Jump to content
Annons

Vilken mick skall jag köpa?


Steve-o

Recommended Posts

Annons

Med tanke på rådande diskutioner om mickrofonrekomendationer (CM3 andra Line Audio Mickar etc.) så kanske man inte vågar säga någonting längre. Men kolla gärna andra länkar i ämnet och även Claes rekommendationer. Själv tycker jag att Shure SM7b är ett bra val i synnerhet för sång kanske inte lika bra på ackegura dock och den kostar ju nästan 4 tusen. Men en bra mick är det.

CM3 är mycket bra till det mesta och ett par är betydligt billigare än 3000. Tycker även att dom fungerar bra på sång även om styrkan ligger i att micka ak och blås för min del. Trumöverhäng och dylikt sysslar jag överhuvudtaget inte med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att åter igen bli påhoppad under den pågående förföljelsekampanjen mot mig, så nämner jag att du gärna kan hämta smakprov på olika micar från min testsite och jämföra själv. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående ADK.

Har inte använt dom själv men jag har hört att ADK S7 och A6 ska vara riktigt bra. Där S7 är avsed för starka ljudkällor och A6 akustiska instrument sång och liknande. Vad jag förstår är det utvecklade ur Hamburg och Vienna som ju också var bra mikrofoner.

Men som sagt jag har inte använt dom själv så jag ska inte svära på det. Skulle dock kolla upp dom om jag var du.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej hej!

Skall nu investera in en ny sångmic. Har idag en TSM MT-87.

Vilken rekommenderar ni? Max 3000:-

Endast till mansröster + lite ak.gitarr.

Steffe

Vafan..... Jag köpte en MXL 990 till min nybörjarstudio.....Fantastisk mic till det priset, 995:-

Låter ( i mina öron) skitbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Skall nu investera in en ny sångmic. Har idag en TSM MT-87.

Vilken rekommenderar ni? Max 3000:-

Endast till mansröster + lite ak.gitarr.

Steffe

Vafan..... Jag köpte en MXL 990 till min nybörjarstudio.....Fantastisk mic till det priset, 995:-

Låter ( i mina öron) skitbra!

Där kan jag tyvärr inte hålla med dig. Tycker att mxl:ans botten är luddig och diskanten "jobbigt" kripsig och essig. Visst fungerar den bra i nybörjarsammanhang, men jag skulle knappast rekommendera den fram exempelvis studio prjects B1:a tex, som bara kostarar några hundralappar mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Skall nu investera in en ny sångmic. Har idag en TSM MT-87.

Vilken rekommenderar ni? Max 3000:-

Endast till mansröster + lite ak.gitarr.

Steffe

Vafan..... Jag köpte en MXL 990 till min nybörjarstudio.....Fantastisk mic till det priset, 995:-

Låter ( i mina öron) skitbra!

Där kan jag tyvärr inte hålla med dig. Tycker att mxl:ans botten är luddig och diskanten "jobbigt" kripsig och essig. Visst fungerar den bra i nybörjarsammanhang, men jag skulle knappast rekommendera den framför exempelvis studio prjects B1:a tex, som bara kostarar några hundralappar mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...