Jump to content
Annons

Ny Elgitarr! (Gitarr köpt)


Lithium

Recommended Posts

Bara en liten parantes. Jag såg att du undrade hur mycket man betalar för märket för vissa modeller. Om vi nu tar Gibson som exempel, precis hur mycket extra du betalar för märket vet jag inte, men får du tag i en begagnad Gibson till ett bra pris, så vet du ju att du får tillbaka det du gav (om inte mer) så länge du behandlar henne väl, om du nu får lust att sälja henne. Lite som att sätta in pengarna på banken och samtidigt ha möjligheten att spela på de 😳

Jag håller med Trax när det gäller begagnat, mycket gitarr går att få för pengarna, så länge man håller ögna och öron öppna och inte är alltför desperat.

Personligen måste jag ha en gitarr som jag gillar utseendet på (när det gäller el-gura), man ska få fjärilar i magen när man ser på henne, hon ska säga "Kom och spela på mig, höjj volymen och SPELA PÅ MIG".. Det är bara min åsikt, men du verkar oxå vara lite inne på att utseende spelar roll, så då går kanske vissa märken bort direkt, eller?

Lycka till 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man får för sig att sälja i framtiden så är det alltid bra att välja ett klassiskt populärt märke då ett sådant instrument betingar ett högt andrahandsvärde under lång tid. T.ex. fender och gibson.

Precis som nämdes ovan så spelar utseendet stor roll för helhetsupplevelsen/förälskelsen, samt för själva sexakten med gitarren.

Särskilt om man spenderar många tusenlappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack för alla tips 😏

Det här blir ett mycket svåt val.

En begagnad gitarr av ett känt märke Gibson, fender eller PRS är alltså inte att förakta, dock kan det bli svårt att köpa begagnat då man inte alltid har möjlighet att testa den först.

Beställer gärna inte hem en Guild Starfire från usa (även om jag hittade en vacker för ca 7,000:- på ebay), då det kanske känns skit att spela på den(förmodligen inte) 😠

När det då gäller utseende så tycker jag då (tyvär) att fender gör, kanske inte fula, men ganska tråkiga gitarrer 😱

Att ha både humbuckers och singelcoin låter som en bra ide

men vad blir det egentligen för skillnad ljudmässigt mellan en solid och semiakustisk gitarr?

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att springa till musikaffären och se, känn, lukta och lyssna efter vilka gitarrer som skriker högst efter dig. Gå hem och läs om de gurorna på internet (Harmony central tex) för att försöka få en uppfattning om eventuella plus och minus. Håll utkik på internet och....... SLÅ TILL, som en hyena.. SCHMACK 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Några tips från mig då:

Fender Highway 1 Stratocaster, trevlig amerikansk strata där man sparat in lite genom att använda en tunnare och mattare lack.

Fender Jazzmaster (japantillverkad), väldigt snygg modell som känns lite avanligare än exempelvis en Strata. Har två överlindade singlecoilmickar som ljudmässigt är lite av en blandning mellan humbuckers och singlecoils. Passar utmärkt till allt förutom fetaste metal. Extra bra till mjuka leads och skränig indie-dist.

Gibson Les Paul Studio, väldigt fin gitarr om man vill ha humbuckers.

Gibson Les Paul Special, kanske den mest mångsidiga gitarr man kan få tag på. Funkar verkligen till allt.

Hagström Swede, väldigt prisvärda i mina ögon. Smiskar upp Epiphone till frukost, lunch och middag.

Gå till en gitarraffär och testa allt du kan. Ta gärna med din nuvarande gitarr så du kan jämföra under likadana förutsättningar. Det är du som ska ha gitarren så ta alla våra råd med en nypa salt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min nuvarande "gitarr" är en Yamaha Pacifica 112V som jag haft i 11år. Kostade då 2000:- tror jag och låter där efter, mickarna har gått sönder förlängesen och diskant och mellanregister vet den inte vad det är.

Så den får nog stanna hemma i garderoben 😛

(Dock jävligt skön att spela på, för fingrarna inte öronen)

Börjar däremot bli riktigt sugen på en Hagström Swede :rolleyes:

ähum.....vet inte om jag vågar fråga igen men.... 😊...är det någon som vet vad det blir för skillnad ljudmässigt på en solid och en halvakustisk gitarr?

Tipsa på!

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)
Ja men jag blir rent förba--d av att du ens på samma inlägg försöker jämföra fenders patenterade teknik "singelcoil" med konkurentens Gibsons teknik "humbucker".. Nu får du skärpa dig en aning.. Jag har bägge gurorna hängandes på väggen. Både en goldtop från 1964 samt en Fender Stratocatser 3 layer sunburst från 1963 med tremolo stall och allt.

Tänk efter innan du svarar!

Jag vill inte insinuera att du snackar skit, men mellan 1961 och 1968 var Gibson osams med Les Paul och inga vanliga Les Paul-modeller tillverkades. Först 1968 började man bygga dem igen, parallellt med SG-modellen som satte igång bråket. Så visst, du kanske har en goldtop men du har inte en från 1964 eftersom det är omöjligt. Dessutom visade ju bilden du satte in en Les Paul Deluxe som inte kom i riktig produktion förrän 1969.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men jag blir rent förba--d av att du ens på samma inlägg försöker jämföra fenders patenterade teknik "singelcoil" med konkurentens Gibsons teknik "humbucker".. Nu får du skärpa dig en aning.. Jag har bägge gurorna hängandes på väggen. Både en goldtop från 1964 samt en Fender Stratocatser 3 layer sunburst från 1963 med tremolo stall och allt.

Tänk efter innan du svarar!

Jag vill inte insinuera att du snackar skit, men mellan 1961 och 1968 var Gibson osams med Les Paul och inga vanliga Les Paul-modeller tillverkades. Först 1968 började man bygga dem igen, parallellt med SG-modellen som satte igång bråket. Så visst, du kanske har en goldtop men du har inte en från 1964 eftersom det är omöjligt. Dessutom visade ju bilden du satte in en Les Paul Deluxe som inte kom i riktig produktion förrän 1969.

Tack för den!

Man ska väl inte klandra hegobald allt för hårt för de dråpligheter han fick in i sina, förmodligen onyktra, inlägg. Men det var inte mycket som stämde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att göra en snabb am ebaysökning på les paul mellan 62-67.

Inte en träff. Nån som kan tillföra mer i denna gapande fråga?

Nu vet jag bara hur fenderdateringen fungerar, de flesta är solklara på huvudet, men hur fungerar det på en Gibson?

Nån tokfan har kanske provat att bända av halsen på en gibson i hopp om att finna vinstnumret till nästa bingolott eller upptäcka en skattkarta.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...