Jump to content
Annons

Tone2 Firebird


pekadan

Recommended Posts

Tips!

För de av er som inte redan känner till den här oerhört häftiga synthen, kolla in! Firebird har funnits på maknaden ganska länge redan, men släpptes nyligen i en ny '+'-version.

Tone2 Firebird

Användar-recensioner här:

Firebird @ KVR

Jag tycker själv att den här synthen är oerhört inspirerande. Den är intuitiv och lättjobbad och man rattar fort fram jättehäftiga och ovanliga ljud. Den använder en annorlunda form av ljudsyntes (Harmonic Content Morphing, HCM) som gör den till ett bra komplement till de subtraktiva-, additiva-, fm/pm-synthar och/eller samplers man ev. redan har. Dessutom är priset helt ok! Ladda hem demon och testa vetja. Jag fick otrolig mersmak själv och bara någon timme efter jag hade köpt den hade jag redan skapat en egen ganska maffig ljudbank. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köpte den för ca 1,5 år sen. Installerade och var lycklig när jag hörde ljuden(För er tranceheads) I alla fall så buggade den i lätt hälften av fallen ljud som föll bort eller så Cpu peakade den. Mailade Marcus Feil och fick genast svar(snabb support) Men allt förgäves. Är nog tone2 s mest klagande kund. Sen kommer uppdateringen Firebird+ och jag tänker va f.....n en 3hundring är det värt slipper kanske alla besvär också. Men NIX PIX. FL vägrar att hitta Firebird+ utan bara den gamla. Installerar av den gamla och i med den igen. Funka inte. Efter 652 mail ger jag upp. Köper en Lap som jag ska ha enbart till musiken. Installerar in Firebird+ Och tro det eller ej FL hittar Firebird+ 1.8. Sweeeeeet. Spelar en truddilutt på midiklaviaturet men inte en ton hörs. Brister ut i skratt. Mailar igen och som vanligt svarar Marcus Feil på en kvart. Han rekommenderar att installera om men att jag först tar bort olagliga produkter från Tone2. Vart ganska förbannad faktiskt då jag inte har en enda olaglig plugg. Mailar detta till honom(för ca 1 vecka sedan och har inte fått svar) Ska ändå prova installera om. Återkommer om hur det slutar. Hoppas jag inte avskräckt nån då Firebird när hon funkar låter dunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Installerade om på nya burken. Funkar
Va tråkigt att höra om ditt Firebird-strul. Själv har jag inte haft minsta problem, det har funkat bra från första versionen (och nyligen uppgraderade jag till +-versionen som oxå funkar klockrent)... detta i Cubase. Tydligen spelar det roll vilken host man använder och det är ju lite snopet. Schysst att Marcus Feil är aktiv i supporten, men trist och lite konstigt att han inte klarade lösa dina problem snabbt och utan tjafs.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst funkar grunkan nu. Hoppas det varar för den har dunder sjyssta ljud. När du är klar med din preset bank kanske man kan få ett smakprov 🙂

Hehe, den banken blir nog aldrig *klar* - mer en grej under ständig utveckling. När jag ska använda Firebird i ett nytt projekt (= alla projekt) försöker jag programmera fram nåt nytt passande ljud. Innan jag kommit fram till ungefär det ljud jag letade efter, har jag oftast hunnit spara 5 nya coola presets som lät för bra för att slänga. F.ö. är Firebirds orginal-presets för "mäktiga" och trance-aktiga för mig som pysslar med alternativ pop/rock, men det är hur enkelt som helst att ratta fram nya unika ljud för leads, pads och effekter. Ser fram emot att testa Tone2:s nästa supersynth Gladiator som ska komma i December. Den kommer också ha en ny och innovativ ljudsyntes med intressanta morph-features. Kolla här:

Tone2 Gladiator

(Inser att jag låter som en fan-boi, och lite är jag väl det det. Iaf av Firebird som synth. Företaget Tone2 har jag inte nån åsikt om egentligen - har aldrig behövt nån support eller så).

Vad gäller mina Firebird-presets har jag sparat dem på Cubase 4 Mediabay-format, men jag exporterar gärna några av mina favoriter till fxp och skickar till dig om du vill. Skicka mig ett PM.

Förresten, lyssna gärna på "The Encounter" på min MySpace-sida:

The Encounter

Alla lite spöklika "baklänges-ljud" (som t.ex. runt 0:35-0:40) är Firebird.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...