Jump to content
Annons

Ny dator - Gammalt program...


Ankered

Recommended Posts

Hejhej!!

Som sagt behöver jag hjälp att optimera min nya studiodator för Logic (sista versionen som kom för PC)

Denna version funkar ju dåligt om man kör en processor med dubbla kärnor....

Som jag läst tidigare i nån tråd så skall man kunna köra logic på bara en kärna?!? Är detta möjligt? Måste man i så fall stänga av den ena kärnan och i så fall, drar man då ner prestandan för allt annat oxå??

Är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få!!

Så här ser min nya dator ut:

COMPUCASE MIDITOWER ATX, P4,USB, BLACK

COMPUCASE/HEC PSU ATX 385W PFC 24P

MSI S775 IP35 DDR2 SATA2 GLAN 8-CH ATX

INTEL CORE 2 E6550 2.33GHZ 1333/4M S775

KINGSTON 4GB (4x1GB) 667MHZ DDR2 NON-ECC CL5 DIMM

WD CAVIAR SE 320GB SATA2 7200RPM 16MB

WD CAVIAR SE 500GB SATA2 7200RPM 16MB

MSI GF7300GT PCI-E 256MB DDR2 VGA+DVI+TV

LG DVDRW 20X DL BLACK

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
..så skall man kunna köra logic på bara en kärna?!?
Du kan inte göra något annat än att köra på enbart en av kärnorna.

Logic 5 kan inte dra nytta av Dual Core. Du kommer att sitta med en dator där Logic (inkl. pluggar) inte kan gå längre än 50% av CPU-kraften.

Vad du vill göra med de andra 50% är upp till dig...

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

..så skall man kunna köra logic på bara en kärna?!?
Du kan inte göra något annat än att köra på enbart en av kärnorna.

Logic 5 kan inte dra nytta av Dual Core. Du kommer att sitta med en dator där Logic (inkl. pluggar) inte kan gå längre än 50% av CPU-kraften.

Vad du vill göra med de andra 50% är upp till dig...

Ok...

Men kör den automatiskt bara på en eller är det en inställning jag måste göra??

Link to comment
Dela på andra sajter

..så skall man kunna köra logic på bara en kärna?!?
Du kan inte göra något annat än att köra på enbart en av kärnorna.

Logic 5 kan inte dra nytta av Dual Core. Du kommer att sitta med en dator där Logic (inkl. pluggar) inte kan gå längre än 50% av CPU-kraften.

Vad du vill göra med de andra 50% är upp till dig...

hm. men tror du att logic längre fram kommer att utveckla en möjlighet att köra på båda kärnorna??

mvh

svante

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
..så skall man kunna köra logic på bara en kärna?!?
Du kan inte göra något annat än att köra på enbart en av kärnorna.

Logic 5 kan inte dra nytta av Dual Core. Du kommer att sitta med en dator där Logic (inkl. pluggar) inte kan gå längre än 50% av CPU-kraften.

Vad du vill göra med de andra 50% är upp till dig...

hm. men tror du att logic längre fram kommer att utveckla en möjlighet att köra på båda kärnorna??

mvh

svante

Logic har haft stöd för multiprocessorer och dualcore länge.

Logic 5 som diskuteras är en gammal produkt som är end of life. Den supportas inte längre.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

..så skall man kunna köra logic på bara en kärna?!?
Du kan inte göra något annat än att köra på enbart en av kärnorna.

Logic 5 kan inte dra nytta av Dual Core. Du kommer att sitta med en dator där Logic (inkl. pluggar) inte kan gå längre än 50% av CPU-kraften.

Vad du vill göra med de andra 50% är upp till dig...

hm. men tror du att logic längre fram kommer att utveckla en möjlighet att köra på båda kärnorna??

mvh

svante

Logic har haft stöd för multiprocessorer och dualcore länge.

Logic 5 som diskuteras är en gammal produkt som är end of life. Den supportas inte längre.

Dessutom köpte Apple upp Logic för några år sedan - och lade därmed ner all vidare utveckling av PC-versionen, så chansen att det kommer en ny PC-version är lika med noll. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

hm. men tror du att logic längre fram kommer att utveckla en möjlighet att köra på båda kärnorna??
Logic för PC försvann 2002 när Apple tog över, så det kommer inte hända något alls med PC-Logic i framtiden.

Den "riktiga" Logic (nuvarande Mac-versioner) kör redan för fullt om du så har Dual Core eller 2 st Quad Core...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Linus redan sagt är Logic 5 mest sannolikt inte skrivet för att hantera fler än en processorkärna. Det enda man kan göra för att påverka hastigheten i Logic 5 är alltså att välja en processor som är så snabb som möjligt. Vill man nyttja fler än en kärna/processorer får man vackert uppgradera sitt Logic 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
..så skall man kunna köra logic på bara en kärna?!?
Du kan inte göra något annat än att köra på enbart en av kärnorna.

Logic 5 kan inte dra nytta av Dual Core. Du kommer att sitta med en dator där Logic (inkl. pluggar) inte kan gå längre än 50% av CPU-kraften.

Vad du vill göra med de andra 50% är upp till dig...

hm. men tror du att logic längre fram kommer att utveckla en möjlighet att köra på båda kärnorna??

mvh

svante

Logic har haft stöd för multiprocessorer och dualcore länge.

Logic 5 som diskuteras är en gammal produkt som är end of life. Den supportas inte längre.

Dessutom köpte Apple upp Logic för några år sedan - och lade därmed ner all vidare utveckling av PC-versionen, så chansen att det kommer en ny PC-version är lika med noll. 🙁

Å andra sidan så borde verktygen vara viktigare än operativsystemen.

Så då köper man en snygg mac istället 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom köpte Apple upp Logic för några år sedan - och lade därmed ner all vidare utveckling av PC-versionen, så chansen att det kommer en ny PC-version är lika med noll. 🙁

Å andra sidan så borde verktygen vara viktigare än operativsystemen.

Så då köper man en snygg mac istället 🙁

...eller så gör man en crossgrade till ett program som fungerar på den plattform man trivs med - och behåller sin än mycket snyggare PC... 🙁

Nåja - skämt åsido. Det handlade ju om att det redan fanns en ny dator - så plattformsfrågan är troligen irrelevant i denna tråden...

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Som jag läst tidigare i nån tråd så skall man kunna köra logic på bara en kärna?!? Är detta möjligt? Måste man i så fall stänga av den ena kärnan och i så fall, drar man då ner prestandan för allt annat oxå??

[...]

Som Linus redan sagt är Logic 5 mest sannolikt inte skrivet för att hantera fler än en processorkärna. Det enda man kan göra för att påverka hastigheten i Logic 5 är alltså att välja en processor som är så snabb som möjligt. Vill man nyttja fler än en kärna/processorer får man vackert uppgradera sitt Logic 🙁

Ett förtydligande då. Alla mjukvaror som är optimerade för två kärnor kommer att använda två kärnor får man anta. Det betyder alltså att Logic 5 som bara kan använda en kärna delar den enda kärnan med resten av programen om de nu använder samma kärna. Du kan inte vad jag vet välja vilken kärna som kör vad i Windows eller på något sätt påverka hur mjukvara använder olika kärnor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows och Logic hanterar det där automatiskt.

...fast det är inte helt säkert att det fungerar så automagiskt när det är ett gammalt program... 🙁

När de första Hyperthreading-processorerna (instegsporten som så småningom ledde till de nuvarande 2- och 4-kärniga) kom, så behövde man på vissa maskiner stänga av Hyperthreading i BIOS för att det skulle fungera felfritt med Cubase - och med vissa maskiner räckte det att stänga av Multi-CPU funktionen i Cubaseinställningarna. Misstänker att det kan vara likadant med gamla Logicversioner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Emagic Logic 5 för PC fixar som sagt bara en enkärnig processor och dessvärre bara 1 gig minne det blir en del konstiga fel om du kör med mer än 1 gig minne i datorn. Tro mig jag har trixat och försökt utifrån diverse tips jag hittat på nätet att optimera för mer än 1 gig utan nån framgång flerkärniga processorer är bara att lägga ner dessvärre. Leta efter mina inlägg i Logic delen både här och på Kontrollrummet.com så hittar du dom tipsen ink. en del annat matnyttigt som jag fiskat fram för den gamla trotjänaren Emagic Logic. Summa sumarum för min del blev en Mac Mini som är den billigaste Macen i dagsläget och det ångrar jag inte en sekund faktiskt trots att jag var en ståndaktig Mac motståndare 🙁 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Windows och Logic hanterar det där automatiskt.

...fast det är inte helt säkert att det fungerar så automagiskt när det är ett gammalt program... 🙁

När de första Hyperthreading-processorerna (instegsporten som så småningom ledde till de nuvarande 2- och 4-kärniga) kom, så behövde man på vissa maskiner stänga av Hyperthreading i BIOS för att det skulle fungera felfritt med Cubase - och med vissa maskiner räckte det att stänga av Multi-CPU funktionen i Cubaseinställningarna. Misstänker att det kan vara likadant med gamla Logicversioner...

Nope jag tror det kommer att funka bra. Hyperthreading är inte samma sak som flera cores.

Dessutom man kan dessutom i "taskManagern" bestämma "set affinity" dvs vilken core programmet skall gå på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows och Logic hanterar det där automatiskt.

...fast det är inte helt säkert att det fungerar så automagiskt när det är ett gammalt program... 🙁

När de första Hyperthreading-processorerna (instegsporten som så småningom ledde till de nuvarande 2- och 4-kärniga) kom, så behövde man på vissa maskiner stänga av Hyperthreading i BIOS för att det skulle fungera felfritt med Cubase - och med vissa maskiner räckte det att stänga av Multi-CPU funktionen i Cubaseinställningarna. Misstänker att det kan vara likadant med gamla Logicversioner...

Nope jag tror det kommer att funka bra. Hyperthreading är inte samma sak som flera cores.

Dessutom man kan dessutom i "taskManagern" bestämma "set affinity" dvs vilken core programmet skall gå på.

Nej, det fungerar kanske annorlunda då. det har jag faktiskt inte riktig koll på. Vi får hålla tummarna, helt enkelt. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Oavsett om det går att bestämma Oset vilken kärna som Logic 5 (för det går inte i Logic 5) ska använda så får man ändå ett ganska handikappat program och har man sen oxå mer än 1 gig i minnet så blir det ännu mer strul dessvärre.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...