Jump to content
Annons

Varför får jag inget ljud?


illerrre

Recommended Posts

Har ljudkortet Edirol M-16DX och micen adk51-s, och får inget ljud. Drivrutiner är installerade och så. Går jag inte på kontrollpanelen, ljud och talenheter så är inspelning av ljud helt grått, kan inte trycka på volym där. Skiftar jag istället till mitt ljudkort i datorn så går det utmärkt (men eftersom jag inte kan koppla mikrofonen till det så är det thumbs down)

Går jag in på volymkontrollen (start, program, tillbehöer, underhållning) så finns bara "wave", "synthesizer" och "cdspelare" med. Går jag in på arkiv och egenskaper är där inget annat än dessa 3 under uppspelning, på inspelning är det helt tomt. Bytar jag då till det andra ljudkortet igen, inne i datorn, så har jag 6 saker på inspelning bl.a. microphone, what you hear, analog mix, etc. Under uppspelning har jag hela 10 saker att välja mellan.

Någon som vet vad som är fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Går jag in på volymkontrollen (start, program, tillbehöer, underhållning) så finns bara "wave", "synthesizer" och "cdspelare" med.
Du kan inte komma åt ditt audiointerface via Windows standardmixer.

Använd Edirols mjukvara (installerades antagligen med Edirols drivrutiner).

Link to comment
Dela på andra sajter

Går jag in på volymkontrollen (start, program, tillbehöer, underhållning) så finns bara "wave", "synthesizer" och "cdspelare" med.
Du kan inte komma åt ditt audiointerface via Windows standardmixer.

Använd Edirols mjukvara (installerades antagligen med Edirols drivrutiner).

Är jag ganska säker på att det inte gjorde. Någon aning om var jag kan få tag på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du aktivierat phantom på ljudkortet?

Inte vad jag vet. Vad är phantom och var hittar jag det?

Din mic.

Är en adk 51s.

Det är en kondensator mic.

Det kräver alltså phantomanmatning.

Har ditt ljudkort det?

Alltså din mic kräver en såkallad preeamp.

En micförstärakre alltså!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Har du aktivierat phantom på ljudkortet?

Inte vad jag vet. Vad är phantom och var hittar jag det?

Din mic.

Är en adk 51s.

Det är en kondensator mic.

Det kräver alltså phantomanmatning.

Har ditt ljudkort det?

Alltså din mic kräver en såkallad preeamp.

En micförstärakre alltså!

Du har fantommatning på din Edirol.

Koppla in micken och slå sedan på +48v, dvs fantommatningen.

Din mick behöver ström för att funka.

Sedan har du väl ett program som du skall spela in på? Där måste du välja Edirol ljudkortet för att det skall funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde finnas en omkopplare som heter "Phantom power" nånstans på din mixer (inte på micken). Antingen en knapp på varje kanal som har XLR-ingång, eller och en enda nånstans bland de andra "globala" knapparna. På mitt mixerbord finns omkopplaren bredvid powerknappen på baksidan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde finnas en omkopplare som heter "Phantom power" nånstans på din mixer (inte på micken). Antingen en knapp på varje kanal som har XLR-ingång, eller och en enda nånstans bland de andra "globala" knapparna. På mitt mixerbord finns omkopplaren bredvid powerknappen på baksidan...

ah där var den! en liten jäkla knapp som dessutom lyckades gömma texten som stod under:P Tack som fan hoppas det funkar nu:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det hända nåt...

Har mitt hemmabiosystem kopplat till ljudkortet och lyckas få ljud från micken dit, men det är allt. Kan inte spela in ljudet på datorn och jag hör inget ljud i hörlurarna som även dom är kopplade till ljudkortet, argh? Måste vara nån inställning på datorn? Eller på mixern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Manualen igen...? 😊

Det kan kanske vara att du inte har aktiverat alla ingångar i Cubase (om det är Cubase du kör med...)?

Kör med sonar. Men det ska väl gå att kunna spela in på ljudinspelaren med? (inte för att jag tänkt, men det går snabbare att checka där varje gång än att öppna sonar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Manualen igen...? 😄

Det kan kanske vara att du inte har aktiverat alla ingångar i Cubase (om det är Cubase du kör med...)?

Kör med sonar. Men det ska väl gå att kunna spela in på ljudinspelaren med? (inte för att jag tänkt, men det går snabbare att checka där varje gång än att öppna sonar)

Ingen aning om det ska fungera där. Det är inte säkert, eftersom Windows förmodligen inte har koll på ljudkortets alla funktioner...

Jag skulle gå in i Sonars inställningar och aktivera ljudkortets in- och utgångar där. Det är ju i det programmet du kommer att använda ljudkortet - och då finns det ingen anledning att försöka lösa problem utanför, som dessutom kanske inte går att lösa... 😄

Någon Sonar-expert får nog guida dig var du hittar ljudkortsinställningar i det programmet. Själv kör jag med Cubase, så jag har ingen som helst koll på hur Sonar fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat ordentligt vilka olika inställningar du kan göra för själva mixern/ljudkortet? Om du inte hör nåt i lurarna så måste ju nästan problemet vara i själva ljudkortet!?

Kolla igenom inställningarna i Sonar ordentligt, det finns inte så hemskt mycket olika saker som du behöver bry dig om. -Kolla bara så att ljudkortet finns med och att rätt ut- och ingångar är med.

När man stoppar in ett nytt ljudkort så brukar Sonar själv föreslå att ljudkortet ska kollas, och efter det brukar det vara ok. Du kan själv köra igång det där testet via en av ljudinställningssidorna; tror det heter Wave-profiler, kan nog vara en bra idé.

Edit: förtydligade lite.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat ordentligt vilka olika inställningar du kan göra för själva mixern/ljudkortet? Om du inte hör nåt i lurarna så måste ju nästan problemet vara i själva ljudkortet!?

Kolla igenom inställningarna i Sonar ordentligt, det finns inte så hemskt mycket olika saker som du behöver bry dig om. -Kolla bara så att ljudkortet finns med och att rätt ut- och ingångar är med.

När man stoppar in ett nytt ljudkort så brukar Sonar själv föreslå att ljudkortet ska kollas, och efter det brukar det vara ok. Du kan själv köra igång det där testet via en av ljudinställningssidorna; tror det heter Wave-profiler, kan nog vara en bra idé.

Edit: förtydligade lite.

Har redan kört det testet. Vanligt ljud får jag i hörlurarna, men inte det jag säger i micken, det får jag bara på hemmabiosystemet.

edit: nu gick det. Hade inte kört testet med micken i innan så nu funkade det:D Tack så mycket!

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...