Jump to content
Annons

Hur många jobbar enbart i wave-formatet?


slaptap

Recommended Posts

Har insett att jag kanske är lite udda i det här sammanhanget, men nu vågar jag mig på att ställa frågan om det är fler än jag som enbart jobbar i wave, dvs med gitarrer, basar, trummor etc etc. MIDI finns inte i min studio, och syntar (både hård- och mjukvaru) är bannlysta. Är jag helt ensam i mitt ställningstagande? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MIDI finns inte i min studio, och syntar (både hård- och mjukvaru) är bannlysta.

Är det ett principiellt ställningstagande, eller har du bara inte satt dig in i tekniken? Det finns oerhört välgjorda samplingsbibliotek och VSTi:s som ju kan spelas och manipuleras via MIDI. Du går miste om mycket godsaker och det begränsar dig nog en del (vilket iofs inte alltid behöver vara negativt).

Det är klart att det vore trevligare om man hade tillgång till ett mäktigt trumset i en akustiskt miljö som gjorde det rättvisa. Och dessutom mickar och övrig utrustning för att kunna spela in det ordentligt (för att inte tala om en supertajt trummis). Samma önskemål gäller för övrigt för bas, piano, blås och allt annat som musik kan bestå av. Tyvärr tillåter varken ekonomin eller lokalen sådana utsvävningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Du är nog inte så ensam, jobbar mycket själv med vad du kallar waves men anväder oxå midi. Oftas så sitter jag och trummisen och programmerar ett beat som han sedan följer för att få det så tajt som möjligt, sen så när resten är inspelat så brukar jag lägga på vissa instrument via midi

Link to comment
Dela på andra sajter

Har insett att jag kanske är lite udda i det här sammanhanget, men nu vågar jag mig på att ställa frågan om det är fler än jag som enbart jobbar i wave, dvs med gitarrer, basar, trummor etc etc. MIDI finns inte i min studio, och syntar (både hård- och mjukvaru) är bannlysta. Är jag helt ensam i mitt ställningstagande? 🙂

Är det inte lättare att kalla det för audio i stället för wave, så att det blir svårare att missuppfatta...? 🙂

Om du bara spelar in audio, så använder du ju datorn som en bandspelare med avancerade editeringsfunktioner - och det är ju inget fel med det - men du skulle kanske börja titta lite på hela den stora och underbara värld som öppnar sig när man börjar jobba med VSTi också.

Det är lite synd att kategoriskt utesluta så mångsidiga instrument som syntar - men det beror förstås på vilken musikstil man håller på med... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Har insett att jag kanske är lite udda i det här sammanhanget, men nu vågar jag mig på att ställa frågan om det är fler än jag som enbart jobbar i wave, dvs med gitarrer, basar, trummor etc etc. MIDI finns inte i min studio, och syntar (både hård- och mjukvaru) är bannlysta. Är jag helt ensam i mitt ställningstagande? 😲

Frågan är om du kan kalla det studio isåfall.

Det här är första gången som frågan "använder du ejay?" känns konsekvent.

KOM IGEN NU MUSICGENE!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar helt i en datorbaserad studio med mjukvara. Ända hårdvaran jag har är just dammburken (läs dator) och ett midikeyboard.

Så jag jobbar inte så mycket med live-inspelade intrument 😲

Antagligen är du inte helt ensam, men du är nog inte i den största gruppen av producenter. De flesta har nog mer och mer börjat förlita sig på olika samplingbibliotek med MIDI styrning + mjukvaru synthar och trummaskiner.

Men om du gillar att arbeta på det sätt du gör och du får bra resultat så tycker jag du ska fortsätta med det. Man ska jobba på ett sånt sätt som man själv finner njutningsbart 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om du kan kalla det studio isåfall.

Haha, jag tycker snarare att i en RIKTIG studio så jobbar man främst med wave/audio, och inte med midi.

Fast jag kan hålla med om att midi kan låta jäkligt bra om man kan det bra, vilket jag inte kan just nu. 🙂

Men för mig är inte en "studio" en dator med en synt/midi-keyboard.

Och jag saga säga att eJay inte finns i min studio. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag kan hålla med om att midi kan låta jäkligt bra om man kan det bra, vilket jag inte kan just nu. 😛

😲

Haha, ja, det kom ut lite fel, men jag hoppas att ni fattade vad jag menade ändå. 🙂

I en "riktig" studio måste det i alla fall vara någon form av inspelning, och jag tycker inte att "studios" där det endast finns midi, trackers och/eller liknande kan betraktas som studio.

I så fall skulle jag ha haft en "studio" i mitt rum sen jag var tio, och jag skulle få för mig att säga att jag hade en studio när jag satt och trackade eller lekte med midi.

Men jag antar att jag inte delar denna åsikten med många på ett forum där dess tidning består av 60%-70% midi och mjukvarusyntar. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder aldrig MIDI. Gjorde förr.

Det spelar väl för tusan ingen roll om du använder MIDI eller Audio i en "studio".

Så länge du skapar skön musik så får du kalla det för vad fan du vill för mig!

Sen är det iofs jävligt smidigt att använda sig av MIDI.

Audio rockar stenhårt!!

Kör hårt på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar för närvarande enbart med analoga synthar som styrs och triggas via CV/gate ... Inga datorer eller MIDI överhuvudtaget! 🙂 ... Jag kommer dock förmodligen börja använda datorer och MIDI framöver för att styra mina gamla klenoder men jag kommer nog ALDRIG låta datorn bli en del i själva ljudkedjan ... 🙂 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok alla, tack för er respons. Tydligen är jag inte så udda som jag trodde att jag var. Av svaren att döma så är musikskapandet tydligen väldigt individuellt, och verktygen och tillvägagångssätten väldigt skiftande. Jag tror jag befinner mig i gott sällskap. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Ok

Fårstr vad du menade nu. Det jag la märke till först var ju att du skrev att synthar & MIDI är bannlysta.

Vad du menar är alltså att du har en studio enbart för inspelning av liveinstrument?

Jag jobbar huvudsakligen med inspelning av instrument, men kompletterar med MIDIstyrda ljudkällor.

Men varför har du gjort det ställningstagandet?

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Sent inlägg, men i alla fall...

Använder oftast bara ljud. Med motivering att spelar bandet in någonting, så ska vi kunna spela upp det så gott som likadant live. Ibland leker man ju lite själv också, och då händer det att det blir lite midi.

Nu är ju inte live spelning nödvändigtvis ett hinder för midi, om man skickar ut en metronom till trummisen och kör midi instrumenten playback, men dit har vi inte kommit ännu i bandet. Har dock pratat om det lite, typ lite stråkar i bakgrunden, eller andra små detaljer man kan lägga in, men som inte kan spelas utan fler musiker.

Men jag tror att vi kör vidare som vanligt ännu så länge. Tar ju lite tid att lära sig, plus att övergör man det, så blir ljudbilden ganska grötig i vårt fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...