Jump to content
Annons

Hjälp jag har kört fast...


Irons

Recommended Posts

Jag har kört fast fullständigt..Kan bara inte komma vidare i mitt skapande på nåt sätt. Vad göra? Nån som har en ide?

Allt jag gör grötar bara ihop sig i ljudbilden.

Uppgarderade nyligen till 4,0 och fick stor insperation att dyka in i Thor men där tog det stopp. Kanske man har laddat lite för hårt och haft så stora förväntningar på 4,0 att det har blåst ut hjärnan på allt konstruktivt. Fan vet!?

Kanske behöver en paus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har kört fast fullständigt..Kan bara inte komma vidare i mitt skapande på nåt sätt. Vad göra? Nån som har en ide?

Allt jag gör grötar bara ihop sig i ljudbilden.

Uppgarderade nyligen till 4,0 och fick stor insperation att dyka in i Thor men där tog det stopp. Kanske man har laddat lite för hårt och haft så stora förväntningar på 4,0 att det har blåst ut hjärnan på allt konstruktivt. Fan vet!?

Kanske behöver en paus?

Jag är i exakt samma sits, sitter med brutal torka, trodde jag skulle komma igång ny med nya thor synten m.m. men icke 🤪

Sitter bara å leker fram en massa ljud men sen är det stopp...

En paus är nog det enda rätta...Man ska nog inte pressa sig...

Är även glad för idéer jag med...

Sånthär kommer jag på när jag har torka... http://trace.ziphoid.com/wip/torka.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Trace

Fick en kul ide när jag lyssnade på din bifogade "låt"...

Nu har jag iallafall nåt att pyssla med. Hoppas "torkan" har släppt för dig.

Duschen brukar vara ett säkert ställe att förvirra in sig i olika ideer, men dom brukar man ha glömt när man väl ska förvandla dom till verklighet.

Som tidsfördriv brukar jag försöka få hunden att gå i takt. Han håller sina 1/8 när vi går. Ganska kul faktiskt....Som apropå inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker bästa idéerna kommer när man gör nåt annat än pysslar med musik.

T ex när man står i duschen och inte har nån möjlighet att skriva upp det.

Samma sak för mig, sen är det glömt tills man har möjlighet att skriva upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker bästa idéerna kommer när man gör nåt annat än pysslar med musik.

T ex när man står i duschen och inte har nån möjlighet att skriva upp det.

Samma sak för mig, sen är det glömt tills man har möjlighet att skriva upp det.

snacka om farsot.....exakt detta har hänt mig....nu när allt finns....då bara försvann allt. vad man kan kalla inspiration och ideer...assar har nog rätt...ut och kratta löv,gå till jobbet....hehe

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Trace

Fick en kul ide när jag lyssnade på din bifogade "låt"...

Nu har jag iallafall nåt att pyssla med. Hoppas "torkan" har släppt för dig.

Duschen brukar vara ett säkert ställe att förvirra in sig i olika ideer, men dom brukar man ha glömt när man väl ska förvandla dom till verklighet.

Som tidsfördriv brukar jag försöka få hunden att gå i takt. Han håller sina 1/8 när vi går. Ganska kul faktiskt....Som apropå inget.

Var så lite, hoppas du kommer igång 😕

Själv är det lite tort här ännu 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Trace

Fick en kul ide när jag lyssnade på din bifogade "låt"...

Nu har jag iallafall nåt att pyssla med. Hoppas "torkan" har släppt för dig.

Duschen brukar vara ett säkert ställe att förvirra in sig i olika ideer, men dom brukar man ha glömt när man väl ska förvandla dom till verklighet.

Som tidsfördriv brukar jag försöka få hunden att gå i takt. Han håller sina 1/8 när vi går. Ganska kul faktiskt....Som apropå inget.

Nu börjar det släppa 😉

http://trace.ziphoid.com/wip/thelead.mp3

Alla ljud är tweakade själv 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag fastnar i inspirationen brukar jag lyssna på dom senaste heta hitsen på radion.. En mono sådan (tillverkad av Luxor mitten av 70-talet). Då upptäcker jag oftast att det är enkelhet som vinner.. Majoriteten av dagens hits har en enkel uppbyggd låtstruktur med med få instrument.. Medans då jag kör fast i kreationen av en låt så försöker jag brassa på med hela kavaleriet ljud och variationer.. Backa backa backa.. Keep it simple 😉 Det är mitt råd!

Ps. Lyssnade på din låt nyss.. Inge fel på den.. Men du har alldeles för mycket förälskat dig i samma ljudkaraktär.. Hela låten bygger på att du använder smma låtkarktär om och om igen.. Sen tycker jag att portamenososlot är allt för entonigt. Använd omfånget av ljudkaraktärer mer i Reason. Annars låter det som nån slags analog vaiant av SID-chipet som satt i Vic 64 (eller vad det nu var). Låter entonigt data spel för mig.. Jobba vidare med detta! Våga bredda ljudbilden lite mera.. Det finns miljoner mer variationer du kan göra i Reason. FM.. Mer perkusivt etc etc.. Du använder Pan och stereoeffekter på ett bra sätt.. Men grundsoundet är det samma hela tiden.. Känns som att lyssna på 6 aukustiska gitarrer som bråkar om samma ljudbildsutrymme ju.. Mer variation i ljudbild tack.. Våga stoppa in lite samplingar etc etc.. Och snälla.. Skippa det fåniga portamentot.. 😉

ds

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ps. Lyssnade på din låt nyss.. Inge fel på den.. Men du har alldeles för mycket förälskat dig i samma ljudkaraktär.. Hela låten bygger på att du använder smma låtkarktär om och om igen.. Sen tycker jag att portamenososlot är allt för entonigt. Använd omfånget av ljudkaraktärer mer i Reason. Annars låter det som nån slags analog vaiant av SID-chipet som satt i Vic 64 (eller vad det nu var). Låter entonigt data spel för mig.. Jobba vidare med detta! Våga bredda ljudbilden lite mera.. Det finns miljoner mer variationer du kan göra i Reason. FM.. Mer perkusivt etc etc.. Du använder Pan och stereoeffekter på ett bra sätt.. Men grundsoundet är det samma hela tiden.. Känns som att lyssna på 6 aukustiska gitarrer som bråkar om samma ljudbildsutrymme ju.. Mer variation i ljudbild tack.. Våga stoppa in lite samplingar etc etc.. Och snälla.. Skippa det fåniga portamentot.. 😉

ds

Tack för tippsen 😉

Förstår inte riktigt vad du menar med att använda omfånget av ljudkaraktär? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag kör fast brukar jag börja på nåt helt nytt och bestämma mig för att arbeta på ett helt annat sätt. exempelvis så kan man ju bestämma formen på en låt till att börja med innan något annat. eller att göra ett outro istället för att börja med en inledning. eller att testa att skriva musik med hjälp av ett annat redskap än reason? kanske en kalimba från myrorna kan hjälpa dig? eller helt enkelt ta dra igång en matrix med najs ljud och randomiza fram 4 patterns som du sedan "städar upp" o kokar ihop någe av.

good luck!

lp&u

svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Trace

Fick en kul ide när jag lyssnade på din bifogade "låt"...

Nu har jag iallafall nåt att pyssla med. Hoppas "torkan" har släppt för dig.

Duschen brukar vara ett säkert ställe att förvirra in sig i olika ideer, men dom brukar man ha glömt när man väl ska förvandla dom till verklighet.

Som tidsfördriv brukar jag försöka få hunden att gå i takt. Han håller sina 1/8 när vi går. Ganska kul faktiskt....Som apropå inget.

Nu börjar det släppa 🙂

http://trace.ziphoid.com/wip/thelead.mp3

Alla ljud är tweakade själv 😛

Riktigt skön bit du bjussade på...

Kul att det börjar släppa.

Själv står jag nog och stampar ett tag till verkar det som. Tanken på en paus på en månad eller nåt känns inte allt för lockande.

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag kör fast brukar jag börja på nåt helt nytt och bestämma mig för att arbeta på ett helt annat sätt. exempelvis så kan man ju bestämma formen på en låt till att börja med innan något annat. eller att göra ett outro istället för att börja med en inledning. eller att testa att skriva musik med hjälp av ett annat redskap än reason? kanske en kalimba från myrorna kan hjälpa dig? eller helt enkelt ta dra igång en matrix med najs ljud och randomiza fram 4 patterns som du sedan "städar upp" o kokar ihop någe av.

good luck!

lp&u

svante

Ganska bra sagt. Det brukar lätta när man kastar om dom vanliga rutinerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Trace

Fick en kul ide när jag lyssnade på din bifogade "låt"...

Nu har jag iallafall nåt att pyssla med. Hoppas "torkan" har släppt för dig.

Duschen brukar vara ett säkert ställe att förvirra in sig i olika ideer, men dom brukar man ha glömt när man väl ska förvandla dom till verklighet.

Som tidsfördriv brukar jag försöka få hunden att gå i takt. Han håller sina 1/8 när vi går. Ganska kul faktiskt....Som apropå inget.

Nu börjar det släppa 🙂

http://trace.ziphoid.com/wip/thelead.mp3

Alla ljud är tweakade själv 😛

Riktigt skön bit du bjussade på...

Kul att det börjar släppa.

Själv står jag nog och stampar ett tag till verkar det som. Tanken på en paus på en månad eller nåt känns inte allt för lockande.

Tackar 😄

Det jag gjorde för att få igång som denna låten till exempel var att jag lekte fram slingan som är i början på denna låt, bara lite improvisation...

Sen gjorde jag basgången efter samma noter, step sequencern i thor är riktigt bra, har bara 4 step på den med några pitch ändringar som är routat i thor så sequencern spelar rätt tonläge som jag spelar på keyboarden.

Sen gjorde jag akord tillsammans med slingan i början och sen en drex med en loop.

Sen loopade jag en part och improviserade fram de 2 melodier som är i låten 😄

Låter enkelt när det har "släppt" 😉

Lyckat till med proddandet 😄

Redigerat av Trace
Link to comment
Dela på andra sajter

personligen tycker jag att 4an var ganska oinspirerande.. jävligt mysigt program, men oinspirerande.. självklart omja satt in mig i programmet ytterligare hade det nog blivit riktigt mysigt, men jag föredrar 3an.. 🙂

funderar på va ja ska köra för program på min nya powerbook..!??

Link to comment
Dela på andra sajter

personligen tycker jag att 4an var ganska oinspirerande.. jävligt mysigt program, men oinspirerande.. självklart omja satt in mig i programmet ytterligare hade det nog blivit riktigt mysigt, men jag föredrar 3an.. 😛

funderar på va ja ska köra för program på min nya powerbook..!??

Det är upp till var och en vad dom väljer att kör 🙂

Jag tycker att step sequencern i thor och arpen är grymt bra hjälpmedel, klart värt uppgraderingen bara det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa tipset för att komma igång med musiken igen är väl att inte ta sig tiden att göra musik.

Jag hade en fet svacka på ett halvår sen när jag började somarjobba och inte fick så mkt tid till musiken så helt plötsligt ville man och det blev skitbra. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...