektloopen på combon. Jag har provat GuitarRig2 (som jag tycker är överreklamerad) och AmplitubeDUO. Äger en Behringer V-AMP Pro samt en ToneLab. Föredrar ToneLab'en vid rena eller knappt distade ljud medan jag är lite svag för Behringerns Brit HiGain när jag vill rensa öronen 😮.

Bakrusiga söndagshälsningar från

//Gnisslet

Link to comment
Dela på andra sajter

som föregående, alla tycker olika. Både m.a.p ljudet och arbetssättet. Se följande länk för jämförelse (och blindtest) av ljud mellan riktig stärkare, pod och plugg: http://forum.midiaddict.com/viewtopic.php?...ening+challenge

Du frågar efter skillnaden. För pluggarna så finns det en del bra freeware och både native och amplitube har demos att ladda ner att testa.

Faktiskt överraskande lätt att sätta den riktiga förstärkaren. Däremot klarade jag inte att höra vilken som var Poden och vilken som var mjukvara.

Jag skulle föreslå en Vox Tonelab, låter mest likt en riktig förstärkare i mina öron. Med hårdvara slipper du latency helt om du har ett ljudkort med direct monitoring. Dessutom drar det ingen processorkraft. Å andra sidan är mjukvaran lite mer flexibel då du kan ändra ljudet i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med... det var en enormt skillnad mellan "B" och de andra ljuden.

få se...

jag tror inte Frusciante, Clapton, Dimebag Darrell, Tom Morello, Scofield, John Williams, Paco de Lucia, Yamashita, B.B. King, Robben Ford... eller någon annan... använder poden, eller guitar rig 3 eller amplitube eller vad det nu är... det var rock, pop, klassisk, jazz... vad finns det mer...

läser man deras intervjuer så ser man på ett ungefär vad de använder. vad det än är, så är det inte den sortens effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med... det var en enormt skillnad mellan "B" och de andra ljuden.

få se...

jag tror inte Frusciante, Clapton, Dimebag Darrell, Tom Morello, Scofield, John Williams, Paco de Lucia, Yamashita, B.B. King, Robben Ford... eller någon annan... använder poden, eller guitar rig 3 eller amplitube eller vad det nu är... det var rock, pop, klassisk, jazz... vad finns det mer...

läser man deras intervjuer så ser man på ett ungefär vad de använder. vad det än är, så är det inte den sortens effekter.

jag läste i en intervju att frusciante använde en pod (och diverse andra digitala prylar) till merparten av hans soloplatta "to record only water for ten days" och det förstår man när man lyssnar på skivan (även om den är riktigt bra). Gitarrljudet på hans senare soloplattor (utan pods o dyl.) är helt underbart dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Argumentet att en plugg tar processorkraft är lite tunt.

Man kan antingen frysa eller göra en nedmixning av gitarren med plugg då är det ju precis som med en Pod eller liknande men man behåller naturligtvis den oprocessade signalen om man skulle ångra sig.

Men alla grejer har sin charm och sitt ändamål... inget är mer rätt eller fel i mitt tycke utan beror på situationen och soundet man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller diverse kändsigitarristers utrustning så ska man inte ta för givet att det man läser är sant. Av någon anledning verkar det inte vara speciellt kreddigt att använda prylar som POD:en på sina inspelningar, man får liksom mer respekt om man berättar om alla vintage-prylar som används. Vad gäller gitarristerna som räknas upp, hur ska någon som inte känner dom personligen kunna ha den minsta lilla aning om vad dom verkligen använder när dom spelar in? Men jag kan tänka mig att t ex Tom Morello knappast skulle vara främmande för lite modernare lösningar.

Lyssnade bara som hastigast på det där blindtestet. Utan att gå in på ljuden i sig så tycker jag väl att dom är lite missvisande på det sättet att det inte låter som någon ordentligt produktion överhuvudtaget. Använd ljuden på en riktig inspelning! Gärna mastrad och sånt. Då tror jag antalet rätta gissningar hade sjunkit.

Kan annars hålla med om att alla typer av simuleringar kan kännas något platta, speciellt vid kompspel. Solo brukar funka bättre av någon anledning (ACBox från NI Guitarcombos med ett sjysst delay, riktigt bra!!) "Upptäckte" dock häromveckan att man kan lägga impulsfiler efter sina simuleringar, det blev riktigt bra!!! Då kan man ju köra valfri preampsimulering, mjukvara eller hårdvara, utan högtalarsimulering och sen använda någon plugg som laddar impulsfiler (jag använder "Kefir"). Prova!! Hittade även en gratisplugg nyligen som funkar bra till hårdrock i a f; http://www.bteaudio.com/software/Juicy77/Juicy77.html

Om någon vill göra ett bättre blindtest så kan ni köpa VII Gates - "Fire, walk with me" (finns på CDON) _ELLER_ ladda ner den på piratebay (jag tänker inte berätta hur man gör). På skivan använde vi:

Folkesson-moddad Marshall-topp, 1960B högtalarlåda, uppmickad

Tech21 PSA genom ett Marshall rörsteg, 1960B, uppmickad

Engl Ritchie Blackmore topp, 1960B

POD (första versionen) direkt

POD XT direkt

Yamaha DG Stomp direkt

Butcher Tommy Denander preamp direkt

Kan säga att det är rätt friskt blandat mellan dessa, eftersom skivan är inspelad på flera olika ställen vid olika tidpunkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...