Jump to content
Annons

Här är jag!


saverman

Recommended Posts

Jaha! Då hade man köpt sitt första nummer av tidningen. Klart nöjd! Ska gå loss på en studio nu, men står i valet mellan PC och Mac då Logic ju som bekant har slutat tillverkas till PC. Suck... Ska man börja med Cubase eller köpa Mac... Återstår att se var det slutar! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Känns som om det handlar om hur mycket pengar du vill lägga ut...PC är ju otroligt mycket billiagre än mac // raderat av admin //

Menar du verkligen allvar när du uppmanar folk att använda crackade program???

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen nu! Klart att vi alla har crackade program ligger. Men nu är det fråga om företag så det måste ju finnas licenserade program! Penga-fråga är det inte tal om, bara att se om den nya Logic-version (Pro) är så bra som dom utlovar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd, som gammal Logic-användare (samt även Cubase, SX, Ableton Live) är att du först måste fråga dig själv vad du vill göra med datorn. Olika program lämpar sig ju för att jobba med musik på olika sätt. Om du vill jobba på det sätt som Logic är bra på, då kan det vara idé att köpa Mac nästa gång du byter pc. Dessutom handlar "Mac/Logic" just nu inte inbart om själva programmet "Logic" utan även om det nya unix-baserade operativsystemet OS X som låter dig streama audio och midi på systemnivå mellan mängder av öppna program i datorn. En modern äppledator (G5) blir med andra ord som en virtuell kopplingscentral och detta gäller inte ebart vissa musikprogram (som med äldre system typ ReWire) utan du kan lika gärna koppla datorns mp3-spelare, via OSX audio core, och spela in en streaming internetradiosändning på ett track i Logic, som en vanlig ljudfil. I just det exemplet öppnar man internetradioströmmen som en plug-in på ett Logic-track. Men det här har som sagt med operativsystemet att göra och är inte bara en Logic-funktion.

OK... så vad är det då som Logic är bra på? Jo, jag skulle vilja säga att det programmets styrka är att man kan göra samma sak på många olika sätt. Med andra ord: man kan lägga upp sitt eget sätt att jobba. De kommandon som finns i menyerna är bara en bråkdel av vad som går att utföra - tittar man genom listan över möjliga "key commands" så är det bara att välja och vraka. Det är därför många som jobbar mycket framför datorn gillar Logic - de kan ha sina egna tangentbordskommndon och arbeta fort (datorn kommer inte ivägen för musiken, det flyter....) medan de som kanske bara testar Logic vid ett kort tillfälle istället kan uppfatta programmet som svårbegripligt.

Man kan jämföra det lite med Max, Reaktor och Plogue Bidule - en relativt öppen arbetsyta där ljudkanaler, virtuella instrument och effekter kan kopplas lite hur som helst till varandra. Själv liknar jag gärna Logic vid en gammldags studio: (1) multitrack-bandspelare, (2) mixerbord, (4) massor av effekter samt (5) en patchbay (kopplingscentral) där alla de andra fyra niverna kan kopplas till/från/genom varandra. Ganska kreativt med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som om det handlar om hur mycket pengar du vill lägga ut...PC är ju otroligt mycket billiagre än mac å så kan man ju cracka program till PS också  😄 så gå över till SX2 du! Det skulle jag göra

Menar du verkligen allvar när du uppmanar folk att använda crackade program???

skulle aldig komma på tanken att använda crackade program

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt oss då alla lära av det. Däremot tycker jag på sätt och vis att det kan vara ett bra sätt att få prova sig fram innan man köper, som ett obegränsat demo. Jag kör bara licenserat, då bolagen ska ha pengar för vad dom gör!

Eftersom det inte var ett välkommet ämne (självklart ska det inte vara det) så släpper vi det nu!

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i och för sig aldrig testat att göra så men jag är benägen att tro om man till exempel skulle kontaktat MI-7 (de som säljer bland annat Steinberg produkter) och frågat om man skulle kunna få testa tex SX2 innan man köper den tror jag nog att det hade gått att lösa på något sätt! (Sunesha som är medlem på detta forum arbetar där så han kan kanske svara?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...