Jump to content
Annons

Finansiering av musikinstrument


Liquid_6

Recommended Posts

Japp,nu har jag bestämt för att köpa en virus ti och undrar om det är nån som har bra tips på bra ställen med bra avbetalningsmöjligheter?jag vet ju om jam och musikbörsen men undrar om det finns fler ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Japp,nu har jag bestämt för att köpa en virus ti och undrar om det är nån som har bra tips på bra ställen med bra avbetalningsmöjligheter?jag vet ju om jam och musikbörsen men undrar om det finns fler ställen.

4Sound kör räntefritt i upp till 24 månader har jag för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut bästa för mig vore att kunna dela upp det på typ 60 månader eller nåt tror jag.Men det kanske blir svårt?

Kontakta din bank och hör med dom vad det skulle kosta att ta ett vanligt banklån. Även om GE Money Bank och liknande ställen har räntefria avbetalningar så brukar det alltid tillkomma olika typer av avgifter (uppläggningsavgift, fakteringsavgift osv) som ibland kan bli mer än vad räntekostnaden blir på ett banklån.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag bad om ett banklån för min Nord Elektro så rekommenderade dom mig att skaffa kredit på mitt kortkonto istället, mycket fördelaktigare med ränta o så menade dom. Man får väl ha upp till 10% av sin årsinkomst som kredit(föreningssparbanken år 2004) under förutsättning att man har fast jobb/inkomst. Avbetalningen är väl 5% av den utnyttjade krediten per månad. Det där med 60 månader faller ju iofs bort här men o andra sidan kan du ju låta avbetalningen ske varje månad och sen ta ut samma belopp dan efter, dock kanske inte så fördelaktigt räntemässigt.

Det kan ju va bra o ha kredit om du e pank o sladden till Virusen gått sönder eller du råkar va på krogen utan pengar 🙂 (vilket hänt mig ett antal ggr)

Nåja, ett alternativ.

Lycka till, klart du skall ha en Virus. Skulle jag me ha om inte min kredit varit i ett allt jämt ständigt utnyttjande...

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det allra allra superbästaste hade varit om du kunde spara ihop till den.

Typ snåla som fan och lägga undan så mycket som möjligt i några månader.

Det är det absolut mest fördelaktiga. Inga räntor, inga skulder, ingen ångest! 😉

Men om du inte har möjlighet till det så instämmer jag med bakke.

Kontakta din bank och kolla upp möjligheten till ett helt vanligt lån.

De kommer, som Steffe sade, att försöka få dig att ta en kortkredit. (Det är där de tjänar riktigt mycket på räntan).

Ta gärna kortkrediten, den är en bra panikbuffert men försök få ett helt vanligt banklån till synthinköpet.

Det ger dig den allra bästa räntan och villkoren.

Hoppas det går bra!

Edit: stavfel.

Redigerat av dominion
Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller med celsius. 4sound köpte jag min på med 24 månaders räntefri avbetalning. ska du ha på 60 månader kommer det kosta mer än det smakar pga räntan som tillkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Räntefria" avbetalningar kan vara bra på större belopp, eftersom dom inte tar någon hänsyn till beloppets storlek. De har sina fasta avgifter (vanligtvis en uppläggningsavgift och en aviavgift, d v s en avgift för varje inbetalning). Så, ju större belopp man lånar, dessto lägre blir den effektiva räntan.

Om banken så ivrigt förespråkar någon speciell lösning (i det här fallet kreditkort) så skulle jag blivit fundersam. Har du klarat dig utan en massa krediter tidigare så är det ingen livsstil att försöka skaffa sig; Det är _alltid_ dyrare att låna pengar än att inte göra det. Även om det är praktiskt ibland. Men banken tjänar såklart mer pengar ju mer du lånar. Annars har väl de flesta banker hyfsat förmånliga lån på lägre summor. Nordea har t ex något dom kallar startlån, där man även som t ex student kan låna 50 000 till ca 5.5% ränta. Men läs alltid noga igenom alla avtal, och begär gärna att få en avbetalningsplan där varje inbetalning finns specificerad, så att du enkelt kan räkna ut exakt hur mycket du betalar.

Annars är jag personligen tveksam till att köpa just elektronik på såpass långtid. Undrar t ex hur många som fortfarande har flera år kvar på sina monster till bildrörs-TV? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för synpunkter och så vidare 😛 .Jag är sämst på att spara pengar så avbetalning är nåt jag bestämt mig för,jag ska börja lira synt i ett band inom kort ochså och har inte möjligheten att spara känner jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att alla de stora musikkedjorna har ganska så jämförbara avbetalningsvillkor. Har köpt grejer från både JAM och 4Sound på avbetalning och det är precis som folk skrivit ovan en startavgift och sedan en aviavgift som tillkommer. Så kolla vad den "effektiva räntan" blir på ditt belopp och jämför med vad din bank har att erbjuda för ett lån.

Och så måste jag vara tråkig och instämma i att det är lite dumt att köpa elektronik på så långa lånetider som 60 månader... -Innan lånet är avbetalt kommer din Virus att ha tappat så mycket i värde att det är troligt att du sitter med större skuld kvar på lånet än vad synthen är värd... 😳

Så ta dig en funderare på om du verkligen behöver ha så lång tid på det. Spara ihop lite först och ta resten på avbetalning kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att alla de stora musikkedjorna har ganska så jämförbara avbetalningsvillkor. Har köpt grejer från både JAM och 4Sound på avbetalning och det är precis som folk skrivit ovan en startavgift och sedan en aviavgift som tillkommer. Så kolla vad den "effektiva räntan" blir på ditt belopp och jämför med vad din bank har att erbjuda för ett lån.

Och så måste jag vara tråkig och instämma i att det är lite dumt att köpa elektronik på så långa lånetider som 60 månader... -Innan lånet är avbetalt kommer din Virus att ha tappat så mycket i värde att det är troligt att du sitter med större skuld kvar på lånet än vad synthen är värd... 🙂

Så ta dig en funderare på om du verkligen behöver ha så lång tid på det. Spara ihop lite först och ta resten på avbetalning kanske?

Hör vad du säger.Men att den kommer bli mindre värd spelar som ingen roll då jag aldrig kommer sälja den iaf förmodligen.Den musikaliska betydelsen för mig att investera i den är så pass stor.Har ju aldrig ägt en riktigt nice hårdvarusynt så nu jälar asså!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare tråkråd; Vänta lite mer syntköpet tills du känner om bandet är ordentligt seriöst eller så? Under tiden kan du ju släpa med datorn och ett midi-klaviatur eller liknandet? Eller köp någon billig hyfsad synt, t ex Yamaha CS1 eller CS2, borde gå att få för max en tusenlapp?

Såg för övrigt idag att Samsung räknar med att släppa sina första stora OLED-tv:ar inom ett par-tre år. Tydligen _helt_ överlägsna plasma och lcd i både ljusstyrka och skärpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare tråkråd; Vänta lite mer syntköpet tills du känner om bandet är ordentligt seriöst eller så? Under tiden kan du ju släpa med datorn och ett midi-klaviatur eller liknandet? Eller köp någon billig hyfsad synt, t ex Yamaha CS1 eller CS2, borde gå att få för max en tusenlapp?

Såg för övrigt idag att Samsung räknar med att släppa sina första stora OLED-tv:ar inom ett par-tre år. Tydligen _helt_ överlägsna plasma och lcd i både ljusstyrka och skärpa.

Mjukvarusyntar har jag redan,Och skillnaden på dom och access virusen (för mig)är rätt enorm.Jag kommer börja spela med ett band som kommer dra på turne efter nya plattan är inspelad så mjukvara på scenen känns lite konfust för tillfället.Jag får bita i det sura äpplet i ett par år för jag är trött på att vänta nu :rolleyes:Vad jag egentligen ville ha tips om var ju om det fanns fler alternativ till musikaffärer än dom nämnda men tack för tipsen i vilket fall somhelst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju oftast (har faktiskt aldrig hört om någon alls) inte musikaffärerna (eller andra affärer med avbetalning) själva som står för själva finansieringen, utan dom säljer bara en tjänst åt en bank. Musikbörsen körde via GE förut t ex. Se till att läsa vilkoren noga bara. En del har paragrafer, väldigt finstilta såklart, som går ut på att om man råkar missa någon avbetalning med en dag eller så, så görs villkoren om helt och hållet, till ett för kunden mycket ofördelaktigt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju oftast (har faktiskt aldrig hört om någon alls) inte musikaffärerna (eller andra affärer med avbetalning) själva som står för själva finansieringen, utan dom säljer bara en tjänst åt en bank. Musikbörsen körde via GE förut t ex. Se till att läsa vilkoren noga bara. En del har paragrafer, väldigt finstilta såklart, som går ut på att om man råkar missa någon avbetalning med en dag eller så, så görs villkoren om helt och hållet, till ett för kunden mycket ofördelaktigt sätt.

Jag undrar om det inte är så att dom tjänar extra på att kunden väljer avbetalning genom "deras" bank. Tycker jag har märkt tendenser på det då vissa affärer propsar på att man ska välja deras avbetalning istället för att ta ett vanligt banklån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förekommer säkert. Kommer ej ihåg hur det var i sportaffären där jag jobbade i några år (sålda framför allt en del cyklar på avbetalning). Men något fick nog företaget. Kommer i a f ihåg att representanten för Handelsbanken tyckte att vi skulle försöka övertala folk att ta saker på avbetalning även om dom inte tänkt det från början utan ville betala rätt av. Det gjorde aldrig jag, ska tilläggas. Ärlighet varar längst ni vet... Försökte till och med tipsa folk om att det kanske fanns andra mer fördelaktiga sätt att låna pengar än via "räntefria" lån. Speciellt då på mindre summor. Men procent, effektiv ränta och liknande verkar vara väldigt diffusa begrepp för många.

Hursomhelst, man kan var väldigt säker på att bankerna tjänar gott om pengar på lånen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...