Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, ny här i forumet.

Har läst ganska mycket nu och hittat det mesta jag undrat över, men något jag undrar nu efter att ha spelat in lite små låtar med mitt UA-4fx ljudkort är följande.

Jag vill kunna spela in flera instrument samtidigt, exempelvis trummor (el trummer som jag kopplar till midi) och gitarr som jag också kör direkt in i ljudkortet bara för att ha något att gå efter när jag tillslut ska dubba gitarrspåret ett par ggr med uppmickad gitarrförstärkare.

Men jag vill också kunna koppla in flera mickar samtidigt, som i ett mixerbord så att jag kan använda olika mickar och liknande för att kunna få signaler från olika håll i rummet osv.

Men vad är det jag ska satsa på nu då egentligen, vet att det finns judkort som har just flera ingångar men nu när jag redan har ett, finns det något annat alternativ? Kan man koppla in någon form av mixerbord i ljudkortet och styra allt därifrån eller är jag helt ute och cycklar då?

Och det här med effekter som t.ex kompressor och liknande saker, hur kopplar jag in de egentligen om jag nu kommer att behöva det, tänker inte på programvaror nu utan någon DBX variant kanske för att ta ett exempel. Kopplar jag in det i datorn eller i ljudkortet, aldrig riktigt fattat den typen av effekterna än. Men förklara gärna, är väldigt ny på sånt här.

Annons
Mollin (oregistrerad)
Postat
Kan man koppla in någon form av mixerbord i ljudkortet och styra allt därifrån eller är jag helt ute och cycklar då?

Självklart kan du det! 😮

Postat (redigerat)

Mixerbordet kommer ju inte ge dig fler kanaler in än vad ditt ljudkort har. Om du behöver 16 separata kanaler in i datorn så behöver du ett ljudkort med 16 ingångar. Ingångarna kan vara i form av analoga, Adat eller s/pdif. Sedan behöver du ju pre-amps också, men det vet du nog redan. När det gäller att koppla en extern hårdvara så finns det tre sätt som jag vet om iaf. Nummer ett är att koppla via s/pdif som är digital överföring av två kanaler, utvecklat av Sony om jag inte minns fel. Nummer två är att koppla via analoga utgångar på ljudkortet. Om du har många externa burkar så kan en patchbay göra det lite enklare för dig. Nummer tre är via Adat som kan skicka 8 kanaler samtidigt digitalt.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Okej nej det är ju så sant så. Men om jag nu skaffar mig ett ljudkort med t.ex 4 ingångar, för mer kommer jag nog inte behöva och de ligger ju ändå på en hyfsad prisklass också.

Så ska jag fixa pre-amp också, vilken typ av pre-amp finns för hyfsade billigt priser då och jag är inte så haj på pre-amps heller tyvär, hur ska jag koppla in den, i ljudkortet? Exakt vad gör en pre-amp, aldrig sysslat med sånt riktigt, eller aldrig tänkt på det. Får be om ursäkt för så knäppa frågor, men jag lär mig fort, bara det att jag inte kan så mycket än 😮 hehe

Postat

En Pre-amp försärker micksignalen kan man säga kort och gott. Sedan finns det ju en uppsjö av olika märken och priser på dessa. Hur mycket har du tänkt att lägga ut på preampen? Sedan finns det ju ljudkort med redan inbyggda pre-amps. Om du har ett ljudkort med 4 analoga ingångar och ingen pre-amp i så behöver du då en extern. Denn kopplar du med analog signal ut från pre-amp in analogt i ljudkortet. MEn säg lite mer om vilken prisklass du kan tänka dig, och sedan vet jag att Claes här på forumet är riktigt haj på många av dessa saker så du får valuta för pengarna.

MVH

Anders

Postat
En Pre-amp försärker micksignalen kan man säga kort och gott.

ÄR det fantommatning man pratar om gällande "förstärkande av miksignalen"? Är också dålig på sånt här 😛 En del vanlga mikar behöver ju inte det medan tex. kondensatormikar behöver extra strömförsörning i form av fantommatning. Eller är jag fel ute? 😳

/Memphis

Postat (redigerat)

ÄR det fantommatning man pratar om gällande "förstärkande av miksignalen"? Är också dålig på sånt här 😛 En del vanlga mikar behöver ju inte det medan tex. kondensatormikar behöver extra strömförsörning i form av fantommatning. Eller är jag fel ute? 😳

/Memphis

Nej, "förstärkande av miksignalen" är inte samma sak som fantommatning men det brukar oftast finnas fantommatning på mickpreamps.

Vill du ha ett bra ljudkort som har både mickpreamp och fantommatning så kolla på ljudkorten från Presonus.

EDIT: Såg nu att du har skrivit att du redan har ett ljudkort så det kanske inte är aktuellt att köpa nytt ljudkort! =)

Redigerat av bakke
Postat (redigerat)

/Memphis

NEj, pre-amp är en förstärkare kan man nog säga på ett enkelt sätt. Sedan har du något man kallar för AD/DA konveterare. Det omvandlar den analoga signalen till en digital signal och tvärtom.Jag är inte helt inne på de riktigt tekniska bitarna. Men dynamiska mikrofoner behöver ingen fantommatning, men du behöver ändå en pre-amp som förstärker dess signal. Medan en kondensatormikrofon behöver fantommatning också. Bandmikrofoner behöver oftast ingen fantommatning, förutom sontronics sigma som jag vet är ett undantag. Kondensatormikrofoner kommer ibland med en separat nätdel och då ger den ström till mikrofonem och då behöver/skall du inte fantommatning på din pre-amp.

Mer tekniskt förklarat lämnar jag till någon annan.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
En Pre-amp försärker micksignalen kan man säga kort och gott. Sedan finns det ju en uppsjö av olika märken och priser på dessa. Hur mycket har du tänkt att lägga ut på preampen? Sedan finns det ju ljudkort med redan inbyggda pre-amps. Om du har ett ljudkort med 4 analoga ingångar och ingen pre-amp i så behöver du då en extern. Denn kopplar du med analog signal ut från pre-amp in analogt i ljudkortet. MEn säg lite mer om vilken prisklass du kan tänka dig, och sedan vet jag att Claes här på forumet är riktigt haj på många av dessa saker så du får valuta för pengarna.

MVH

Anders

Okej, a det verkar ju väldigt nödvändigt om man säger så, jag skulle väl kunna tänka mig lägga ut en 2-3 tusen på en pre-amp om det finns några bra där emellan, eftersom jag gärna skulle spara nån slant till kompressorn och kanske något slags eq.

Jag jag har ett ljudkort, som jag skrev förut, men den har ju som sagt bara 1 ingång för XLR, Midi, Tele. Men kan ju inte få in flera kanaler till datan och det kommer jag behöva för mina framtida inspelningar.

Men om jag nu har dessa grejer sen, låt oss säga ljudkort med 4 ingångar, kompressor, pre-amp. Är det något mer jag kommer behöva för att få in ljud från allt och hur ska jag koppla allt?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag vet inte vad du tänkt använda kompressorn till?

Det enklaste är att ta ett ljudkort med 4 mickpreampar eller fler och bara spela in direkt utan mixer eller kompressor.

Då blir det enkelt, en mick en ingång... 😳

Mixer och kompressor har du i ditt inspelningsprogram så det är ingen större finess med att köpa en extern kompressor eller mixer egentligen.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Det är svårt att hitta ljudkort med just fyra pre-amps. Vanligen är det två eller så kommer man upp i åtta. Men då du har kompressor och EQ i ditt DAW så kanske du kan lägga lite mer pengar på ditt ljudkort och då kanske ett Focusrite Saffire Pro 10 i/o skulle kunna vara nått. Kostar 4995 kronor på jam. Och med det så är det bara att tuta och köra sedan.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Det är svårt att hitta ljudkort med just fyra pre-amps. Vanligen är det två eller så kommer man upp i åtta. Men då du har kompressor och EQ i ditt DAW så kanske du kan lägga lite mer pengar på ditt ljudkort och då kanske ett Focusrite Saffire Pro 10 i/o skulle kunna vara nått. Kostar 4995 kronor på jam. Och med det så är det bara att tuta och köra sedan.

MVH

Anders

Det verkar som en utmärkt idé, verkar vara riktigt bra pris för en hel del. Men de är alltså plug in program man får med, med kompressorn och allt? Är kompressorn bra där. Jag har hört litegran om att T racks är ett riktigt bra plug in att lägga limitern från den i masterns send effekt för att få hela totala inspelningen att bli lite starkare i volymen. Men det kanske inte hör till ämnet men jag undrar lite om det är någon idé att ha t racks då?

Postat

MVH

Anders

Det verkar som en utmärkt idé, verkar vara riktigt bra pris för en hel del. Men de är alltså plug in program man får med, med kompressorn och allt? Är kompressorn bra där. Jag har hört litegran om att T racks är ett riktigt bra plug in att lägga limitern från den i masterns send effekt för att få hela totala inspelningen att bli lite starkare i volymen. Men det kanske inte hör till ämnet men jag undrar lite om det är någon idé att ha t racks då?

Jag har själv inte använt denna, men om du går till en musikaffär så kan ju dom berätta mer detaljerat exakt vad det är du får med. Men om jag fattat rätt så får du med kompressor, eq, reverb och lite annat. När det gäller t-racks så vet jag faktiskt inte hur deras masteringverktyg är då jag själv inte har mer än deras eq som följde med när jag köpte mitt ljudkort. Men hör med jam eller nått annat ställe som säljer focusrite så kan de svara på alla dina frågor, och kanske även ge en liten demonstration om de är snälla 😳

MVH

Anders

Postat

MVH

Anders

Jag har själv inte använt denna, men om du går till en musikaffär så kan ju dom berätta mer detaljerat exakt vad det är du får med. Men om jag fattat rätt så får du med kompressor, eq, reverb och lite annat. När det gäller t-racks så vet jag faktiskt inte hur deras masteringverktyg är då jag själv inte har mer än deras eq som följde med när jag köpte mitt ljudkort. Men hör med jam eller nått annat ställe som säljer focusrite så kan de svara på alla dina frågor, och kanske även ge en liten demonstration om de är snälla 😳

MVH

Anders

Okej tack så mycket för hjälpen iaf, har åtminstonde lite mer känsla för vad som ska köpas nu ☺️

MVH

Thomas

Postat

MVH

Anders

MVH

Anders

Okej tack så mycket för hjälpen iaf, har åtminstonde lite mer känsla för vad som ska köpas nu ☺️

MVH

Thomas

Låter som du tänker vara hysaft seriös med din setup. Jag rekomenderar att du läser en bok om ämnet ljudteknik, om du vill få bättre koll. Ett tips är ljudteknik för dummies som är lite gammalmodig i upplägget men väldigt grundläggande. Ett annat alternativ är Ljudteknikes ABC.

Postat

MVH

Anders

MVH

Anders

MVH

Thomas

Låter som du tänker vara hysaft seriös med din setup. Jag rekomenderar att du läser en bok om ämnet ljudteknik, om du vill få bättre koll. Ett tips är ljudteknik för dummies som är lite gammalmodig i upplägget men väldigt grundläggande. Ett annat alternativ är Ljudteknikes ABC.

Jo jag kommer att fixa några böcker, tack för exemplerna

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.