Jump to content
Annons

Musik Börsen


Kotten1456

Recommended Posts

Annons

Musikbörsen är helt okej. Dom är seriösa och levererar alltid osv. Men supporten är inte så rolig alltid. Har skickat lite mail osv med frågor till dom. Svaren har ALLTID varit kortfattade och i vissa fall nästan dumförklarande. Har skickat samma mail till Jam, och Thomann där jag blev mkt bättre bemött.

Link to comment
Dela på andra sajter

musikbörsen är inte så värst seriösa.. i den bemärkelsen att de i stort sett ENDAST anställer gamla avdankade rockmusiker, som endast är bittra över att de inte kommer nånstans!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Kollade runt lite och Thomann verkade bäst. Digitalpianot jag var ute efter var 5000 kr billigare på Thomann!

Kunde t om få ett helt set med Pall och hörlurar och ändå spara 4000 kr!

Ja, vissa grejer är väldigt mkt billigare på thomann än i sverige. Eller i tyskland/europa kanske man ska säga. Finns fler ställen än thomann. Fast thomann är väl det mest "försvenskade". Men kolla även in musicstore.de osv 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Altså nu måste jag nog säga nä hörni Musikbörsen har jag handlat av i 25 år eller nåt och dom gör nog så gott dom kan dvs. ungefär lika bra som vi. Dom lever på det där så det är nog klart att dom vill sälja prylar det ska man nog ha klart för sig oavsett vilken butik man går in i. Ibland har dom en bra deal på nåt ibland så är nån annan billigare. Har varit på ett par MB butiker i mina dar och jag tycker nog att har man bara en realistisk syn på det hela så blir man nog överlag ganska bra bemött. Själva konceptet i sig kränga mycket så sätter vi priset lägre har ju banat väg för konkurrenterna oxå det ska man nog inte heller glömma. Utan MB så förmodligen hade det nog inte blitt nåt Four Sound. På nyöppnade Jam i Linköping så jobbar det två gamla MB rävar som man värvat och det är inte fel är helt övertygad om att dom får en smidigare start pga. det. Och nä jag har inga aktier i MB hehe. Ha det bra

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

MB har nog bra garantier men Sverige ligger långt efter när det gäller kundbemötandet.

Utbilda personalen så säljer man mer saker.

I många butiker får man känslan av de helst inte vill ha kunder där.

Nonchalans är vanligt förekommande och man blir väldigt glad när man stöter på kunnig och serviceminded personal.

Tyvärr sker detta alltför sällan. Så upplever jag det.

Mest slående är att priserna fortfarande är desamma som för många år sedan.

Hallå! dollarn har gått ner ordentligt.

Själv köper jag allt i musikprylväg på Internet. Med undantag för sådant som inte skiljer mycket i pris.

Det är pinsamt när man går in och ser dom sälja gitarrsträngar för 90 kr istället för 30 kr för samma märke på nätet, stämapparat, kablar, effekter mm för fantasipriser. Då pratar vi bara de billiga prylarna. Allt där kostar sjukt mycket mer än på nätet. MB är stora och borde lätt kunna hålla lägre priser än mindre butiker. Vart finns konkurrensen? Är Sverige för litet för att konkurrensen ska fungera?

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vissa produkter är billigare på nätet vissa billigare i Sverige.

Dessutom kan man få en bra deal om man köper lite mer prylar i musikaffär.

Väljer man en butik med kunnig personal får man bättre hjälp än via nätet.

Möjlighet att testa saker så man inte köper grisen i säcken.

Jag kan tex låna hem prylar... svårt från Tyskland.

En kombination av båda är nog det sunda.

En stor kedja som Musikbörsen är sjäseriös. Lika seriös som alla stora kedjor i olika branscher.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har införskaffat de flesta av mina musikprylar på MB-Malmö. Funkar jättebra. Jag har även beställt en lagerskadad V-Synth via MBs nätsida (blems&blowouts) och fick både bra support och en super deal.

Thomann har jag provat. Tyckte de hade ett klyddigt beställnings förfarande. Bekräftelse på beställningsbekräftelsen ... i all oändlighet. Jag beställde en BCR2000 + lite sladdar. Döm om min näsa blev lååång när jag fick en stor kartong med enbart sladdar!! Då varken följesedeln eller något annat medföljande dokument gav sken av något annat utan att allt skulle vara med blev det självfallet mer brevväxling. Så småningom fick jag även BCR:en...

Ja, ja....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har införskaffat de flesta av mina musikprylar på MB-Malmö. Funkar jättebra. Jag har även beställt en lagerskadad V-Synth via MBs nätsida (blems&blowouts) och fick både bra support och en super deal.

Thomann har jag provat. Tyckte de hade ett klyddigt beställnings förfarande. Bekräftelse på beställningsbekräftelsen ... i all oändlighet. Jag beställde en BCR2000 + lite sladdar. Döm om min näsa blev lååång när jag fick en stor kartong med enbart sladdar!! Då varken följesedeln eller något annat medföljande dokument gav sken av något annat utan att allt skulle vara med blev det självfallet mer brevväxling. Så småningom fick jag även BCR:en...

Ja, ja....

Hade dom den i lager när du beställde då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst. Inga restnoteringar alls. Inte på följesedeln heller. Thomann hänvisade till upplysningar på sin websida där de mycket riktigt uppger att beställningar kan skickas i flera separata paket.

MEN!!! då borde det ju framgå någonstans att just aktuell beställning har delats upp i X antal försändelser. I annat fall riskerar beställaren att godkänna en delleverans såsom om det vore helheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Altså nu måste jag nog säga nä hörni Musikbörsen har jag handlat av i 25 år eller nåt och dom gör nog så gott dom kan dvs. ungefär lika bra som vi. Dom lever på det där så det är nog klart att dom vill sälja prylar det ska man nog ha klart för sig oavsett vilken butik man går in i. Ibland har dom en bra deal på nåt ibland så är nån annan billigare. Har varit på ett par MB butiker i mina dar och jag tycker nog att har man bara en realistisk syn på det hela så blir man nog överlag ganska bra bemött. Själva konceptet i sig kränga mycket så sätter vi priset lägre har ju banat väg för konkurrenterna oxå det ska man nog inte heller glömma. Utan MB så förmodligen hade det nog inte blitt nåt Four Sound. På nyöppnade Jam i Linköping så jobbar det två gamla MB rävar som man värvat och det är inte fel är helt övertygad om att dom får en smidigare start pga. det. Och nä jag har inga aktier i MB hehe. Ha det bra

Göran

jag visste inte att jam hade öppnat i linkan.. får ta en liten tur förbi där snart då.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik Börsen, menar du musik eller börsen? När förlåt kunde bara inte låtabli 😛

Allvarligt talat så är thomman och liknande sidor på nätet ofta ett självklart val då det kan bli många tusenlappar billigare än om man går till en musikaffär här hemma i Sverige. Men det är ju inte musikaffärerna här hemma det är fel på, de följer ju bara alla regler med all moms och tjoffsan som de måste lägga på. Har inte något vidare koll på hur det fungerar, men om man köper en produkt i Sverige får man ju mycket bättre garantier etc. som det faktiskt kan vara värt om någonting skulle krångla. Men visst lockar det t.ex. att köpa från thomann, det har jag gort många gånger. Men man får verkligen tänka på att det är ett rätt stort projekt att skicka tillbaka prylarna om någonting skulle vara fel. Jag beställde t.ex. en Nord Stage 88 från thomann för lite mer än ett år sedan. Det blev rätt många tusenlappar billigare än i Sverige, men när jag fick hem den så var en ratt sned och väldigt trög att vrida på, och tillslut gick nånting sönder i ratten så den sitter löst (dock fungerar den utmärkt). Det är ett fel som jag säkert skulle fått en ny för i Sverige, men jag valde att inte skicka tillbaka den till Thomann då det skulle bli ett sånt stort projekt. Så det är något man ska tänka på. Om jag nån gång vill sälja min Nord Stage får jag antagligen lämna in den på reparation innan och fixa ratten, och då lär väl de där tusenlapparna jag tjänade in, genom att köpa den på thomann, försvinna lika fort.

Alltså thomann och andra internetsidor har sina för och nackdel, men även våra hederliga musikaffär hemma i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbörsen i Växjö fungerar ganska bra för mig i alla fall, det beror lite på vem som står bakom disken (inga namn nämnda...). Tror att de är rätt seriösa som kedja betraktat men sedan handlar lite om vem man råkar möta! Men prismässigt - hallå Tyskland säger jag bara, om man bara skall ta priset i beaktning. Jag väljer MB fram 4S vilken dag som helst i veckan men jag kan bara tala för Växjö. Vill ha redig småländsk service med garanterad personlig touch o det handlar om stränginstrument (ja, gitarr/bas i alla fall) så är det Helges Håla som gäller. Nu blev lite halvt av ämnet men... i alla fall lixom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbörsen i Växjö fungerar ganska bra för mig i alla fall, det beror lite på vem som står bakom disken (inga namn nämnda...). Tror att de är rätt seriösa som kedja betraktat men sedan handlar lite om vem man råkar möta! Men prismässigt - hallå Tyskland säger jag bara, om man bara skall ta priset i beaktning. Jag väljer MB fram 4S vilken dag som helst i veckan men jag kan bara tala för Växjö. Vill ha redig småländsk service med garanterad personlig touch o det handlar om stränginstrument (ja, gitarr/bas i alla fall) så är det Helges Håla som gäller. Nu blev lite halvt av ämnet men... i alla fall lixom.

tänkte skriva ut det, men du hann före!!

är det gitarrer o basar är det janne på helges håla man ska prata med. har köpt ett gäng gitarrer där i mina dagar.. hehe, och det har alltid varit klockrent!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller attityd i musikaffärer finns det ju en jättelång gammal tråd om detta: LÄNK. Själv tröttnade jag på Musikbörsen i Linköping pga av just attityden från de anställda. Besserwizzer, snorkighet och nedlåtande stil. Eller också VAR jag helt enkelt ett pucko när jag tog mina först stapplande hemstudiosteg. 😉 Sen öppnade Musikcentralen det som nu är 4Sound med en mer normal attityd till kunder och där har jag hängt kvar. Sist jag var inne på MB och köpte kablar var bemötandet helt schysst och vänligt. Kanske är det så att fri konkurrens i dessa lägen är avgörande. Är man i monopolställning kan man komma undan med taskigt bemötande. Ungefär som mattanterna i skolmatsalen. Kunden har ju ändå ingen annan stans att vända sig... Aldrig haft problem med pålitlighet från MB. Serositet däremot handlar en hel del om just bemötande.

Link to comment
Dela på andra sajter

He, he, jag måste kanske börja med att säga att jag *inte* jobbar för Thomann...

Allvarligt talat så är thomman och liknande sidor på nätet ofta ett självklart val då det kan bli många tusenlappar billigare än om man går till en musikaffär här hemma i Sverige. Men det är ju inte musikaffärerna här hemma det är fel på, de följer ju bara alla regler med all moms och tjoffsan som de måste lägga på.

Thomann lägger automatiskt på 25% moms när man beställer från Sverige. Priserna som man ser om man går in på deras "svenska" site är inklusive den momsen.

Jag gissar att den stora skillnaden är försäljningsvolym och stordriftsfördelar, vilket gör att Thomann kan hålla lägre priser.

Har inte något vidare koll på hur det fungerar, men om man köper en produkt i Sverige får man ju mycket bättre garantier etc. som det faktiskt kan vara värt om någonting skulle krångla.

Tveksamt. Så vitt jag förstår lämnar Thomann 3 års garanti på allting (utom förbrukningsvaror); det är sannolikt mer än du får om du handlar här hemma.

Men visst lockar det t.ex. att köpa från thomann, det har jag gort många gånger. Men man får verkligen tänka på att det är ett rätt stort projekt att skicka tillbaka prylarna om någonting skulle vara fel. Jag beställde t.ex. en Nord Stage 88 från thomann för lite mer än ett år sedan. Det blev rätt många tusenlappar billigare än i Sverige, men när jag fick hem den så var en ratt sned och väldigt trög att vrida på, och tillslut gick nånting sönder i ratten så den sitter löst (dock fungerar den utmärkt). Det är ett fel som jag säkert skulle fått en ny för i Sverige, men jag valde att inte skicka tillbaka den till Thomann då det skulle bli ett sånt stort projekt. Så det är något man ska tänka på. Om jag nån gång vill sälja min Nord Stage får jag antagligen lämna in den på reparation innan och fixa ratten, och då lär väl de där tusenlapparna jag tjänade in, genom att köpa den på thomann, försvinna lika fort.

Jag förstår din motvilja att packa ihop en stor grej och skicka tillbaks, men följande är i alla fall min erfarenhet av att skicka tillbaks saker till Thomman:

Jag köpte ett Focusrite Saffire som var trasigt när jag fick hem det. Jag ringde till Thomann, dom "reserverade" en returtransport hos UPS, och jag fick efter en stund ett mail från UPS med en etikett att skriva ut och sätta på paketet och ett telefonnummer att ringa för att boka hämtning. 15 minuter efter att jag ringt stod en UPS-kille utanför dörren och hämtade paketet. Dagen efter kom det till Thomann, och senare på eftermiddagen skickade de ett nytt Saffire till mig (dock med vanlig post, så det tog ett par dagar att få det).

Det jag tycker är tristast med Thomann är att man inte kan prova sakerna innan man köper (om man inte åker dit, t.ex. på sin semester såklart :-). Jag handlar en del saker hos min lokala musikhandlare, framför allt när priserna inte skiljer allt för mycket, för att de inte helt ska försvinna (köpte t.ex. en el-bas hos min lokala handlare nyligen; den var bara ett par hundralappar dyrare än hos Thomann).

Cheers,

johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomann har jag provat. Tyckte de hade ett klyddigt beställnings förfarande. Bekräftelse på beställningsbekräftelsen ... i all oändlighet. Jag beställde en BCR2000 + lite sladdar. Döm om min näsa blev lååång när jag fick en stor kartong med enbart sladdar!! Då varken följesedeln eller något annat medföljande dokument gav sken av något annat utan att allt skulle vara med blev det självfallet mer brevväxling. Så småningom fick jag även BCR:en...

Märkligt. För mig har det alltid funkat bra; när jag loggar in på mitt konto hos Thomann och tittar på aktuella order så ser jag precis hur många paket de delat upp ordern i, och dessutom exakt vilka saker som finns i varje paket. Men vad jag förstår så har de gjort en del ändringar i sina system, så det kanske är en förbättring från tidigare.

Det enda som irriterar mig är att jag inte lyckas spåra mina paket för att se hur långt de kommit; man får någon slags ID för varje paket, men jag har inte fått det att funka, vare sig hos tyska eller svenska posten. Borde kanske ringa Thomann och fråga...

Cheers,

johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara yttra mig om MB i Göteborg. Ha alltid blivit vänligt bemött där. Fått rabatt vid ett flertal tillfällen. Kan vara så att butikschefen där är lite seriösare än annorstädes.

Thomann har jag heller inget att anmärka på. Bra priser, Snabb handläggning och snabb leverans. Lokala butiken har ju vissa fördelar gentemot en sk. cyberstore. Därför måste de vara duktiga på priser och kundservice.

//K

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dålig erfarenhet av Thomann. Beställde lite div grejer från dem. När jag beställde så skrev jag en fråga jag om det var nyaste versionen av en programvara för bilden och texten matchade inte ihop. Fick ett snabbt svar att det var nyaste versionen. Det var ju bra tänkte jag. Väntade ett par veckor utan att det kom några grejer. Skickade sedan ett mail och frågade vad som hänt. Fick då till svar att jag inte svarat på mailet de hade skickat om att det var nyaste programvaran. Det stod aldrig att jag skulle svara på mailet, gjorde aldrig det då allt var som det skulle. Sen när de skulle skicka grejerna så funkade inte kortnummret (det blev godkänt då jag beställde). Fick ett mail där de ville att jag skulle skicka kortnummret med mail, vilket jag såklart inte gjorde. Då föreslog det att jag skulle ringa och medela kortnummret, vilket heller inte känns direkt säkert. Det hela slutade med att jag gjorde en banköverföring och grejerna kom till slut, men det var mycket krångel på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbörsen torde väl vara Sveriges största musikaffärskedja... Så ja, de är seriösa. Dock är det många som upplevt otrevlig butikspersonal.

Den här killen har "seglat förr".

Kort och kärnfullt; "Så ja, de är seriösa. Dock är det många som upplevt otrevlig butikspersonal."

Instämmer!

Vänligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...