Jump to content
Annons

Fyllig kör, hur göra?


Garberg

Recommended Posts

Ska försöka få till en fyllig kör från en stämma som jag hittills lagt reverb på, timeshiftat och dubbat till flera kanaler. Problemet är att den låter lite vass. Hur filtrerar jag för att få den mjuk och fyllig? Även andra tips på hur man får till en schysst kör tas tacksamt emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ska försöka få till en fyllig kör från en stämma som jag hittills lagt reverb på, timeshiftat och dubbat till flera kanaler. Problemet är att den låter lite vass. Hur filtrerar jag för att få den mjuk och fyllig? Även andra tips på hur man får till en schysst kör tas tacksamt emot.

Nu är jag ingen expert men delar ändå med mig av mina tankar i ämnet. Hoppas att jag träffar någorlunda "rätt" 😊

Anledningen till att du får ett vast ljud är att du just dubbat en och samma stämma (ton). Det som gör en kör unik och fyllig är variationen kring samma ton med avseende på ton, tid och styrka på tonen. Vill man ha en kör om än mer fyllig får man börja lägga över-/understämmor som passar ihop med grundtonen.

Variation kring samma ton får du antingen genom att själv "detuna" audiospåren (körstämmorna) eller använda en "choruseffekt". Nackdelen med att använda en choruseffekt är att man förr eller senare i tiden får det vassa ljudet då två choruseffekter strålar samman i samma tidpunkt. Variation kring tiden får du genom att välja när man börjar sjunga fram eller bak i tiden och beroende på vilket sequenceprogram du använder kan man göra detta på olika sätt. Ett sätt som borde fungera i alla sequenceprogram är att manuellt flytta audiospåren fram eller bakåt i tiden kring orginal-stämmman. Det sätt jag själv hade använt för att få bäst kontroll är att använda en plugg i Logic som heter "sample delay". Använd automation för att kontrollera volymen.

Vill man få en så naturlig kör som möjligt får man antingen fixa en hel hop människor som sjunger alternativt göra flera tagningar med orginalsångaren.

Hoppas att man bidrog med något matnyttigt som iallafall var någorlunda korrekt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst handlar det om hur sångaren/sångerskan sjunger. Mjuk ljud: mycket luft.

Du skriver att du dubbat, men har det sjungts in flera gånger eller har du bara fördubblat spåret och förskjutit? Vill du ha mjuka körer passar det helt klart bäst att spela in samma sak flera gånger och panorera.

Mixmässigt handlar det mest om rätt reverb. Prova ganska små rum och mycket istället för långa reverbsvansar och lyssna i mix; även om dom låter jobbigt blöta sololyssnade kommer det nog funka bättre i mix mot leaden. Beroende på hur resten låter kan du även prova med lite olika delayer. Vasshet brukar kunna eq:as ner i mellanregistret (1kHz-3.5kHz nånstans), men det är oändligt mycket bättre om sångaren sjunger så det inte sticker ut där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, stämman är KOPIERAD och timeshiftad. Tyvärr kommer jag nog inte att få tillfälle att göra ytterligare på ett tag så att det får duga med den. Kanske ska förstydliga mej lite. Stämman behöver inte låta som sång utan hellre mer som en synthmatta, typ enya. Om någon fattar vad jag menare så är niu välkomna med tips. Annars får jag tacka för all hjälp hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, stämman är KOPIERAD och timeshiftad. Tyvärr kommer jag nog inte att få tillfälle att göra ytterligare på ett tag så att det får duga med den. Kanske ska förstydliga mej lite. Stämman behöver inte låta som sång utan hellre mer som en synthmatta, typ enya. Om någon fattar vad jag menare så är niu välkomna med tips. Annars får jag tacka för all hjälp hittills.

Vill du att det ska låta Enya så räcker det inte med en körstämma. Bifoga gärna en fil på hur inspelningen låter så är det lättare att hjälpa till.

Har du inte möjlighet till fler sångpålägg så är mitt tips att du dubbar/breddar med fler stämmor med röstliknande synthpads.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, stämman är KOPIERAD och timeshiftad. Tyvärr kommer jag nog inte att få tillfälle att göra ytterligare på ett tag så att det får duga med den. Kanske ska förstydliga mej lite. Stämman behöver inte låta som sång utan hellre mer som en synthmatta, typ enya. Om någon fattar vad jag menare så är niu välkomna med tips. Annars får jag tacka för all hjälp hittills.

Kör dit en synthmatta så är väl saken biff!? Kan iofs bli problematiskt om du inte spelar klaviatur eller inte äger en synth/keyboard/piano etc... Är övertygad om att du kommer fram till en bra lösning tids nog oavsett 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyllig kör från en stämma? hmm.. mitt tips:

Använd en plugg som, förutom har en inställning där du kan pitcha även har en som heter "formant". detta finns i någon pitchplugg som finns i waves-paketet tror jag, vet inte namnet på den, typ ultrapitch lr nått sånt. Steinberg har också en plugg som heter nått sånt, typ Ultravoice, även den med möjlighet att ändra formanter. Ursäkta att jag flummar med namnen, haha.

mitt tips är då att spåret flera gånger, timeshifta samt pitchshifta och sedan ändra det magiska: "Formant" =) Ha olika formant på alla dubbar.

öh hoppas det gav nått iaf :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...