Jump to content
Annons

kompressor - baskagge


Berra

Recommended Posts

hej!

Är det någon som kan bidra med förslag till hur man ställer in kompressorn på lämpligt sätt för att få bastrummor inom elektronisk musik att låta "runda men med bra punch"?

Mina bastrummor har på sistone blivit lite för vassa och klickiga, särskilt när jag använder kompressor till bastrumman och har mastering suit:en aktiv längst upp i racket.

Kompressorn i övriga sammanhang tycker jag funkar väl för mig men det är just den i kombination med bastrumman som jag inte blir klok på.

Jag har provat med de flesta kombinationer tycker jag men det har inte fungerat så som jag vill.

Vissa blir ju irriterade på sådana här frågor, men den som har något tips får mer än gärna hjälpa mig.

fridens..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa att göra omvänd komprimering på baskaggen om du har en multibandskompressor. Kan göra underverk. Jag brukar lägga den runt 90-180 hz ungefär. Men det är ju en lyssningssak på just ditt ljud att avgöra. Ett litet tips från lilla mig bara 😊

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

släpp igenom transienterna bara , 5-15 ms attack är väl lagom, mer noga mer releasen, om du bara har ett enformigt pumpande beat kan du ju experimentera. sysslar inte med elektronisk musik men jag brukar utgå efter snabbaste variationen och ställa så att releasen precis hinner gå ner.

sen skulle jag rekommendera en fantastiskt plugg, sonnox transmod

känns som man kan misshandla kaggar ganska mycket, jag gillar att slänga på saturator för att fläska upp lite extra det brukar bli underbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att göra omvänd komprimering på baskaggen om du har en multibandskompressor. Kan göra underverk. Jag brukar lägga den runt 90-180 hz ungefär. Men det är ju en lyssningssak på just ditt ljud att avgöra. Ett litet tips från lilla mig bara 🙂

MVH

Anders

Tack för svar Anders

Multibandskompressor är något som jag inte satt mig in i ännu, jag vet inte om det finns i reason..

Men det låter ju lovande om man i så fall kan fokusera på ett visst frekvensområde?

släpp igenom transienterna bara , 5-15 ms attack är väl lagom, mer noga mer releasen, om du bara har ett enformigt pumpande beat kan du ju experimentera. sysslar inte med elektronisk musik men jag brukar utgå efter snabbaste variationen och ställa så att releasen precis hinner gå ner.

sen skulle jag rekommendera en fantastiskt plugg, sonnox transmod

känns som man kan misshandla kaggar ganska mycket, jag gillar att slänga på saturator för att fläska upp lite extra det brukar bli underbart.

Tack för svar Mietek

Jag tror det är attacken som delvis ställt till det för mig. Så om jag förstått dig rätt så bör både attacken och releasen i ett sådant här sammanhang ligga på låga värden?

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

lyckades citera alltihop här, strunta i detta inlägget.

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar köra typ 15 ms attack på rockkagge, bara för att det låter gött.

ja jag sysslar med rätt mycket snabb musik så jag tycker releasen låter bäst vid 50-120 ms typ.

men det finns ju inga måsten, men för att få "punch" brukar man ju släppa igenopm transienterna.

ett tips är att lära dej exakt hur en kompressor fungerar, bara för att. eller bara ratta tills det låter gött.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar köra typ 15 ms attack på rockkagge, bara för att det låter gött.

ja jag sysslar med rätt mycket snabb musik så jag tycker releasen låter bäst vid 50-120 ms typ.

men det finns ju inga måsten, men för att få "punch" brukar man ju släppa igenopm transienterna.

ett tips är att lära dej exakt hur en kompressor fungerar, bara för att. eller bara ratta tills det låter gött.

Ingen expert själv men det är helt beroende på vad man själv vill att det ska låta. Dessutom så har olika kompressorer olika ljudkaraktärer så testa olika för att se om de lyckas få det ljudet du vill ha. Ibland är det tråkigtvis så att det inspelade är mindre bra och inte går att forma hur som helst med kompressor.

Ett annat tips är att kopiera baskagge spåret och på det nya spåret så t.ex. kan du lägga ett lågpassfilter, komprimera, dista, flytta fram ett antal millisekunder eller vad som och sedan blanda det spåret med det riktiga spåret. Det kan göra underverk. Du kan göra t.ex. två spårkopior där du du första kanske endast arbetar med de lägsta frekvenserna och gör allt möjligt med det och på den andra kopian så arbetar du med de övre frekvenserna (diskanten) och formar de. Och sedan som innan sagts så blanda de två med det riktigaspåret.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

För mkt rattande på ratio kan ställa till det ordentligt.

Oftast är det snarare en mixningsfråga... om man inte använder samples från början till mitten av 90-talet.

Men multibandskompressor fungerar nog ypperligt kan jag tänka mig... var längesen jag använde en sån.

Det finns ju verkligen så sjukt många olika sätt man kan manipulera baskaggarna, så det är bara exprimentera tills du hittar något som du gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

du citerade nog fel person

Ja nu när jag läser mitt svar igen så hänger inte mitt svar ihop med vad du skrev. Ursäkta.

MvH

Rickard Gerthsson

Ingen fara.

Tack för tänkvärda svar.

Jag ska läsa på om kompressorn, lite svårförstådd effekt dock.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

du citerade nog fel person

Ja nu när jag läser mitt svar igen så hänger inte mitt svar ihop med vad du skrev. Ursäkta.

MvH

Rickard Gerthsson

Ingen fara.

Tack för tänkvärda svar.

Jag ska läsa på om kompressorn, lite svårförstådd effekt dock.

mvh

Ett sista tips. Punkrockdude var inne på det. Med denna teknik så kan du göra en hemmabygd multibandskompressor. Ta kaggen och skicka innan regel till tre AUX spår alternativ göra tre kopior av spåret. Första spåret gör du en hi pass på, det sista spåret gör du en low pass på. och spåret i mitten gör du både och på. Det är lite trixande, men resultatet skall bli att alla dessa tre spår tillsammans låter likadant som det spåret med orginalljudet på. Nu har du en trebandskompressor som du kan komprimera, lägga effekter på särskilt band osv. Bara att leka :rolleyes:

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Testa att göra omvänd komprimering på baskaggen om du har en multibandskompressor. Kan göra underverk. Jag brukar lägga den runt 90-180 hz ungefär. Men det är ju en lyssningssak på just ditt ljud att avgöra. Ett litet tips från lilla mig bara :rolleyes:

MVH

Anders

Får man fråga vad du kan mena med "omvänd komprimering"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att göra omvänd komprimering på baskaggen om du har en multibandskompressor. Kan göra underverk. Jag brukar lägga den runt 90-180 hz ungefär. Men det är ju en lyssningssak på just ditt ljud att avgöra. Ett litet tips från lilla mig bara :rolleyes:

MVH

Anders

Får man fråga vad du kan mena med "omvänd komprimering"?

klart man får 😊 Ärlighetens namn så vet jag inte den korrekta termen för det, men jag tycker detta funkjar eftersom jag gra tvärtom. Om vi säger du komprimerar ett band på vanligt sätt så trycker du ju ihop ljudet. Och sen kan du höja det bandet då i volym hur du nu vill ha det. Men problemet blir ofta då tycker jag att du har en botten du tycker om på slaget men sen vill du släppa komprimeringen och lägga landningen av frekvensen på en annan volym. Jag utgår nu från wavearts multibandskompressor då det är den jag använder när jag gör detta. Istället för att rikta pilarna mot varandra och göra en vanlig komprimering så vänder jag på dem och ställer dem ifrån varandra. Då kan jag ställa med den undre exakt vart jag vill att frekvensen skall landa direkt efter slaget och med den övre precis hur mycket jag vill ska gå igenom at denna frekvens precis på slaget. Gick idéen fram? Är apa på att formulera i text 😉

MVH

Anders

Edit: ett bättre ord kanske skulle vara expandera viss frekvens. Om nån vet korrekta termen så lär jag mig den gladeligen 🙂 Detta är nått jag kommit fram till bara under många mixar när an suttit och övat och just denna teknik va den som gav mig en aha-upplevelse kring just baskaggen.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Testa att göra omvänd komprimering på baskaggen om du har en multibandskompressor. Kan göra underverk. Jag brukar lägga den runt 90-180 hz ungefär. Men det är ju en lyssningssak på just ditt ljud att avgöra. Ett litet tips från lilla mig bara :rolleyes:

MVH

Anders

Får man fråga vad du kan mena med "omvänd komprimering"?

klart man får 😊 Ärlighetens namn så vet jag inte den korrekta termen för det, men jag tycker detta funkjar eftersom jag gra tvärtom. Om vi säger du komprimerar ett band på vanligt sätt så trycker du ju ihop ljudet. Och sen kan du höja det bandet då i volym hur du nu vill ha det. Men problemet blir ofta då tycker jag att du har en botten du tycker om på slaget men sen vill du släppa komprimeringen och lägga landningen av frekvensen på en annan volym. Jag utgår nu från wavearts multibandskompressor då det är den jag använder när jag gör detta. Istället för att rikta pilarna mot varandra och göra en vanlig komprimering så vänder jag på dem och ställer dem ifrån varandra. Då kan jag ställa med den undre exakt vart jag vill att frekvensen skall landa direkt efter slaget och med den övre precis hur mycket jag vill ska gå igenom at denna frekvens precis på slaget. Gick idéen fram? Är apa på att formulera i text 😉

MVH

Anders

Edit: ett bättre ord kanske skulle vara expandera viss frekvens. Om nån vet korrekta termen så lär jag mig den gladeligen 🙂 Detta är nått jag kommit fram till bara under många mixar när an suttit och övat och just denna teknik va den som gav mig en aha-upplevelse kring just baskaggen.

Du menar alltså helt enkelt expansion? I ärlighetens namn så förstod jag knappt någonting av det du skrev, förutom expansion.

Vad menar du med att "frekvensen ska landa"? Det här är förvirrande, men intressant, om du inte menar helt vanlig expansion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det jag menar är att när t.ex baskaggen slår an sitt slag så vill jag kanske att frekvensen 100-160 Hz skall öka så mycket som jag valt den skall öka. Men sedan kan jag då ställa in på vilken "volym" frekvensen skall hamna precis efter slaget. På det sätt få fram suget ur trumman, och punchen direkt på slaget. Fördelen är då att jag kan få kaggen att slå igenom i mixen på sitt slag, och sedan ställa in direkt, vart jag vill frekvensen skall hamna så den inte bråkar med basen. Blev det tydligare vad jag menade? På detta sätt får jag mer kontroll över kaggen och basen samtidigt :rolleyes:

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Nja, det jag menar är att när t.ex baskaggen slår an sitt slag så vill jag kanske att frekvensen 100-160 Hz skall öka så mycket som jag valt den skall öka. Men sedan kan jag då ställa in på vilken "volym" frekvensen skall hamna precis efter slaget. På det sätt få fram suget ur trumman, och punchen direkt på slaget. Fördelen är då att jag kan få kaggen att slå igenom i mixen på sitt slag, och sedan ställa in direkt, vart jag vill frekvensen skall hamna så den inte bråkar med basen. Blev det tydligare vad jag menade? På detta sätt får jag mer kontroll över kaggen och basen samtidigt :rolleyes:

MVH

Anders

Alltså multibandsexpansion. Och varje band har såklart en egen make up gain som du ställer, är det det du menar med "sedan kan jag då ställa in på vilken "volym" frekvensen skall hamna precis efter slaget" ?

Intressant hur folk jobbar med kaggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det jag menar är att när t.ex baskaggen slår an sitt slag så vill jag kanske att frekvensen 100-160 Hz skall öka så mycket som jag valt den skall öka. Men sedan kan jag då ställa in på vilken "volym" frekvensen skall hamna precis efter slaget. På det sätt få fram suget ur trumman, och punchen direkt på slaget. Fördelen är då att jag kan få kaggen att slå igenom i mixen på sitt slag, och sedan ställa in direkt, vart jag vill frekvensen skall hamna så den inte bråkar med basen. Blev det tydligare vad jag menade? På detta sätt får jag mer kontroll över kaggen och basen samtidigt :rolleyes:

MVH

Anders

Alltså multibandsexpansion. Och varje band har såklart en egen make up gain som du ställer, är det det du menar med "sedan kan jag då ställa in på vilken "volym" frekvensen skall hamna precis efter slaget" ?

Intressant hur folk jobbar med kaggar.

Ja, så kanske det heter med korrekt term 😊

Jag gjorde iag ett litet klipp här på en låt jag håller på att mixa just nu om nån är intresserad av att höra hur kaggen blir. Samplingen får ej användas i nån egen produktion för tydlighetens skull. 😉 Det är aboslut inte färdigmixat, men man kan ju få en idé hur kaggen blir med denna tekniken iaf. Tack för att jag fick en korrekt term. Har ingen utbildning i detta just, så det är sånt jag lärt mig genom att helt enkelt spela in plattor. och det är ju ändå slutresultatet som räknas 🙂

http://www.speedyshare.com/542792968.html

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

För att exemplifiera så ligger en mix jag gjort snart uppe under låtkritik/elektroniskt/dans. Se "mr penny". Finns dock en tidigare tråd med samma namn men med tillägget "borttagen", det är alltså inte den.

Jag tycker bastrumman funkar hyfsat men jag hade velat boosta de lägre frekvenser lite mer och få bort lite "klickighet".

Har eq:at den och lagt på kompressor men det kan ändå vara lurigt att få till tycker jag. Men å andra sidan, vem har sagt att det ska vara lätt 😳

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Otroligt mycket meck för att få fram en bra kick. Det är roligt att göra ljud! Och kul att se så många olika vinklar på ett baskaggeljud.

Själv brukar jag försöka välja en eller två bra samples och köra.

Är det fel från början blir det inte bättre för att man meckar ihjäl sig.

Bra botten i en kagge men inte rätta klicket? Kör en Subtractor och fixa klicket med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...