Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

när man triggar t.ex bfd eller EZdrummer via drumagog, blir tajmingen inte perfekt. Nån millisekund hit och dit hela tiden, och det stora problemet är ju att fördröjningen inte är konstant utan ibland före och ibland efter. Det är inte hörbart visst, MEN det förändrar märkbart attacken i transientet, och då går man ju miste om hela poängen med att stödja upp med samples.

Så, jag tänkte en grej som skulle kunna rädda, om man gör hitpoints i originalspåret och sedan tillämpar det på ett annat. kan inte tänka mej att det ens är möjligt men om det gick vore det ju helt galet bra.

efterlyser proffs nu!

Edited by mietek
Annons
Posted
när man triggar t.ex bfd eller EZdrummer via drumagog, blir tajmingen inte perfekt. Nån millisekund hit och dit hela tiden, och det stora problemet är ju att fördröjningen inte är konstant utan ibland före och ibland efter. Det är inte hörbart visst, MEN det förändrar märkbart attacken i transientet, och då går man ju miste om hela poängen med att stödja upp med samples.

Så, jag tänkte en grej som skulle kunna rädda, om man gör hitpoints i originalspåret och sedan tillämpar det på ett annat. kan inte tänka mej att det ens är möjligt men om det gick vore det ju helt galet bra.

efterlyser proffs nu!

Vilket program använder du? I Pro Tools har du en funktion som heter tab to transients (vet inte om det stavas så) Va länge sedan jag gjorde det, men med den intryck så kan du med tabtangenten hitta dina hitpoints för att sätta ut triggen. Är lite jobb, men blir riktigt bra. kan vara nått jag missat nu då det var ett tag sedan. Själv brukar jag alltid ha en trigg på min kagge, virvel och pukor vid inspelningen.

MVH

Anders

Posted (edited)

Jag använder nuendo 3.

Anledningen att jag bryr mej så mycket är för att att trigga genom drumagog är underbart på så sätt att det sköter velocityn automatiskt, men att slagen inte är konsekventa är verkligen inte kul, det blir ju fasutsläckning och skit ibalnd t.o.m

dessutom är jag svinsur för att jag har förklarat det här felet flera gånger på drumagogs forum, och de skyller allt på att autoalign ska vara av i drumagog, och verkar ignorera att man sagt tusen gånger att man redan gjort allt de föreslagit

Edited by mietek
Posted

I nuendo har jag ingen aning om hur man gör. Så jag hoppas nån annan kan hoppas in och ge dig hjälp och att det löser sig 😱

MVH

Anders

Posted

fan detta var vädligt krångligt, kan man greja med markers kanske? går ju att göra markers för varje hitpoint, finns det liksom nåt sätt att kvantisera till markers kanske?

Posted

pllis plis pliiis, om inte detta går så kanske nån vet nåt sätt att lösa hela grejen?

vilken sorts input som helst vore najs

Posted
nåväl jag fortsätter tjata tills nåt kanske svarar.

Läste mig till att man kan göra "groove template" från hitpoints i SX, kanske funkar även i Nuendo? Först hitpoints, sedan [snabbmeny => Advanced => Create groove quantize]. Letat efter funktionen i SE3.

Posted

tack så jättemycket för svar , ska genast kolla!

frågan är dock hurvida det går att tillämpa på ett annat spår eller inte?

Posted
tack så jättemycket för svar , ska genast kolla!

frågan är dock hurvida det går att tillämpa på ett annat spår eller inte?

har fattat det som att det är just det som är tanken. Dvs att från hitpoints från ett audiospår skapa en kvantiseringsmall som du sedan använder på ett midispår.

Posted (edited)

Ja! jag fick det fanimej att funka men bara ibland, märkte att det var beroende av vilken ordning man gjorde ialalfall.

Fast jag är lite besviken efter nuendo inte lyckas sätta hitpointsen exakt varje gång, specieltl på spår med läck, även om jag gejtade STENHÅRT och tom använde transient modulator. Men det gjorde det hela jävligt svårt ÄNDÅ.

trött på det nu

eller fan! midispår sa du?! läser det av velocity också?

Edited by mietek