Jump to content
Annons

Reason-rant


tbruce

Recommended Posts

Tjo på er. De senaste veckorna har jag "haft möjligheten"/varit tvungen att använda Reason (v.3) en hel del. Aldrig suttit med det förut. Eftersom Logic är mitt weapon of choice till vardags sitter jag såklart hela tiden och jämför med det (båda ligger ju numera i samma prisklass vad jag förstår). Hittills har jag helt ärligt inte hittat en endaste punkt där Reason slår Logic på fingrarna, så man ställer sig ju frågan vad folk ser i det. Jag ser det som ett begränsat, otympligt och dåligt utformat verktyg.

Hela idén är ju i grund och botten direkt korkad? "Jippie, äntligen kan vi göra avancerade mjukvaruinstrumment! Då ska vi förfasen återskapa sladdhärvan! Tjoho det kommer sälja som smör!"

Jag kan förstå att man ofta gör mjukvarusyntar och -effekter så att de påminner om sina hårdvaruförlagor helt enkelt eftersom det är lite skoj och gör att man känner igen sig, men att man som i Reason konsekvent offrar användarvänligheten för detta jippo har jag ingen förståelse för alls. Varför?? Jag vill kunna dubbelklicka på en display och skriva in ett nytt värde direkt, inte behöva rulla på en jävla bild av en ratt, detta är en dator ffs! Att ha ett helt projekt i ett enda rack känns inte heller så jäkla smart blir ju helt sjukt oöverskådligt ("vilken av mina 23 subtractors är det som gör det där syntblippet i takt 42?"), men jag misstänker att det finns möjligheter att gömma undan prylarna som jag inte har upptäckt än...

Sequencern ska vi inte ens gå in på... undermålig är bara förnamnet.

Vill be att få understryka att jag pratar om Reason 3, så ni kan glömma direkt att påpeka vad som är bättre i fyran... Reason var poppis långt före version fyra... hjälp mej förstå varför. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm för att väga upp kanske jag ska skriva vad jag faktiskt tycker är bra också. 😳 Subtractorn verkar vara en rätt schysst synt, enkelt utförande men verkar kunna mycket ändå. Det är säkert ett trevligt verktyg när man använt det ett tag, jag kände mej dock inte riktigt bekväm med LFOerna och phase-ratten på oscillatorerna. Scream är mysig fast lite för begränsad tycker jag. Skönt med ett förenklat IR-reverb, lättare att bara köra på.

Patternbaserad stegsequencer har sina användningsområden också, vet iofs inte om jag tyckte den var sådär alldeles fantastisk, men det är väl ungefär det enda som jag stött på hittills som inte finns i Logic...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela idén är ju i grund och botten direkt korkad? "Jippie, äntligen kan vi göra avancerade mjukvaruinstrumment! Då ska vi förfasen återskapa sladdhärvan! Tjoho det kommer sälja som smör!"

Jag kan förstå att man ofta gör mjukvarusyntar och -effekter så att de påminner om sina hårdvaruförlagor helt enkelt eftersom det är lite skoj och gör att man känner igen sig, men att man som i Reason konsekvent offrar användarvänligheten för detta jippo har jag ingen förståelse för alls. Varför?? Jag vill kunna dubbelklicka på en display och skriva in ett nytt värde direkt, inte behöva rulla på en jävla bild av en ratt, detta är en dator ffs!

"för detta jippo" - Kul formulerat 😳 Det är väl som för dom som mår illa av ampsimuleringar istället för att micka upp härligheten... Kan nog bli en lång tråd det här :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt är det här en ganska lam provokation, din "fan va hårdrock är dåligt"-tråd var mycket roligare.

Tvivlar dock inte på att du får vatten på din kvarn.

Men ha det så bra.

Äsch, visst är det kul att uttrycka sig lite drastiskt, särskilt när man är lite frustrerad över det man skriver om. Är väl kanske lite dumt egentligen, eftersom jag nu säkert inte kommer få nåt bra svar på det som jag faktiskt undrar, nämligen vad det är som gör att så många tycker så mycket om programmet, vad man känner att man får i det som inte finns i andra program. Det är ju liksom inte bara nybörjare som använder det, utan även gamla rävar som förmodligen testat det mesta i musikväg.

Titta här kommer ju Majken som nyligen gav Reason full pott i ett test - Majken kan du inte sammanfatta?

EDIT: Majken gick. 😳

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt är det här en ganska lam provokation, din "fan va hårdrock är dåligt"-tråd var mycket roligare.

Tvivlar dock inte på att du får vatten på din kvarn.

Men ha det så bra.

Det är klart att du precis som Nattvaktaren säger..och du själv konstaterar.. skjuter lite förbi målet som är din egentliga intressanta frågeställning bakom de ironiska och förvisso kul (fortfarande kul 😳 ) formuleringarna. Jag kör inte själv Reason men är väldigt nyfiken på programmets "själ" och varför det föredras av så många.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Förmodligen när du gick i lågstadiet.)

Ouch that hurt! 😳

Nej men för att tala allvar så är det kanske svårt för den som inte började göra musik hårdvaruvägen att föreställa sig hur bisarrt det verkade år 2000 att gör allt med datorn. Givetvis fanns Cubase och de stora drakarna då också, men jämfört med Reason var det otroligt trögjobbat och komplicerat att göra de enklaste grejer.

För mig personligen blev just sladdarna och hårdvarutjafset i Reason det som gjorde att jag kunde ta steget över till mjukvara.

Idag har poängen med interfacet spelat ut sin roll tycker jag, men det är inte svårt att förstå vad som låg bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag späder på Majkens punkt.

Att man kan modulera fritt mellan olika moduler.

Det som följer med i Logic är bra syntar och samplers men du kan inte skicka signalerna helt fritt och enkelt skapa stackar såsom man gör i tex Combinatorn.

Du kan använda Logic som sequenser om du vill via Rewire.

Reason är stabilt som få applikationer och välskrivet för det är snålt mot processorn.

Och så låter det bra.

Interface kan man alltid ha åsikter om. Jag har jobbat med analogasyntar, använt patchkablar och skickat runt signaler mellan syntarna och kombinerat tex Moog oscillatorer med Korg filter.

Då uppskattar man Reason.

Vissa gillar Korg andra Moog. Choklad eller Lakrits. Eller allt.

Var och en blir salig på sin tro, som min mamma sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som inte heller är en Reason freak förstår vad du menar. Jag använder Reason mer som ett kompliment till Logic/PT typ som en fet instrumentplugg. Du måste ändå erkänna att den har en hel del unika verktyg som inte är så enkelt att få till i Logic. Överskådligheten håller jag med om den är sådär. Men den är inte så bra att jag inte skulle kunna leva utan den men plockar fram den när jag behöver inspiration eller rättare sagt ett arpeggio.....ja, det är egentligen mest för arpgeggion jag använder den när jag tänker efter och de kan bli riktigt grymma!

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt är det här en ganska lam provokation, din "fan va hårdrock är dåligt"-tråd var mycket roligare.

Tvivlar dock inte på att du får vatten på din kvarn.

Men ha det så bra.

Äsch, visst är det kul att uttrycka sig lite drastiskt, särskilt när man är lite frustrerad över det man skriver om. Är väl kanske lite dumt egentligen, eftersom jag nu säkert inte kommer få nåt bra svar på det som jag faktiskt undrar, nämligen vad det är som gör att så många tycker så mycket om programmet, vad man känner att man får i det som inte finns i andra program. Det är ju liksom inte bara nybörjare som använder det, utan även gamla rävar som förmodligen testat det mesta i musikväg.

Titta här kommer ju Majken som nyligen gav Reason full pott i ett test - Majken kan du inte sammanfatta?

EDIT: Majken gick. 😄

Vissa människor ser begränsningar, andra möjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte ni men jag är en sån som vil veta precis hur allt hänger ihoip och kunna se det. Detta då för att man ska veta exakt hur man framställer ljudet man vill ha.

Det fina med reason är just detta. Koppla sig till oändliga möjligheter att förstöra och förvränga ljuden med hjälp av användingsområden en effekt egentligen inte var tänkt till.

MUMS!

I andra programm måste man ju chansa sig till att grejer "kopplas" som man vill.

Dessutom behöver man ju inte något mer än reason om man nu gör elektronisk musik.

APa! 😄

EDIT: DU KAN VA!

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

jag gillar reason för jag har stor penis!!

näe, men seriöst.. jag har fastnat stenhårt för reason, o använder det nästan uteslutet.. förutom recycle o pro tools då.. 🙂

men jag gillar gränssnittet och att man är så "instängd" i apparaterna.. självklart gör man ju mkt mkt mkt mkt mkt mer än vad som redan finns i lådan, men man begränsas och inspireras av de "begränsningar" som finns.. varför jag satte citationstecken kring de två orden är för att man varken blir instängd eller begränsas, men samtidigt blir man både och.. 😄 see what i mean!??

sj gillar ja o ratta subtractorn, för att jag kan den så pass bra.. o även gäller det alla andra enheter.. jag har lärt känna dom som bara tusan!! dom e mina vänner!

nu glömde ja vad jag skulle lägga till som sista kommentar.. jag får helt enkelt påpeka att jag är lika sekt-ig med reason som jag är med mac!!

Link to comment
Dela på andra sajter

I andra programm måste man ju chansa sig till att grejer "kopplas" som man vill.

😄 ?!?

Hur tänkte du när du skrev det där?

Ja venne! Jag skrev bara de som kom te hövvet! 🙂

Nä men jag menar väl något att man inte "ser" kopplingarna i andra program. aja. whatever! Jag är på antibiotika! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

I andra programm måste man ju chansa sig till att grejer "kopplas" som man vill.

😄 ?!?

Hur tänkte du när du skrev det där?

Ja venne! Jag skrev bara de som kom te hövvet! 😲

Nä men jag menar väl något att man inte "ser" kopplingarna i andra program. aja. whatever! Jag är på antibiotika! 😛

🙂

Allright, då är jag på banan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mitt crackade Reason V3,2... som en ren midimodul... som jag kopplar in i mitt crackade Cubase v2,2 Paradox. .. och använder reason som en midimodul... som jag sedan lägger mitt crackade Waves pluggar version 3,5 för att skojsa till mitt CRACKADE ...ljud....

Så jag kan lika gära skaffa mig Sonar 7PE istället och använda syntarna där... eller i något annat CRACKAT program...

Skojar bara.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mitt crackade Reason V3,2... som en ren midimodul... som jag kopplar in i mitt crackade Cubase v2,2 Paradox. .. och använder reason som en midimodul... som jag sedan lägger mitt crackade Waves pluggar version 3,5 för att skojsa till mitt CRACKADE ...ljud....

Så jag kan lika gära skaffa mig Sonar 7PE istället och använda syntarna där... eller i något annat CRACKAT program...

Skojar bara.. 🙂

ROFL!!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bra fråga. Jag hann aldrig hålla på med hårda syntar så länge att jag kan använda det argumentet (gick i högstadiet när Reason kom), så jag får skylla på något annat.

Att jag började använda Reason berodde nog på att det var hyfsat okomplicerat och intuitivt. Jämfört med Cubase var det rätt lätt att komma igång med Reason och bara jobba på tills man var klar.

Frågan var dock varför jag fortfarande använder Reason. Svaret blir att det gör jag inte - åtminstone inte enbart - Efterhand som programmet har utvecklats har det svällt upp till en punkt där valmöjligheterna gör mig lätt handlingsförlamad. Liksom "jaha, nu kan jag peta in tre snedstämda Subtractors till, eller en hel Hammondorgel, eller lägga olika reverb på varje trumkanal, eller kanske alltihopa?". Med "riktiga" sequencers har man ju fördelen att systemresurserna tar slut förr eller senare 🙂

Så jag vet inte riktigt varför jag kör Reason. Bra svar, va?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad jag tycker är skönast med reason är att man kan få sånna uppslag av idéer när man bara sitter och leker runt med allt.

sen att det går att "röra" moduleringshjul etc. live och inte behöva ställa in ett fast värde var 3:e sekund för att lyssna på ett nytt resultat är ju det som är så förbannat fint. jag förstår inte vad du ser som negativt med det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder det för att det ger mig större möjligheter än många andra elektroniska instrument (vare sig hårdvarusyntar eller mjukvarupluggar) och för billigare pengar.

Reason 3 + uppgradering: 2 995:-

Ett enormt packe av grymma ljudbanker (Refills eller AKAI): 6 000:-

Tänk ifall jag hade behövt andra produkter för att göra det som jag gör med Reason.

Access Virus TI Desktop: 19 000:-

Boss SP-606: 7 000:-

Clavia Nord Electro: 15 000:-

Clavia Nord Modular G2 Engine: 9 000:-

Roland Fantom XR: 14 000:-

Yamaha MOTIF ES Rack: 12 000:-

Native Instruments KOMPLETE Synths: 4 000:-

osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...